Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite L500-1ZP Review

Pestmeester 26 juli 2010, laatste update op 26 juli 2010, 2.237 views

Toshiba Satellite L500-1ZP

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Blijf koel
  • Robuust
  • Snel

Minpunten

• Weinig USBs
  • Niet het mooiste geluid
  • Wennen aan een smal beeldscherm

Voor een bescheiden bedrag zocht ik een nieuwe laptop nadat mijn HP DV6 was overleden. Nooit meer een HP voor mij was het motto. De machine zag ik iedere dat verder aftakelen; je brandde je klauwen continue aan de extreme warmte.

Asus of Toshiba
Het zou een ASUS of Toshiba worden. De Asus X52JK-SX007V, of deze Toshiba Satellite L500-1ZP. De ASUS is voorzien van een ietsje snellere processor, en een ATi Mobility Radeon HD5145, terwijl de Toshiba de i3 330 processor heeft en de snellere ATi Mobility Radeon HD5165 videokaart.

ASUS pick up 'n return garantie is aantrekkelijk en het apparaat smoelt ook nog eens wat mooier. Uiteindelijk heb ik voor de krachtigere videokaart van de Toshiba gekozen. In 3dMark haalde deze kaart 12.000 punten tegenover een ruime 7000 van de ASUS.

Stil
Ik heb de Toshiba nu een dag of vier in gebruik. Het enige geluid wat uit de buurt van de Tosh komt is de externe ventilator van Microsoft waar ik de laptop opzet. Uit zichzelf is de Toshiba muis-, muisstil.

Mooie looks of robuuste kwaliteit
Hoewel de looks van het apparaat niet de schoonheidsprijs verdient, voelt de machine reuze solide aan. Uiteindelijk gaat het ook meer om kwaliteit en specs, dan of het een prachtig mooi glimmend gelikt apparaat is.

Setup en recovery
Ik ben reuze tevreden met Windows 7. Het apparaat start snel; het afsluiten net zo rap. Toshiba heeft de machine van de nodige tools voorzien. Persoonlijk haal ik 't gros van de commerciŽle software eraf. Het is gelukkig niet zoveel als HP of ASUS je gratis geven. Een recovery-dvd was er daarom ook slechts 1!

World of Warcraft
Naast werk, studie en wat doorsnee internet gedrag speel ik World of Warcraft. De Toshiba heeft er totaal geen moeite mee en in tegenstelling tot de oude HP wordt de machine niet heet. Ik draai WoW bijna met volle settings en mag me voor een laptop met deze prijs gelukkig prijzen met 60-120 fps afhankelijk van het gebied waar je loopt. Het beeld is prachtig. Mooie scherpe details. De nachtmerrie van Vista lijkt ver achter me nu ik met dit apparaat aan de slag mag.

USB en andere uitgangen
De 2 USB uitgangen vind ik er eigenlijk 1 te weinig, immers, ik heb er een externe ventilator aanhangen en een externe muis. Een derde zou leuk zijn voor mijn externe HD, maar goed, daar zijn adaptertjes voor.
De HDMI uitgang en SATA connector mogen er ook zijn. Hoewel ik voor de SATA connecter liever een USB ingang had gezien. Dat is net wat veelzijdiger.

Reactietijd tussen programmaswitches
Adobe Photoshop CS5 (64 bit) draait ook vlekkeloos. Het start snel en de machine heeft geen problemen met redelijk zware bewerkingen. Reactietijden tussen Alt-Tabs van en naar WoW/PS5 verlopen soepeltjes. Tot dusver geen geratel of andere vertragingen.

Numpad
Het toetsenbord voelt erg prettig. Het tikt snel en fijn weg en eindelijk heb ik weer een numpad aan de zijkant zitten. Dat was toch wel een gemis.

Scherm
Het formaat van het scherm is wat wennen. Hoewel het scherm breder is dan mijn oude laptop, is het nu minder hoog. Het is wat meer scrollen hier en daar. Een kwestie van wennen denk ik, ik ga me er niet aan storen in ieder geval.

Geluid
Het geluid vind ik niet het mooiste wat ik heb gehoord. De speakertjes produceren niet zeer overtuigend geluid. Wie gebruikt er dan ook z'n laptopspeakers? Fijn de logitech boxen of headset erin en dat klinkt een stuk beter.
Ik heb me even rotgezocht naar de volumeknoppen op 't toetsenbord, maar het zit dus aan de voorkant, een klein draaischijfje. Had ik persoonlijk toch knopjes voor gemaakt op 't toetsenbord.

Gewoon een prima machine!
Al met al ben ik dolblij met deze keuze! Voor een budget van 600 euro heeft Toshiba me met deze Satellite overtuigd van hun kracht en kwaliteit. Heerlijk zorgeloos computeren! Tot nooit meer ziens HP, hello Toshiba!

Heb jij ook een Toshiba Satellite L500-1ZP?

Ik vroeg me verder nog af hoe lang je batterij mee gaat? Had hierover negatieve comments gelezen...
De eSata-uitgang kan je ook als USB-poort gebruiken ;)
Wat foto's van de laptop in het wild zou ook wel leuk zijn. Komen er op de foto's in de echte situatie toch vaak anders uit te zien dan de promotiefoto's waar we doorgaans alleen maar over kunnen beschikken.
Wel een heeel summiere review... ;)
Hallo,

Ik heb deze laptop nu ook sinds ongeveer 3 weken, het is echt een super ding! En ik las even je verhaaltje maar deze laptop heeft wel degelijk 3 usb ports, de hdmi port kan ook als usb gebruikt worden! Probeer maar is!