Google Chromecast met Google TV Wit 8GB Review

robertwebbe 19 oktober 2020, laatste update op 23 oktober 2020, 21.115 views Product gekocht

Google Chromecast met Google TV Wit 8GB

De beste methode om je televisie echt smart te maken!

Pluspunten

• handige afstandsbediening
  • zeer snelle user interface
  • aantrekkelijke prijs

Minpunten

• nog niet alle bekende iTV apps zijn geschikt voor Google TV

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb oude maar nog steeds geweldig werkende Philips TV. De beeldkwaliteit is uitstekend maar hij is een beetje dom. Om dit op te lossen heb ik er een Chromecast aan toegevoegd. Voorheen had ik er een Ultra aan hangen (ondanks dat mijn TV geen 4K kan weergeven) maar op de een of andere manier was die vaak de wifi verbinding kwijt waardoor ik best vaak niet kon casten. Toen de Google Chromecast met Google TV werd aangekondigd heb ik de Ultra op Marktplaats gezet en in no-time kwam iemand deze ophalen voor €50.

Inmiddels heb ik de Chromecast met Google TV bij Media Markt in Duitsland gehaald voor slechts €68,23. Installeren is natuurlijk appeltje eitje, zelfs mijn moeder zou het kunnen doen, zolang ze alle stappen maar goed leest en opvolgt.

Na installatie kreeg die eerst een softwareupdate en toen kon het feest beginnen. Het menu is echt razendsnel: apps starten nagenoeg zonder laadtijd en content start snel. Zelfs sneller dan een andere Philips TV die ik heb waar al Google TV op draait. Gezien het opslaggeheugen daarvan nogal beperkt is en hij nogal sloom is, ga ik hier ook een losse ChromeCast 2020 met Google TV aan toe te voegen.

Als Nederlandse gebruiker zag ik vrij snel dat de apps bedoeld voor de Nederlandse markt niet te vinden waren. Voorbeelden zijn NL Ziet, Videoland en Ziggo GO tv. De oplossing is overigens simpel, ga naar play.google.com, login met je Google account en zoek deze apps. Vervolgens kies de naam die je je Chromecast hebt gegeven en een minuut later staan ze in je menu. Ik vermoed dat dit wel opgelost zal zijn tegen de tijd dat die officieel in Nederland op de markt komt.

Opvallende zaken:
- via het instellingen menu > afstandsbediening kwam ik er achter dat ook een update voor de afstandbediening was. Deze werd alleen op deze manier zichtbaar, ik kreeg na de update van de Chromecast zelf niet de vraag of ik de afstandsbediening ook wou updaten.
- je kunt de knopjes voor volume, power en input apart configureren. Zo komt bij mij het geluid uit een Phliilps soundbar en na wat codes getest te hebben stuurt de afstandsbediening nu de juiste infrarood code naar de soundbar. Power en input zijn via afrarood gekoppeld aan de TV, ideaal.

De Ziggo GO tv app werkt overigens zo lekker dat ik eigenlijk liever via de app kijk dan via de mediabox. De app start supersnel, zappen gaat ook onwerkelijk snel en ook de TV-gids is heerlijk vloeiend. En omdat het allemaal over internet werkt, heb je voldoende aan stroom en wifi. Dag mediabox en coaxkabel, jullie mogen met pensioen.

De afstandbediening is ook lekker licht maar ook weer niet te licht. Hij is goed in evenwicht waardoor die lekker in de hand ligt. De knoppen zijn heel snel blind en intuitief te bedienen.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze Chromecast!

Heb jij ook een Google Chromecast met Google TV Wit 8GB?

Bedankt voor je review. Werkt de AB alleen via IR en.koet daarvoor de Google TV in het zicht hangen?
Mijn huidige setup:
Voor communicatie met de Cromecast gebruikt die radio, waarschijnlijk Zigbee RF4CE.
En voor de televisie en soundbar gebruikt die wel infrarood.

De afstandsbediening onderteunt ook HDMI CEC. Als je dit instelt en je schakelt de Chromecast uit, dan gaat de rest ook uit. Echter ondersteunt mijn oude apparatuur dit nog onvoldoende goed,
Ik kan bevestigen dat HDMI CEC enorm goed samen werkt (met 2 Sony tv's al getest)!
De afstandsbediening werkt via IR bij het bedienen van je tv/soundbar. Maar het bedienen van de Chromecast zelf werkt via wifi volgens mij. Hij hoeft dus niet in het zicht te hangen. De apps van NLziet en dergelijke zijn trouwens ook op de chromecast te vinden voor installatie. Daarnaast is het ook mogelijk om apps te sideloaden al heb je dan in meeste gevallen een muis nodig (simpel aan te sluiten via Bluetooth) omdat de afstandbediening geen touch kan simuleren.
Niet via wifi volgens mij want ik zie hem niet in mijn client list van mijn router. Volgens mij Zigbee RF4CE.
Nee! De afstand bediening werkt ook prima dmv wifi!
Dus je kan de Chromecast zelfs in de kast leggen als je wilt
Heb je toevallig de gelegenheid dit te testen met een 1440p monitor? Ben benieuwd hoe de Chromecast met Google TV zich daar op gedraagt. Schaalt alles netjes mee? Bij de video's verwacht ik dan wel wat zwarte balken uiteraard.
Helaas heb ik er geen dus kan het niet testen.
Helaas! Prima review verder, dankjewel!
Een chromecast ultra schaalt terug naar 1080p op een 1440p monitor. Het is dan aan je monitor om dit weer te schalen naar 1440p.
Als ik moet gokken zou ik zeggen dat deze chromecast dat ook zal doen.
Nette review hoor. over het afschaffen vd coax en mediabox; heb je 4k getest en is het enige ziggo kanaal hiervoor überhaupt beschikbaar in de app? En hoe zit het met andere functies; bij mijn weten zijn die er nl.
Edit = typos
Mijn televisie ondersteunt geen 4k dus is voor mij niet te testen.
Daarnaast heb ik op het Ziggo forum wel eens gelezen dat ze in de Ziggo GO app alleen lagere kwaliteit beeld stuurt welke niet hetzelfde is als de DVB-C streams dus ik verwacht geen 4k streams. Misschien in de toekomst?
Helder. Die lage beeldkwaliteit is vooral bij streamen vanuit de app naar chromecast bijv. Die is een paar jaar geleden afgeknepen omdat het teveel bandbreedte vroeg. Dat was voor mij toen de reden om dan toch maar ee C+ module te nemen zodat ik een beetje fatsoenlijk naar de on-demand content kon gluren op mijn Oled tv. Was nog niet veel soeps niet best overigens. Heb nu de next mediabox en dat is een flinke verbetering, maar sta ook open voor minder apparaten en kabels. Vrees nog steeds dat er zaken gaan ontbreken zonder de mediabox.
Interessante review.

De oude Chromecast Ultra had ook een bedrade netwerk aansluiting. Dit zou de wifi ontlasten en een stabielere stream bieden. Het lijkt erop dat de nieuwe Chromecast geen bedrade netwerk aansluiting heeft, is dat een gemis?
Tot nu toe heb ik geen enkele keer gehad dat het traag inladen via wifi. Maar de USB aansluiting op de ChromeCast 2020 ondersteunt hub's, als je wilt kun je zo'n ethernet naar USB-C adapter gebruiken. Let wel op dat de standaard adapter slechts 7,5 Watt is, dat is normaal ruim voldoende. Zie ook https://9to5google.com/20...-usb-hub-ethernet-google/

En heeft de ChromeCast Ultra ook niet een USB-C? Want dan zou wellicht daar een voeding van kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 21 oktober 2020 10:51]

Neen. CC ultra is micro usb
Er blijkt dus ook een Google ethernet adapter te zijn voor de ChromeCast 2020:

Kost €19,99 https://store.google.com/...st_ethernet_adapter_gen_2

Bij de specificiaties staat dat die alleen 10/100 Mbps doet maar gezien de demo in de video kan dit dus niet, zal waarschijnlijk een fout op de website staan.

Ik heb er eentje proberen te bestellen in Duisland, even kijken of ze hem naar Nederland willen versturen. Duurt nog wel even: Voraussichtliche Lieferung: 20.–23. Nov.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 23 oktober 2020 14:32]

Is er een verschil in de beeldkwaliteit tussen Mediabox Next (coax) en Ziggo Go TV? Ik heb het idee dat coax een wat betere beeldkwaliteit heeft?
Ja, de Mediabox Next heeft de beste streams, zelfs tot 4k. En Ziggo GO heeft volgens mij maar tot 1080.
Echter wat ik zie stelt zeker niet teleur.
Het verschil is theoretisch werkelijk heel groot. 1080i@25Hz is wat er maximaal via DVB-C vanaf Ziggo naar ons komt (4k komt via IP binnen), maximale birates ~12-13Mbit. Via de ZiggoGo TV app is dit 720p@50Hz met een maximale bitrate van 4.29Mbit. Dat scheel dus een hele slok, in de praktijk vind ik het echter wel meevallen v.w.b. beeldkwaliteit (op een 4k Oled TV). Je kunt die resolutie/bitrates gemakkelijk tevoorschijn toveren binnen de instellingen van de Ziggo app.
Bedankt voor de review. Nu hopen dat ze snel beschikbaar worden in de Benelux markt. Want ik zit er ook wel op te wachten, en kan er helaas niet gemakkelijk in Duitsland om gaan.
het franse fnac.com levert ook naar Nederland :)
Hoeveel verzendkosten komen er nog bij voor Nederland?
€5,04 bij standaard levering (vaak al binnen 1-2 werkdagen)

[Reactie gewijzigd door mfransen op 20 oktober 2020 14:24]

Belg hier, maar ze leveren ook, bedankt voor de tip.

Update: gewoon te verkrijgen op Fnac.be

[Reactie gewijzigd door EngelbertDubois op 20 oktober 2020 17:17]

Ik heb begrepen dat ze in januari 2021 in Nederland komen.
Gewoon even op marktplaats kijken en belsimpel.nl gaat hem binnenkort ook verkopen.
Kan hier VPN op gegooid worden?
In de ChromeCast instellingen kan ik hier niets over vinden, dat zul je dus in je router moeten oplossen.
Ik was in de veronderstelling dat er apps op android tv geinstalleerd kunnen worden. Dus dan ook een app zoals bv surfshark.
Ach ja, daar had ik nog niet aan gedacht... Deze app kun je inderdaad probleemloos downloaden en installeren.
Kijk dat maakt het interessant :)
Werkt de KPN ITV app ook?
Hij is niet te vinden in de Play Store. En als je via de browser zoekt, dan zie je dat ze de app blokkeren voor Google TV. Blijkbaar nog niet geschikt.
Beste Robert

Ik heb een ingewikkelde case en hopelijk kan jij er antwoord op geven.

Iemand die ik ken heeft een 65 inch oled tv van LG ( uit 2019, E series) en zijn huis is voorzien van Philips Hue lampen.
Nu heeft hij in een impuls 2 weken geleden een Hue Sync HDMI box gekocht maar deze geeft niet het signaal van de Hue lampen door van de tv ingebouwde ci-module of apps. Logisch want de Sync box heeft geen HDMI kanalen als input welke dan weer doorgegeven wordt naar de tv.
Maar de desbetreffende persoon wil kosten wat het kost zijn tv laten mee kleuren. Dus bij een voetbalwedstrijd groene verlichting bijvoorbeeld.
Afstand doen van de Philips Hue HDMI Sync box was voor hem geen optie.

Nu ben ik al een hele dag bezig om te kijken hoe het anders kan zonder veel gedoe. Zodat het voor iedereen begrijpelijk is.

Ik had te maken met de volgende criteria van de desbetreffende persoon:

Ondersteuning voor:Wanneer ik kijk naar de Delta webpagina dan is de Delta app verkrijgbaar voor Iphone en je kan casten via Chromecast. AppleTV schijnt door Delta niet ondersteund te worden.
Ik ben erg aan het twijfelen tussen de Chromecast Ultra en deze die je gereviewd hebt. Bij de Ultra is jouw telefoon de complete afstandsbediening.
Alleen als je gebeld wordt kan dit nadelig zijn naar mijn ervaring (film pauzeren gaat moeilijk tegelijkertijd of volume zachter zetten).
De desbetreffende persoon is niet technisch aangelegd en alles moet begrijpelijk zijn.

Nu zijn mijn vragen aan jou:
  • Denk jij dat de nieuwe Chromecast de ambilight effecten zal doorgeven aan de tv als deze in de Hue HDMI Sync box zit geplaatst?
  • Is de Delta app verkrijgbaar voor deze versie van Chromecast?
  • Heb jij of iemand anders ervaring met Iphone en Chromecast combinatie?
  • Chromecast Ultra of de Chromecast +Google TV variant?
Sorry voor het uitgebreide verhaal maar misschien heeft iemand eveneens baat bij jouw antwoorden hier.

Alvast bedankt voor jouw tijd.

Andere oplossingen zijn eveneens welkom.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 27 oktober 2020 04:17]

De Delta TV app kan niet als Google TV app worden geïnstalleerd, dit ondersteunt deze app namelijk (nog) niet. Je kunt dus alleen de cast functie gebruiken waardoor het niet anders zal werken als bij een oude ChromeCast.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 27 oktober 2020 08:14]

Oke duidelijk dan zal ik hem de Chromecast Ultra aanbevelen.

Nogmaals bedankt voor jouw getoonde moeite _/-\o_
Er is nog geen Android TV app voor KPN iTV
Er is alleen een app voor bepaalde Samsung en LG TV's (dus Tizen en WebOS gok ik)
Ik heb de kpn itv app geïnstalleerd via sideloading. Werkt opzich prima in combinatie met een (bluetooth) muis. Er is geen officiële ondersteuning voor androidTV vanuit KPN.
Ik overweeg de CTV en heb er al veel over gelezen. Zo kwam ik een artikel tegen (kan het nu ff niet terugvinden) waarin stond, dat i.p.v. een muis bijvoorbeeld ook een PS4 controller aangesloten kan worden. Enig idee of daarmee de KPN iTV app ook te bedienen zou zijn?
Ik heb zelf geen ps4 maar las onder een andere review dat het inderdaad mogelijk is om hiervoor een ps4 controller te gebruiken.
Als ik via play.google.com probeer te installeren, dan zijn de Android TV apparaten zoals de ChromeCast uitgegrijsd. Helaas gaat dit dan niet lukken.
Hey. Ik had kodi geïnstalleerd en dan kan je de VRT nu plugin installeren. Zelf heb ik de coax geknipt en overgestapt naar de tv Vlaanderen app.
Overstappen moet ik ook nog eens overwegen...

Maar met kodi zou vrt nu draaien op android tv? Werkt dit vlot?
Chromecast gekocht bij Fnac.be. Vrt Nu app werkt niet. Ik had die via sideload geïnstalleerd en hij crasht bij openen. Vrt Nu werkt wel onder Kodi met een specifieke video add-on voor VRT Nu.