Xiaomi Vacuum 1S

Specificaties Robot-stofzuiger met 150 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Vacuum 1S Review

lud70 14 december 2020, laatste update op 1 februari 2021, 922 views Product gekocht

Xiaomi Vacuum 1S

Veel kwaliteit en functionaliteit en tegelijkertijd goed betaalbaar. Je moet wel wat 'Chinese bijwerkingen' op de koop toenemen, omdat de stofzuiger eigenlijk niet voor de Westerse markt bedoeld is. Ik maakte een Nederlandstalige review op Youtube over mijn ervaringen (zie link hieronder).

Pluspunten

• Prijs / kwaliteit
  • Functionaliteit (oa. radar, no-go area's)
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Niet gericht op Westerse markt (Chinese teksten, trage server, privacy?)
  • 'Bots' sensor ipv. optische sensor, voor 'onverwachte objecten'
  • Probeert over dunne stoelstangen te rijden

De Xiaomi Mi 1S is een betaalbare en toch slimme robotstofzuiger uit China.

De Xiaomi Mi 1S is niet bedoeld voor de Europese markt. Toch is hij hier best populair en – via bijvoorbeeld Aliexpress – ook verkrijgbaar. Zijn populariteit heeft de robotstofzuiger te danken aan zijn value for money. Voor een overzichtelijk bedrag, krijg je veel functionaliteit en kwaliteit.
Aankoop en types
Zelf kocht ik de 1S via AliExpress, met een levering vanuit Tjechië. Ik betaalde in november 2020 249 euro voor de 1S. De stofzuiger werd binnen 5 dagen geleverd. Hij is ook goedkoper te verkrijgen wanneer hij bijvoorbeeld vanuit China verzonden wordt, dat duurt natuurlijk langer, maar dan loop je ook de kans een naheffing te krijgen van import & douanekosten, en wie weet ook wel een boete. Daarnaast hoop ik niet dat ik reparatie problemen krijg, want garantie lijkt me lastiger dan in een normale winkel, of een Nederlandse webwinkel.

Ik vond het lastig om de verschillende types te onderscheiden. Er zijn er verschillende van Xiaomi die veel op elkaar lijken. Daarnaast worden onder de naam Roborock ook gelijksoortige robotstofzuigers verkocht, die wel gericht zijn op de Westerse markt. Mij is onduidelijk of er ook functionele verschillen zijn. De prijs ligt in ieder geval wel weer hoger.

De 1S heeft zowel de laser radar, als de naar bovengerichte sensor. Andere modellen van Xiaomi hebben vaak 1 van de 2, maar deze heeft ze alle 2. De naar boven gerichte sensor schijnt te helpen om deuren en overgangen naar andere ruimtes en kamers goed te kunnen detecteren. Het schijnt niet echt een camera, in de webcam zin te zijn.
Uitpakken
In de verpakking zit naast de 1S robotstofzuiger ook het laadstation. Bij het laad station wordt geen EU stekker geleverd, maar wel een reis adapter, zodat je hem op een gewoon stopcontact kan aansluiten. Bij mij leidde dat alleen tot vreemd gedrag van de robotstofzuiger bij terugkeer naar het laadstation. Vreemdgenoeg detecteerde de stofzuiger niet dat hij al in het laadstation was aangekomen. Toen ik het snoer in zijn geheel verving voor een snoer met een europese stekker, zodat ik ook de adapter niet meer nodig had, was het probleem verdwenen. Sindsdien heb ik er ook geen last meer van gehad. Het stekkersnoer dat ik aanschafte kost circa 5 euro en is van het type C7. Zo kun je ook een snoer met de juiste afmeting kiezen, hoewel je een klein stuk overtollig snoer ook kwijt kunt in het laadstation.

Verder tref je in de verpakking een kammetje met een mes, om haren die zich in de draaiende borstel vastdraaien te kunnen verwijderen.
Chinese bijwerkingen
Als laatste tref je in de verpakking twee handleidingen aan, in het Chinees. Althans dat vermoed ik. En dat is dan ook meteen het belangrijkste nadeel wat mij betreft. De 1S is helemaal niet bedoeld voor de Europese markt. En daar heb je last van. Bijvoorbeeld bij het installeren, want een goede handleiding ontbreekt. Gelukkig zijn die wel op internet te vinden. Ik vond er een op Tweakers van "JustinoFTW": https://tweakers.net/productreview/215340/xiaomi-vacuum-1s.html, waar uitgebreid ingegaan wordt op de installatie. Dat is een regelrechte aanrader, want als je het op gevoel doet, loop je een grote kans op fouten. Zo is het belangrijk dat je wel de regio op Chinees instelt (anders probeert hij met een niet bestaande server te praten) maar dat je de taal wel op Engels instelt. Dat ging bij mij in eerste instantie mis, en dan is het best even zoeken voordat je dat weer hebt aangepast.
Maar zelfs bij de goede instellingen, krijg je nog regelmatig notificaties in het Chinees. Ik vermoed dat die niet over de stofzuiger gaan, want die doet hij vooral in het Engels, maar reclame zijn dat je krijgt bij het Xiaomi account dat je moet aanmaken.
Verder merk je dat hij de radarplattegrond van je huis, en de track en traceroute telkens van een Chinese server moet halen. Dat duurt altijd een paar seconden.
Ik zou me verder ook niet al te veel illusies maken rond de bescherming van je persoonsgegevens op die Chinese server.
Hou daar dus rekening mee voordat je de stofzuiger aanschaft.
Zuig kwaliteit
En dan nu naar het stofzuigen van de 1S. Dat doe hij wat mij betreft geweldig. Hoewel de stofzuiger maar 1 roterende borstel heeft is het resultaat helemaal prima. De 1S weet dankzij de laser scanner precies waar hij in de ruimte is. De plattegrond hiernaast is door de laser scanner zelf gemaakt. Door de ruimte in verschillende delen in te delen kun je de verschillende ruimtes op bijvoorbeeld een ander tijdstip laten zuigen. Zo laten we hem ’s ochtends vroeg het woonkamer deel doen, en pas na het ontbijt het eetkamer deel.

En je kunt kiezen voor verschillende zuig sterkte. Op de turbo stand voel je ook echt krachtige uitgaande wind als de robotzuiger langsrijdt. We laten hem altijd op turbo zuigen, omdat we toch niet in de kamer zijn als de robot zijn werk doet.

Vaak zie je op de plattegrond overigens hoe het plaatje op de daadwerkelijke positie van de stofzuiger achterloopt. Ik vermoed vanwege de Chinese server.
Geluidsniveau
In de turbostand is het geluid (op een pas afstand) 65 decibel, maar in wat kleinere ruimtes loopt het op deze afstand op tot 70 decibel. Er zijn nog drie lagere geluidsniveau’s. De zuigkracht neemt daarmee wel af. Maar de stofzuiger doet het in de turbostand zo goed, dat ik denk dat een lager zuigniveau ook zou volstaan. Ik moet wel aantekenen dat we alleen een vlakker vloer, zonder tapijt hebben.

De stofzuiger gaat goed met vaste objecten om, die hij ontwijkt. En doet het over het algemeen ook goed met stoelpoten en stoelstangen.
Wat bevalt minder goed?
Is er dan niks te wensen over? Jawel: jammer dat er een fysieke botssensor is. Bij ons ook jammer dat hij soms tegen lage stangen van stoelen die niet altijd op dezelfde plek staan, aan blijft rijden, omdat hij erover heen wil. Ik denk dat zowel de stofzuiger als de stoelen daarvan slijten. We klappen sommige stoelen daarom ’s avonds in, en zetten ze in een no-go zone, zodat we ’s ochtends vroeg, wanneer de stofzuiger zijn weekdagronde rijdt, niet wakker worden van tegen de stoel aanrij geluiden. Ik heb een goedkopere Philips stofzuiger die dat met een andere sensor doet, en dat vind ik eigenlijk mooier. Die Philips stofzuiger is alleen niet meer verkrijgbaar, en ook een stuk dommer en inefficiënter.
No-go area’s
Bij de Xiaomi kun je op de plattegrond no-go-areas aangeven die de 1S moet overslaan bij het stofzuigen. Hier zie je de fragiele voet van een kubuslamp, waarvan we niet willen dat de stofzuiger ertegenaan rijdt. Daarom hebben we die plek geblokkeerd op de kaart. De 1S rijdt er keurig omheen.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is ook helemaal prima. En via internet zijn vervang onderdelen verkrijgbaar.
Eindconclusie
Bij elkaar genomen ben ik heel blij met de Xiaomi. Heel veel functionaliteit en kwaliteit, maar nog steeds betaalbaar. Je moet wel de Chinese bijwerkingen op de koop toe willen nemen.

Heb jij ook een Xiaomi Vacuum 1S?