Logitech MX Keys (met polssteun, Azerty FR)

Logitech MX Keys (met polssteun, Azerty FR) Review

moon306 26 oktober 2020, laatste update op 27 oktober 2020, 656 views Product gekocht

Logitech MX Keys (met polssteun, Azerty FR)

Een prijzig toetsenbord, maar wel een zeer goede voor een vast bureau opstelling. Na 2 maanden nog steeds zeer tevreden over het gebruik. Jammer dat er geen BE Layout van gemaakt wordt. Oh ja, de polssteun is compleet overbodig, dus koop hem zonder is mijn advies.

Pluspunten

• Typt supervlot: aangename travel, uitgeholde toetsen.
  • Mooie vormgeving
  • Blijft goed vast op je bureau staan
  • Batterijlading gaat voldoende lang mee
  • Fn-toesten (un)locken
  • Met verlichting

Minpunten

• Jammer dat er geen BE layout van gemaakt wordt
  • De polssteun is compleet overbodig (mijn advies = koop zonder)
  • Verlichting kan je niet continu aanzetten
  • Behuizing kraakt als je het opneemt en mee beweegt

Ik kocht dit toetstenbord met een stevige korting (%30), want dat is meteen de belangrijkste bedenking: prijzig. Ik hoop dan ook dat hij voldoende lang meegaat gezien er een vaste oplaadbare batterij inzit. Ik heb dit toetsenbord nu ongeveer 2 maanden in gebruik op mijn vaste bureau en ben er uiterst tevreden mee.

Ik kocht deze met polssteun, maar dat is nu wel degelijk gebleken: compleet overbodig. Het toetsenbord ligt redelijk laag (je kan het ook niet verstellen, heeft een vaste hoogte en hoek) en met de polssteun komen je polsen dus te hoog te liggen, naar mijn gevoel. Mijn polsen steunen nu volledig op mijn bureau zelf, en dat is het meest comfortabel want geeft de grootste oppervlakte om je polsen en onderarm op te laten rusten. Met polssteun zou maar een klein deel van mijn polsen steunen en wordt het gewicht van mijn onderarm dus slecht verdeeld.

Dit toetsenbord typt zeer aangenaam door een aangename travel en de uitgeholde toetsen. Het is tot nu toe het toetsenbord waar ik de snelste typesnelheid mee behaal en de minste fouten mee maak.

Ik contacteerde voor mijn aankoop Logitech, want ik had toch liever een BE layout gehad, maar die worden dus niet meer gemaakt. Jammer, maar met de Azerty FR layout kan ik nog net leven. Er zijn maar een paar knoppen verschillend (veel symbolen zijn wel dubbel gezet), dus ik zet de layout in Windows wel op BE.

De vormgeving is mooi. De bouwkwaliteit kon misschien nog een tikkeltje beter. Door het gewicht en de rubbers onderaan schuift dit toetsenbord niet zomaar weg. Pak je het toetsenbord op oefen je er wat druk op, dan kraakt het frame wel.

De verlichting gaat automatisch. Ik heb nog niet achterhaald hoe ze dit doen, met wat voor een sensor, want het blijft branden als je op 1 à 2 cm in de buurt blijft, maar je kan de verlichting niet continu laten aanstaan. Ga je verder weg dan zal de verlichting na enkele seconden uitvallen. Dit is begrijpelijk om de batterij te besparen, maar in sommige situaties (hoewel niet veel voorkomend) zou het handig kunnen zijn mocht je deze wel continu aan kunnen laten staan.

Oh ja, de toets om direct het rekenmachine te openen: super!
Blokkeren van je Fn-toesten of F-toesten mogelijk: ook super!

Kortom, zeer fijn toetsenbord als je deze prijs er aan wil geven en aan te raden als je zeer intensief een toetsenbord gebruikt.

Heb jij ook een Logitech MX Keys (met polssteun, Azerty FR)?

Ik heb een MX Master 3-muis en wil deze combineren met dit toetsenbord. Nu vind ik de layout van het Windows-model niet fijn (verticale enter-toets, backslash ergens anders) . De Mac-variant van dit toetsenbord heeft wel een 'gewone' layout.

Ik vroeg me af of ik die Mac-versie probleemloos op een Windows-machine kan gebruiken, desnoods door toetsen te reassignen (windows/alt/control en zo).