Medion Akoya X7811 Review

AlexV 22 juli 2010, laatste update op 17 november 2015, 6.390 views

Medion Akoya X7811

Pluspunten

• CPU
  • GPU
  • Scherm
  • Snelheid
  • Toetsenbord
  • Accu

Minpunten

• Voeding
  • Warmte
  • Geluid

Als tweaker in hart en nieren wil je natuurlijk nergens zonder PC zitten, zo ook niet op vakantie. Gezien het feit dat een desktop van 15KG en 2 monitoren van 5KG per stuk meeslepen toch een beetje lastig is, was een laptop een praktischere oplossing voor mij. Ik heb me vervolgens een beetje geörienteerd op laptop gebied. Op het moment dat ik er bijna uit was en de Asus N61Ja wou kopen, klikte ik voor de gein eens 'HD5870' aan ipv 'HD5730' en toen zag ik deze Medion voor ¤100 meer. Voor die ¤100 meer was ik meteen verkocht en na wat reviews lezen en het topic hier op GoT lastigvallen met een paar vraagjes de knoop doorgehakt en er ook één besteld.

Waarom gekocht
Uit de inleiding blijkt ook al dat ik graag een mobiele PC wil, maar niet wil inboeten op grafische kracht. Deze laptop is een uitstekende compromis. Met z'n 3KG is hij nog prima versleepbaar, en met de i7 720QM en de HD5870 heb je ontzettend veel kracht onder de motorkap.

Introductie laptop
De laptop betreft de Medion Akoya X7811, een van de paradepaardjes van Medion. Het model wordt geproduceerd door MSI en lijkt daardoor erg op de MSI GX640. Verschil is het kleurenspectrum dat is gebruikt. De MSI bevat meer rood en blauw, terwijl de medion meer zwart en grijs is. Persoonlijk vind ik dat de Medion er mooier uit ziet, aangezien het design simplistischer is, wat ik zelf mooier vind. Bovenop de laptop zitten een paar tiptoetsen, onder het touchpad zitten een aantal statusLED'jes.

In de doos
Als de laptop geleverd wordt is ie prima verpakt. De buitenste doos is 2x zo groot als de doos van de laptop zelf, maar de doos is opgevuld waardoor de laptop niet kan gaan schuiven. In de doos van de laptop zit het volgende:
  • Laptop zelf
  • Accu
  • Voeding
  • Handleiding
  • DVD met drivers
  • DVD met Windows 7 Home Premium 32 bit (voorgeïnstalleerd)
  • DVD met Windows 7 Home Premium 64 bit (zelf installeren indien gewenst)
Op de laptop zit natuurlijk beschermplastic. Op de bovenkant zit een laagje, tussen het scherm en het toetsenbord zit een zacht doekje en op het Medion merkje aan de binnenkant zit ook nog plastic. Verder zit er op het scherm nog een stuk plastic en dan houd het op.

Eerste indruk
Eerste indruk van de laptop was 'Wow'. De achterkant zag er anders uit dan ik had verwacht uit de review van Notebookcheck. Onderkant zag er prima uit, aantal ventilatiegaten en de ventilator achter één van de ventilatiegaten en dat is 't. Zodra je de laptop openklapt komt het volledige toetsenbord te voorschijn, inclusief numpad. Zelf hecht ik niet heel veel waarde aan 't numpad, mij ging het er meer om dat de pijltjes gewoon fullsize waren, en niet zoals je bij sommige laptops ziet van die halve toetsjes. Ook vallen de tiptoetsen bovenaan op. Deze lichten op zodra je erop klikt. De indeling van het toetsenbord valt voor sommige mensen onder de noemer 'apart', aangezien de fn toets linksonder zit en de control toets daar rechts van. Voor mij maakt het weinig uit aangezien dit mijn eerste laptop is en ik toch nog niets anders gewend ben :P.
Toetsenbord indeling

Specificaties
Altijd handig om deze even te weten voor je verder leest, vandaar hieronder de volledige specificaties:
CPUIntel Core i7 720QM (1.6GHz, turboboost 2.8GHz)
GPUATi Radeon Mobility HD5870 met 1GB GDDR5 geheugen
RAM4GB 1066MHz DDR3
HDD500GB 5400RPM SATA2
Scherm17" 1440x900
Optische stationsDual Layer DVD-ReWriter
Connectiviteit
  • 802.11b/g/n draadloos
  • 10/100/1000 Mbit netwerkkaart (bedraad)
  • Bluetooth 2.1
Voeding6 Cells 5200mAh 11,1V
GewichtCirca 3,1KG
Camera3.0MP webcam met meegeleverde bewerkingssoftware
RestMedion site

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3TAN0Et9V.jpegCPU-z (Kloksnelheid wisselt ivm Turboboost functie)

Bouwkwaliteit
De laptop is erg stevig. Als je hem oppakt kraakt of vervormt hij niet. Ook bij het openklappen kraakt of vervormt hij niet. De bovenkant is van een dun laagje metaal, wat de stevigheid ten goede komt. Onder het toetsenbord zit ook nog een laagje metaal, fijn voor de pols. De aansluitingen zitten ook stevig, ze bewegen niet als je er iets indoet. De DVD speler trilt nauwelijks bij het afspelen van een DVD, al hoor je hem wel (normaal, is bij de meeste laptops). Het plastic met de tiptoetsen boven het toetsenbord is wat minder stevig. Zodra je daarop duwt deukt het in. Toetsenbord is dan wel weer stevig.

Ergonomie
Dan gaan we meteen door met een verwant onderwerp: de ergonomie. Die hangt deels af van de bouwkwaliteit, aangezien het toetsenbord vaak ook een issue is als de bouwkwaliteit een issue is. Gezien de goede bouwkwaliteit verbaast het niet dat het toetsenbord ook van goede kwaliteit is. Het toetsenbord typt lekker en buigt niet door als je er op duwt. Alleen als je veel kracht gaat zetten zal het toetsenbord ligt doorbuigen, maar bij normaal typen zal dit niet gebeuren. Het touchpad werkt ook lekker, groot genoeg. Enige dat niet is aangegeven maar er wel is is het automatisch scrollen als je je vinger aan de rechterzijkant heen en weer beweegt. Dit is softwarematig uit te zetten in de driver van het touchpad. Verder heeft 't touchpad ook dat je door middel van 2 vingers uit elkaar te bewegen kan zoomen op pagina's. Gezien het feit dat dit mijn eerste laptop is weet ik niet of het standaard is bij laptops, maar het is wel handig af en toe. De knoppen drukken ook goed en geven gewoon een echte klik.

Featureset
De featureset is goed, het aantal aansluitingen is prima en zijn logisch geplaatst. De VGA, HDMI en stroom aansluiting zitten achterop de laptop, zodat je daar geen last van hebt. Verder zal onderstaande plaatje de rest vertellen.
Links
Achter
Rechts
Bron: Notebookcheck

Beeldkwaliteit
En nu komen we bij een belangrijk punt van de laptop: het beeldscherm. Aangezien het een laptop is zal je toch het grootste deel van de tijd op het scherm van de laptop zelf moeten werken en deze moet dus wel bevallen. Dat doet het scherm zeker! Kleuren zijn prima, niet spetterend, maar ook niet grijs en grauw. Ook de helderheid is goed, als ik buiten in de tuin zit en de helderheid op het hoogst zet kan ik alles nog prima lezen. Wat wel zeker genoemd mag worden is de zwartwaarde: voor een laptop ontzettend goed, zwart is ook écht zwart. Overigens is er een klein ruisprobleem, wat opduikt bij een bepaalde wittint. Ik heb het laatst geprobeerd en ik kwam hem ook tegen, maar ik moest er heel erg op letten voor ik het zag, als je er niet specifiek op let zie je het niet.

Prestaties
Nog een belangrijk punt voor deze laptop: hier is ie voor gemaakt. Ik heb een aantal testjes gedraait (nog niet heel veel, ik zal proberen later nog meer tests toe te voegen). De tests die ik tot nu toe heb gedraaid zijn 3DMark06, Super PI (1M), HDtune en Windows Prestatie Index. De uitslagen waren als volgt:
3DMark06
SuperPi (1M): 15 seconden (ter vergelijking, mijn AMD Phenom II X3 720BE op stocksnelheden doet deze test in 24 seconden, wel even een sidenote is het verschil in geheugen, DDR2 800MHz bij de AMD tegen de DDR3 1066MHz van de Intel)
Hdtune:
Grafische weergave voor spellen7,2
Harde schijf5,8
Basisscore (gebaseerd op de laagste score)5,8

Warmte- en geluidsproductie
De laptop wordt redelijk warm, tijdens het draaien van 3DMark bereikte de cpu een maximum temperatuur van 82 graden en de GPU een maximum temperatuur van 84 graden. De bovenkant van de laptop blijft redelijk koel, alleen onder het numpad wordt ie wat warmer (richting de 35 graden denk ik, het is handwarm). De onderkant van de laptop wil je echter niet aanraken, ik heb 't geprobeerd (vinger op 't koelblok gelegd) en ik heb 'm meteen weer teruggetrokken :P. Geluid valt relatief mee. Als ie gewoon idle is hoor je 'm nauwelijks (al is ie met dit warme weer soms wat luidruchtig als ie eventjes af moet koelen). Tijdens 3DMark kon je hem beter horen, maar zodra ik muziek opzette hoorde ik de laptop al niet meer.

Mobiliteit en accuduur
De mobiliteit is goed, de laptop is met z'n 3,1KG prima draagbaar en hij is niet té groot. Gewoon een lekker formaatje om mee te kunnen nemen en mobiel op te kunnen werken. Als ik met de accu werk (WLAN uit, gewoon kabeltje erin, scherm halverwege maximum helderheid) dan doe ik 1 uur en 40 minuten met de accu. Toch een behoorlijke prestatie gezien de CPU en de GPU die in dit beest zitten. De accu wordt niet echt warm als je hem gebruikt terwijl de laptop voor wat internet gebruikt wordt. Zwaardere dingen heb ik nog niet op de accu getest.

De voeding is een ander verhaal, die wordt loeiheet. Tijdens wat idle (internet, msn, muziek) gebruik zit de voeding al boven de temperatuur van je handen voelt ie al warm, zo'n 40 graden denk ik. Zodra ik 3DMark opstartte werd de voeding écht heet :X. 60-70 graden is geen uitzondering voor deze voeding. Opzich geen probleem voor mij aangezien ik niet van plan ben aan de voeding te zitten, maar het kan toch een issue zijn voor sommige mensen.

Nog een zeer belangrijk aspect van deze laptop: de ontzettend lage prijs! Gezien de hardware die je krijgt en de snelheid is de prijs ontzettend laag, zeker als je op internet nog een kortingscode vindt en hij is ¤950,- is het echt een koopje voor wat je krijgt. Ik ben in ieder geval blij dat ik deze laptop heb genomen en heb er geen spijt van.

Deze laptop is echt een knaller voor wat je krijgt. Een ongekende prijs/prestatie verhouding. Ook is de laptop zeer degelijk, kijkt het scherm erg lekker en is het toetsenbord een fijne. Toch zijn er een paar minpuntjes, zoals dat de laptop warm wordt bij belasting (niet vreemd natuurlijk), dat de voeding erg heet wordt en dat de laptop soms wat lawaaiig kan zijn als je hem erg belast. Desondanks is deze laptop een prima koop voor de mensen die mobiliteit willen combineren met een gamemonster en dat voor een redelijke prijs :).

Heb jij ook een Medion Akoya X7811?

3,1 KG noem ik toch niet erg mobiel.
Mijn laptop is minder dan 1 KG (14") dat vind ik toch een stuk mobieler ;)

Voor de rest goede review!
Zo zwaar ook, 3kg. Deze laptop is ook niet gemaakt om op je schoot te houden, als ik deze specs zo zie. Dan verbrand je je benen :X
bereikte de cpu een maximum temperatuur van 82 graden
Zo eh, dat moet je niet te lang doen. Kan niet gezond zijn voor de CPU volgens mij.
Sowieso staan laptops er om bekend warmer te worden dan desktops, mede vanwege de kleine ruimte van alle onderdelen en het feit dat er weinig ruimte is voor de koeling. De meeste laptop onderdelen kunnen daarom ook tegen hogere temperaturen, waar je je bij een desktop CPU al zorgen moet gaan maken als ie boven de 70 graden is hoef je je bij een laptop CPU pas zorgen te gaan maken als ie boven de 90 graden zit (en zo hoog komt ie niet ;)). GPU idem, 110 graden is de grens dat je je zorgen moet gaan maken (overigens haalt de GPU die temperatuur alleen tijdens Furmark en als de omgevingstemperatuur hoog is).
Probeer eens te undervolten.
Bijv. met RightMark CPU Clock Utility of Intel TAT.
CPU-z + GPU-z screens zouden wel leuk zijn.
"Het maximum te behalen in de Windows Prestatie Index is een 7,9, deze laptop scoort dus erg hoog, al blijft de hardeschijf een beetje achter. Toch is de hardeschijf geen echte bottleneck."
Nouja, een harde schijf is altijd wel een bottleneck, maar niet zodanig hinderlijk als bijvoorbeeld een trage processor.

En man, wat een bakbeest is dat! :D Voor die prijs is het inderdaad een koopje.
Erg mooi geschreven ,een genot om te lezen.
Over de laptop zou maar 1 ding kunnen tegenvallen ,het toerental van de harddisk.

Maar volgens jouw geen echt probleem en dat kan ik mij voorstellen,maar van mensen met een ssd in deze hoor ik wel een positief geluid.
Het zou voornamelijk in opstart tijd uitmaken.
In games was er vrijwel geen verschil.
De WEI score gaat met een goede ssd wel enorm onhoog.
Dan zal waarschijnlijk de cpu het laagste zijn met 7.0.

Toen je de 3dmark 06 score ging bekijken ,welke ver boven gemiddelde zit,met
13015 punten zag je de hoogste van de wereld met 77000+ punten???!!!.
Dit word een beetje te gek.
Mischien zouden ze een 3dmark 10 kunnen uitbrengen.
8000 punten is normaal voor hedendaags ,zeggen ze zelf,daar onder representeerd oud spul.
Ik haal net geen 7000 ,met een redelijke laptop uit 2010.

AlexV ,mooie review,gefeliciteerd met deze mooie aankoop,en veel plezier :) .
-----------------------*****---------------

Compleet is deze laptop,met tenminste een normale resolutie van 1400x900
,ipv 1366x768 ,wel te noemen.Met de laatste ,en snelste van de cpu fabrikant intel.
Een grafische kaart die vrijwel het meeste bied,wat er momenteel te verkrijgen is in de single gpu class.
Er is voor dit bedrag een fantastisch apparaat samengesteld,waar zelfs menige high end dekptop,in prestaties voor onder doet.Dat gegeven met de mobiliteit en de prijs maakt de keuze voor zoekende erg makkelijk.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 9 juli 2010 15:58]

Supergoede review.
Leuk ook dat je het topic er even bij gezet hebt :)

Ik kan deze laptop aan iedereen aanbevelen, en ga als de ssd's goedkoper worden er een ssd indoen. (Er is maar 1 hddbay, dus kan je niet 2 disks erin zetten.)
super review, bedankt voor al het werk wat je erin gestopt heb!
Het is gewoon een verplaatsbare desktop met een hoop power
Ik heb even deze laptop op de proef mogen stellen:

superpi draait 1M in 15 seconden (zoals inderdaad in de review staat)

Geluidsproductie valt zeker mee in normaal gebruik. Ik had verwacht dat hij veel luidruchtiger zou zijn. Games heb ik nog niet gedraaid...

Voor dit geld een koopje!
Mooie review! Was een genot om te lezen!

Je hebt het over kortingscode, kan je een hint geven? Of zijn deze gewoon goed te vinden met Google?

update: ah al gevonden! :) scheelt toch weer 50 euri! nice!

[Reactie gewijzigd door Rhy op 9 augustus 2010 21:51]