EnergyFlip Review

pageUp 10 december 2020, 2.487 views Product gekocht

EnergyFlip

Goedkoop en simpel, met leuke vormgeving. Was makkelijk aan te sluiten, en ze hebben een zeer behulpzaam en vriendelijk support team!

Pluspunten

• Goedkoop
  • Overzichtelijke app
  • Geïntegreerde stopcontact
  • Live verbruik inzien

Minpunten

• Geen API (voor bijv. Home Automation)
  • Geen data export optie
  • Data niet lokaal, maar bij Aurum

Kwaliteit Score: 5

Installatie

Vrij simpel te installeren. Het systeem plug je in een stopcontact in de buurt van je meterkast. Dit stopcontact gaat niet verloren omdat Huisbaasje een geïntegreerde stopcontact heeft. Daarna kun je Huisbaasje koppelen aan je P1 poort. In mijn geval had ik nog een analoge meter. Hiervoor kun je sensoren gratis bijbestellen die dan de draaischijf of puls LED van de kWh meter uitlezen, en bij de gasmeter leest de sensor het laatste getal af. Omdat bij mij de gasmeter op een andere lokatie staat heb ik een extra Huisbaasje gekocht. Deze heeft het support team voor mij aan het zelfde account gekoppeld.

Ik ben nog van plan zonnepanelen te installeren, op een aparte groep te plaatsen met bruto kWh meter (die kun je redelijk goedkoop ook via Huisbaasje bijbestellen) en deze dan aan te sluiten op Huisbaasje. Hierover later meer.

App

Ik vind de app prettig werken. Opent snel op mijn iPhone 8. Haalt binnen 2 seconden de live data op van Aurum, en update deze elke 10 seconden ongeveer. Ook kun je je verbruik over de loop van de dag en van vorige dagen bekijken. De app weergeeft ook een schatting van de kosten bij je verbruik. Dit laatste ook op elke tijdschaal: uur, dag, week, maand.

Verder is er nog een optie om je Jaarnota en Energiecontract in te vullen. Deze functies heb ik nog niet getest omdat ik huurder ben van een huisje dat gekoppeld is aan een hoofdhuis, en dus zonder eigen energiecontract.

Verbeterpunten

Ik zou graag de volgende ontwikkelingen nog zien bij huisbaasje:
  • Een API, zodat je wat met je data kan.
  • Koppeling met IFTTT, node-red, home automation
  • Lokale dataopslag optie
  • Optie om gasverbruik uit te drukken in kWh om stoom en gas makkelijk te vergelijken
  • Live verbruik langer terug kunnen zien dan 5 minuten
Vragen? Stel ze gerust, dan vul ik de review aan!

Heb jij ook een EnergyFlip?

Waardeloos instaleren, bij het begin doet de activatiecode het al niet, en kom je ook niet meer verder.
Staat nergens hoe nu verder!
Contact opgenomen met de helpdesk?

[Reactie gewijzigd door bokkie72 op 8 september 2021 19:33]

Kun je je besparing al schatten ? Op de website hebben ze het over 125 per jaar.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.