Logitech Harmony 650 Review

AW_Bos 22 juli 2010, 10.854 views

Logitech Harmony 650

Pluspunten

• Hij ligt makkelijk in de hand
  • Alle functies (behalve cijfers; zie nadelen) in makkelijke vingerbereik.

Minpunten

• De cijferknoppen zitten onderaan de afstandsbediening, waarmee je toch met je duim wat meer gestrekte bewegingen moet maken.

Configuratie Score: 4
Ikzelf zit vaak in onze hobbykamer / chill-kamer wel eens Tv te kijken. Echter om TV te kijken gebruik ik de Samsung SetTop-box voor de digtitale TV, en voor het geluid gebruik ik de BOSE 321 II-series versterker.
Nu was het probleem dat ik om simpel TV te kunnen kijken dat ik maar liefst drie afstandsbedieningem moest gebruiken.

De eerste voor de TV aan te zetten, de tweede om de Samsung SetTop-box aan te zetten en als derde de afstandsbediening om de BOSE-versterker aan te zetten. Om het TV kijken gemakkelijker te maken, heb ik besloten de Harmony 650 te kopen bij bol.com.

Eerste indrukken voor gebruik
Nadat hij na een paar dagen werd thuisbezorgd viel me op dat de afstandsbediening in een niet al te grote verpakking zat, wat je toch helaas vaak ziet. Logitech gaat zuinig om met karton :).
Na het openen wat gelukkig ook meeviel trof ik in de doos o.a een de afstandsbediening aan, een setje penlight-batterijen, en een USBkabel met Mini-aansluiting en een beknopte handleiding welke de eerste stappen beschriijft tot aan de installatie.

De installatie
Nadat ik de afstandsbediening aanzette gaf deze op zijn display aan dat ik naar www.logitech.com/myharmony moet gaan browsen waar je de driver/software moet downloaden. Het pakket was ongeveer van 45mb en de installatie duurde ongeveer 10 minuten. Hierna kon ik de software opstarten.

Configuratie
let op: Zorg dat je een lijstje hebt van alle type-nummers van je apparatuur die je wilt instellen op de Harmony, wel zo makkelijk

Bij het opstarten van de software kon ik een MyHarmony account aanmaken, en er vervolgens mee inloggen. Daarna kon het configureren beginnen. Ik moest vervolgens de apparaatsoorten, merken en type nummers invullen, waarna deze vervolgens herkend werden. Een stap verder was er een overzicht zichtbaar van de apparaten die ingesteld waren. Daarna kwam ik in een wazard terrecht waarin ik allemaal vragen kreeg afgevuurd met o.a: Op welk kanaal is de Samsung SetTop-box ingesteld op uw TV, en waar is uw Bose-set op ingesteld...
Erg gebruiksvriendelijk...
Daarna kwam ik in de procedure waarin ik de instellingen via de USBkabel kon uploaden wat een kleine minuut duurt, waarna de afstandsbediening klaar is voor gebruik.

Het gebruik
Mooi, alles is geinstalleerd, de afstandsbediening is geconfigureerd, en nu maar uittesten. Vergezeld van een bak popcorn en zittend in mijn luie stoel toonde zich op het display van de afstandsbediening de wizard die me kennis liet maken met de belangrijkste knoppen. Nadat ik die heb ingedrukt en mij verteld is via het display wat ze doen, kon het TV kijken beginnen.

Ik druk op de knop Watch-TV en spontaan ging mijn TV aan, mijn SetTop-box en de Bose set :). Na 2 seconden werd mijn TV overgeschakeld naat het video-kanaal waar mijn SetTop-box op aangesloten stata op mijn TV, en kon ik TV kijken. En dat met maarliefst 1 afstandsbediening.
Het volume die ik vervolgens instelde werd keurig netjes op de Bose set ingesteld, en het zappen met de zenders ging allemaal via de SetTop-box.

Prachtig dus. De vervanger voor meerdere afstandsbedieningen.

Heb jij ook een Logitech Harmony 650?

Mooie review, heb hem nu zelf 5 maand en wil nooit meer zonder. Ik ga er waarschijnlijk nog eentje kopen voor beneden.

Nog wat handige tips die lastig te vinden zijn:

De opstartvertraging kan je instellen door 10 seconden de help knop ingedrukt te houden (had ik voor mijn tv nodig) en je kan het beste alles instellen met de logitech harmony software (het 48 mb grootte bestand). Wil je daarnaast de volgorde van de activiteiten veranderen, dan heb je die websoftware nodig (log wel eerst uit op de andere software en gebruik bij beiden dezelfde username/password).

Ik heb zelf geen last van de zachte knoppen of wat dan ook. Het enige nadeel vind ik dat je om de 4 a 5 maanden nieuwe batterijen erin moet doen, dat is wat vaker dan bij een normale afstandsbediening (maar die heeft ook geen schermpje).

Het instellen gaat redelijk snel, finetunen van bijv. extra knopjes kostte bij mij 2 uur tijd bij 4 apparaten (maar dan ben je daarna ook klaar).

Tot slot is de optie om met de originele afstandsbediening de harmony dingen te leren echt heel mooi en goed uitgevoerd.

[Reactie gewijzigd door Dikkiedikdik op 18 juni 2011 13:09]

Heeft er verder niemand last van SNEL LEEG LOPENDE BATTERIJEN?? Die van osn zijn na een week helemaal leeg!
Dat is niet normaal. Grote kans dat het aan de batterijen lag. Mocht het met een tweede setje batterijen (niet oplaadbaar, probeer ook een ander merk) opnieuw gebeuren, ga dan even terug naar de winkel met de afstandsbediening.
Begrijp ik het goed, dat als je een Harmony configureerd, dat je bv kan instellen dat de volumeknop dient om je Bose-set te bedienen en je CH UP en CH DWN kan gebruiken om je settopbox te bedienen zonder dat je van mode (TV/Box) moet wisselen?
Leuke review.

Toch valt me wel iets op: Ik heb zelf de Harmony 555 (het vorige 'goedkope' model?) en daar heb ik geen 'hard-buttons' voor activiteiten. Gewoon een "activity" knop en dan kan ik in het displaytje selecteren welke activiteit ik wil activeren.

Ik zie dat deze nu wel 'hard buttons' heeft voor veel voorkomende activiteiten. Maar stel dat je nou meer dan 5 activiteiten wil? Heb je bij dit model dan pech of is er nog steeds de mogelijkheid om zelf-benoemde activiteiten toe te voegen en die van het 'menu' te kiezen?
Ik vind de knoppen te zacht en onstabiel, hebben de neiging te bewegen bij het indrukken.
D-pad is voor mij persoonlijk ook niks, erg klein en zit als 1 geheel met de OK knop in het midden aan elkaar vast en voelt niet fijn en onzeker aan, in de zin van waar heb ik nu op gedrukt of drukte ik ze beide in. Voelt als een goedkope afstandbediening aan en dat vind ik voor het geld niet acceptabel.

Verder niet getest, morgen terug naar de winkel.
Tsja, de meeste dingen die jij noemt zijn een kwestie van smaak. Ik vind (huidige) prijs van ongeveer 49 euro een no-brainer voor het gemak dat je er voor terug krijgt, ookal is de 'feel' voor sommigen misschien wat minder.

Het is nog steeds 100x beter dan een veel goedkopere one4all waarbij je voor iedere 'apparaat handeling' nog steeds het device moet selecteren.
Er is een < en > knop om naar de volgende 'pagina' met activiteiten te gaan.
De Harmony 650 heeft activieitenknoppen. Dat lijkt me in veel gevallen erg handig. Mijn situatie is misschien wat afwijkend en daarom twijfel ik of het iets voor mij is.
Ik kijk tv op drie manieren; de ingebouwde tnt-tuner en twee satellietdecoders. EÚn activiteit tv-kijken is dus voor mij niet genoeg, ik heb er drie nodig. Zou dat kunnen? Of ben ik toch aangewezen op een ab waar je de bron telkens moet kiezen.
Dan is er nog een ander probleem: mijn tv kiest niet altijd de juiste beeldinstelling, dus moet ik die met een tv-knop aanpassen. Als de activiteit tv-kijken (met decoder) is ingesteld, zullen de knoppen de decoder bedienen. Hoe kan ik dan de beeldinstelling veranderen?
Vast bedankt voor een reactie van een ervaren gebruiker.
De activiteitenknoppen kan je zelf aanpassen, maar je kan ook activiteiten aanmaken die bereikbaar zijn via het display.

De beeldinstelling kan je vaak via het display aanpassen.
Bedankt voor je reactie AW_Bos. Dan zou ik dus drie verschillende tv-kijken activiteiten kunnen definiŰren. Dat lijkt me acceptabel. Er speelt hier ook nog iets anders. Om snel te kunnen wisselen tussen de decoders, moeten ze eigenelijk liefst aan blijven staan, omdat opstarten vanuit standby soms erg lang duurt. Zou je dat kunnen programmeren?
Blijft ook nog mijn vraag over de beeldaanpassing, die altijd in de tv-stand moet worden geregeld.