AVM FRITZ!Box 7530

Specificaties WiFi-ac • 4G • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7530 Review

Refthoom 22 september 2020, laatste update op 23 september 2020, 1.153 views Product gekocht

AVM FRITZ!Box 7530

Lijkt goed maar heeft een groot nadeel

Pluspunten

• snelle, duidelijke interface
  • Provider profielen

Minpunten

• automatische LAN configuratie

Beheerbaarheid Score: 1
Ik kocht deze Box ter vervanging van mijn provider modem/router om meer instellingen te hebben (en lagere latency), afgaande op de goede reviews van soortgelijke producten van AVM. Na een weekend worstelen heb ik het product geretourneerd.

Wat eerst een snelle en eenvoudige installatie leek (VDSL werkte in 1 minuut) werd al snel een probleem. Bijna geen enkel bedraad apparaat werd gevonden op het netwerk. Alleen mijn 2 Ubiquity UniFi access points werden herkend. Ongeacht of de clients een vast of dynamisch IP hadden, ik kon geen connectie krijgen. Allerlei instellingen geprobeerd maar niets hielp. Ook een factory reset leverde niks op. Na terugplaatsen van het provider modem/router heb ik alles weer werkend kunnen krijgen maar wat een drama. Deze Fritz1Box was voor mij een Frust!Box

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7530?

Toevallig een standaard profiel geselecteerd bij het opzetten van de verbinding? Ik heb b.v. een T-Mobile VDSL verbinding en de wizard activeert dan de eerste twee poorten voor het LAN en 3 & 4 voor TV ook al neem je dat niet af. Door handmatig de verbinding op te zetten had ik vier actieve en werkende poorten.

Kan me dus voorstellen dat je door het gebruikersgemak van het ene last hebt bij iets anders. :)
Dankjewel @sjaak Ik heb ook T-Mobile dus dat zal het wel geweest zijn maar toch slecht dat dit niet duidelijk wordt tijdens de installatie. Ik heb het iig niet gezien bij de keuze voor het profiel maar kan aan mij liggen.

[Reactie gewijzigd door Refthoom op 22 september 2020 08:24]

Profielen worden altijd naar de standaard van de provider gebouwd vandaar dat ook lanport 3 en 4 gereserveerd zijn voor TV. Mocht er bijv. geen TV gebruikt worden kan de AVM Support je verder helpen de box handmatig in te stellen zodat toch alle poorten bruikbaar zijn.
Ja prima, had ik dit eerder geweten was het ook geen probleem geweest. Wat 'fout' gaat is dat het product als 'plug en play' neergezet wordt maar zonder deze vitale informatie is dat niet zo. Je kunt niet verwachten dat iedereen maar weet dat de poorten/profielen zo geconfigureerd worden, als dat inhoudelijk nergens beschreven staat. Ik ben geen TV moteur en heb al jaren geen TV abonnement meer. N.B.: Het Zyxel modem wat ik van T-Mobile kreeg heeft deze configuratie niet, aangezien ik geen IPTV van ze afneem.

Wat AVM beter had kunnen doen is twee opties aaanbieden in de drop down; een optie T-Mobile thuis met- en een optie zonder IPTV waarbij de poorten respectievelijk geconfigureerd worden. N.B.: Dat zit er zo niet in, heb de laatste versie firmware geinstalleerd in de hoop dat dit mijn problemen zou oplossen.

[Reactie gewijzigd door Refthoom op 23 september 2020 16:18]

Even Googlen en je had het gevonden. 1 ster geven en de schuld helemaal bij iemand anders blijven leggen vind ik persoonlijk een beetje sneu.

Probeer maar eens een andere producent te vinden die ueberhaupt de moeite doet dit aan te bieden. Als je contact met ze op had genomen hadden ze je waarschijnlijk zefls weten te helpen en de FAQ aan kunnen passen zodat geen andere gebruikers meer dachten met een Frustbox te maken te hebben.
Ik heb verteld in de review dat ik er een weekend mee bezig was. Denk je nu echt dat ik google niet gebruikt heb? Je vergeet dat ieder van ons z'n eigen google bubble heeft en de mijne kwam duidelijk niet met de juiste informatie. Daar kan ik niets aan doen en jij ook niet, dat is gewoon zo maar wel een beetje sneu van je dat je er zonder meer van uit gaat dat ik niet gezocht heb en dat als jouw bubble het antwoord direct geeft, de mijne dat ook zal doen. De ene ster geeft mijn verloren weekend weer en dat vind ik dus terecht. Als je avm zo geweldig vind en het zo makkelijk te fixen is als je zegt, neem dan zelf contact op met hun support om dat te regelen, in plaats van dat bij een ander (mij) neer te leggen.