Specificaties Tower, 5 interne + 6 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF 922 Review

Kerberos84 19 juli 2010, laatste update op 19 juli 2010, 726 views

Cooler Master HAF 922

Pluspunten

• Koeling is super.
  • Erg stille kast, zelfs met de fans op maximum
  • Stevig
  • Cable-management

Minpunten

• Binnenkant en achterkant in bloot staal, niet meegespoten in zwart
  • Gewicht
  • Uiterlijk zal sommigen niet bekoren, anderen dan weer wel...

Hallo Iedereen,

Enkele dagen geleden de HAF 922 besteld. De prijs, beschikbaarheid en positieve reviews waren genoeg om me over de streep te trekken. Na enkele dagen ze nu in gebruik te hebben, dacht ik een review te schrijven. Ik zal hierbij de indeling van Tweakers zelf gebruiken.

Bouwkwaliteit en afwerking ****

De ongeveer 10 kg zware stalen kast is goed afgewerkt. Alle onderdelen passen perfect goed in elkaar, er is weinig plastic te melden, en er zijn enkele kleine details op de kast die het wel allemaal afmaken, zoals de drivebays die met stevige solide kliksystemen werken, de uitbreidingssloten zijn met duimschroeven, etc. Ik heb slechts schroeven moeten gebruiken voor het moederbord, verder niks.
Een negatiever punt is wel dat de binnen- en achterkant van de kast niet meegespoten is in het zwart. Dit had Cooler Master wel mogen doen.

Inbouwmogelijkheden *****

Voor een kast in deze prijsklasse is er genoeg in te bouwen in de kast. Er zijn standaard 5 slots om HDD in te bouwen, en er kan in principe in de onderste DVD-drive-bay een 6e schijf ingebouwd worden, maar deze wordt dan minder goed gekoeld. Er zijn 5 DVD-Drivebays voorzien, waarvan 1 omgebouwd kan worden naar een drivebay voor bvb een diskettestation, of zoals bij mij, een kaartlezer. Acherteraan zijn er 7 uitbreidingssloten, met 1 extra ernaast. Verder zijn er vooraan 2USB-poorten, een eSATA-poort, en natuurlijk audio-aansluitingen.

Koelingsmogelijkheden ******

Het sterkste punt van een HAF is natuurlijk de koeling. Vooraan zit er een 200mm fan intake. Deze is met rode LEDs afewerkt, die desgewenst aan of uit kunnen gezet worden met een knop op de bovenkant van de kast. Bovenaan de kast zit nog een 200mm fan outtake, deze is zonder LEDs. Deze kan vervangen worden door 2x 120mm fans voor een radiator voor waterkoeling. Achteraan zit een kleinere 120mm fan outtake. De voeding zit onderaan en blaast de warme lucht direct naar buiten. Verder is er nog plaats voor een 200mm fan aan de zijkant, en voor een 120 mm fan aan de onderkant.

De zijkant van de kast is geperforeerd staal, waar dus nog een zijfan kan geďnstalleerd worden.

Bij mij zitten er de standaard fans in (voorkant, bovenkant en achterkant) en een 4e fan onderaan, naast de koeling. In vergelijking met mijn vorige cheap-ass kast heeft dit tot gevolg dat mijn temps een stuk lager komen te liggen. In idle modus komt mijn OC'ed CPU uit op een 38°, een 6-tal (zes!!) graden lager dan vroeger. Mijn GF8600GT draait nu idle een 5-6° lager, en mijn GF9800GTX+ een 8tal graden. Mijn HDD's komen niet warmer dan 27°, waar dit vroeger makkelijk 35° was. De overall temp in de kast is dan ook een 6tal graden koeler. Dit is ZONDER zijfan, die ik mss wel zal installeren. Dan zullen de temps nog een stuk lager komen te liggen.
Bijkomend positief nieuws is dat deze kast ongelooflijk stil is. Met de 200mmfans en 120mm fans op maximum hoor je deze kast bijna niet, zeker niet met wat stille muziek of een game die niet luid hoeft te staan, maar je hoort em bijna niet. Mijn DNS-323 NAS maakt meer lawaai :)

Vormgeving *****

De HAF-series zijn altijd moeilijk bespreekbaar geweest bij het uiterlijk. Kort gezegd, je moet ervoor zijn. En eerlijk? Ik vind het een ontzettend stoere kast, hij zal geen prijzen winnen in schoonheidswedstrijden, maar OMFG, hij is stoer. Het geperforeerd staal, de grote stoere fans, de zijkanten van de kast die uitsteken, het maakt hem een bad-ass mtf. Mocht mijn kast een auto zijn, dan is het zo eentje die je in je achteruitkijkspiegel ziet komen, en waarvoor je spontaan opzij gaat.

Installatiegemak *****

Kort gezegd, super. Er is plaats zat voor alles in kwijt te kunnen, de schroefloze bevestigingen voor de HDD en DVD-drives zijn praktisch en degelijk (en ik heb al andere gezien |:( ) en er is plaats genoeg voor een degelijk cable-management. De zijkanten van de kast steken wat uit, waardoor er achter de backplate genoeg plaats is voor alle kabeltjes. Ook zijn er dunnen snelbinders meegeleverd om alle kabels vast te kunnen maken, en genoeg gaten in de backplate om de kabels zo min mogelijk langs de voorkant te laten lopen.
Ook is er een gat in de backplate waardoor je het moederbord niet hoeft te verwijderen als je een nieuwe koeler wil steken op je CPU, door het gat heen kan je makkelijk een verstevigingsplaatje bevestigen voor een grote koeler.

Modbaarheid

Ik ga deze kast niet modden, maar ik kan me voorstellen dat dit makkelijk kan. Omdat ik het niet doe, geef ik geen score.

Kwaliteit van voeding

Er zit geen voeding bij deze kast.

Prijs ****

Ik heb hier in België een 85¤ betaald (das met 21% BTW), geen extreem dure kast dus, en ook geen supergoedkope. Maar zeker zijn geld waard. De kast is stevig, en biedt superkoeling. En ziet er goed uit ook nog eens. Ik denk met deze kast zeker een 5tal jaar te doen, op zijn minst, dus 17 euro per jaar is niet slecht.

Algemene beoordeling *****

Superkast, met enkele kleine negatieve puntjes, maar boven alles uit steekt zijn giga-koelingsmogelijkheden, stevigheid, en leuk prijskaartje. Mocht ik weten wat ik nu weet had ik deze kast al veel langer gekocht.

Edit1: Punten geven is leuk, maar als je per sé een negatieve score (1 of 2) geeft is onderbouwing waarom altijd prettig...

Heb jij ook een Cooler Master HAF 922?

Wel jammer dat je de eenheid eruit hebt gehaald!

en dan heb ik het over de ene fan rood, de ander blauw

Ik heb hem zelf ook, wat een brute kast he. Hij straalt echt stevigheid uiit
idd jammer dat je een blauwe CPU cooler hebt.

ik heb de 932, ik weet niet of het klopt., bij mij zitten er 3 230mm fans in. zijn die van jullie echt kleiner?

een goede review wel, moet ik zeggen. netjes alles gezegd. en heel mooi het enigste minpunt(is er maar 1 vindt ik) dat het niet zwart is meegespoten(binnen en achter)
(en een klein dingetje, met een X58 bordje is de backplate niet passend;) moet je als nog mobo eruit halen..) voor de rest prima kastje:D

CPU en andere coolers had ik al, mss vervang ik de voorste door blauwe, mss vervang ik al de andere door rooie, ik weet het nog niet, maar das puur estethisch, en niet prior op mn lijstje...
In de eerste plaats,moet ik je complimenteren met je review.
Ik had je graag 5 sterren gegeven,doch het worden er maar 4.
Wat ik mis is,je voeding,want onder jou relaas : Gebruik in combinatie met :
zie ik deze niet staan.
Misschien kan je deze alsnog vermelden,doe dan evt, ook een rapport van bv. Speedfan erbij,
om de resultaten van temps in jou kast hier neer te zetten.
Deze opmerking,moet je heus niet zien als zijnde negetief,ga zo door mijn zoon en je zult spinazie eten.
Salu Ampa 66

GPU2: 65°
HDD1: 29°
Case Temp: 28°

Kamertemp: 28°
PS: voeding toegevoegd... (kan ook maar beperkt aantal artikels toevoegen, dus kaartlezer verwijderd...) was die idd vergeten...