Specificaties 15,5" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCEB2Z1E/BQ Review

darkangel546237 19 juli 2010, laatste update op 20 juli 2010, 4.459 views

Sony Vaio VPCEB2Z1E/BQ

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Helder en scherp scherm
  • Blueray Speler
  • Fraai uiterlijk

Minpunten

• Glanzend Scherm
  • Zwaar
  • Korte Batterij
  • Bovenkant klep bekrast makkelijk

Hey iedereen,

Ik had een nieuwe pc nodig omdat mijn oude desktop van dell na 5 zware jaren eindelijk zijn rust verdiend had. Ik besloot dan ook onmiddellijk voor een laptop te zoeken zodat ik voor school dan ook een degelijke computer had. Mijn eerste keuze was oorspronkelijk gevallen op de Sony Vaio F11M maar deze kon ik toen niet meer in de winkels bestellen. Na verder rond te kijken op het internet was mijn oog gevallen op de Sony Vaio VPC-EB2Z1E\BQ , hij leek een goede balans te vormen tussen prestaties en prijs, ik had hem twee dagen na te bestellen op mijn deurmat had liggen.

Eerste indruk
De laptop ziet er zeer stijlvol en simpel uit, bovenkant van het scherm is glanzend zwart met het zilveren Vaio logo op. Met glanzend oppervlak is spijtig genoeg wel redelijk gevoelig voor krassen en, maar dat vormt geen probleem voor mij gezien ik zeer zorgzaam omga met mijn laptop daarnaast heeft hij ook makkelijk vingerafdrukken en vegen van je handen. Wanneer je de klep opent zie je onmiddellijk jezelf in het glanzend oppervlak van het zwarte scherm met daaronder het Sony logo in het midden en het modelnummer in de rechterhoek. Boven het toetsenbord zit de geperforeerde plaat met daaronder de boksen en aan de rechterkant de “assist”, “web” en “Vaio” knoppen en helemaal aan de rand de powerknop. De plaat voor je handen op te laten rusten is in tegenstelling tot het vorige model niet langer glanzend en krijgt dan ook geen afdrukken en vegen van je handen.

Featureset
Aan de linkerkant heb je aan de achterkant de aansluiting van de stroomkabel en ethernet, daarnaast zit de grote ven opening meer naar voren toe de vga- en HDMI-aansluiting, de eSATA/USB en de opening voor de exprescard 34. Aan de voorkant zit er links 2 openingen voor geheugenkaarten (HG Duo en SD) samen met de schuifknop voor de draadloze verbinding en de onopvallende leds voor baterrij status en rechts dan nog 2 3.5mm jack aansluitingen voor headphones/speakers/microfoon. Recht op de laptop zitten dan nog 3 USB-aansluitingen en de BlueRayspeler, de USB-aansluitingen hadden er echter een paar meer mogen zitten.

Prestaties
ik beschik hiervoor niet over benchmarks, maar enkel over ervaringen (Benchmarks zijn op verschillende andere sites nog wel te vinden denk ik). Hoewel het systeem niet rechtstreeks gericht is op games is hij met Intel Core i5 430m, ATI Radeon mobility 5650 en 4GB DRR3 RAM zeker instaat tot redelijke prestaties op dit vlak en kan hij moeiteloos games zoals CoD Moderne Warfare 2, Assasins Creed, GTA IV en The Sims 3 op hoogste instellingen spelen.
Het systeem is binnen 1 minuut opgestart inclusief enkele ge´nstalleerde programma’s die bij opstarten laden.
Ook op het vlak van foto en video bewerking doet hij het redelijk voor mij, hoewel ik mijzelf maar weinig mee bezig hou. Dus als je een laptop voor dit doeleinde zoek kun je waarschijnlijk beter kijken naar iets met een betere processor.

Beeld en geluid
De EB2Z1E\BQ beschikt op dit vlak over een standaard Vaio 1366x768 glossy scherm. De kleurweergave op dit scherm is van zeer goede kwaliteit, en het beeld is zeer scherp. Het is enkel wel spijtig dat het een glanzend scherm heeft wat er toe leid dat je jezelf wel regelmatig zult zien in het scherm, zeker al er zonlicht op schijnt. Dit is wel voor groot deel te beperken door hem op de hoogste helderheid te zetten, maar dat kost dan weer een groot deel van de batterij. De kwaliteit van filmweergave is zeer goed, helder en scherp.
Het geluid dat uit Vaio komt is van redelijke kwaliteit voor laptopspeakers maar zeker niet van uitzonderlijk hoge kwaliteit met een sterk gebrek van hoge en lage tonen. Ik gebruik er dan ook bijna altijd externe speakers voor.

Bouwkwaliteit
De Sony voelt redelijk robuust en stevig aan. Tot nu toe zijn er nog geen beschadigingen aan behalve een klein krasje op de klep die hier zeer gevoelig voor is . Er is wel een plek op de onderkant bij de BR-speler die je verontrustend diep kunt indrukken, dit hadden ze van mij best een beetje mogen verstevigen.

Ergonomie
Het toetsenbord voelt zeer fijn aan om te typen met een goede grote van toetsen en opening er tussen de lay-out was voor mij wel even wennen met de pijltoetsen onder de shift om ruimte te besparen.
De touchpad voelt ook comfortabel aan in gebruik hoewel je regelmatig per ongeluk dingen aanklikt door lichte aanraking, waarvoor hij dus iets minder gevoelig mocht zijn.

Warmte en geluid
De geluids productie is bijna onbestaand op deze laptop, zelfs bij hoge prestaties hoor je vens nauwelijks draaien, wel kan je de BR-speler goed horen draaien als hem gebruikt maar niet tot zo’n hoogte dat het stoort zelfs niet bij het bekijken van films.
Ook de warmte productie was een goed meevaller bij deze laptop. Je kunt hem beter niet op je schoot hebben bij het bespelen van zware games, maar daarbuiten zal je nooit last hebben van de warmteproductie. Het is echter wel handig om te weten dat er bij het gamen een redelijk warme luchtstraal aan de linkerkant uitkomt en dit kan wel redelijk oncomfortabel zijn als je je externe muis aan die kant gebruikt (zoals ik).

Mobiliteit
Hier was de Sony een lichte tegenvaller, bij zeer licht gebruik (internet, word-bestand) met de schermhelderheid houd hij het ongeveer 2 tot 2.5 uur vol maar als je de schermhelderheid omhoog zet en zwaardere dingen begint te doen zoals games of film kijken daalt dit al snel tot 1 tot 2 uur hooguit. Hoewel ik dit graag iets beter had gezien is het nog net genoeg om hem te kunnen meenemen.
Met 15,5” en 2,7 Kg is de Vaio EB2Z1E aan de grote en zware kant maar nog net goed genoeg om mee te kunnen nemen in een geschikte tas, maar iets groter of zwaarder en dit was waarschijnlijk ongemakkelijk geweest.

Als adviesprijs heeft de VPC-EB2Z1E\BQ 1000 euro maar als je een beetje rondzoekt kan je hem krijgen voor iets minder als 900 euro (886 euro voor de mijne om precies te) wat een gemiddelde prijs is voor ene laptop. Daartegen staat wel dat je laptop hebt van degelijke kwaliteit die goede prestaties levert voor zijn geld. Dus zeker de moeite als je laptop zoekt voor naast dagelijks gebruik ook te gamen en HD films te kijken.

Ik hoop dat je iets aan deze review hebt als je zelf van plan bent om een nieuwe laptop aan te schaffen.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCEB2Z1E/BQ?

Wat is het cijfer wat de laptop krijgt van de windows prestatie index?

Thnx.

Mathix
Heb net even de WPI voor je gedraait, en ik krijg de volgende scores: link
Hierbij moet wel opgemerkt worden dat ik de standaard harde schijf heb vervangen door een OCZ Vertex 2 (120GB)
Zou je een foto willen maken van het scherm met de standaard Windows 7 bureaublad achtergrond? Dan kunnen we een indruk krijgen van het contrast en de helderheid van het gebruikte paneel.
Ik heb dezelfde, bij is mij is de score 5,6, met een paar programma's draaiend op de achtergrond. De CPU en GPU halen zelfs 6,7, maar worden gebottleneckt door de harde schijf, deze draait maar 5400 rondjes per minuut.