ASUS RT-AX86U

Specificaties WiFi-ax • 5-poorts switch (max 2.5Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AX86U Review

Fixer 9 oktober 2020, 1.698 views Product gekocht

ASUS RT-AX86U

Router die als vervanging van het Ziggo-modem (Cisco) die een belabberd bereik en zeer instabiele WiFi-verbinding heeft. De Asus RT-AX86U aangesloten en positief verrast. Het WiFi-bereik is enorm verbeterd (volledig bereik zelf op zolder (betonnen muren/vloeren), door het hele huis de volledige snelheid en met name veel stabieler.

Pluspunten

• Zeer degelijk WiFi-bereik
  • Duidelijke en vlotte interface
  • Features (WiFi-6 en een 2.5 Gbps LAN-poort)

Minpunten

• Prijs is aan de hoge kant

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Voor een familielid op zoek moeten gaan naar een degelijke router zodat hun Ziggo-modem alleen nog hoeft te doen wat hij moet doen: het doorgeven van het internetsignaal en verder niets.

Het Ziggo-modem in bridge-modus laten zeggen door Ziggo en vervolgens de Asus RT-AX86U aangesloten en geconfigureerd. De router ziet er goed uit en voelt vrij degelijk aan. Het aansluiten was uiteraard 'zo gepiept'.

De interface is overzichtelijk en redelijk straight forward. Gelijk een upgrade van de firmware uitgevoerd zodat allerlei bugs gelijk tot het verleden behoren. Wat mij opviel is dat de interface lekker vlot is, zeker in vergelijking met mijn Netgear R7000. Dit zal uiteraard grotendeels komen door de ingebouwde quad-core CPU en 1GB RAM.

Het WiFi-bereik en de snelheid van het Ziggo-modem (Cisco) waren bedroevend. Dit is nu volledig opgelost door deze router. Het bereik is veel beter, de verbinding en de snelheid zijn veel stabieler, de 50/5 snelheid wordt door het hele huis gehaald, ondanks dat de router in de meterkast staat en huis huis betonnen muren/vloeren heeft).

Ik was van plan om desnoods nog 1 of 2 access points te plaatsen maar dat is voor deze situatie absoluut niet nodig. Overall dus erg tevreden!

Heb jij ook een ASUS RT-AX86U?

Een mooi review. Ik ben zelf op zoek naar een wifi 6 router.

Heb je op de 1ste verdieping en op zolder 50/5 snelheid? en stabiel/goed bereik op beide verdiepingen?

Alvast bedankt.
Ja, op de eerste verdieping staat 1 pc met een simpele USB-stick voor WiFi (ze hadden geen zin om een kabel te trekken). Daar haalt hij keurig de volledige snelheid (in hun geval 50/5). Met het Ziggo-modem was dit hooguit ~30/5, echter enorm instabiel.

Op de 2e verdieping (uitgebouwde zolder) geeft hij 3 v/d 4 streepjes weer, echter behaal ik gewoon de volledige snelheid. Het is een middelgroot huis (2 onder 1 kap) en heb geen plek kunnen ontdekken waar ik de Ziggo-verbinding niet helemaal kan vol trekken.

Dit lukte alleen als ik een stuk de achtertuin in liep (is zo'n ~25 meter diep in totaal).

Ook over de stabiliteit van de verbinding is men erg tevreden (hoorde ik). Geen dippen meer qua snelheid en de verbinding vliegt er niet meer uit (hij hangt er nu 7 dagen).
Is jou router menu nog steeds benaderbaar? zodat je nog steeds een instelling mag wijzigen?
Ik heb nu 2 van deze routers gehad en dan had ik hooguit 10-30 min om alles in te stellen en dat hield hij dan vast.
Wilde je achteraf nog iets wijzigen moest je eerst een hard reset doen.
Had zelfs geprobeerd om zonder mijn netwerk dit te configureren en alleen nog mijn pc aan te sluiten.
Ook dan de bekende 10-30 minuten voor dat het menu "bevroor".

Mijne oude 68U weer terug, allen instellingen geladen en binnen 10 minuten geen enkel probleem meer.
Nee hoor, de problemen die jij omschrijft heb ik niet ervaren. Voor de zekerheid zojuist nog even op ingelogd en wat instellingen tijdelijk gewijzigd (laatste reboot was ruim een week geleden trouwens).

Heb wel direct na de installatie de laatste software-update geïnstalleerd, weet niet of je dat al gedaan hebt?
Laatste software download hij automatisch als jij je netwerkgegevens bent in aan het vullen.
uiteraard hou ik er ook rekening mee dat het aan mijzelf ligt, maar ik vond het gewoonweg niet
Het is jammer want hij was supersnel met een mooie draadloze bereik, maar dit model gaat het helaas niet worden.
Ik heb sinds 2012 een Asus RT-N66U (ja, ander type). Werkt nog perfect en de firmware wordt nog steeds bijgewerkt.

Bij deze router stonden de eerste versies bekend als buggy. Na onderzoek destijds. bug waren opgelost, heb ik de router aangeschaft. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

De volgende router wordt weer een Asus. Dit vanwege de support acht jaar later en dat ik geen problemen heb ondervonden.
Ik lijk stabiliteits probleem te hebben met een nieuwe AX86U met laatste firmware (10/2020), wifi snelheid leek eerst prima, maar nu: grote variatie via speedtest, ook direct naast de router. Signaalsterkte lijkt wel ok. Maar deze snelheidsvariatie: niet werkbaar. Daar had voorganger AX68U met asuswrt-merlin geen last van. Als er geen oplossing is, mag de router retour.

[Reactie gewijzigd door rboe51 op 19 november 2020 19:13]

Nadat ik mijn AX86U had terug gestuurd heb ik een AX88U aangeschaft.
Na het oplossen van wat begin probleempjes (lag aan mijn kant) heb ik nu een heel stabiel AIMesh systeem.
AX88U werkt goed samen met mijn 68U en uiteraard zijn op beide ook weer asuswrt-merlin geinstaleerd
Dat vond ik achteraf ook een nadeel dat Merlin de AX86U niet ondersteunde