Transcend USB3.0 4-Port hub Review

PCG2020 6 september 2020, laatste update op 8 maart 2021, 405 views Product gekocht

Transcend USB3.0 4-Port hub

De Transcend TS-HUB3K is een kleine, eenvoudige vierpoorts USB 3.0-hub met een net uiterlijk en één poort met oplaadfunctie voor bijvoorbeeld een telefoon.

Pluspunten

• Net uiterlijk (strak zwart)
  • Adapter + oplaadpoort
  • Drie gewone poorten
  • Doet wat hij moet doen

Minpunten

• Relatief duur i.c.m. rest bestelling
  • Stiekem geen snellaadpoort
  • Erg korte USB-kabel meegeleverd

Features Score: 4
edit: Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de USB 3.0-verlengkabel tussen de hub en de achterzijde van mijn PC kapot was. Die heb ik vervangen en de hub werkt weer helemaal naar behoren. Ik heb mijn review en de score daarom aangepast.

Ik heb een aantal losse externe USB 3.0-schijfjes met daarop back-ups van documenten, video's, foto's en dergelijke. Ik moest de boel reorganiseren en om de snelheid een beetje op te krikken, besloot ik ter vervanging van mijn (tenminste) tien jaar oude USB 2.0-hub, een USB 3.0-hub aan te schaffen. Daarbij viel de keuze op de Transcend USB 3.0 4-Port Hub met adapter (TS-HUB3K).

Ik heb 'm gekocht in combinatie met wat andere dingen, zoals een RPi4 en een USB-stick, maar de hub was wel relatief duur bij deze webwinkel. De totale bestelling was wel weer goedkoper dan elders vanwege geen verzendkosten! O-)

Gebruikerservaring

De hub werd geleverd met een stroomadapter (met een lekker lang snoer!) en een USB 3.0-kabeltje (dat juist weer heel kort is, zo'n 35 centimeter). De hub is daarnaast vrij klein (zo'n 20 x 50 x 80mm) en ligt dus eigenlijk niet in de weg op je bureau. Het aansluiten was een fluitje van een cent: adapterstekker in de hub; adapter in mijn stekkerdoos; USB-snoertje in de hub en in de lange USB 3.0-kabel die achterin mijn computer zit, en gaan met die banaan!

(Mijn PC-kast is al vrij oud en heeft geen USB 3.0-poorten aan de voorkant. Het wordt tijd voor een upgrade, ook omdat het een herriebak is met belabberde koeling. Maar dat komt nog.)

Ik heb mijn externe schijven aangesloten en mijn kopieerwerkzaamheden verricht. Dat ging allemaal prima en lekker vlot in vergelijking met mijn oude "USB 2.0-setup". Ik heb verder geen metingen voor wat betreft lees- en schrijfsnelheden verricht, maar het snelheidsverschil was wel degelijk merkbaar. Tot dusver was ik daardoor zeker tevreden met mijn aankoop.

Gedurende de afgelopen vier maanden heb ik de hub regelmatig gebruikt en geen problemen ondervonden. Ik laadde ook mijn telefoon op via de speciale oplaadpoort. Hoewel er in de specificaties wordt aangegeven dat dit met "turbo charge" gebeurt, is dat niet het geval. Door de oplaadpoort laadt de hub overigens wel door wanneer de PC uit staat, dat is wel handig.

Ook heeft mijn vriendin de hub een paar keer gebruikt om dingen te kopiëren van haar PC en tussen haar externe schijven. Dat ging ook prima en zonder problemen.

Helaas begon de hub eind augustus ineens kuren te vertonen. In eerste instantie detecteerde Windows de aangesloten schijven niet meer, of werden ze tijdens het gebruik ineens ontkoppeld; erg onhandig wanneer je net bezig bent met het kopiëren van bestanden. Andere gebruikers van de TS-HUB3K melden overigens ook dergelijke I/O-errors in hun ervaringen.

De hub 'resetten' door de adapterstekker er kort uit te halen loste de problemen tijdelijk op, maar op een gegeven moment werkte dat ook niet meer en werden de aangesloten schijven niet meer gezien. Windows detecteert nog wel "een aangesloten apparaat", waarschijnlijk omdat de adapter nog wel stroom aan de hub levert, maar kan er verder niets meer mee.

Aanvulling: De hub heeft een aantal maanden werkloos op mijn bureau gelegen. Bij toeval kwam ik er achter dat de USB 3.0-verlengkabel waarmee de hub aan mijn PC verbonden was, kapot bleek te zijn. Ik heb de kabel vervangen en de hub werkt nu weer zoals het zou moeten.

Ik kan door het voorgaande niet anders dan concluderen dat de hub de geest gegeven heeft. Na vier maanden regelmatig gebruik zou dat niet moeten gebeuren. Mijn antieke USB 2.0-hub van Sitecom doet het nog steeds als een zonnetje (even afkloppen) en ik verwacht van een relatief simpel apparaat als een USB 3.0-hub hetzelfde.

Wanneer de TS-HUB3K werkt, werkt 'ie prima en doet 'ie wat je verwacht van een USB 3.0-hub. Helaas lijkt het erop dat de interne componenten van de hub van onbetrouwbare makelij zijn, waardoor het niet zeker is hoe lang de hub het uithoudt voor je last krijgt van de genoemde I/O-errors en daarna van volledig overlijden. Dat is erg jammer, want het hubje ziet er verder netjes uit en de permanente oplaadpoort is een handige feature.

Aanvulling: Na het oplossen van het probleem met de kabel werkt de TS-HUB3K zoals het moet en is het een prima apparaatje: klein, handzaam en met voldoende aansluitmogelijkheden voor schijven. De oplaadpoort is weliswaar geen turbopoort om je telefoon snel mee op te laden, maar hij levert ook stroom wanneer mijn PC uit is en dat is wel handig.

N.B.: Voor foto's van de inhoud van de verpakking van de TS-HUB3K verwijs ik graag naar de review van rens-br.

Heb jij ook een Transcend USB3.0 4-Port hub?