Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 48 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech X-530 Review

Thijs_O 17 juni 2007, 8.156 views

Logitech X-530

Pluspunten

• Levert overal goed geluid
  • Sub heeft veel power
  • Lekker goedkoop

Minpunten

• Subwoover wil nog wel eens dominant zijn
  • Is na 1.5 jaar de deur uitgedaan wegens plopjesprobleem (en radio-ontvangst)

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Intro
In het najaar van 2005 had ik weer eens flink wat geld te besteden en na enig wikken en wegen werd besloten om het geld te inversteren in een fatsoenlijk boxensetje. Voorheen gebruikte ik een 2.1 setje van Trust met een onboard AC'97 geluidskaart. Na enkele luistertests bij de Media Markt, waar ik 't setje beluisterde en vergeleek met enkele andere setjes van o.a. Creative, waarvan ik helaas de precieze types ben vergeten, vond ik de Logitech X-530 set ver boven de andere 5.1-setjes uitsteken qua geluidskwaliteit. Enkele dagen later heb ik het setje dan ook gekocht.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om er een goedkoop Creative Live! 5.1 kaartje te kopen. Echter, ik had de X-530 set al gekocht en toen ik even later bij de winkel kwam die mij de desbetreffende kaart zou moeten leveren, was deze om mysterieuze redenen ineens niet meer beschikbaar. Na alle winkels af te zijn gegaan bleef als alternatief een Sweex 5.1 kaartje over, een aankoop die ik toen deed omdat ik weinig andere keuzes had, maar tevens een aankoop waarvan ik achteraf spijt heb gekregen. Enfin, het kan dus goed zijn dat andere mensen betere ervaringen hebben met het geluid, wegens het bezitten van een betere geluidskaart.

Inhoud en uiterlijk + Installatie
De Logitech X-530 5.1 set komt in een grote doos, waarin alles goed en stevig verpakt zit met piempschuim en dergelijke. 'Alles' is overigens niet al te veel, voor zover er veel bij een boxenset hoort te zitten. De koper krijgt de 5 sattelietspeakers, de subwoover, een handleiding en de nodige kabels. De kabels zorgden overigens al voor het eerste probleem. De boxen werden opgesteld op mijn kamer in een 5.1 opstelling, en aangezien ik niet in een kilometersgrote woonkamer achter de pc vertoef, kwamen de boxen relatief dicht bij elkaar te staan. Toch waren de kabels voor de 2 rear-speakers niet goed genoeg, waardoor er een verlengkabel tussen gegooid moest worden, hetgeen de geluidskwaliteit natuurlijk nooit ten goede komt. Mijn inziens had Logitech de kabels van zowel de achterspeakers als de front-right speaker (naar de subwoover) wel iets langer mogen maken.

De front-right speaker ja. De Logitech X-530 heeft namelijk een ingenieus systeem; de subwoover is het verzamelpunt voor alle speakers, maar in plaats van dat er een kabel van de subwoover loopt voor in de pc, gaat dit via de front-right speaker. Hetgeen in mijn situatie wel een klein probleem vormde, omdat de pc in de buurt van die speaker gezet moest worden. Let wel, dit verschilt natuurlijk per persoon. Zelf had ik echter liever een kabel direct van de subwoover naar de pc gezien, maar dat is slechts een mening.

Dan het uiterlijk van de set. In mijn optiek is dit een van de pluspunten, aangezien het setje er uiterst gelikt uit ziet. Natuurlijk is dat subjectief en verschillend voor iedereen, maar de sattelietspeakers vind ik erg stijlvol en ze ogen niet al te goedkoop. Wel jammer is dat het laagje stof aan de voorkant erg snel kapot gaat, het is weleens gebeurt dat een onhandig familielid een speaker van het bureau afstootte met een goed zichtbare beschadiging aan het stof, aan de voorkant. Maar dit is natuurlijk te voorkomen door gewoon voorzichtig te zijn (en je familie uit de buurt van je speakers te houden! :P )

Tot slot ging de installatie vrij simpel, een kwestie van de boxen goed positioneren (5.1 opstelling is een must!), aansluiten op de sub en eventueel je kabels mooi wegwerken, aansluiten op de pc en dan indien nodig je drivers afstellen op 5.1 geluid. Ook een pluspunt is de simpele bevestiging van de speakers aan de muur, mede dankzij de draaibare pootjes is een goede opstelling goed te realiseren zonder gebonden te zijn aan een grondoppervlak. Veelal kan het handig zijn om via het driverprogramma de output van de individuele speakers aan te passen. Zo staan mijn rearspeakers verder weg dan mijn center- en frontspeaker(s) en zodoende heb ik de output van de laatstgenoemde wat lager gezet.

Het geluid
Vooraf even de mededeling dat ik een redelijke leek ben op het gebied van geluid, dus voor de experts onder jullie oogt mijn uitleg wellicht oppervlakkig, waarvoor mijn excuses.

Zoals ik in de intro vertelde had ik hiervoor een goedkoop 2.1 setje, en het verschil is uiteraard enorm. Ten eerste is de overgang naar een Dolby Digital/5.1 opstelling groot, het feit dat geluid ineens van alle kanten komt is vooral in het begin flink wennen. Muziek luisteren gaat heerlijk met deze set; met een goede geluidskaart en dus meer opties zal het ongetwijfeld nog beter zijn. Het geluid is goed verdeeld over alle kanalen en ik merk weinig van ruis. Wel moet ik gelijk vermelden dat de subwoover een doorn in het spreekwoordelijke oog is. Deze heeft namelijk veel power en tevens de neiging om die power te gebruiken. Met de subwoover op 100% via mijn software-drivers en de knop achterop de sub zelf pakweg 40% open, produceert het ding al een flinke bass. Zodra ik de sub hoger zet begint het in mijn geval zelfs overheersend te worden en dat is toch wel een minpunt mijn inziens.

Films kijken gaat ook goed met deze set, het geluid klinkt helder en goed en alles lijkt goed in balans. Ik heb geen hoge kwaliteits geluidskaart, dus veel meer kan ik er niet over zeggen. Ook heb ik enkele tv-series via de pc gekeken en het viel me op dat de stemmen veel maar dan ook echt vl beter te horen waren dan op een tv. Ik heb via TV-out enkele afleveringen gekeken op mijn tv maar de stemmen vielen toen in het niet bij de rest van het geluid waardoor ik weer snel overging tot het kijken op mn monitor. Let wel, dit kan ook komen door een slechte tv-out of het feit dat ik dichter op de centerspeaker zit dan op de speakers van de televisie.

Tot slot nog even over het gebruik in games, ook hier een grote verbetering t.o.v. m'n oude 2.1 setje. De flinke bas komt hier wel aardig tot z'n recht en is zeker een toevoeging aan de spelervaring. Als voorbeeld neem ik Age of Empires 3, dewelke compleet in 5.1 is gemaakt. In vergelijking met m'n oude setje is de X-530 op dit vlak een grote vooruitgang, het geluid klinkt werkelijk goed en zoals hierboven al vermeld komt de bas vooral hier tot zijn recht.

Nog even over plopjes enzo + Conclusie
Iedereen die zich een beetje bezig houdt met speakers en dergelijke zal ongetwijfeld op de hoogte zijn van het zogeheten plopjes-probleem bij Logitech speakers. Echter, ik heb nog nooit last gehad van dit probleem tijdens het luisteren van muziek, en dat kan aan mijn gehoor liggen, hetgeen ik betwijfel, of aan het feit dat ik wellicht bepaalde storende apparatuur niet heb die andere Logitech gebruikers wel hebben. Echter, ik merk er niets van en in mijn situatie is dat dus ook geen minpunt van de set. Wel is er sprake van radio-ontvangst, maar het is mij een enorm raadsel hoe er in godsnaam mensen kunnen zijn die hier problemen mee hebben. In mijn geval is er alleen sprake van radio-ontvangst, en dan hebben we het over een hele zachte en zwakke ontvangst, als de volumeknop op mijn front-right speaker volledig dicht zit. Zodra ik hem ook maar een beetje open draai is de radio weg.

Al met al ben ik erg tevreden met m'n Logitech X-530 setje. Voor mij was het een grote verbetering t.o.v. mijn vorige geluidsset maar ik denk dat ook mensen die op het moment een gede 2.1 of 4.1 set hebben en willen upgraden naar 5.1 voor het surround effect, met deze set een goede aankoop doen. Op GoT en T.net zelf heb ik erg veel gelezen over mensen die beweren dat het allemaal tegenvalt, helemaal niet zo goed is of tussen de rest van de middelmaat aan boxensetjes valt, maar mijn inziens betekent dat niet dat setje op zichzelf slecht is. Om dit kracht bij te zetten gebruik ik bij deze een oud Nederlands gezegde; "wat de boer niet kent, vreet 'ie niet" (Wel, het is wellicht anders, maar het gaat om het idee ;-) ). Voor mensen die op het moment iets slechters hebben en willen upgraden is dit een hele aardige optie. Tevens is de prijs noemenswaardig; op het moment heb je voor een euro of 60 al een Logitech X-530 setje. Mensen die dus geen honderden euro's te besteden hebben maar toch prima geluid willen hebben kan ik dan ook zonder twijfel deze set aanraden. De kleine minpuntjes zoals de soms ietwat dominante subwoover of de 'plopjes' (dewelke ik niet eens heb opgemerkt) moet je dan maar voor lief nemen. Althans, dat heb ik gedaan. ;-)

Update 17-06-2007

Beste mensen.. inmiddels, pakweg 1.5 jaar na aankoop, heb ik besloten om gebruik te maken van de refundmogelijkheid die Logitech heeft voor de X-530 en is het setje al geretourneerd naar Logitech. Waarom? Zoals bekend heeft de set last van 'plopjes' (probleem met netspanning, designfout van Logitech), radio ontvangst en sommige mensen hebben een brommende subwoover. Ik had last van plopjes en radio ontvangst. In het begin kon ik hier mee leven omdat ik het maar simpele probleempjes vond t.o.v. de 'kracht' van de set die me destijds zeer imponeerde. Echter, ik ben me er steeds meer aan gaan ergeren, en dat heeft me doen besluiten de set te retourneren.

Daarna ben ik op zoek gegaan naar een andere set. Anno 2007 is de X-530 al een beetje oud, getuige van de X-540 die een waardige opvolger schijnt te zijn, zonder plopjes etc., en nog enkele andere toevoegingen. Ik ben echter, omdat 5.1 op mijn slaapkamer niet goed tot z'n recht kwam uiteindelijk, niet voor de X-540 gegaan. Om de bovenstaande reden, en omdat ik qua audio toch wel meer kwaliteit wil nu, die ik niet bij setjes zoals de X-530, X-540 of 2.1 varianten daarop kan vinden. Vandaar heb ik inmiddels de duurdere Z-4 aangeschaft; verwacht daarover later een survey. ;-)

Noot: Ik heb vandaag - 17-06-07 - de beoordelingspunten van deze survey aangepast. Er zijn enkele veranderingen doorgevoerd omdat mijn mening over de set veranderd is door onder andere het plopjesprobleem, maar ook dingen zoals kwaliteit van de set heb ik opnieuw bekeken en beoordeeld. Hierbij moet ik zeggen dat ik inmiddels wel een beter 'oor voor geluid' zoals ze dat noemen heb, en het dus ook wat minder soepel dan in eerste instantie beoordeel. Daarom de scores bij het invullen van de survey vorig jaar, hieronder:

Algemene beoordeling: goed
Featureset: goed
Bouwkwaliteit en afwerking: voldoende
Vormgeving: goed
Geluidskwaliteit muziek: goed
Geluidskwaliteit films/games: goed
midden en hoge tonenweergave: voldoende
basweergave: voldoende
prijs: zeer goed

Heb jij ook een Logitech X-530?

heel af en toe heb ik ook van die plopjes, maar idd geen last van, overigens heb ik wel last van de radio ontvangst maarja als ik het volume gewoon niet te laag zet is dat probleem ook weg
Ik had ook last van de radio ontvangst. Kreeg soms zelfs een zender uit Spanje ofzo of Frankrijk. Maar Engeland heb ik ook al een paar keer gehad. Aan het begin had ik het alleen als mijn volume zacht/uit stond maar later werd het dominant door de muziek heen. Vreem gehoor als je een nummer hebt dat bestaat uit alleen maar instrumenten en er vervolgens stemmen doorheen hoort. Dit heb ik opgelost door de kabels die van de speaker naar de computer lopen te wikkelen in feriet (wat op GoT werd aangeraden als verplaatsen niet hielp). Nu heb ik geen last meer van radio. De ontvangst wordt veroorzaakt door de computer zelf, of wat voor metaal je ook tegen de snoeren aanhoudt.

De plopjes heb ik zelden last van, soms gebeurt het vaak, soms een hele week niet. Net als wat andere zeggen, het komt door schakelaars of andere apparatuur die op dezelfde groep zitten als de speakers. Dit heb ik zelf ondervonden want als ik mijn licht aan of uitzet hoor ik niets, maar als bijvoorbeeld de wasmachine gaat draaien wil het nog wel eens een plop geven, of als mijn vader zijn computer aanzet (mijn kamer heeft geen geaarde stopcontacten en wordt dmv een verlengsnoer van de overloop gehaald).
Lijkt me persoonlijk onzin gezien de ontvangst niet ophoud wanneer je de set gewoon los (dus niet op een pc of ander apparaat aangesloten) laat draaien.

Verder nette review. Ik ben het alleen niet echt met je bevindingen eens (zie ook mijn user review).

In dit geval geldt imho wederom: goedkoop is duurkoop.

Probeer eens te testen zonder dat er iets wordt afgespeeld, maar wanneer de boxen wel aanstaan. Vervolgens willekeurig schakelaars waar verlichting/aparaten mee bedient worden aan en uit doen een aantal keren. Dit is de situatie waarin ploppen worden veroorzaakt, als je in deze situatie er ook geen last van hebt, heb je geluk :)
Verder mbt de mate van hoeveel je je er aan stoort: in dee eerste weken merkte ik nog niets van de ploppen (gewoon omdat je het dan nog niet weet, en er dus ook niet op let) maar eens je doorhebt dat de set plopt, veroorzaakt door schakelaars, ga je de plops altijd horen, en dit wordt irritanter en irritanter. Hetzelfde geldt voor het radio-ontvangst.
Of je het nu storend vindt of niet, desalniettemin is mijn mening dat het probleem niet acceptabel is, en dat Logitech met een revisie moet komen. Diegenen die dan willen kunnen dan opteren voor een omruiling. Diegenen die geen last hebben van ploppen, of zich er niet aan storen zijn vrij wat ze doen.
Ik moet me hier wel bij aansluiten. De plopjes hoor ik zo nu en dan, en zijn niet heel storend, echter is dit niet acceptabel. Verder heb ik geen last van radio ontvangst.
Ik heb nog nooit last gehad van de radio ontvangst, wel af en toe de blopjes, maar als ik hem dan even volledig zijn gang laat gaan, dan is het zo over.

[Reactie gewijzigd door Kindafunny op 21 juni 2011 09:45]

Radio-ontvangst kan door sommige mensen als irritant worden beschouwd
wtf :? wie vindt dat nou niet irritant ;)
Zoals je kan lezen in de survey heb ik er alleen last van als de volumeknop helemaal dicht is. En tja, dat vind ik dus niet irritant aangezien hij f open staat of gewoon uit is. ;)

Het is bij mij dus nooit zo dat ik tijdens het luisteren van muziek ineens radio hoor ofzo. Tenzij ik webradio luister natuurlijk. :7
Set is inmiddels buiten gebruik, uiteindelijk toch wel omwille van de plopjes. Toelichting overigens onderin review te vinden. :)
Sinds ik een externe hardschijf heb, geeft het setje een harde brom, die ik alleen kan omzeilen door het volume precies in het midden te zetten en het geluid via windows weer te dimmen. Erg irritant, zeker gezien sommige websites en het windows opstartgeluid de standaard geluidsinstellingen negeren. Logitech gemaild maar die leggen het probleem bij mij. Ik heb geen zin er veel tijd aan te besteden dus ik behelp me, maar de volgende keer laat ik logitech links liggen.
Ik heb nog nooit last van plopjes gehad, maar ik heb wel heel af en toe (vooral 's avonds) last van radio ontvangst, echter alleen als de volumeknop volledig dichtgedraaid is.
Ik heb deze ook gehad.
Minpunten zijn toch echt wel overheersend, alhoewel het geluid echt wel prettig tot super was.
- Plopjes, hoorde het echt zelden hoor.
- Radio, hoor je opeens duits / klassiek uit de speaker brullen.
- Subwoofer die zelfs op zn zachtst ( hij kan NIET uit ), nog te horen was, en dat is met een houten vloer niet aan te raden, want beneden hadden ze nog last...
- Korte kables, front left right en center geen problemen, maar achter wel.. Ze waren 1, te kort en 2, te dik. Je kan ze niet even weg proppen, en met een verlengkabel al helemaal niet.

Echt ontevreden kan je niet zijn, leuke toffe speakers, maar hou het in de woonkamer dan zou ik zeggen :-).
Ik vind het nochtans goede luidsprekers.

Je hebt er alleen last van als de boxen volledig open of toe zijn. Of als je de boxen laat aanstaan terwijl je computer uit staat. Wat nu ook weer geen ramp is. Het is een goede herinnering om je boxen uit te zetten.

Persoonlijk vind ik het een van de beste boxen voor zijn prijs. Bangelijk goed om je ouders eens de stuipen op het lijf te lagen.

Voor films zijn de boxen nog beter

Maar eerlijk gezegd heb ik al soms gedacht dat mijn boxen bezeten waren:D
Kun je hem nog steeds terug sturen?