HTC Desire Bruin Review

Obiter dictum 23 november 2010, laatste update op 23 november 2010, 835 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• Zeer snel
  • Mooi scherm
  • Bouwkwaliteit
  • Android

Minpunten

• Multitouchproblemen
  • Interne geheugen
  • Zwakke GPU
  • Felle speaker

Er zijn natuurlijk erg veel reviews verschenen van de Desire, verspreid over het internet maar ook hier op ons eigen Tweakers. Niet alleen hebben verschillende gebruikers prachtige reviews geschreven, ook uwer redactie heeft bij het toestel uitgebreid stilgestaan. Ik wil dan ook direct benadrukken dat mijn motieven voor het schrijven van deze -te- summiere review niet tot doel heeft het toestel tot in de puntjes te bespreken, hiervoor zijn genoeg andere bronnen te vinden. Mijn insteek is een andere; de bezitter die zich vanaf de eerste dag van de release in Nederland eigenaar mag noemen, is hij nog steeds tevreden ermee, maakt het toestel ook nog alle beloften waar als de nieuwigheid er eenmaal af is? Om deze reden zal ik me beperken tot de meest voorkomende klachten van het toestel, en hem enigszins in perspectief plaatsen tot de sommige nieuwere modellen.

Android als zodanig
Het zal geen geheim zijn dat het toestel draait op Android, voorzien van HTC's eigen beroemde (beruchte?) Sense interface. Fabrieksklaar wordt het toestel geleverd met 2.1, maar OTA is 2.2 tegenwoordig direct binnen te slepen.
Android 2.2 werkt op de Desire als een pareltje, en ik denk dat HTC bij de release de toon heeft gezet van waartoe een capabel Androidpowered device in staat is. Het draait bijzonder stabiel, zonder enige vorm van crashes van het OS zelf. Apps kunnen incidenteel nog crashen, maar ik heb de afgelopen maanden gemerkt dat naarmate Android ouder wordt, de apps stabieler. Het lijkt erop dat ontwikkelaars steeds meer in gaan zien wat voor potentieel Android te bieden heeft, en hierop in aan het haken zijn met hoogwaardige, stabiele apps.

Overigens zou ik elke (toekomstig?) Desire bezitter attent willen maken op het feit dat voor de bijna alle stock apps (sms/ mail/ browser/ camera etc.) een beter alternatief te vinden is. Zo is Handcent erg populair als SMS app, en Dolphin als browser.

Batterijduur
Een veel gehoorde klacht is die van de batterij; deze gaat n, hooguit twee dagen mee. Na enkele weken gebruik merkte ik dat de batterijduur toe was genomen. Deze toename is tweeledig; enerzijds heeft de batterij cht enkele laadcycli nodig om volledig te kunnen opereren, anderzijds speel je nou eenmaal wat minder met het toestel als in het begin. In mijn geval kom ik op het einde van de dag rond de 30 40 procent resterend over. Ik kan me echter goed voorstellen dat mensen twee dagen halen; bij elke sigaret die ik opsteek komt de telefoon tevoorschijn, en de grootste energieverbruiker is nou eenmaal het scherm, en deze staat dus regelmatig aan. Zo merk ik dat als ik 8 uur op een dag werk, en mijn zonder telefoon doorbreng ik al snel rond de 50 60 procent resterende batterij zit aan het einde van de dag. n twee dagen dus; naar mijn mening een normale batterijduur voor moderne smartphones.

Geluidskwaliteit
Tsja, dit is tragisch genoeg slecht te noemen. De speaker is erg snel schel, waardoor je haast hoofdpijn krijgt van op hoog volume een telefoongesprek voeren. Muziek is wel te luisteren onder het afwassen, maar ook daarvoor heb ik een alternatief onderweg waardoor het hopelijk wat beter gaat klinken allemaal. Overigens betreft dit slechts de speaker; als je "gewoon" belt is het prima te doen, en via headset al helemaal.

Intern geheugen
Hierover kan ik kort zijn; HTC geeft zlf aan dat dit 512mb zou zijn, maar helaas is dit weinig meer dan consumentenbedrog. Per saldo blijft voor de gebruiker (afhankelijk van je ROM) tussen de 90 en 150 MB over voor apps, in een tijd waarin geheugen per Gig zou moeten worden gemeten vind ik dit ronduit schandalig. Ja, apps naar je SD verplaatsen is mogelijk onder Froyo maar niet elke app gaat hier even handig mee om. Dit heeft HTC zelf gelukkig opgemerkt, zo merken we met de Desire Z en HD, maar voor de normale Desire is het echt een gemiste kans.

Bouwkwaliteit
Dit is ronduit goed te noemen; hoewel er een aantal echt ondergeschikte klachtjes zijn is het toestel hier nog altijd op voor- en achterkant nagenoeg geheel krasvrij. Ik zeg erbij; hij gaat altijd keurig in een hoesje wanneer hij in mijn broekzak gaat, maar desalniettemin een prima resultaat!

Multitouch
De Desire heeft Multitouch problemen, waarvan deze video het probleem waarschijnlijk beter laat zien dan ik in 1000 woorden zou kunnen. Kort gezegd komt het erop neer dat zodra de assen van je vingers elkaar kruisen, de Desire de input niet meer goed herkent. Nou is dit eigenlijk bij geen enkele app een probleem; hoevaak kruisen je vingers nou? Pinch-to-zoom is nog mogelijk. Sommige games echter gebruiken de linkeronderhoek voor lopen, en de rechteronderhoek voor bijvoorbeeld rondkijken; dan wordt het probleem opeens knap lastig. Hier geldt dat dit voor mij eigenlijk geen probleem is, maar ik kan me voorstellen dat mensen hier erg hard over kunnen struikelen.

Perspectief
Deze klaagzang schreeuwt om perspectief; al met al geef ik de Desire een ruime voldoende en ben ik er bijzonder tevreden mee. Hij wordt echter nog steeds verkocht, en gelet op de keuze van heden zou ik hem nu niet nogmaals kopen. De belangrijkste reden hiervoor is het interne geheugen, want qua snelheid is de Desire nog altijd top-knotch. Van de aanschaf heb ik nog altijd geen seconde spijt gehad, en voor eenieder die het idee heeft niet tientallen apps te zullen installeren, zou ik hem ook nu nog altijd aanraden. Met de komst van het nieuwe vlaggenschip de DesireHD is de Desire immers ook een prijsklasse omlaag gegaan, waardoor hij in de Pricewatch al bij relatief goedkope abonnementen te krijgen is.
Voor hen die vermoeden wl vele apps, waarvan met name games, te zullen installeren zou ik zeggen kijk nog even verder. Niet alleen schiet het interne geheugen mogelijk tekort, ook haal je met de multitouchproblemen en de zwakke GPU voor dit doeleinde niet het ideale apparaat in huis.

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

Hmm, ik vind je erg negatief, het interne geheugen probleem is wel goed op te lossen, als je het toestel root, dat is misschien een omzeiling maar deze werkt perfect.

ook de problemen die je noemt met de gpu snap ik niet, ik heb nergens last daarvan.
In de review ben ik op bepaalde punten inderdaad negatief, en ik had het idee dat ik dit voldoende in perspectief heb geplaatst maar dat is blijkbaar niet het geval. Ter verheldering hiervan; zowel uit de uitgedeelde sterretjes als uit de laatste alinea blijkt dat ik erg tevreden ben over het toestel. Het toestel kent echter zijn zwakke punten, en dat is wat ik heb getracht te verhelderen; de belangrijkste minpunten van het toestel, hoe relevant zijn deze voor een toekomstige koper van het toestel.
Voor wat betreft het probleem van het interne geheugen blijf ik van mening dat het 1. idioot is dat HTC anno 2010 nog een toestel op de markt durft te zetten met om en nabij de 100mb vrij geheugen, en 2. dat het nog idioter is dat ze doen voorkomen alsof de consument 512mb ter beschikking zou hebben. Ja, rooten is zeker een oplossing, maar wel een oplossing waartegen de fabrikant zlf beveiligingen in heeft gebouwd, en ik dus zie als onacceptabel argument dat kan spreken vr het toestel.

Voor wat betreft de GPU; het is vrij algemeen bekend dat de GPU van de Desire matig is. Hier zul je nog niet heel veel van merken, maar ik verwacht dat dit de komende maanden "erger" zal worden; bij Reckless Racing merk je bijvoorbeeld al dat de framerate niet erg lekker loopt als je het zou vergelijken met een SGS.

Nogmaals; blijkbaar komt onvoldoende naar voren dat ik over het algemeen dik tevreden over het toestel, maar dit is zeker het geval!
Hmm ik heb zelf ook de desire en wat betreft geheugen ben ik het wel er mee eens maar daar heb je advanced task killer voor om wat processen te stoppen zodat hij vlot blijft. Speaker is inderdaad geen topper. Snelheid is wel goed alleen dekking van internetnetwerk is niet super zodat ik niet altijd snelle sites heb. Ik ben voor de rest zeer tevreden over de telefoon alleen heb soms kleine rare software probleempjes. GPU nog geen klagen over gehad
Ik denk dat je RAM en ROM hier door elkaar haalt. Obiter dictum had het erover dat de hoeveellheid ROM te weinig is (512MB) en dat van de geadverteerde hoeveelheid ROM (hoewel technisch correct) misleidend is voor de consument omdat die maar een fractie van die 512MB tot zijn of haar beschikking heeft.
Als ongeroote Desire bezitter kan ik dat beamen: Ik kan en wil geen Flash updates op het moment installeren omdat dat dan gelijk weer de laatste 10MB wegsnoept die ik beschikbaar heb. Als ik mijn telefoon root (zal vast nog wel in de toekomst gebeuren als ik Sense zat ben) en cyanogenmod erop zet kan ik gebruik maken van de APps2SD funcie.

De hoeveelheid RAM is bij mij nog nooit een probleem gebleken, en ik zal dan ook nooit een programma als ATK aanraden voor een Desire bezitter (of uberhaupt een bezitter van een Android smartphone met meer dan 384MB RAM), simpelweg omdat je dan in je eigen vingers snijdt: je kan prima al die apps killen, maar dan heb je 2 puntjes waar je rekening mee moet houden:
1. het opnieuw openen van die app kost extra tijd omdat alles weer van ROM of de CD kaart getrokken moet worden; Daarnaast kost het extra energie en is je batterij dus sneller leeg. Vergeet niet dat Android geen WiMo is: het is prima in staat resources vrij te maken als dat echt nodig is, en ook nog eens op het moment dat het nodig is.
2. Je vrije RAM staat uit z'n neus te vreten in plaats van nuttig te zijn (nl. applicaties cachen), wat weer neerkomt op verspilling van energie (omdat "ongebruikte" RAM nog steeds energie opneemt).

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 24 november 2010 11:06]