Google Pixel 5 Zwart

Specificaties 6" • 2340x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Google Pixel 5 Zwart Review

stijnos1991 18 oktober 2020, laatste update op 21 oktober 2020, 4.835 views Product gekocht

Google Pixel 5 Zwart

Uitstekende telefoon! Ook als je de prijs/kwaliteit verhouding bekijkt eigenlijk een no-brainer. Een mooi scherm, uitstekende accu-duur, prima camera, degelijke bouwkwaliteit en uitstekende software.

Pluspunten

• Accuduur
  • Camera's
  • Software
  • Scherm

Minpunten

• 'Mid-range' SOC

Pixel 5

Hij is er! De nieuwe Google Pixel 5. Rechtstreeks uit de Saturn in Kleve. Het is een klein avontuur om je telefoon te 'importeren' uit een ander land, maar het is het waard. GoT staat vol met postcode trucs, huifkar services, maar ik heb er voor gekozen om een pre-order te plaatsen bij de Saturn vlak over de Duitse grens. In deze review lees je mijn ervaring met het toestel.

Ik kom vanaf een Galaxy S8 (ooit gewonnen via Tweakers.net!), dus ik zal in deze review ook de vergelijking met dit toestel maken. Ik was aan een nieuw toestel toe omdat er een barst in m'n scherm zat en de USB-C poort erg lam is geworden met de tijd. De S8 heb ik ongeveer 2,5 jaar in gebruik gehad en is me altijd goed bevallen.
Unboxing
In de doos vinden we:
1. Pixel 5
2. Oplader 18w (kijken we mee Apple?)
3: USB-c kabel
4: Sim-tray ejector

Het toestel is eenvoudig te installeren. Stop je sim-kaart erin, geef je Google Account op en zet desgewenst gegevens over vanaf je oude toestel. Ik begin graag met een schone lei. Foto's staan reeds op mijn NAS, dus liever géén oude meuk op m'n nieuwe toestel. Apps overzetten? Liever niet.. ik installeer wel weer wat ik zelf nodig heb op dat moment. Keep it clean!
Software
Een Pixel toestel koop je niet alleen vanwege de prima hardware, maar ook voor de goeie software en ondersteuning vanuit Google. Graag vertel ik meer over de handige software features die ik ben tegengekomen.

Aller eerst moet ik zeggen dat, ondanks de 'mid-range' SOC (Snapdragon 765G) het toestel ont-zet-tend snel en snappy aanvoelt. Lag is echt nergens te bekennen. Dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de 8GB aan werkgeheugen, maar zeker ook door goed geoptimaliseerde code. Het valt op dat de hoeveelheid bloat beperkt is. Je treft met name voorgeinstalleerde Google apps aan op het toestel, maar geen Facebook, Twitter, LinkedIn of andere social spyware. _ik zeg overigens niet dat Google niet met je meekijkt, integendeel_. De UI is dus zogezegd snappy en ziet er clean uit.
Het instellingen menu is overzichtelijk ingedeeld en de zoekfunctie werkt goed. Wat je wilt instellen doe je snel. Donker thema? No problem. Haptic feedback uitzetten? Zo gevonden! Het is al vaker gezegd, maar de noodzaak om custom ROMs te draaien is anno 2020 niet meer zo aanwezig. Onder Systeem --> Gebaren zitten een aantal handige functies t.o.v. mijn oude S8:

-Tikken om telefoon te checken (double tap to wake): nice!
-Oppakken om telefoon te checken: nice!

In dit menu vinden we ook de optie om een keuze te maken voor de systeemnavigatie, dat wil zeggen: <back> <home> <multitask> knoppen onderaan het scherm om te navigeren, of hippe gestures 'a la iPhone' om te navigeren. Het voordeel van dat laatste is dat er meer content op je scherm past. Het is even wennen, maar uiteindelijk werkt het best fijn.
Pixel denkt met je mee
Er zitten veel meer slimmigheden verborgen in Android. De Google Assistent is diep geïntegreerd. Je kan je toestel volledig met je stem besturen, taken uitvoeren en apparaten in en om je huis bedienen.
Maar waar ik echt verbaasd over ben zijn de volgende zaken.
-Ik kreeg een WhatsApp notificatie met een rekeningnummer, met direct de optie om het rekeningnummer te kopiëren naar het clipboard. Hoe handig is dat! Open je bank app, plak het rekeningnummer en klaar is kees.
-De 'Recorder' app heeft functies waar ik alleen maar van kon dromen tijdens het schrijven van mijn scriptie. Er worden on-the-fly transcripts gemaakt van je gesprekken! Hoe vet is dat. Helaas nu alleen nog in het Engels, maar een kwestie van tijd tot Nederlands ook ondersteund wordt. Dit had zo ontzettend veel werk gescheeld met het uitwerken van interviews O+
Dit zijn allemaal 'workflow' dingetjes waar ik erg enthousiast van word.
Camera
Smartphone camera's. Voor veel mensen een belangrijk punt zo lijkt het. Voor mij voldeed de camera van mijn op een-na-laatste toestel ook wel prima (Nexus 5). Foto's die je verstuurt via WhatsApp worden dermate gecomprimeerd dat het niet zoveel lijkt uit te maken hoeveel detail je nou precies vastlegt. Maar het moet gezegd, de camera in de Pixel 5 werkt uitstekend. Voor de liefhebbers heb ik een paar plaatjes bijgevoegd.
Waar ik wel van sta te kijken zijn de gemaakte video's. De stabilisatie werkt zo ontzettend goed op dit toestel! Je geschoten filmpjes zijn gegarandeerd trillingsvrij. Dat geeft ook meteen een soort bioscoop tintje aan je filmpjes.
De front camera is, helaas, een gat in het scherm, maar is klein en valt je na een paar uurtjes niet meer op. Deze zat bij mijn S8 nog in de bezel verwerkt.
Scherm
Het scherm, wauw. Ten eerste de bezels. Ze zijn er namelijk bijna niet. Bovendien zijn ze symmetrisch: boven en onder even weinig. Dat maakt dat het toestel een futuristische look heeft.
Wat voor mij een van de voornaamste redenen is geweest om voor dit toestel te kiezen: zo'n high-refresh rate scherm. Wat is dat heerlijk! Wellicht dat dit niet voor iedereen een killer-feature is, maar hoe soepel alles lijkt te lopen vind ik zelf een enorm pluspunt. Leuk ook om het tijdelijk uit te schakelen, het even te vergeten en dan bij jezelf te denken: er is iets mis met dit toestel.... Oh nee! Hij staat nog op 60hertz. Zet het weer aan en geniet van super vloeiende animaties. Alles wat je doet ziet er mooier uit. Wat dit met de accuduur doet, geen idee, maar dat kan me ook gestolen worden. Ik lever daar graag wat op in.
Accuduur
Over de accu gesproken, met 4080mah kom je de dag ruimschoots door. Als je niet zoveel gebruik maakt van je telefoon durf ik te stellen dat je die 2e dag ook makkelijk gaat halen en dat zonder overdreven zuinig te zijn. Ik heb geen zin om urenlange benchmarks te draaien en jullie exacte cijfers te geven, dat laat ik over aan de pro's, maar kan je wel verzekeren dat het toestel lang mee gaat op een acculading. Laden tot 80%(goed voor je cycli!), en nog ruim 30% over de volgende dag. Dat heeft m'n S8 nooit gedaan.
Veelgehoorde kritiek
Er is wat commotie over de kwaliteit van de speaker(s) en trilmotor. De speaker achter het scherm is prima om mee te bellen. De persoon aan de andere kant van de lijn is helder te verstaan. Het afspelen van media samen met de speaker aan de onderkant heb ik niet als irritant ervaren. Voor mijn gebruik, het kijken van wat YouTube video's verwacht ik geen stereo ervaring met goeie bas-weergave. Het is een telefoon, elke speaker is ruk. Muziek luisteren doe je met een koptelefoon, of via fatsoenlijke speakers lijkt mij. Er komt geluid uit de speaker en dat is precies wat dat ding moet doen.
Over de trilmotor kan ik kort zijn, ik heb er geen problemen mee. De meeste haptic feedback zet ik eigenlijk standaard uit. Hij trilt als ik word gebeld en dat voel ik prima.
Korte prestatievergelijking met de Galaxy S8
Ik heb Geekbench gedraaid op beide toestellen. De single core score van de Pixel 5 is een stuk hoger dan de S8. De S8 wint het nipt van de Pixel 5 als het om multi core prestaties gaat. Wat je hier in de praktijk aan hebt mag je zelf invullen. De Pixel 5 is in mijn beleving veel sneller dan de S8. Dat komt, denk ik, door het 90hertz scherm en 8GB RAM waardoor minder applicaties gesloten worden op de achtergrond.

Tot zover mijn beknopte ervaringen. Ik kan dit toestel van harte aanbevelen.

Heb je nog vragen? Laat een comment achter of stuur een PM.

Heb jij ook een Google Pixel 5 Zwart?

Meer advertenties

Dank voor de snelle en goede review. Nu heb ik ook zin in taart :Y) Maar zeker ook in de Pixel 5!
Ik vind het formaat van deze telefoon super. Is dat voor jou ook één van de redenen geweest? Ik vind het bijzonder dat andere merken weinig te bieden hebben qua compacte telefoons.

[Reactie gewijzigd door ChrisCross op 19 oktober 2020 21:26]

Ben mijzelf aan het verdiepen in de Pixel 5 nadat ik er eentje van een collega in mijn handen heb gehad. Echter de omslachtige manier van bestellen staat mij wat tegen, los van het feit dat die groene overal uitverkocht lijkt.

Maar eigenlijk is iedereen die hem heeft vrij positief. Jammer dat Google er, in mijn ogen, vreemde policy op nahoudt om deze niet in de Benelux te leveren. Anders had ik hem waarschijnlijk al gehad.
Ik heb hem vandaag besteld via Belsimpel. Hij is wel iets duurder dan in Duitsland maar je krijg gewoon Nederlandse garantie en dergelijke.
Ik zie het niet zo zitten om op dit moment naar Duitsland te reizen door alle toestanden met Corona. Tevens woon ik ook niet aan de grens, dus qua benzine kosten kom ik dan al gauw in de buurt van het geld wat ik via belsimpel meer betaal.

Ik heb nu een Pixel 3A en dat bevalt super, ik wil alleen een iets vloeiendere telefoon. Heb een maatje met een 90 herz scherm en nu ben ik daardoor verpest. Daarom heb ik de Pixel 5 besteld.
Ben benieuwd morgen :)
Ik heb mijn Pixel bij Mediamarkt Nordhorn opgehaald na online bestelling, 2 minuten over de grens en de afhaaldesk is direct na de ingang, dus je ziet niet veel anderen.
klopt het dat hij geleverd word met een international lader? zoiets had ik ergens gelezen, lijkt me niet fijn om overal een internationale stekker mee te nemen.....
Er zit gewoon een oplader in de doos geschikt voor Nederlandse stopcontacten.:)
Nu ik wat leesvoer heb verwerkt en deze review ook heb gelezen wil ik je vragen of je toevallig ook dat probleem hebt m.b.t. dat het scherm niet goed is gemonteerd (ruimte tussen scherm en behuizing)
Daarnaast de vraag maak je gebruik van een 5G netwerk middels een provider zo ja welke?

Verder is je review voor mij meer dan voldoende en lekker duidelijk.
Ik heb geen 5G abonnement, dus dat kan ik niet testen helaas!
Mijn scherm zit goed in de behuizing gelukkig, geen probleem!
Ik heb het probleem wel, alleen zal dit mij niet zoveel doen als het de IP68 rating niet aanpast of het gat groter wordt gedurende de tijd.

Ff wachten op Google :| .
Heb je daar toevallig ook foto's van?
Heeft iemand 5G al geprobeerd op de Pixel 5?

Ik heb 5G van T-Mobile, maar tot nu heb ik alleen maar 4G gekregen, terwijl mijn OnePlus wel 5G krijgt in dezelfde locaties.
Ik heb 5G van KPN ook nog niet actief gezien op mijn toestel.
Ik weet ook niet of 5G daadwerkelijk al gebruikt wordt. Ik had iets gelezen dat momenteel nog steeds 4G gebruikt wordt, maar dan met de hoogste snelheid.
Wellicht dat het toestel daarom nog LTE zichtbaar heeft i.p.v. 5G.
alleen komt dat dan weer niet overeen met de Oneplus Nord.... :?
Je hebt het over een no-brainer m.b.t. prijs/kwaliteit verhouding? Dat lijkt me toch niet. Voor e 719 euro koop je echt wel wat beters denk ik
Het toestel kostte me €613 inclusief een Bose QC35.
Ja maar dan nog. Is de de duurste met die processor erin. Maar ik bedoel het niet vervelend.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite