Lenovo Yoga Slim 7 15IMH05 (82AB002WMH)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga Slim 7 15IMH05 (82AB002WMH) Review

JSTS_23 7 september 2020, 2.921 views Product gekocht

Lenovo Yoga Slim 7 15IMH05 (82AB002WMH)

Ik ben zeer tevreden met deze laptop. Het is een mooie vooruitgang ten opzichte van mijn HP OMEN op het gebied van bouwkwaliteit, Windows Hello en accuduur. Ook is de laptop heel snel en kan het ook relatief zware games zoals GTA V op bijna de hoogste specificaties draaien.

Pluspunten

• Mooie, robuuste laptop met een laag gewicht
  • Veel aansluitingen
  • Goede webcam met zeer snelle Windows Hello-functionaliteit
  • Goede accuduur
  • Goede prestaties

Minpunten

• Touchpad mag groter
  • De ventilatie zit aan de onderkant van de laptop, waardoor deze veel geluid maakt bij zware belasting

Nadat het toetsenbord van mijn HP OMEN15-ax010nd (uit 2016) de geest gaf, besloot ik dat het tijd was voor een nieuwe laptop. Ik had hiervoor een heel rijtje eisen:
- De laptop moest ten minste een i5-processor van de 10e generatie hebben (of vergelijkbaar van AMD)
- De laptop moest een aparte grafische kaart hebben van de GTX-serie (of vergelijkbaar van AMD)
- De laptop moest een goede accuduur hebben; ik neem ‘m namelijk mee voor mijn studie
- De laptop moest geen echte gamer-look hebben, aangezien ik dat nu toch wel echt ontgroeid ben
- De laptop moest ongeveer even duur zijn als mijn vorige laptop: rond de €1000

Deze combinatie van eisen bleek nog behoorlijk lastig te combineren. De Lenovo Legion 5i leek het meest in de buurt te komen, maar deze had toch al een behoorlijk gamer-uiterlijk. Na lang zoeken kwam ik uiteindelijk uit bij de Lenovo Yoga Slim 7 15IMH05 (82AB002WMH). Deze laptop heeft alle genoemde eisen op het gebied van specificaties (i5-10300H, GTX 1650, 16 GB RAM), de accuduur werd op verschillende sites als ‘goed’ bestempeld – hoewel niet specifiek voor dit model – en de laptop zag er gewoon strak uit, als een zakenlaptop. Daar kwam nog bij dat de laptop van aluminium is gemaakt en niet van plastic zoals veel gamerlaptops, ook was het gewicht relatief laag met 1,8 kg. Tenslotte was ook de prijs precies de budgettair gestelde €1000. De keuze was dus gemaakt en na een week wachten op levering vanuit de fabrikant, kwam de laptop binnen.

*Disclaimer: in deze review zal ik geen zelf-uitgevoerde benchmarks of andere metingen beschrijven. Mijn bedoeling is om de ervaring te beschrijven, niet de harde cijfers.*
Eerste indruk
Na verschillende doos-in-doos-praktijken kwam ik bij het uitpakken uiteindelijk de laptop zelf tegen. Opvallend hierbij was dat de lader apart geleverd was, deze zat niet in de doos die je kunt zien op de afbeelding. De eerste indruk van de laptop was echter meteen goed, wat een verschil met mijn HP OMEN! Metaal in plaats van kunststof, dunner en lichter, vele malen kleinere schermranden, terwijl deze laptop qua specificaties beter is dan de OMEN. Op zich allemaal vooruitgangen die je mag verwachten met een 4 jaar nieuwere laptop, maar toch was ik er bijna verrast door.
Hardware aan de buitenkant
Ondanks de beperkte dikte van de laptop zijn er veel beschikbare aansluitingen. Links zitten een ruimte voor de oplaadkabel, een HDMI-aansluiting, een Thunderbolt 3-aansluiting en een audio-jack. Aan de rechterkant van de laptop vind je een aan-uitknop – overigens zonder fingerprintscanner zoals in sommige andere modellen –, twee USB-A 3.2 aansluitingen en een SD-kaartslot. Als ik dit vergelijk met mijn OMEN die overigens een stuk dikker is, dan mist hier eigenlijk alleen de ethernetaansluiting. Al met al dus zeker geen slechte score!

Ook boven het scherm is er nog de nodige hardware te vinden. Zo zijn er twee microfoons verwerkt in de linker en rechter uiteinden van de webcam-schermrand en is er naast een reguliere webcam een infrarood-LED aanwezig voor Windows Hello, evenals een ambient light sensor en een time of flight sensor. De combinatie van deze sensoren zorgt voor een zeer prettige Windows Hello-ontgrendeling: als ik wegloop met het scherm open en de laptop in slaapstand, ontgrendelt deze vaak zo snel dat de laptop niet eens hoef aan te raken om deze te ontgrendelen wanneer ik weer ga zitten. Ook de webcam in combinatie met de microfoon werkt prima, in Zoom-/Hangout-calls heb ik hier geen opmerkingen over gekregen.

Wat betreft audio is er een subwoofer aanwezig boven het toetsenbord, de speakers zelf zitten aan de onderkant richting de voorkant van de laptop. Zelf ben ik echter geen fervent gebruiker van laptopspeakers, ik zet praktisch altijd mijn Sony WH-H900N koptelefoon op. In de korte test die ik heb gedraaid vielen mij twee dingen op: het geluid haalt een hoog maximaal volume en het geluid is – voor laptopspeakers – zeer acceptabel; ook in de middelhoge tonen is het geluid prima. Met koptelefoon is het geluid uiteraard beter, ook was er met Bluetooth 5.0 geen enkel probleem in het gebruik.
Toetsenbord en trackpad
Zoals op de foto’s te zien is, is het toetsenbord uitgevoerd in combinatie met een numberpad. Dit kan, bij een 15,6 inch-formaat, een wat klein formaat geven voor de rest van het toetsenbord. Gelukkig is dat hier niet het geval: de numberpad zelf is redelijk klein uitgevoerd, waardoor er genoeg ruimte overblijft voor de rest van het toetsenbord.

Wat betreft travel van de toetsen kan ik kort zijn: het is niet zoveel als bij een mechanisch toetsenbord, maar absoluut voldoende om te voelen wat je typt (niet zoals bij de MacBook Pro). Voor mij meer dan voldoende dus. Tevens is er toetsenbordverlichting aanwezig, die in drie standen kan: uit, gedimd, fel.

Tenslotte het touchpad. Deze is wat klein naar mijn smaak. Deze is prima voor algemeen gebruik en ook geeft genoeg ruimte voor het uitvoeren van gestures, echter had ik ‘m graag wat groter, met name breder gezien.
Scherm
Het scherm is, zoals gezegd, een 15,6 inch IPS-paneel. Uiteraard is het een vooruitgang ten opzichte van mijn OMEN, maar aangezien ik weinig vergelijkingsmateriaal heb is het lastig hier een mening over te geven. Het scherm kan in ieder geval behoorlijk fel (300 nits), zodat buiten werken geen probleem is. Pas bij volle zon wordt het lastig het scherm af te lezen. Verder is het scherm 60 Hz. Geen echt gamer-scherm dus, aan de andere kant komt dit de accuduur ten goede – waarover zo meer – en de laptop lijkt sowieso niet bedoeld voor de hardcore-gamer.

Qua kleuren neem ik de review van Tweakers, van een ander model in deze serie, over: het lijkt of het scherm niet optimaal is gekalibreerd. Begrijp me niet verkeerd, de kleurweergave is ruim voldoende en door de dunne schermranden komt het scherm er heel mooi uit, het lijkt soms alleen of de kleuren niet volledig natuurgetrouw zijn.
Accu
Aangezien ik de laptop nog niet heel lang in gebruik heb, kan ik nog geen volledig oordeel vellen over de accuduur. Tot nu toe presteert de accu uitstekend: hij houdt het een ‘normale’ dag uit. Dat houdt in dat ik van ongeveer 9:00 uur tot 17:00 uur bezig ben met hierbij ongeveer 6 uur screen-on time (maximale helderheid, toetsenbordverlichting aan). Hierbij heb ik vooral Word en Chrome open en luister ik ongeveer de helft van de tijd muziek op de achtergrond via Bluetooth. Aan het einde van de dag is er dan ongeveer 30% batterijlading over. Daar komt bij dat de accu snel oplaadt: binnen 60 minuten haalt de laptop 80%.

Gamen op accu heb ik niet geprobeerd en ben ik ook niet van plan te doen; dit doe ik alleen aangesloten aan netstroom.
Prestaties
De prestaties van deze laptop zijn zeer goed, zoals ook verwacht mag worden op basis van de specificaties. Is er een goede software-ervaring bij het open hebben van verschillende programma’s: met verschillende Chrome-tabbladen (waaronder YouTube met muziek), Word, Excel en mail open wordt ongeveer 6,5 GB gebruikt. Hierin is er dus geen enkel probleem.

Ik heb geen echte stress-test op de laptop gedaan, wel heb ik GTA V gespeeld om eens te kijken wat er met deze rekenkracht mogelijk was. Hierbij heb ik de standaard-instellingen gebruikt zoals ingesteld door de NVIDIA GeForce Experience-applicatie. Deze stonden bij praktisch alle instellingen op ‘zeer hoog’, één niveau onder het maximale (‘ultra’). Bij deze instellingen haalde ik rond de 60 FPS in cutscenes, rond de 50-55 FPS bij het spelen, af en toe dipte dit tot 45-50 FPS. Al met al geen enkel probleem met de speelervaring, hoewel ik verwacht dat bij grafisch zwaardere spellen de GTX 1650 in combinatie met de i5-10300H niet voldoende zal zijn om op hoge instellingen een vloeiende game-ervaring te geven. Voor mijzelf is dit geen probleem, maar een echte gamer zal toch meer rekenkracht willen.

Nog wel belangrijk om te zeggen is dat de laptop redelijk wat lawaai maakte bij het spelen van GTA V. Dit is te verklaren door het feit dat er alleen ventilatoren aan de onderkant zitten. Dit is dus inherent aan de bouw van de laptop – die ik dus verder geweldig vind – maar wel een mogelijk struikelblok voor sommige mensen. Overigens is de laptop volledig stil bij minder gebruik, zoals tijdens het schrijven van deze review.
Ik ben zeer tevreden met deze laptop. Het is een mooie vooruitgang ten opzichte van mijn HP OMEN op het gebied van bouwkwaliteit, Windows Hello, prestaties en accuduur. De laptop is robuust gebouwd en zeer compact voor de specificaties, maar behoudt toch een goede accuduur waarmee ik de dag goed doorkom. Ook is de laptop heel snel en kan het ook relatief zware games zoals GTA V op bijna de hoogste specificaties draaien.

Heb jij ook een Lenovo Yoga Slim 7 15IMH05 (82AB002WMH)?

Bedankt voor je review! Het is een zeer aantrekkelijke laptop. Hoe is hij een ruime week later? Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in hoe warm die wordt bij laag gebruik. Eigenlijk heeft deze laptop verder alles wat ik zoek in een laptop (licht, compact en goede accu) alleen ben ik een beetje onzeker of de grafische kaart en in hoeverre die moderne spellen aan kan. Heb je al een keer een modern spel, anders dan GTA IV, geprobeerd?
Excuus voor het late antwoord! Had deze reactie even gemist.

Je eerste vraag gaat over de temperatuur bij laag gebruik. Hier kan ik kort over zijn: ik merk op geen manier dat de laptop warm wordt bij licht gebruik. Ik voel geen warmte en ook zijn de ventilatoren compleet stil.

Je tweede vraag gaat over de grafische kaart. GTA V is nog steeds het meest moderne spel dat ik heb geprobeerd (dus niet GTA IV!) en de bevindingen daarvan staan in de review. Daarnaast heb ik Flight Simulator X (de oude versie dus) gespeeld, deze kan ik ongeveer een half uur op de hoogste instellingen spelen voor de computer warm wordt en de prestaties teruglopen. Dit kan echter ook komen door het gebrek aan optimalisatie voor Windows 10. Ik kan je dus niet echt verder helpen met deze vraag...

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord!
Bedankt voor je reactie! Ik heb in tussen deze laptop gekocht en ben erg tevreden!

Bij laag gebruik is de fan zo goed als stil en wordt de laptop, zelfs op schoot of op een deken, nauwelijks warm. Erg blij mee!

Bij het gamen wordt het throttle moment snel gehaald, maar ik vind de prestaties nog steeds erg goed! Ik speel voornamelijk Sea of Thieves op het moment en die kan ik zeker op 'Legendary' settings spelen, terwijl 'Mythical' (oftewel hoogste) settings waarschijnlijk ook mogelijk is. Wel bleef de laptop op 95 graden hangen tijdens het gamen, wat ik eigenlijk te hoog vind. Na een beetje onderzoeken kwam ik erachter dat het kwam door de batterij instelling. Je hebt hoge prestaties, intelligente koeling en batterij besparing en bij de eerste twee bleef de laptop hangen rond 90-95 graden, terwijl op batterij besparing de spanning over de CPU in ieder geval en misschien GPU ook wordt verlaagd waardoor de laptop niet warmer werd dan 80 graden en voornamelijk rond de 70 bleef hangen. Desondanks bleef Sea of Thieves even speelbaar op dezelfde instellingen, waar ik heel erg blij mee ben! (Kan zijn dat fps naar beneden is gegaan, maar daar merkte ik niks van).

De accu valt toch een beetje tegen, maar ik weet niet of mijn verwachtingen helemaal juist waren. Bij licht gebruik gaat de accu tussen de 3 en 4 uur mee.

Als laatste ben ik erg te spreken over Lenovo Vantage, een soort optimalisatie en informatie hub programma wat erg goed werkt.
Fijn dat de laptop zo bevalt! Vind het verhaal over de batterijduur wel opvallend, zelf heb ik echt een andere ervaring. Maar dat kan ook liggen aan de definitie van 'licht gebruik' natuurlijk. Veel plezier ermee in ieder geval!
Met licht gebruik bedoel ik YouTube. Alleen 1 chrome tab waarin een YouTube filmpje wordt afgespeeld wordt al gauw 20 watt per uur verbruikt wat dan zo neer komt op 3.5 uur. Daarnaast heb ik het wattage nooit onder 14 watt gezien, wat neer komt op 4.5 uur. Nu ik dit aan het typen ben en behalve Lenovo Vantage alleen dit chrome tabblad heb open staan, gebruikt mijn laptop 16.96 watt, wat op een volle batterij neerkomt op 4 uur. In batterij besparing mode.

Verder merkte ik vanochtend dat mijn accu nu blijkbaar een 'full charge capacity' van 67.92 Wh heeft, terwijl dat eerder deze week nog 70.55 was. Merk jij ook dat die accu zo snel minder wordt?
Is undervolten bij deze laptops nog een optie?
Ik neig naar bijna dezelfde laptop, maar dan met een i7 processor bij Coolblue. Ik ben alleen bang voor de geluidsproductie bij programmeren (Matlab).

[Reactie gewijzigd door loen1 op 12 november 2020 16:14]