1 review

Aeotec TriSensor

€ 42,86
Specificaties Multi-sensor (Z-wave Plus) - Bekijk alle specificaties

Aeotec TriSensor Review

Bliepo 17 december 2020, laatste update op 17 december 2020, 3.905 views Product gekocht

Aeotec TriSensor

Een prima sensor die zowel beweging als temperatuur en licht meet en dat alles in een vrij compact formaat. De sensor werkt goed en betrouwbaar en is ook vrij gevoelig bij het detecteren van beweging. Omdat hij vrijwel niets weegt en niet opvalt kun je hem bijna overal monteren.

Pluspunten

• Gevoelige bewegingsdetectie
  • Compact formaat
  • Licht
  • Valt niet erg op

Minpunten

• Slechts één 3M tape meegeleverd

Kwaliteit Score: 4

Nadat de Philio Raam en Deur Sensor 4 in 1 een miskoop bleek (pricewatch: Philio Raam en Deur Sensor 4 in 1), moest ik op zoek naar een alternatief. Ik was op zoek naar een raam/deur contact sensor voor toegangswegen naar binnen te beveiligen, maar wilde ook een bewegingssensor en lichtsensor voor het automatisch aan/uit maken van de verlichting, al naar gelang hoeveel licht er in de kamer was.

Voor de tweede toepassing voldeed de Aeotec TriSensor prima en ook niet onbelangrijk, met Aeotec had ik tot nu toe goede ervaringen - ik had geen zin om wéér een onbetrouwbare sensor te moeten vervangen.

Unboxing

Als eerste de verpakking: die is vooral functioneel en benoemd de belangrijkste functies van het product.

Als we de verpakking openen vinden we binnen de sensor.

Onderin de doos zit de houder en bevestigingsmateriaal.

En zo ziet de sensor er met houder uit:

En hetzelfde nog eens met een koffiekop om een idee van de grootte te geven:

Installatie

Aan de ene kant is het jammer dat de trisensor niet net als de Philio sensor deur/raam contact functionaliteit biedt, aan de andere kant is het een voordeel. Je hebt namelijk veel meer vrijheid in het plaatsen van je sensor. In feite kun je hem overal plaatsen waar je z-wave netwerk bereik heeft. Dat netwerk bereik is overigens vrij eenvoudig uit te breiden: z-wave plus apparaten die netspanning krijgen, zoals slimme dimmers, maar ook extenders die je in het stopcontact kunt plaatsen, functioneren namelijk als een repeater, waarbij automatisch een mesh netwerk wordt gemaakt.

De sensor heeft een compact formaat en door zijn witte kleur springt hij nauwelijks in het oog. Hij weegt ook vrij weinig en dat zorgt ervoor dat je hem vrijwel overal kan plaatsen. De meegeleverde 3M tape is meer dan genoeg en ik kan me weinig scenario's voorstellen waarin het nodig is de meegeleverde schroeven te gebruiken.

Dat is tevens meteen het enige nadeel: er is maar één 3M tape/sticker meegeleverd, dus denk goed na over waar je hem wilt plaatsen voordat je hem vastplakt. Een extra sticker was beter geweest, zo kun je later de sensor nog op een andere plaats bevestigen, mocht de oorspronkelijke keuze niet ideaal zijn. Je kunt natuurlijk zelf ook extra tape kopen, maar het was fijner geweest als het erbij zat.

Aeotec heeft een webpagina waar je kunt contoleren of je gateway compatible is (https://aeotec.com/z-wave-gateways/). Als je een compatible gateway hebt is de installatie super eenvoudig en zo gepiept. Zelf gebruik ik Domoticz en dat werkt prima. De sensor verschijnt als vier verschillende devices, een beweging sensor, een temperatuur sensor, een licht sensor en een tamper sensor:

Onder hardware kun je via de z-wave controller ook enkele instellingen aanpassen. De meest interessante daarvan zijn bewegingsgevoeligheid en trigger/clear tijd, status led instellingen, temperatuur waarschuwing en gevoeligheid en hetzelfde voor licht hoeveelheid. Zo kun je de sensor precies naar jou hand zetten en dat is erg fijn.

Aeotec heeft met de trisensor een prima product neergezet, wat drie sensoren combineert en daarbij het geheel toch lekker compact en licht weet te houden. Dankzij deze compacte vorm en de witte kleur springt de sensor niet heel erg in het oog en daardoor kun je hem vrijwel overal discreet plaatsen. Wat extra bevestigingstape was fijn geweest, maar dat is dan ook het enige minpuntje dat ik heb weten te vinden.

Heb jij ook een Aeotec TriSensor?

Vraagje, hoe meet die of de deur wel of niet open is? Op basis van beweging van de sensor?
Heb nu magneten en losse sensoren. Dit ziet er wel aardig uit. Ben benieuwd!
Hij geeft aan dat dit niet voldoet aan zijn eerste wens, een magneet sensor, maar wel aan zijn tweede:
Het apparaat is dus niet geschikt als deursensor.
Zijn er ook z wave apparaten die luchtkwaliteit (CO2 en Rv) meten?
Hi Bliepo,

Hoe soepel werkt de motion sensor? Ik heb nu een Fibaro Motion Sensor Z-Wave Plus.
Heeft de features die ik wil, bewegen en licht. Helaas is de sensor traag, duurt lang voordat beweging gemeld wordt aan Domoticz. Ook werkt de licht meting niet lekker je krijgt er geen duisterschakelaar mee in Domoticz. Daarvoor heb ik een dummy schakelaar gemaakt die naar 'aan' gaat bij een bepaald niveau LUX.
Maar ook dit werkt niet vlekkeloos, waarschijnlijk door de trage communicatie met Domoticz. Ook vreet deze sensor batterijen :(
Hiervoor had ik een Philips Hue Motion Sensor, dat werkte goed maar ik wilde naar 1 protocol in huis, Z-Wave.
Hoe snel reageert deze sensor in Domotics, is dat (bijna) direct? Batterij gebruik ook een beetje normaal?
Dank voor je feedback.
Hi Whaa,

Over het algemeen werkt het best soepel, maar helemaal perfect is het niet. Ik heb een aeotec trisensor die het licht aanmaakt bij beweging, en het geheel (beweging detecteren, naar Domoticz sturen, Domoticz stuurt commando om licht aan te doen) is normaal binnen een seconde gebeurd, maar soms duurt het langer. Niet vaak, maar soms.

Wat lichtmeting betreft: ik heb het nooit heel uitgebreid getest, maar dat lijkt redelijk goed te werken. Wat wel iets is om op te letten, is dat de sensor maar heel sporadisch een update stuurt naar Domoticz wat betreft de lichtsterkte, om batterijen te sparen. Die timeout kun je echter wijzigen zodat de sensor vaker updatet. Ook wordt een update gestuurd als er een plotselinge wijziging is in de lichtsterkte die boven een (instelbare) threshold komt.

[img]https://i.imgur.com/gQ3tb9d.png[/img]

Batterijgebruik is vrij normaal vind ik. Ongeveer een half jaar op een batterij.
Hi Bliepo,

Dank je voor de antwoorden. Hier kan ik wat mee, lijkt hetzelfde als de Fibaro qua batterij gebruik.
Ga ik misschien voor de 6 in 1 die kan gevoed worden via USB. Reactie gaat beter dan bij de Fibaro, daar duurt het vaak wel een seconde of 20 voor detectie is doorgegeven en licht feller of aangaat (afhankelijk van het tijdstip).
Ik ga blijven zoeken en proberen, mocht ik wat geweldigs vinden (zoals de philips hue, maar dan z-wave) zal ikhet hier posten.