Specificaties 16GB USB 2.0-stick (§0,438 per GB) - Bekijk alle specificaties

Adata Classic C906 16GB Wit Review

Killraven 28 juli 2010, laatste update op 28 juli 2010, 2.102 views

Adata Classic C906 16GB Wit

Pluspunten

• Klein (maar niet kleiner dan gemiddeld)

Minpunten

• Lage schrijfsnelheid (5 MBps)
  • Matige leessnelheid (21 Mbps)
  • Duur vergeleken met concurrentie
  • Verouderde software op website fabrikant (met mogelijk trojan)

*Update 28/7: ATTO HD Benchmark toegevoegd + tekst beetje objectiever herschreven.

Introductie

Ik was op zoek naar een USB memory stick voor niet al teveel geld. Bij de Paradigit in Amstelveen daarom deze ADATA C906 (wit) gekocht voor 33 euro. Ik had liever een USB stick van een bekender merk gehad, maar ze hadden niet anders. Moet eerlijk zeggen dat ik van tevoren niet had gecheckt of dit een redelijke prijs was, maar ik vond het acceptabel. Ik had ook niet gecheckt of deze stick een beetje snel en betrouwbaar was en dat had ik beter maar wel kunnen doen want de snelheid valt behoorlijk tegen en in het gebruik geeft het geen stabiele indruk.

Vormgeving

Kleine witte USB stick van plastic met een doorzichtig dopje om de USB connector af te sluiten. In mijn geval is ie wit van kleur en staat het merk en type nummer op de zijkant. Je kan aan de stick zelf niet afzien of hij actief is, er zit geen ledje o.i.d. op wat gaat branden als ie gebruikt wordt.

Er zit een opening aan het einde van de stick om hem aan een sleutelring te hangen, maar de opening is vrij nauw en dat had voor mij het gevolg dat ie niet losjes op de ring zat, maar onder een hoek van 90 graden rechtop de ring stond. Er weer afgehaald dus.

Installatie

Nadat de stick in een USB poort is gestopt roept Windows 7 al snel dat het een ADATA USB Flash drive is en dat ie klaar voor gebruik is. De stick was op FAT32 geformatteerd maar heb eerlijk gezegd niet gezien of er al software op stond. Ik meen van niet.

Omdat ik de stick wil gebruiken om Windows van te installeren, had ik middels deze guide de stick opnieuw geformatteerd. Het formatteren duurde niet een "enkele secondes" zoals die guide omschreef, maar ruim 3 kwartier. Daarna kon ik wel succesvol een bootsector installeren en de inhoud van mijn Windows 7 DVD (vanuit ISO) erop kopiŽren.!

Gebruik en snelheid

Omdat de stick 16GB groot is, wilde ik ook een aantal essentiele programma's erop kopiŽren zoals een firewall, anti-virus, 7zip, etc.. In totaal was het zo'n 485MB maar dit duurde 138 seconden, oftewel een gemiddelde schrijfsnelheid van 3,5 MByte/s. Het lezen van diezelfde 485MB gebeurde een stuk sneller, dat duurde 26 seconden oftewel een gemiddelde leessnelheid van 18,65 MByte/s.

Ik heb geprobeerd om met HD Tune Pro de snelheid te meten, maar het programma wilde niet opstarten met de ADATA flash drive in mijn computer. Ik startte het programma en er gebeurde niets tot ik de drive verwijderde, toen startte het programma door. Het programma had de drive herkend, maar toen ik de drive weer aansloot en wilde testen gaf het een lees-fout. Om te zorgen dat het niet aan mijn pc lag heb ik een andere USB drive gepakt en die deed het prima.

Met ATTO Disk Benchmark kon ik de flash drive wťl testen en zie hier de resultaten:

Een maximale schrijfsnelheid van 5 MByte/s en een maximale leessnelheid van krap 21 MByte/s. Ik denk dat we kunnen vaststellen dat het niet de snelste flash drive is die er is.

Tijdens het benaderen van de flash drive vanuit Windows Explorer kwam het soms voor dat de drive niet meer bereikbaar was. Je zag dat Explorer bezig was met de drive te benaderen (je ziet dan een groene balk steeds groter worden) maar dan was er een time-out of Explorer reageerde niet meer.

Software support A-Data

Omdat ik dacht dat er iets aan de hand was met de stick, ging ik naar de website van A-Data om te kijken of ze daar een speciaal formatteer-tooltje hadden. Dat hadden ze. Maar toen ik het startte ging mijn anti-virus software of en waarschuwde me voor een Trojan die erin zat (LOCK.EXE). Geen idee of het echt een trojan was, maar de software werkt niet (misschien door de anti-virus software die het blokkeerde). Uit de omschrijving zag ik echter dat het vrij verouderde software is en was alleen in staat om een Win98 bootsector te schrijven en in FAT/FAT32 te formatteren.

Deze flash drive is niet bepaald snel te noemen en voor mij te traag. Misschien is het een goede aankoop als je er niet zo vaak wat op wilt schrijven maar ik heb het idee dat er voor hetzelfde geld (of minder) snellere drives op de markt zijn.

Heb jij ook een Adata Classic C906 16GB Wit?