Cisco SPA112 ATA

Cisco SPA112 ATA Review

phubert 26 november 2020, laatste update op 12 januari 2021, 44 views Product gekocht

Cisco SPA112 ATA

Prima PSTN naar VOIP converter met 2 aansluitingen voor analoge telefoon/fax/etc. In tegenstelling tot de vorige uitgave Linksys PAP2T zijn de mogelijkheden wat meer beperkt maar de GUI is naar 2018 (aankoopjaar) getild.

Pluspunten

• Perfecte geluidskwaliteit
  • Stabiel, wordt niet warm

Minpunten

• Verplichte registratie Cisco Firmwareupdates
  • SSL Certificaat instellen nog niet voor elkaar gekregen
  • Slechte webinterface

Kwaliteit Score: 3

Bron: Cisco

In de verpakking
Cisco SPA112, stroomadapter, blauwe cat5e netwerkkabel (1meter), snelstart handleiding.

2 uitgaven
Cisco heeft van dit model 2 uitgaven uitgebracht. de SPA112 (zonder interne router) en de SPA122 (met ingebouwde router). Met het laatste type heb ik geen ervaring omdat ik deze functionaliteit niet nodig heb.
De ATA adaptor beschikt over 2 RJ11 aansluitingen voor telefoon/fax/etc, 1 100mbit LAN

Bron: Cisco

Instellen
Verbind alle kabels en hang hem aan het netwerk. Als het goed is (afhankelijk van het netwerk) krijgt hij via DHCP automatisch een IP-adres toegewezen. Kun je hem niet 123 vinden kijk in het modem/router welke IP is toegewezen.

Via Edge, Firefox, Chrome, Brave, is het mij gelukt in te loggen op de ATA. Bij Apple Safari wordt dit, door ongeldig SSL certificaat geweigerd en kan je ook niet tijdelijk toestaan.

Bij het ene model staan de standaard gebruikersnaam en wachtwoord op de achterzijde, verander deze direct na eerste maal inloggen naar veilig wachtwoord.

Check bij je provider de instellingen voor Voip, de ATA adaptor staat namelijk ingesteld op Amerikaanse instellingen en die kunnen nogal rare tonen geven met telefoon en/of fax. Verder is het eigenlijk kinderlijk eenvoudig om de instellingen bij line1 en line2 in te stellen die je van je provider gekregen hebt.

Standaard staat nummerweergave uit, deze is door een code te draaien met het aangesloten telefoon/fax apparaat te activeren, om vage reden werkt de GUI instelling niet. Ook pakte de SPA112 het ingevulde telefoonnummer niet om door te zetten (uitgaande gesprekken)

Uitgebreide lijst met functies

Fax aansluiten
Er zijn nu anno 2020 nog aardig wat plekken waar men een fax heeft staan en deze wil blijven gebruiken ondanks e-mail en overige manieren. Let wel op, je zal voor de fax bepaalde instellingen in moeten stellen op basis van wat je provider adviseert. Er zijn wel 'algemene instellingen' maar mijn ervaring is dat deze niet altijd werken. Met name de 'echo cancellation' en 'buffer' met de 'jitter' zijn afhankelijk van fax/voipdienst. Zelf heb ik het werkend gekregen. voor zowel in- als uitgaande faxen.

Firmwareupdate
Mijn mening is dat Cisco zich graag richt op de enterprise markt als het gaat om hun apparatuur. Er komen maar weinig tot geen firmwareupdates uit tenzij het een kritische beveiligingslek bevat die ze onder publieke druk moeten fixen.

Wat me verder bij Cisco tegenstaat is het beschikbaar stellen van firmware, hiervoor is een Cisco account nodig waarmee met bepaalde firmware je zelfs een betaalt servicecontract moet hebben. Tot nu toe is het me gelukt de firmware te downloaden maar blijf het klantonvriendelijk vinden.

SSL HTTPS certificaat
De SPA112 is geschikt voor installatie van een SSL HTTPS certificaat, echter is het mij nog niet gelukt, ook door ontbreken van noodzaak met motivatie om me erin te verdiepen. (bent u een tweaker die hierin een tip heeft deze wordt zeer gewaardeerd!)

Voor het geld wat ik ervoor betaald heb, 39 euro, mag ik absoluut niet klagen. Het apparaat werkt. Inmiddels 2 in gebruik waaronder voorganger Linksys PAP2T (va 2008) naar volle tevredenheid.

Anno mid 2020 heeft Cisco dit model evenals SPA122 EOL bestempeld en is eigenlijk niet meer leverbaar, wellicht alleen op diverse 2e hands plaatsen. Het apparaat is zeker een goede koop in mijn beleving. Bij Cisco is EOL ook echt EOL, drivers, handleidingen en firmware verdwijnen dan van hun website. Zeer onhandig.

LET OP
Firmware versie 1.4.1(SR5) is niet stabiel! De webinterface loopt geregeld vast of slaat instellingen niet op.

De opvolger is de SPA ATA191

Versie met ingebouwde router

Heb jij ook een Cisco SPA112 ATA?