LG OLED65GX6LA Zwart

€ 1.372,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65GX6LA Zwart Review

CedricBTestpanel 28 augustus 2020, laatste update op 1 september 2020, 1.777 views Testpanel

LG OLED65GX6LA Zwart

Premium tv voor de filmfanaat die houdt van de beste beeldkwaliteit. De software is eenvoudig te bedienen maar schiet op sommige vlakken toch wat te kort voor zo’n high end televisie. Je betaalt een stevig extraatje ten opzichte van een CX of C9 voor de looks.

Pluspunten

• Contrastrijk beeld
  • Afstandsbediening
  • Geluid beter dan verwacht

Minpunten

• Software valt op sommige vlakken tegen
  • Duurzaamheid

Inbrandgevoeligheid Score: 1

Intro

Begin maart 2020 vonden de LG Dealer Days plaats. Op dit jaarlijkse event stelt LG zijn nieuwste consumentenelektronica voor aan winkels en verdelers. Ook enkele tweakers, waaronder ik, mochten hier aanwezig zijn. Na een hapje en drankje kregen we een rondleiding langs de nieuwste producten uit verschillende categorieën van het gamma van LG: oled, smartphones, projectoren en monitoren. De avond werd afgesloten met een tweakers/LG/HWinfo goodiebag. Later zouden we dan ook nog een product thuis gestuurd krijgen om te reviewen. Er zijn ondertussen enkele maanden voorbij gegaan, maar twee weken geleden stond eindelijk de koerier voor mijn deur met een LG OLED65GX.
Situering
Zoals de naam al doet vermoeden is de LG OLED65GX een oled tv van 65 inch. Dit is een behoorlijk groot formaat, wat voor filmfanaten zeker geen minpunt is. De ‘G’ staat bij LG voor ‘gallery’ model, de ‘X’ wijst op het modeljaar (2019 was modeljaar 9, voor 2020 gebruikt men net zoals Apple het Romeinse cijfer ‘X’). De G-serie oled tv’s heeft over de gehele oppervlakte een uniforme dikte van 2cm. Hierdoor zijn ze ideaal om tegen de muur te hangen. LG heeft nog een dunner model, de ‘W’ of ‘wallpaper’-serie, die zo dun is dat je deze letterlijk als een poster tegen de muur kan plakken. De beeldsturing, speakers en aansluitingen zitten bij dat model echter in een aparte doos die je nog op een multimediameubel moet zetten voor de tv. Wil je je tv gewoon op een meubel zetten dan ben je bij LG beter af met de C-serie. Hiermee bespaar je wat geld uit ten opzichte van de G-serie, voor een qua beeldkwaliteit identieke tv. Later dit jaar volgen nog de BX modellen die uitgerust zijn met een iets oudere beeldprocessor maar ook een lagere adviesprijs.

Unboxing

Aan de standaard bruine kartonnen verpakking en de verschillende soorten tape valt af te leiden dat de tv al door enkele andere tweakers getest is geweest en dus niet in een retail verpakking zit. In de grote doos zit de 65 inch tv met voldoende beschermingsmateriaal om het dunne scherm veilig op zijn bestemming te krijgen. Door de grote afmeting en geringe dikte is dit zeer welkom. Om de tv uit te pakken heb je twee personen nodig en een groot oppervlak zoals een tafel (liefst met een deken of laken tegen de krassen) om hem op neer te leggen. Verder zit er in de doos ook wat documentatie, een afstandsbediening en een muurbeugel. Opvallend: voeten om de tv op een meubel te zetten zitten niet standaard in de doos en kan je apart kopen voor maar liefst 140 euro!. Voor dit bedrag krijg je twee eenvoudige aluminium voeten die je aan de uiterste zijden van de tv achteraan bevestigd door middel van twee schroeven. Het is dus echt wel duidelijk dat dit model bedoeld is om aan de muur te hangen en niet om op een meubel te plaatsen.
Uiterlijk
Aangezien ik de tv slechts twee weken mag testen heb ik gebruik gemaakt van de voeten ipv een beugel in de muur te boren. Deze zijn stevig genoeg om de tv te ondersteunen, maar omdat ze voor de rest geen horizontale versteviging bieden, geeft de tv over de breedte niet de meest stabiele indruk. Op zich is dat geen probleem want een tv is niet iets dat je vaak moet verplaatsen. De voeten staan ongeveer 1,4 m uit elkaar, waardoor je al een redelijk breed tv meubel nodig hebt om de tv te ondersteunen. In de poten zijn er uitsparingen om kabels wat weg te werken zodat ze niet onderaan de tv zichtbaar zijn. De tv ziet er langs voor uit zoals de meeste moderne tv’s: zeer dunne zwarte schermranden, zo dun dat er zelfs geen plaats meer is voor een merklogo. Onderaan is er enkel een kleine uitstulping voor een uitschakelbaar standby-lampje en IR ontvanger.

Voor een indruk van hoe de tv aan de muur geplaatst wordt kan je deze video bekijken. Achteraan de tv zijn er uitsparingen om de kabels te geleiden naar een wallbox om de kabels zo onzichtbaar in de muur te laten lopen. Kabels sluit je het beste al van te voren aan, maar eens de tv aan de muur hangt kan je de beugel ook nog een beetje kantelen zodat je nog net aan de poorten achter de tv kan.

De aansluitingsmogelijkheden bestaan overigens uit 4 HDMI 2.1 poorten, 1 LAN poort, 3 USB poorten, 1 speaker/headphone jack, 1 digitale audio output en 1 insteekslot voor een CI+ kaart. Ook voor satelliet-, antenne- en kabel-tv zijn er aansluitingen.

Beeldkwaliteit

Ik heb al heel wat ervaring met OLED beeldkwaliteit, dankzij de 55 inch LG E6 uit 2016. Op het blote oog is de sprong in beeldkwaliteit voor mij dan ook niet zo groot. Hetgeen me het meest opvalt is hogere helderheid. Een puntje van kritiek op OLED televisies is dikwijls dat ze niet geschikt zijn voor gebruik in felle ruimtes. Gezien het spiegelende scherm was het inderdaad niet altijd even aangenaam om donkere scènes te bekijken op de LG E6 (buiten wanneer het ‘s avonds donker was). De GX heeft nog steeds een spiegelend scherm maar de hogere helderheid is wel een verbetering.
Maak je de overstap van een oudere LCD televisie naar dit model dan zal je zeker aangenaam verrast zijn door het hoge contrast dat OLED biedt. Zeker bij Dolby Vision content op Netflix is het beeld echt prachtig. Een nadeel ten opzichte van de 55 inch tv die ik gewoon ben is dat full HD content op een 65 inch, ondanks de upscaling, er wel wat slechter uitziet dan op een kleiner model. 65 inch geeft dan weer wel wat meer immersie, al komt dit nog steeds met een (stevig) verhoogd prijskaartje (+1000 euro ten opzichte van de 55 inch GX). De kwaliteitscontrole vanuit de fabriek is in orde, op het model was er (nog) geen enkele defecte pixel.
Beeldmodi
Om het beeld naar smaak en wens aan te passen zijn er verschillende beeldmodi. Levendig, standaard en eco geven een - op het zicht - vrij koude kleurtemperatuur en iets feller gesatureerde kleuren. De meeste mensen geven de voorkeur aan deze iets opgepompte kleuren en ook in de toonzaal wordt dit truukje gebruikt om mensen te lokken.
Wil je echter films ervaren zoals door de makers bedoeld is, dan kan je één van de vier meer neutralere beeldmodi kiezen: cinema, isf expert (lichte en donkere kamer) en FILMMAKER MODE. In deze modi zijn de kleuren wat warmer en meer naturel. De isf expert (lichte kamer) modus geeft de beste kleurechtheid volgens metingen door Tweakers. FILMMAKER MODE is er gekomen nadat Hollywood kritiek uitte op televisieproducenten omdat ze met standaard ingestelde beeldverwerkingsfeatures zoals interpolatie het beeld vloeiender maken en hierdoor de filmlook zoals bedoeld door de producent verpesten. Verschillende televisieproducenten zijn hieraan tegemoet gekomen door het toevoegen van een filmmaker modus volgens de richtlijnen van de UHD Alliance. Deze richtlijnen omvatten onder andere het uitschakelen van alle post processing, het gebruik van de juiste kleurruimtes en ook de juiste framerate en aspect ratio. Aangezien ik vooral films of series kijk, heb ik dan ook het meeste gebruik gemaakt van deze laatste modus. Enkel voor 1080p content schakelde ik over op een andere modus zodat de tv het beeld wat meer kon upscalen.
Er is ook een HDR-effect modus om SDR beeld een HDR effect te geven. Het effect hiervan is vrij subtiel, maar dat is ook juist goed. Indien dit niet zo was zouden beelden er misschien beginnen uitzien zoals op de subreddit 'shittyHDR'.
Ten slotte is er ook de sport modus, maar deze vond ik gewoon afschuwelijk. Interpolatie staat op het maximum om snelle actie vloeiend weer te geven. Maar wat het meeste stoort is dat gras gifgroen wordt. Gelukkige kan je in de instellingen met de kleurweergave gaan spelen, of gewoon een andere beeldmodus zoals levendig of standaard aanpassen door de interpolatie-effecten hoger te zetten en zo gebruik te maken van jouw eigen custom sportmodus.

Ook voor gamers zijn LG's oleds een populaire keuze. In de game modus heeft de GX een lage input lag van 13ms. Dankzij de HMDI 2.1 aansluitingen is de GX klaar voor 4k 120fps gaming op de next-gen consoles en toekomstige GPU's. Ook freesync en G-sync worden ondersteund tussen 40 en 120 fps. Gamen heb ik niet gedaan op de tv, maar ghosting is niet iets dat ik heb waargenomen bij andere content. Een handige feature is het feit dat de tv onthoudt welke beeldmodus je gebruikt voor welke beeldbron. Zo gaat de tv bijvoorbeeld automatisch van game mode die je hebt ingesteld voor jouw via HDMI 2 verbonden console naar isf expert lichte kamer op HDMI 1 voor je blu-ray speler, naar de standaard beeldmodus in de Youtube app.

Voor een gedetailleerde review van de beeldkwaliteit en de verhouding ten opzichte van de concurrentie kan je best even een kijkje nemen bij de reviews van Tweakers en andere gespecialiseerde websites. Zij hebben hiervoor wat betere testapparatuur en de mogelijkheid om de verschillende merken met elkaar te vergelijken.

Software

Magic Remote
De bediening van de tv gebeurt aan de hand van LG’s Magic Remote. Deze is gemaakt van zwart plastic en is licht gekromd zodat hij gemakkelijker in de hand ligt. Het unieke aan deze remote is dat je hem als een soort van Wii controller gebruikt om de pointer te bewegen over het scherm. Hierdoor kan je snel door de verschillende menu’s navigeren en ook iets sneller tekst invoeren via het onscreen toetsenbord dan je met gewone pijltjestoetsen kan. Ook snel het juiste tijdstip in een video aanduiden is hierdoor eenvoudig(er). Ten opzichte van de remote van de E6 uit 2016 ziet en voelt de huidige remote er iets goedkoper uit door zijn zwart plastic uiterlijk. De huidige remote lijkt zelfs heel hard op die van het budget B6 model uit 2016. Een verbeterpunt is dat het scrollwiel eenvoudiger draait dan bij de luxueuzere remote van de E6, doordat er nu wat meer textuur op het wieltje is aangebracht.

Naast de navigatie die eenvoudig gemaakt wordt door de magic remote zijn ook de menu’s in de software zeer overzichtelijk. Via het ‘snelle-instellingen’ menu kan je vlug van geluidsoutput of beeldmodus veranderen. Je kan ook dieper gaan graven in de menu’s om heel veel verschillende beeldinstellingen aan te passen. Als je met de cursor over een instelling zweeft krijg je gelukkig steeds een beetje uitleg zodat je weet wat je juist gaat aanpassen. Ook is er in het besturingssysteem een digitale handleiding ingebouwd. Zo hoef je niet online te gaan zoeken naar hoe je juist iets moet aanpassen. En voor LG betekent dit dat ze geen uitgebreide handleiding in de doos moeten steken. Bij de meeste mensen zou deze toch dadelijk in de papiermand of op zolder eindigen.

WebOS
De software van de tv is LG’s eigen WebOS. Dit betekent dat je voor het installeren van apps op deze tv niet terecht kunt bij de uitgebreide android play store zoals bij tv’s die draaien op android tv. In de plaats daarvan heeft LG zijn eigen ‘LG Content Store’. Hierop vind je apps van onder andere Youtube, Netflix, Amazon Prime Video, Spotify en Apple Play. Maar daarbuiten is het aanbod nogal karig. Er zijn wel wat apps maar deze vallen meestal in één van de volgende categorieën: basic simpele games, IP-TV apps van lage kwaliteit of niet-europese nieuwsapps. Naar een VRT NU, VTM Go, Yelo Play of Redbull TV app moet je niet zoeken. Voor de Twitch fans is er gelukkig wel een third party app die door een vrijwilliger gemaakt is.

Het karige app-aanbod valt ook niet eenvoudig te omzeilen door middel van casten. Je kan wel casten maar enkel via apps zoals Youtube en Netflix die ook op de tv geïnstalleerd zijn en die het overnemen van zodra je iets cast. Casten vanuit de VRT NU app is dus niet mogelijk. Hiervoor zal je het scherm van je smartphone of laptop via wifi moeten delen, wat een lage beeldkwaliteit en dipjes in de framerate met zich meebrengt. Om echt goed te casten zal je dus nog een chromecast moeten aanschaffen waarmee het hele punt van een smart tv een beetje voorbijgestreefd wordt. Bij android tv’s zit deze functionaliteit wel mee ingebakken.

Er is ook een ingebouwde browser, maar deze is niet zo heel vlot. Het is anno 2020 nog altijd een beetje belachelijk dat tv’s van een paar duizend euro worden uitgerust met een zwakke SoC. Door de magic remote kan je gelukkig wel door webpagina’s navigeren met een cursor zoals op een laptop of desktop.

Ten slotte heeft LG nog twee gimmicky features toegevoegd aan de tv: een schilderij modus en sports alert. Deze laatste feature toont de live tussenstand van je favoriete team(s) wanneer zij een match spelen. De score wordt over het beeld weergegeven in een kleine overlay, zodat jij tegelijk naar een andere sportmatch of film kan kijken. Ook aankomende matchen van al je favoriete teams zijn te bekijken op een overzichtscherm. Vooralsnog werkt de feature nog wel niet met sportcompetities uit de Benelux.

Met de schilderij modus kan je de tv veranderen in een schilderij of foto galerij. Met deze functie, die een wat afgekeken is van Samsungs ‘The Frame’-tv’s, kan je die grote zwarte rechthoek in je interieur een beetje camoufleren wanneer je geen tv kijkt. Weet wel dat je met deze modus gewoon energie en OLED branduren aan het verstoken bent. Kies daarom best voor een slideshow ipv één enkel schilderij, zodat het beeld niet inbrandt. In deze modus zat momenteel wel nog een vervelende bug: wanneer ik één van de twee voorgeïnstalleerde sets schilderijen wou bekijken kreeg ik steeds een melding dat er iets mis was gegaan en dat ik deze sets terug opnieuw moest installeren. Echter wanneer ik naar het overzicht met geïnstalleerde thema’s ging was het niet mogelijk om de twee voorgeïnstalleerde thema’s even te verwijderen en opnieuw te installeren. De door mij extra geïnstalleerde thema’s kon ik wel verwijderen en werkten gelukkig wel correct.

Geluid

Aangezien de tv zo dun is waren mijn verwachtingen op vlak van geluid vrij laag. Aan de voorkant zijn de bezels zeer dun en zijn er dus ook geen speakers. De speakers kunnen ook niet naar achteren gericht worden omdat de tv normaal vlak tegen de muur hangt. De enige ruimte die dus overblijft is de 2cm dikke zijkanten van de tv. LG heeft ervoor gekozen om de speakers onderaan te plaatsen. Ondanks dat ze slechts 2cm dik zijn produceren ze toch heel wat geluid met een verrassend goede basweergave. De meeste cinefielen die een tv in deze prijsklasse kopen zullen waarschijnlijk wel nog willen opteren voor een aparte surround setup. Hoewel ik bij het bekijken van films zeker niet het gevoel had dat het geluid afbreuk deed aan de filmervaring.

Duurzaamheid

Een veelvoorkomend argument in de discussie tussen OLED vs andere tv types is nog steeds de duurzaamheid van OLED. OLED technologie is inherent gevoelig aan slijtage. Na verloop van tijd verzwakken de pixels waardoor de maximale helderheid afneemt. Indien deze slijtage ongelijkmatig is, treden er ongewenste beeldartefacten op. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door het langdurig kijken naar beelden met statische elementen zoals bv kanaal logo's. LG bouwt technologieën in zoals pixel shift en automatische dimming van logo’s waarmee zit dit proberen te voorkomen. De meeste mensen zullen hierdoor na meerdere jaren nog geen last van hebben.

Uit eigen ervaring weet ik dat dit echter anders kan uitvallen. Door het dagelijks ‘s avonds kijken naar programma’s met ondertiteling zijn er bij de eerder genoemde LG E6 tussen jaar 2 en 3 permanente blokjes ontstaan onderaan in beeld. Aangezien dit buiten garantie valt van LG, betekent dit dat je wel eens voor een dure rekening kan komen te staan na slechts enkele jaren gebruik. (zie voorbeelden op Gathering of Tweakers van reparatiefacturen van >1000 euro of onvervangbare panelen). Vanuit e-waste/planned obsolescence standpunt kan ik LG hiervoor alleen maar minpunten geven.

De LG OLED65GX is een premium tv voor de filmfanaat die houdt van de beste beeldkwaliteit. Je betaalt een stevig extraatje ten opzichte van de CX serie enkel voor mogelijkheid om hem strak tegen de muur te kunnen ophangen. De C9 (model van vorig jaar) is ook nog steeds een goed alternatief waarmee je flink wat geld uit kan sparen. De CX en C9 zou ik persoonlijk dan ook eerder een ster meer geven gezien de betere prijs/kwaliteit verhouding.
De software is eenvoudig te bedienen maar schiet op sommige vlakken toch wat te kort voor zo’n high end televisie. Het geluid is beter dan je zou verwachten van zulke dun exemplaar. Voor de duurzaamheid van oled moet ik helaas nog een puntje aftrekken. Ik voorzie niet dat de meeste mensen het 10 jaar gaan uithouden met dit model, hoewel de aanschafprijs van meer dan 3000 euro die verwachting misschien wel schept.
Score
+ Contrastrijk beeld
+ Afstandsbediening
+ Geluid beter dan verwacht
- Software valt tegen
- Prijs (>3000 euro)
- Duurzaamheid

Overall: 3 sterren

Bedankt om mijn review te lezen! Laat gerust hieronder een reactie achter indien je nog vragen of opmerkingen hebt.

Heb jij ook een LG OLED65GX6LA Zwart?

Heb je deze tv toevallig met een frame tv van Samsung kunnen vergelijken, beide staan bij mij op de hotlist. Vooral het schilderij effect van samsung spreekt mij aan. Daarnaast Qled tov oled in een lichte kamer.
Nee, zelf geen ervaring met de frame tv's. Als je het schilderij-effect belangrijk vindt, lijkt The Frame van Samsung wel een betere keuze. Toch als je graag hetzelfde schilderij wil tonen (risico op inbranding bij OLED) en je de energiekost wil beperken (OLED tv's zijn normaal minder zuining, ik zou dan zeker het energielabel controleren).

Qua helderheid voorzie ik niet direct problemen met de huidige generatie OLED televisies, tenzij het zonlicht echt op de tv schijnt of er veel reflectie is op oppervlakten voor de tv. Maar dat probleem ga je dan hebben met elke high end tv, want deze zijn (bijna) allemaal glanzend. Kijk eens op de website "rtings.com", zij doen testen rond reflectie van licht door de tv etc.
Dank voor je reactie. Zal eens kijken op de site. Zag ook dat enkele Sony's het goed doen, maar het dubbele kosten. Het echte schilderij effect vind ik wel belangrijk, die van Samsung hebben een echte lijst, wel gaaf. Alleen wil ik niet te veel inleveren op kwaliteit.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.