Specificaties 250GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

Maxtor MaxLine Plus II 250GB , 250GB Review

nl2dav 2 mei 2006, 594 views

Maxtor MaxLine Plus II 250GB , 250GB

Pluspunten

• Data recovery gaat nog met Knoppix (Linux live cd) en zo gelukkig een behoorlijk aantal Gb's weten te redden

Minpunten

• Garantie procedure lijkt goed bij Maxtor aar je moet wel een diagnose tool draaien die op een diskette moet worden gedraaid, beetje jammer alleen als je geen diskettestation meer hebt en gewoon zeker weet dat de schijf gewoon gaar is.

Deze harddisk begon binnen een jaar kuren te vertonen... Dataverlies, bootsector verdwenen, hoge warmteproductie, XP herinstallaties...

Fitness is nu teruggelopen naar 66% volgens SpeedFan en dat is door mij ook duidelijk te merken. Gelukkig garantie tot 2010 dus ga een andere regelen. Met CreditCard gegevens wordt er een schijf vooruit gestuurd wat wel prettig is.

S.M.A.R.T geeft geen problemen aan maar wel inmiddels 80 Kb bad sectors and counting. Voor mij helemaal geen Maxtor meer in het vervolg.

Heb jij ook een Maxtor MaxLine Plus II 250GB , 250GB?

Weer iemand die lijkt af te geven op Maxtor. Je hebt met de Maxline een enterpise schijf in huis gehaald. De meeste bedrijven zetten schijven die voor belangrijke opslag worden gebruikt in cases welke voorzien zijn van enige koeling, wanneer je dit niet doet en de schijf wordt te warm kan Maxtor hier ook weinig aan doen. Het is dus de vraag hoeveel airflow heb jij in je behuizing?

Zo-ie-zo wordt vanaf de eerste 7200 rpm schijven in het algemeen al aangeraden een goede airflow te hebben om de schijven koel te houden. Wanneer een goede airflow ontbreekt in een behuizing voldoet een fan met een laag toerental (relatief stil) vaak al.

Over het fijt dat jij geen diskette station meer hebt kan ik maar één ding zeggen: Dat is je eigen probleem en kun je Maxtor niet aanrekenen. Er zijn nog voldoende situaties te verzinnen dat een diskette station onmisbaar is. (Overigens kun je volgens mij tegen woordig ook iso image's voor CD downloaden. Dit heb ik even geckecked en je kunt inderdaad een CD iso downloaden)

Een paar voorbeelden?
- Tijdens het installeren van Windows XP toevoegen van storage drivers, zodat Windows XP op een RAID controller geinstalleerd kan worden.
- Het flashen van een BIOS. (Dit is via diskette nogaltijd het veiligst)
- Draaien van diagnostisch tools, zodat services van b.v. Windows XP niet in de weg kunnen zitten. Maxtor biedt dus ook de mogelijkheid dit vanaf CD te doen.

Tips: Zorg voor een betere airflow door je systeem, zodat de schijf in beter conditie blijft. Maximale bedrijfstemperatuur zal zo rond de 50 graden zijn, daar moet je onderblijven.

Extra:

Ik gebruik al enkele jaren Maxtor schijven en heb natuurlijk ook wel eens een defecte schijf gehad. Dat kan altijd gebeuren, maar ik had ook binnen 10 werken dagen een vervangende schijf van Maxtor. Op dit moment draai ik met vier 200GB Diamondmax 10 schijven, deze schijven zijn nagenoeg gelijk aan de Maxline III schijven. Deze DM 10 schijven draaien nu ruim een jaar in een RAID5 opstelling. Oververhitting heb ik absoluut geen last van. Ze zijn in een 4-in-3 case van mijn CM Stacker geplaatst met een low rpm 12 CM fan, maar ook zonder deze fan betwijfel ik dat ze te warm worden. Deze week wordt de set overigens nog uitgebreid met een extra vier 200GB DM 10 schijven.
Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens dat veel schijven slecht behandeld worden en dat dit afgeschoven wordt op de producent.
Toch blijkt het dat Maxtor-schijven gemiddeld meer fouten gaan vertonen als bv schijven van WD.

Maargoed, ik heb niet veel eigen testmateriaal, zo zeker is het dus niet, het enigste wat ik zelf gezien heb is dat Maxtors sneller achteruitgaan in Speedfan (sneller bad sectors), en dat WD's eigenlijk alleen maar flink herrie gaan maken (goed hoorbaar geratel) als ze oud worden.
(2 Maxtors en 2 WD's)
Ik heb toevallig 2x Maxtor MaxLine Plus II (250GB) opgestuurd voor RMA

Schijf stond helemaal vol met bad-sectors.
Echter geef ik maxtor hier niet de schuld van maar degene die hem in zijn pc had zitten.

Een snelle SATA schijf met 3 platters heeft nou eenmaal koeling nodig. Koel je de schijf niet, dat gaat ie gemiddeld maar een paar maanden mee.

Je kan soms ook zien of een schijf is mishandeld of niet. Als de zwarte verf aan de onderkant begint te "bubbelen" (niet meer glad/strak is) dan is de schijf veel te heet geweest.

Ik heb mijn maxtors (7 stuks) goed gekoeld in mijn pc zitten, en heb er nog nooit een terug gestuurd. (alleen maar van andere mensen)
De schijven (ik geloof twee maal) die ik eens terug gestuurd heb naar Maxtor was ook niet oververhit geweest, gewoon een schijf die een vroege dood gestorven is. Dat kan nu eenmaal gebeuren.

Ook op GOT lees je vaak mensen die problemen hebben met hun systeem en dat temperaturen posten van hun schijven die boven de 50 graden uitkomen. En dan nog vreemd vinden dat er problemen onstaan. :z Veelal onstaan dergelijke problemen simpel weg door te wienig lucht circulatie in de behuizing.
Ik heb (vind ik zelf) goede airflow in mijn systeem. 1x 80mm intake direct voor de HDD's, en 1x 120mm outtake. De WD Raptor die er bij mij in zit word niet warmer dan 27 graden. Helaas, de WD Caviar 250GB SE16 word stressed ~46 graden. Opzich vind ik dit best warm, aangezien ik toch de HDDs van goede koeling heb voorzien.