Aeotec Raam-Deur sensor Review

Bliepo 16 december 2020, 147 views Product gekocht

Aeotec Raam-Deur sensor

Een prima Raam-Deur sensor, die ook erg gevoelig is. Je hoeft het magneetcontact maar een paar millimeter te bewegen en de sensor activeert al. Werkt betrouwbaar en doet gewoon wat ie doen moet. De batterij is eenvoudig vervangbaar en er zijn openingen om hem bedraad aan te sluiten.

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Batterij eenvoudig te vervangen
  • Duidelijke handleiding
  • Optie om bedraad aan te sluiten
  • Gevoelig
  • Kan ook tilt detecteren

Minpunten

• Nog geen

Kwaliteit Score: 4

Inleiding - waarom deur/raam sensoren?

Ik weet het nog goed, mijn eerste kamer als student in een grote stad. Twaalf vierkante meter met een schuin aflopend plafond, op de bovenste verdieping van een klooster. Het was niet veel, maar het was thuis, en na een avond stappen kon ik met een gerust hart op bed ploffen. Zonder zorgen.

Ik verhuisde en kwam in een grotere kamer, met minder huisgenoten, dat was een vooruitgang! Maar, zo bleek later, niet alles wat een vooruitgang. Met veel studenten in de buurt kon je op de gekste tijden 's nachts wakker worden van rare geluiden. Zonder het zelf op dat moment te weten werd ik daar ook getuige van een inbraak. Één keer was er midden in de nacht een dakloze vrouw, die op haar fiets - die op de kop geplaatst was - haar was aan het doen was.

Later, na afgestudeerd te zijn verhuisde ik weer, naar een betere wijk, maar Eindhoven blijft toch de nummer twee in criminaliteit, en één nacht hoorde ik in de verte een machinegeweer.

Net zoals ongetwijfeld veel andere tweakers hou ik van techniek en daarmee heb ik veel elektronica in huis. Nadat de corona crisis uitbrak en ik nogmaals verhuisd was, besloot ik om het idee waar ik al langer mee speelde in werking te brengen: ik ging mijn eigen alarmsysteem maken. Ik moest in ieder geval contactsensoren hebben voor alle deuren en ramen en mijn keus viel op de Aeotec Raam-Deur sensor.

Unboxing

Helaas kwam ik er pas later achter dat mijn camera bij het maken van de foto's van de unboxing de verkeerde witbalans heeft gekozen en in het algemeen slechte foto's heeft gemaakt. Met wat nabewerking heb ik de witbalans weten te corrigeren en hoewel ik hogere kwaliteit afbeeldingen had gewenst zijn ze meer dan goed genoeg om een goede impressie te geven van het product.

We beginnen bij de doos - gewoon karton met een opdruk van de sensor.

Als we hem openmaken zien we als eerste de handleiding. De handleiding is geschreven in goed, duidelijk Nederlands (en Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans en Zweeds) en beschrijft de inhoud, veiligheids- informatie, optimale plaatsing, een quick start guide en waar je meer info kan vinden.

Onder de handleiding vinden we de sensor zelf en het magneetcontact:

Als we de rest uitpakken vinden we ook nog een doos met bevestigingsmateriaal en accessoires (een platte magneet, 2 sets van dubbelzijdige tape, vier muurpluggen en vier schroeven):

Installatie

De installatie is heel snel en eenvoudig uit te voeren door gebruik te maken van de meegeleverde dubbelzijdige tape, hoewel je wel van te voren even moet nadenken over waar je hem het beste kunt plaatsen. De dubbelzijdige tape plakt goed en bij normaal gebruik zal deze prima houden, alhoewel een huishouden met kinderen misschien liever de meegeleverde schroeven gebruiken. Een kind zou immers het magneetcontact los kunnen peuteren en het inslikken, met alle gevolgen van dien.

Aeotec heeft een webpagina waar je kunt controleren of je gateway compatibel is (https://aeotec.com/z-wave-gateways/). Ikzelf gebruik Domoticz en de installatie was zo gepiept.

Gebruik

Alle vier de raam/deur sensoren van Aeotec die ik heb doen het prima. Het is me al meer dan één keer gebeurd dat ik vergeet het alarm te deactiveren en vervolgens de sirene laat loeien. Ze werken gewoon betrouwbaar. Maar er is meer dat je kunt doen met een contactsensor. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch de verwarming uitschakelen als een raam open is, of de verlichting aan laten gaan als een deur geopend wordt. Of zorgen dat je een warm welkom krijgt als je binnenkomt... van de sirene... omdat je alweer het alarm vergeten bent uit te zetten :+

De Aeotec raam/deursensor is een prima sensor, die betrouwbaar werkt, en heel veel meer is er eigenlijk ook niet nodig. Ze zijn makkelijk te installeren en ideaal voor een DIY alarmsysteem zonder vendor lockin. Zo kun je met een gerust hart van huis gaan, in de wetenschap dat er niemand binnenkomt zonder dat jij er weet van hebt.

Heb jij ook een Aeotec Raam-Deur sensor?