Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF Review

Zandpad 19 juli 2010, 1.116 views

Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF

Pluspunten

• Bouw
  • Beperkte CA, vervorming en vignettering
  • Silent Wave Motor

Minpunten

• Geen VR.
  • Oud en betere alternatieven

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 3
Dit objectief heb ik tweede hands gekocht omdat ik 55mm net te kort vind. Nu heb ik de combinatie 18-70 en 70-300VR. Naar mijn idee een goude combinatie. De lens gebruik vooral in en rond het huis en in de sporthal. En gaat in september gaat deze vervangen worden door de Sigma 24-70mm F2. 8 EX DG HSM.

Featurset
Het objectief is al redelijk oud en bezit daarom geen VR. Niet echt een misser maar in de schemering kan het wel handig zijn om nog niet te hoeven flitsen. Verder is dit wel een volwaardig AF-S objectief met een AF override. Eind tot eind scherp stellen gaat in minder dan een seconde en is eigenlijk altijd raak. Daarnaast is CA geen probleem door het gebruik van ED glas elementen.

Bouwkwaliteit
Hier heeft Nikon een steekje laten liggen. Dit objectief is geleverd als kitlens met een aantal kits. Maar heeft wel een metalen mount, handmatige AF override, en 15mm meer dan de 18-55VR Kitlens. Er is geen zoomcreep maar er zit wel een lichte speling op het voorste element als het objectief volledig is ingezoomd. Dit objectief is deels waterdicht. Al zou ik het niet onderdompelen, een regenbui moet wel gaan.

Handeling
De zonnekap schuift er makkelijk op en af. En zit daarmee ook stevig vast. Het objectief weegt niet zoveel, dus met een lichte camera is het ook nog eens een compacte set. Je kunt het wel makkelijk bedienen dankzij twee draaiende rubbers: 1 voor zoomen en 1 voor de scherpstel override. De AF is een volwaardige Silent Wave Motor, en is dus snel en stil.

Scherpte
Vol open laat de scherpte je iets in de steek. Zeker haren met weinig of veel licht worden niet erg scherp maar het objectief presteert vrij goed. Stopped is er eigenlijk niets te klagen. In deze prijscategorie is er niet veel beters.

Vervorming en vignettering
Er is wat vervorming tussen 18 en 22mm, maar daarna is er eigenlijk niets meer te zien. De vervorming is makkelijk te corrigeren. Van vignettering is nauwelijks sprake. Maar ook deze is te corrigeren.

Lens flare
Flaring is bij deze lens wel een punt. Maar eigenlijk als je recht tegenover de zon staat en de zon (bijna) in beeld is. De zonnekap is zeker aan te raden om te gebruiken, hierdoor is flaring eigenlijk tot een minimum beperkt.

Dit is een leuk objectief, maar tegenwoordig is al weer aardig wat beters verkrijgbaar in deze categorie. Denk maar aan de Sigma 24-70 Macro, de Sigma 17-70 en de Tamron 28-75.

Heb jij ook een Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF?