Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB Review

tijgetje57 26 juli 2010, laatste update op 26 juli 2010, 1.501 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Beste upgrade tot nu toe

Minpunten

• prijs per Gb, maar dat wist ik van te voren. Is niet echt kritiek meer een opmerking.

ASUS P5E
Q9400 @ 2,89
4Gb 1066 ram OCZ
GTX280 Nvidia EVGA
80 Gb SSD Intel
Andere merken HDD's voor overige data en back-up

Installeren:

Had eerst een Raid 0 met 2 raptors van 36,7 Gb. Vond ik te langzaam worden. Daarom overstap naar iets snellers. Het installeren was simpel. Heb een Antec Sonata, die heeft hdd carriers. Daar heb ik 2 gaatjes ingeboord en vervolgens de SSD vast gemaakt.

Bios moest ik wijzigen van Raid naar IDE. Daarna XP installeren. Dat ging heel erg snel moet ik zeggen ongeveer 15 minuten. Sommige restarts gingen zo snel dat ik dacht dat het fout gegaan was met installeren LOL.

XP experience:

Snel, alles wat je installeert staat er vrij rap op, openen programma's kost geen tijd meer. Plop en het is er, precies zoals een computer moet zijn vind ik.

Games laden veel sneller, starten sneller op. En installeren ook sneller. Na formatteren en OS installatie geeft XP aan dat de schijf 74,5 Gb betreft. Erg netjes.

Pagefile: 2046 Mb, Defragmenteren uit.

Hardware verschil:

Het is en blijft ijzig stil in de kast. Dit in verhouding met de raptors die wat af ratelen met laden. Ook is het koeler in de kast. Nu moet ik alleen nog mijn andere cooler op de videokaart dan is dat ook weer een stuk cooler binnen. Dus bijna helemaal klaar voor een hete zomer.

Ook de Sophos Anti-Virus spint als een gek over de sdd heen. Zo is hij bezig met een H: drive en hoor je het zoeken van de traditionele hdd. En zo is het weer ijzig stil en scant deze de C: drive.

Benchmark:

Heb een HDtune gedraaid om het verschil te laten zien tussen een gewone SATA hdd en een sdd.

Je ziet gewoon in 1 oogopslag dat de sdd de gewone traditionele hdd ver achter zich laat.

Ook heb ik een screenshot geleend van een website om het verschil in accesstime te laten zien.

Trim details, zelf nog geen ervaring mee. Maar de performance degradatie schijnt tot het verleden te behoren met deze Intel SDD Toolbox. Heb hem er direct opgezet. Nu wordt de SDD elke week bijgehouden door deze util. Dus dat klinkt goed.

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB?

Waarom heb je voor de X25-M gekozen? Heb je nog andere SSD's overwogen?
eerlijk gezegd was dit eentje die op mijn pad kwam, via een goedkopere manier dan normaal. Daarom heb ik voor de Intel gekozen.
Hij ondersteunt trim , dus waarom gebruik je geen OS die trim ondersteunt ? Je hebt echt een trim supporting os nodig om de performance op peil te houden ? kvind die toolbox eerder een lapmiddel ...

[Reactie gewijzigd door No_Name_Needed op 26 juli 2010 11:37]

Ik krijg als het even mee zit een 64x OS Windows 7 binnen.

Kijken of het dan soepeler loopt dan nu.
Het enige spijtige aan SSD's (toch degene die betaalbaar zijn voor de meeste mensen) zijn veel te klein, heb zelf ook de G2 van Intel, na standaard installatie Windows 7 met paar progs en games zit ik al rond de 20GB vrije ruimte.
En ik draai al alles zoals bestanden op NAS, dus nog een paar games erbij en ik heb een probleem.

De review kan idd iets uitgebreider :p
thnx voor de feedback, maar de SSD zit er pas sinds afgelopen donderdag in.

Dus veel ervaring kan ik nog niet delen. Behalve van wat er boven vermeld staat.
Windows 7 hoeft helemaal niet op SSD om soepel te draaien :)
Heb Ultimate op oude laptop van bijna 3 jaar draaien met 3GB RAM en T9300 weliswaar maar draait als een tierelier (buiten Mediaplayer met +10000 songs, die heeft altijd ff moeite met opstarten).

Met de Intel start Windows 7 binnen 20-25 tal seconden werkbare omgeving, afsluiten is daarentegen echt niet normaal, 3-4 seconden en uit :)

Ben wel tevreden van mijn Intel ook al waren er toen ik hem kocht al betere alternatieven.
WMP is niet zo fijn om muziek mee te draaien vind ik.

Heb zelf VLC mediaplayer die loopt een stuk beter.

Ik weet dat je geen win 7 behoeft te hebben om soepel te draaien maar de trim functie in het OS daar zit nou net het kneepje.
Hoe bedoel je? Wat zou ik volgens jou nog meer moeten motiveren?
Je hebt eigenlijk alleen verteld wat jij gedaan hebt, en niet wat de schijf doet, benchmarks zouden al heel veel toevoegen, maar ook onderwerpen zoals verbruik, verpakking, featureset en heel belangrijk, prestatieverlies over tijd, trimfunctie enz.
Zal ik eens kijken wat ik er van kan maken.

Heb wat screenshots toegevoegd. Wellicht is het nu overtuigender om eentje aan te schaffen?

[Reactie gewijzigd door tijgetje57 op 26 juli 2010 13:21]

lekker snel, doch blijf een beetje op m'n honger zitten. More spec's please > op m'n pc met twee sata's Hdd ( WD Caviar Black 640 GB AALS in raid 0 ) OS = 7 -64 bit heb ik ook geen problemen, alleen als ik een (opnamebestand) wil wissen zeurt hij naar admin wachtwoord, daar deze er niet opstaan, heb ik naar windows gebeld, doch daar ik hem zelf heb gemaakt kreeg ik als antwoord > herinstall ( fantantische service ) heb dan heel de zooi van wachtwoord enz...eruit gesodemieterd en hey geen gezeik meer van windows, er bestaan andere beveiligingen dan OpperWin. afsluiten is ook op een paar seconden, nietemin is zowiezo een ssd sneller (ben nog aan het sparen ) desalnietemin veel plezier met je "nieuwe aankoop" zou er alleen Win opzetten met swap en alleen de programm Files die je niet kunt wijzigen, naar een andere hdd ( zoals spelletjes, enz...in ieder geval Good Luck
Je kan wel Raid 0 hebben maar gegarandeerd loopt je setje achter op de snelheid met deze enkele schijf. + puntje minder geluid en gebruikt minder energie.