ASRock ION 330Pro Zwart Review

TheNarfstyler 12 juli 2010, laatste update op 12 juli 2010, 3.713 views

ASRock ION 330Pro Zwart

Pluspunten

• Compacte pc, heeft alle connectors die je nodig hebt (HDMI, Optical audio, 6x USB, DVI, gigE, analog audio)

Minpunten

• Het toch wel hoorbare high-pitch geluid van de 2 piepkleine fans in het systeem, maar als je je TV/film hard genoeg hebt staan dan hoor je er niet veel meer van dus op zich valt dat wel mee; een USB connector aan de voorkant zou wel leuk geweest zijn ivm USB sticks/disks.

Features Score: 5
Na een tip van een collega en wat reviews gelezen te hebben, heb ik een Asrock Ion330 Pro besteld (geen disk of geheugen, geen wifi, geen BlueRay). Heb er zelf 4GB SODIMM's ingestoken (2x value reepjes van 2GB) en een 2,5" disk van 320GB (alleen voor het OS eigenlijk, aangezien ik alle media stream van m'n NAS).

Oorspronkelijk was het mijn plan om er Ubuntu + XBMC op te draaien, maar de hardware decoding support voor de Ion chipset was toch verre van geweldig met deze setup. Ben redelijk snel overgeschakelijk naar Windows 7 Enterprise + VLC, maar dat was helaas ook niet zoals het moest zijn (720p content schokte enorm).

Na wat rondzoeken op het VLC forum kwam ik erachter dat in de huidige (1.1) versie van VLC de GPU decoding ook alles behalve geweldig is, en dat ik gewoon Media Player 12 moest gebruiken samen met AC3 Filter voor de audio. En dat werkt echt super, 1080p content speelt echt vlot af !

Heb jij ook een ASRock ION 330Pro Zwart?

Ik gebruik deze PC zelf ook als mediacenter. Bij mij draait hij perfect onder Ubuntu en XBMC doormiddel van de VDPAU driver onder XBMC Live. Zie http://www.xbmcfreak.nl/ voor meer info.

On onder Ubuntu hardwareacceleratie te krijgen in XBMC kun je het volgende doen:
sudo apt-get install libvdpau1 nvidia-185-libvdpau

[Reactie gewijzigd door Gajescheren op 12 juli 2010 15:25]

Ik heb deze HOWTO gevolgd voor het installeren van Ubuntu en XBMC:

Het is misschien niet de meeste up-to-date versie van Ubuntu (en de Nvidia drivers gok ik), maar ik wilde snel een werkend systeem dus ben maar terug naar windows gegaan. Heb wel een stuk vrijgelaten op m'n disk om daar in de wintertijd es opnieuw Ubuntu op te installeren, maar momenteel werkt de PC prima zoals ik hem wil gebruiken.
Als je snel en simpel XBMC wil proberen onder Ubuntu dan raad ik je de Live-CD van xbmcfreak.nl aan. Die kun je live testen en daarna eventueel gemakkelijk installeren.
Je hebt t toch vooral over de slechte support van 3e partijen in plaats van dit bord te reviewen.
Probeer MPC-HC (media player classic home cinema) eens in combinatie met Coreavc. Die heeft CUDA ondersteuning. Werkte in mijn setup ook goed. Of gebruik gewoon de hardware acceleratie van MPC zelf.
XBMC is er ook voor windows en kijk anders even bij Mediaportal.
Met de juiste uitbreidingen is dat ook een zeer leuke mediacentre suite.
Slechte support is relatief, ik heb gewoon mijn korte ervaring ermee gepost en de setup die voor mij prima werkt. MPC-HC is inderdaad ook een optie waar ik over gelezen heb, en volgens mij heb ik die CoreAVC ook geinstalleerd momenteel.

XMBC heb ik redelijk snel gedropt omdat ik niet zo gecharmeerd was van die easy-access GUI. Ik gebruik de PC ook met een los USB keyb + muis, dus gewoon navigeren in Windows is geen probleem voor mij.
Heb deze zelf ook al een poosje en werkt voortreffelijk onder ubuntu & xbmc 1080p.
Geluid van de fan is te verwaarlozen.. zo zie je maar, wat de een niks vind vind een ander geweldig ;)
Wil je snel en eenvoudig kan je idd beter een playertje van een 140,- kopen.. werkt ook prima

[Reactie gewijzigd door 187449 op 12 juli 2010 16:03]

hardware acceleratie werkt idd prima onder linux , top apparaatje , speelt alles! , binnenkort nog PVR ondersteuning, en alles kan de deur uit.
hoe heb jij de SODIMM's erin gekregen?