Microsoft Arc Mouse Review

Magic V 7 juli 2010, laatste update op 7 juli 2010, 3.794 views

Microsoft Arc Mouse

Pluspunten

• Gewaagd maar functioneel design
  • Momenteel zeer goed geprijsd
  • Zeer accuraat door laser-sensor
  • Erg degelijk wanneer ingeklapt en dongle goed beschermd

Minpunten

• Geen ergonomisch design
  • Voelt wat fragiel aan wanneer opengeklapt

Vandaag ben ik in het bezit gekomen van de Microsoft ARC wireless notebook mouse. Omdat een muis naar mijn mening vanaf het eerste contact moet overtuigen, heb ik besloten meteen een review te schrijven en gaandeweg de muis beter te leren kennen. Mijn ervaring met optische computermuizen gaat terug tot de eerste modellen en ik ben sindsdien in het bezit geweest van diverse optische draad- en wireless-modellen waaronder gamingmuizen zoals de Logitech MX518 en de Razor Mamba. De Microsoft ARC heb ik gekocht om te gaan gebruiken in combinatie met een Macbook Pro.

Over de Microsoft ARC
De Microsoft ARC dankt zijn naam aan de karakteristieke boogarchitectuur van het model, deze vormgeving geeft de muis een origineel uiterlijk. Wanneer men het model puur op foto’s beoordeeld is het niet gek dat velen in de eerste instantie dachten dat Microsoft bij de ontwikkeling van deze muis het design boven de functionaliteit had gesteld. Bovendien was er veel onduidelijkheid onder reviewers: want is de ARC nu een fullsize muis of een kleine netbookmuis?
Gelukkig liet een kijkje in de doos alle misverstanden verdwijnen als sneeuw voor de zon: de Microsoft ARC is een fullsize muis en is ook als zodanig zichtbaar in de verpakking. Echter heeft de ARC een truc aan boord die hem voor notebook gebruikers bijzonder geschikt maakt: de muis is letterlijk in het midden te vouwen tot een compacter en dus meer draagbaar formaat. Na deze transformatie meet de ARC nog maar 60% van haar oude grootte en is de kleine USB-dongle, die de muis via een 2,4Ghz draadloze verbinding met de computer is verbindt, dan compact weggewerkt aan de binnenkant van het model, op zijn plaats gehouden door een magneet.
Tot zover de muis op het eerste gezicht; het wordt tijd om de doos uit te pakken.

Het uitpakken en installeren van de muis
Wat design betreft mag Microsoft dan aan de weg timmeren, van verpakken snappen ze zoals veel hardwareproducten nog steeds niet veel. De verpakking bevat ongeveer net zoveel kunststof als de muis zelf en oogt aan een hanger erg goedkoop voor een product dat in de eerste instantie voor §60,00 over de toonbank ging. De muis bevindt zich in uitgestrekte toestand in de verpakking en wordt vergezeld door standaard documentatie van een paar pagina’s in zo ongeveer alle Europese talen. Verder wordt een etuitje meegeleverd waarin de muis vervoerd kan worden en zijn er twee AAA-batterijen aanwezig. Deze batterijen zijn de enige stroomvoorziening en worden eenvoudig op hun plaats gehouden door een klepje aan de onderkant van de muis.
Ondanks het feit dat de gebruikte materialen van hoge kwaliteit zijn voelt de muis wat fragiel aan in uitgeklapte toestand, de wat agressieve gebruiker kan dus beter even verder zoeken. Echter zal een notebookmuis toch de meeste klappen te verduren krijgen tijdens transport en in ingeklapte toestand voelt de muis zo degelijk als een huis en is de dongle goed beschermd aan de binnenzijde.
Eenmaal uitgepakt en wel is installatie van de muis een fluitje van een cent; ik heb de muis getest met Windows 7, Vista en XP Professional 64-bit en dit ging volledig op basis van plug-and-play in enkele seconden. Wel verwijst Microsoft voor verdere driverondersteuning in de handleiding naar hun IntelliPoint software. Ook de Macbook Pro werkt zonder problemen samen met de ARC, sterker nog, het duurde langer om verbinding te maken met een Windows computer dan met de Macbook!

Gebruik van de ARC
Zodra de Dongle in de USB-poort van de PC of Mac zit, is de muis klaar voor gebruik. Althans, er moet gemeld worden dat de muis alleen te gebruiken is op het moment dat deze uitgeklapt wordt. Wanneer dichtgeklapt wordt de stroomvoorziening doorbroken opdat de muis geen stroom verbruikt tijdens transport, de ARC is dus echt ontworpen om als fullsize muis te dienen. Bij openklappen wordt de gebruiker begroet door een LED achter het scrollwiel. Deze LED zal afhankelijk van de batterijvoorraad groen of rood kleuren.
De muis ligt goed in de hand al kan hij zich in dit opzicht niet meten met de ergonomische muizen van Logitech. De muis is licht en laat zich het beste bedienen door de tussen de duim en ringvinger te klemmen en de primaire knoppen te bewerken met de wijs- en middelvinger.
De sensor van de muis is verbazingwekkend goed, Microsoft geeft op de website van de ARC aan dat ze gebruik hebben gemaakt van een lasersensor voor extra precisie. Of dit dezelfde soort laser is die in de duurdere modellen is geÔntegreerd is mij onduidelijk, maar de muis presteert aannemelijk beter dan de Logitech S510 en DiNovo Notebook optische muizen. Hij komt naar mijn mening zelfs bij de MX518 in de buurt, al moet natuurlijk meegenomen worden dat dit een optische gaming kabelmuis is.
De knoppen geven geen kenmerkende ‘mouseclick’ maar meer een dof tikje zoals de Apple muizen dat ook hebben. Het clickable scrollwiel is aan de kleine kant, dit zorgt ervoor dat scrollen relatief traag verloopt en gepaard gaat met intensieve beweging van de middelvinger. De enkele knop aan de linkerzijkant van de muis dient standaard om de gebruiker terug te brengen naar een eerdere pagina.

De muis is op dit moment te koop in verschillende kleuren waaronder zwart, wit, groen en rood. Op het moment verschillen de verschillende kleuren hier en daar wat in prijs. Ik heb het rode model voor de spotprijs van § 19,95 kunnen aanschaffen bij Salland Automatisering, voor de zwarte variant moet een kleine 10 euro meer worden neergeteld en de witte is rond de § 35,00 geprijsd (waarschijnlijk het Apple effect).

De Microsoft ARC heeft bij mij een gevoelige snaar weten te raken; de prijs, het ontwerp, de handling, het gewaagde uiterlijk, het is allemaal wel heel fraai. Natuurlijk zijn er mensen die de muis onmiddellijk afkraakten bij release maar dit was naar mijn mening altijd ten onrechte. Zo is design absoluut niet boven functionaliteit gegaan: door de muis in te klappen wordt een stevige constructie gecreŽerd bij transport en bovendien wordt een goede opslag voor de dongle gegarandeerd. Verder is de lasersensor helemaal vooraan bij het zwaartepunt van de muis geplaatst (de batterijen), dit zorgt ervoor dat het lage gewicht achterin de muis niet voor bedieningsproblemen zorgt.
Het feit dat de muis zowel door links- als rechtshandige personen gebruikt kan worden is vanuit een designeroogpunt begrijpelijk vanwege de opvouwbaarheid. Toch denk ik dat, aangezien deze muis voornamelijk als persoonlijke muis voor onderweg gebruikt zal worden, een ergonomische schuine kromming in het model (naar links of naar rechts) de gebruiksvriendelijkheid van de muis ten goede zou zijn gekomen.
Maar aan het eind van de dag, wanneer je niet onmiddellijk afgeschrokken bent door het design maakt de prijs van § 19,95 deze zeer accurate draadloze lasermuis tot een koopje.

• Macbook Pro
  • Windows 7 PC
  • Windows Vista PC
  • Windows XP 64-bit PC
  • Windows 7

Heb jij ook een Microsoft Arc Mouse?

mooie review van dit nieuwe product,ben verkocht!
voor die prijs gaan we hem zeker halen.
Kun je misschien een foto van je muis maken zodat we kunnen zien wat voor soort rood is.
Bordeaux, felrood of een of andere afzichtelijke rood?

Want zoals met de Samsung R-series laptop, verschillen de kleuren nogal in het echt dan wat ik zie op internet.

En kan je me misschien uitleggen waarom je voor ergonomie maar 3 sterren hebt gegeven?
Alleen omdat het scrolletje te klein is of formaat van de muis of hoe zit het?

[Reactie gewijzigd door Xepos op 8 juli 2010 18:12]

De kleur rood is de kleur rood uit de eerste foto, en de onderkant de kleur rood uit de 4e foto, ik zou het willen beschouwen als een soort bordeauxrood. Voor de rest adviseer ik google afbeeldingen, what you see is what you get in dit geval...

Ergonomische muizen zijn muizen waarbij in het design bewust rekening is gehouden met het beperken lichamelijke klachten bij gebruik (bijv. RSI klachten). Dit doen ze meestal door de hand van de gebruiker in een minder belastende positie te dwingen.
Deze muis doet dat niet echt, de handpalmen wijzen bij gebruik naar beneden. Dit is natuurlijk direct te wijten aan het design, wanneer de muis iets gekromd zou zijn naar links of rechts was dit verminderd geweest.
Mooie review! Heb de muis eveneens bij Salland aangeschaft ivm de lage prijs. Had hem al een tijdje op het oog, maar de initiŽle marktprijs vond ik wat overdreven. Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat het geen Bluetooth apparaat is. Voor bij de laptop had dit een dongeltje kunnen schelen. Ook is het geluid van de wheel bij scrollen een beetje hoog, wat een licht irritant klikgeluidje geeft, tegenover het scrollwheel van enkele Logitech muizen (MX518 e.d.) Afgezien daarvan is dit een perfecte notebookmuis. Niet zo'n klein RSI-verwekkertje wat je normaal ziet, maar na transport een fatsoenlijke muis die best redelijk in de hand ligt.

Nu heb ik niet echt grote handen, maar de plaatsing van de "back" button vind ik ronduit afschuwelijk. Met mijn duim kan ik er niet bij en met mijn wijsvinger krijg ik dat ding niet ingedrukt. Toch ben ik het met je eens dat dit voor €20,- een topproduct is. Overigens werkt hij ook perfect onder Ubuntu Lucid x64.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 14 juli 2010 02:37]