1 review

APC Back-UPS 700VA (BX700UI)

Specificaties UPS met 700VA capaciteit - Bekijk alle specificaties

APC Back-UPS 700VA (BX700UI) Review

Superlimonade 27 augustus 2020, laatste update op 27 augustus 2020, 3.137 views Product gekocht

APC Back-UPS 700VA (BX700UI)

Een simpele (en vooral betaalbare) UPS die voor korte tijd stroom kan leveren en kan zorgen dat apparaten niet ineens zonder stroom komen te zitten. Eén computer kan verbonden worden door middel van een USB kabel (en zo veilig afsluiten).

Pluspunten

• Vervangbare batterij (misschien)
  • Hoorbaar alarm
  • Beschermt tegen 'slechte' stroom
  • Laat 1 apparaat veilig afsluiten

Minpunten

• Geen USB kabel meegeleverd
  • Relatief kleine batterij (700VA)
  • 390W maximaal

Capaciteit Score: 4

Keuze

Ik was op zoek naar een UPS om de RAID setup van mijn server te beschermen tegen stroomuitval. Het doel is dus om de kans te krijgen om gracefully af te sluiten. Ik had daarnaast nog een aantal eisen:
  • Interface met Linux, zodat ik automatisch kan afsluiten (apcupsd)
  • Line-interactive (online viel niet in mijn budget, offline schakelt niet automatisch in)
  • Batterij moet te vervangen zijn (#110)
  • Waarschuwing in geval van oververhitting (you never know :/)
Capaciteit was voor mij niet een belangrijk punt, aangezien ik alleen genoeg tijd nodig heb om (automatisch) af te sluiten.

Zodoende kwam ik uit bij de APC BX700UI, een zeer betaalbaar model met de features die ik zoek.

Eerste indruk

Het eerste in de doos was een testrapport dat aangeeft dat alle Quality Assurance Tests succesvol zijn afgerond.

Daarna kwam de UPS zelf uit de doos: een simpele zwarte doos die redelijk makkelijk ergens achter kan staan. Met een gewicht van 6kg kan het mogelijk niet op iedere plank staan, gelukkig had ik genoeg ruimte op de vloer.
Ik mis eigenlijk al meteen rubberen voetjes, de UPS staat gewoon op de harde plastic bodem. Hierdoor schuift het relatief makkelijk. Voor een paar cent extra, had ik die graag gezien.
https://tweakers.net/i/Y4Zl0m6IlJzKdysMAlx9iSlHG6U=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/540312/1Kb1jW1yYEtIxrkpkRGv8L85JIuWPnblvAmGifE61OPed0cKsY?f=620xauto https://tweakers.net/i/LrrtxY3BNx__PMnxrE-Kg_LKwSc=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/540312/1Kb1jW3GCeHTKhmzslBtEqToGUYQ7qtUoSSDuLhJcXtwBYkFhG?f=620xauto
Vreemd genoeg zit er over een van de schroefgaten een "warranty void if broken" sticker. Het is me niet meteen duidelijk hoe je de batterij kan vervangen.

Verder in de doos handleidingen in vele talen, en één power cord (C13/C14) om een computer aan te sluiten. Als je meer apparaten wilt aansluiten (er zijn nog 3 extra aansluitingen), zul je dus zelf meer C14 kabels moeten kopen.

Er wordt geen USB A naar USB B (2.0) kabel meegeleverd. Dat wil zeggen dat als je PowerChute (of apcupsd) wilt gebruiken, er zelf een bij moet zoeken. Gelukkig had ik er nog één liggen van een oude harde schijf.

Aansluiten

Een van de eerste stappen in de handleiding is het verbinden van de batterij d.m.v. de gele battery connector achterop.
Daarna kan de kabel van de voeding van de PC gebruikt worden om de UPS in het stopcontact te steken. De meegeleverde kabel kan dan van de UPS naar de voeding van de PC gaan. De meegeleverde kabel klikt goed vast in de UPS (dit had ik de eerste keer niet goed genoeg gedaan), hij zal dus niet zomaar loslaten als je de UPS verschuift.
Zoals gezegd heb ik mijn eigen USB kabel aangesloten om controle en status te krijgen van de UPS. Hierop werd de UPS direct gedetecteerd door Linux.

Gebruik

In de specificaties staat dat het 4ms duurt om over te schakelen op de batterij. Als ik de stekker uit het stopcontact trek blijft mijn server netjes draaien, voor mijn gebruik is dit dus snel genoeg. Andere beveiligingen (zoals overspanningsafleider) heb ik niet kunnen testen. Ik vermoed dat automatische zelftest deze features ook zou kunnen testen (te starten via PowerChute of apcupsd).
Het audiosignaal (4x piepen iedere 30 seconden) maakt snel duidelijk dat er geen stroom meer is, dit kan zeker handig zijn als je de aangesloten apparaten niet aan het gebruiken bent.

Als de UPS gewoon stroom krijgt uit het stopcontact, maakt deze nauwelijks geluid (ik kon niks horen). De buitenkant van de behuizing bereikt bij mij zo'n 30 graden. Er is wel wat geluid hoorbaar wanneer stroom van de batterij geleverd wordt. Dit is echter nog steeds stil en stoort mij niet. De temperatuur werd niet significant hoger bij gebruik van de batterij.

De telefoonaansluiting (RJ11) heb ik niet getest.
apcupsd
Ook al is dit niet direct onderdeel van dit product (en wordt niet onderhouden door de fabrikant), wil ik toch kort mijn ervaring hiermee delen omdat dit voor mij een cruciaal onderdeel is van de setup.

Ik heb deze guide gebruikt om apcupsd in te stellen. Ook voor niet-Ubuntu system geeft dit een kort en duidelijk idee welke instellingen je moet gebruiken om de UPS werkend te krijgen. Gelukkig heeft de settings file ook genoeg uitleg om meer keuzes te maken.
Binnen een paar minuten had ik een werkende verbinding en kon ik de status van mijn UPS uitlezen. Automatisch wordt, op het moment dat de stroom uitvalt, een bericht gestuurd naar alle ingelogde gebruikers.
Ik heb de bijbehorende CGI interface niet geïnstalleerd.

Het product voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Er is een aantal tekortkomingen (zoals gebrek aan een USB kabel), die deze UPS niet perfect maken.
  • Het is niet duidelijk of de batterij zelf te vervangen is, er is geen uitleg beschikbaar. APC verkoopt wel losse batterijen, maar het lijkt dat de garantie zal vervallen.
    Gelukkig is de garantie (2 jaar) toch al verlopen wanneer de batterij vervangen moet worden (3-5 jaar). Een handleiding zou dan toch wel handig zijn.
    Ik heb hier nog geen contact over gehad met de klantenservice, mogelijk hebben zij meer informatie.
  • Mijn server gebruikt 9% wanneer idle (> een uur backup tijd). Bij load (4K over Plex serveren) gebruikt hij minder dan 25% van de UPS (>20 minuten backup tijd).
  • De ondersteuning van APC laat te wensen over. Zo kon ik zelf geen uitleg vinden over het vervangen van de batterij, en is PowerChute alleen beschikbaar voor Windows.
  • Let op dat er een geaard stopcontact nodig is (ik vermoed dat dit voor alle UPSes is).

Heb jij ook een APC Back-UPS 700VA (BX700UI)?

Ik zou dit een erg goede optie vinden voor mijn servertje, ware het niet dat je er geen gewone stekkers in kan steken. Zo kan ik hem dus niet gebruiken om tevens mijn modemrouter en eventueel toekomstige PoE-camera's nog even actief te houden...

Heb je een idee waarom ze dit doen en vind je het zelf geen nadeel?
Ik heb me ook afgevraagd waarom ze dit doen. Ik kan me voorstellen dat ze hiermee meer aansluitingen op een kleine achterkant kunnen passen. Echt praktisch is het niet. Er bestaan gelukkig verloopstekkers.
Volgens mij is de APC BX700U-GR vergelijkbaar qua specificaties, alleen met normale stekkers. Dit model mist wel RJ11 aansluitingen.

Ik kan me voorstellen dat je camera's ook hierop wilt aansluiten. Zelf heb ik nu nog geen andere apparaten die ik wil aansluiten, mocht dat ooit veranderen kan ik altijd een verloopstekker kopen.
Deze bestaat ook in een variant waar je "gewone" stekkers in kan steken. Heb die zelf, is volgens mij echt hetzelfde - buiten de stekkers en het niet hebben van telefoon aansluiting met overspanning beveiliging.

pricewatch: APC Back-UPS BX700U-GR

Edit: had achteraf echter liever deze variant met C5 genomen, is een stukje compacter door de aansluitingen, gewone stekkers nemen relatief veel plaats in.

[Reactie gewijzigd door Koelbloed op 27 augustus 2020 21:08]

Volgens de specs zijn de afmetingen gelijk. :o

Ik ben net zoals andere vrragers ook wel benieuwd naar het overheadverbruik van dit apparaat (bij volle accu). Had je je server eens opgemeten met en zonder UPS?
Sorry, had iets duidelijker moeten zijn over het volume dat gewone stekkers innemen. Ja, de UPS heeft dezelfde afmetingen, maar de ruimte erachter wordt efficiënter gebruikt als je geen volledige stekkers hebt (daardoor is er ook nog plek voor die 2x RJ11 stekkers in de gereviewde BX700UI variant), vooral in de diepte (C5 is minder diep en heeft meer flexibele kabels kort op de stekker). UPS is hetzelfde formaat bij beide varianten, "vrij volume" eisen aan de achterkant, als je er daadwerkelijk 4 verbruikers op aansluit, zijn anders.

Over stroomverbruik van de UPS zelf: ik heb helaas niet de apparatuur om dit te meten. Beste wat ik heb hiervoor heb is een el-cheapo Neo Coolcam z-wave schakelaar, maar de nauwkeurigheid hiervan trek ik zozeer in twijfel dat het me niet de moeite waart lijkt een meting hiermee te doen.

Heb er onder andere een Synology DS916+ aan hangen (main use case) en de UPS heeft me al meerdere meer-daagse raid-rebuilds bespaard, dus voor mij is het de moeite waard, zelf met een paar Watt extra verbruik.
Dubbel, sorry.

[Reactie gewijzigd door Koelbloed op 27 augustus 2020 21:06]

Er staat altijd 220V op die uitgangen en met standaard pluggen kun je de vingers er in steken voor een lekker schokeffect. :) Veiligheid dus.

Zijn verder standaard EURO verlengpluggen en je kunt dit soort verlengsnoeren gewoon in verschillende lengtes los kopen. De losse pluggen om zelf een snoer te maken zelfs bij een fatsoenlijke bouwmarkt of electro shop. Het is geen propriety snoer.
Ik vraag mij altijd af wat het stroomverbruik van zo'n ding is. Als de accu eenmaal opgeladen is, is het een soort 'doorgeefluik' van stroom, maar het doet natuurlijk nog meer.

Is er informatie /berekening wat het apparaat zelf verbruikt en wat het verlies is van het 'doorgeven', als dat er al is?
APC geeft alleen informatie over de efficiëntie van het apparaat als 'niks' aan het doen is (geen stroom aan het leveren van de batterij, de batterij niet aan het opladen, en ik vermoed ook geen zelftest aan het doen is). Die efficiëntie is te vinden op de site van APC: https://www.apc.com/produ...u=BX700UI&chartSize=large.

Volgens mijn berekeningen loopt het verbruik van de UPS op van ongeveer 12.8 W (bij 5-10% load) tot 13.9 W (bij 90-100% load).
Leuk om een review te lezen van een product in een markt waar je vrij weinig van hoort.

Ben zelf ook opzoek naar een mooi vangnet voor eventuele stroomuitval. Twijfel zelf ik ik meer wil betalen voor een "Smart" ups met een eigen management.

Heb je inzichtelijk wat de UPS nou meer verbruikt als deze tussen je apparatuur zit? Kan je de efficientie van 96,6% aflezen als 3.4 Watt overhead per 100Watt?
Volgens mij kun je inderdaad het totale verbruik zo aflezen. Bij een efficiëntie van 96.6% met aangesloten apparaten die 100W vragen, vraagt het totaal 100/0.966 = 103.5W.

Volgens mij is deze efficiëntie in de 'normale' situatie: Er komt gewoon stroom uit het stopcontact, en de batterij is niet aan het laden.
All measurements taken in normal operating mode, at typical environmental conditions, with nominal electrical input and balanced resistive load (PF = 1.0) output.
Let wel op dat de efficiëntie in de specificaties het maximum is, bij een load van 100%. Mijn idle stroomverbruik van 7% geeft maar een efficiëntie van 68% (volgens een snel sommetje gaat bij mij 10-15W verloren aan de UPS).
APC heeft bij de specificaties van dit model een grafiek voor de efficiëntie bij een bepaalde load: https://www.apc.com/produ...u=BX700UI&chartSize=large
0Anoniem: 310408
@mr.DJ9531 augustus 2020 14:38
Als jouw hardware alleen aanstaat als je er achter zit is een domme versie goed genoeg, maar je zal zien dat jij net even de tuin in loopt als de stroom eraf gaat. Voor die twee tientjes meer....

De software doet overigens wel iets meer, zoals wekelijks testen zodat je zeker weet dat ie doet wat moet doen. Stroom gebruik meten, log files bijhouden over de kwaliteit van de stroom,
Goed om hier een review over te zien. Zou graag een uitgebreidere review van Tweakers willen zien van UPS modellen.

Het probleem wat ik zelf altijd heb gehad met de betaalbaarder UPS is dat de accu naar een paar jaar verslijt. Mijn APC UPS had een capaciteit van 1500VA bij aankoop, maar door loodaccu was na 5 jaar niet meer betrouwbaar. UPS koste 300 euro een een nieuwe accu was toen 250 euro.
APC zegt dat de accu, ongeacht het model (budget of duur) na 3-5 jaar vervangen zou moeten worden. Duurdere modellen hebben dan volgens mij ook vaak duurdere accu's.

Ik heb bij aankoop daarom ook gekeken naar de prijs van een nieuwe accu. Op die manier weet ik al dat ik over ongeveer 4 jaar €55 moet uitgeven om de UPS te blijven gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat een nieuwe accu van €250 een erg grote onverwachte kostenpost is.
Dan moet je eigenlijk bij eaton kijken die hebben een hoop modellen die ze ook daadwerkelijk aanprijzen met de optie om zelf de accu te vervangen.
Bedankt voor de tip!

Volgens mij heeft Eaton geen versie van hun software voor Linux. Ik kon zo snel ook geen andere package vinden die dat zou kunnen. Weet je of er een manier is om een Eaton UPS te gebruiken in Linux?
Standaard Linux ondersteund het gewoon.
Als zijnde een ups apparaat.
Wat is nou de toegevoegde waarde van een UPS voor Nederlanders? We hebben hier toch bijna nooit stroomstoringen?
Ik ken mensen bij wie thuis (in Nederland) nog wel eens de stroom uitvalt.
Voor mij is het vooral om te beschermen tegen mezelf. Bijvoorbeeld, als ik de groep uitzet in de meterkast en vergeet om eerst af te sluiten.
Dat valt best nog tegen. Afgelopen jaar hier een stuk of 5 hikjes van 0-2 seconden waarbij de UPS (Back-UPS ES 700G) aanschoot en daarvan een mailtje verstuurde. Dit zijn de onderbrekingen waarbij je zelf denkt: He? ik dacht dat t licht knipperde...

Daarnaast in dit jaar 1x 5 minuten en 1x 20 minuten storing. De UPS is voldoende groot om internet, WiFi, Raspberry Pi(hole) en nog wat klein grut een uurtje in de lucht te houden. Vooral internet is belangrijk omdat we hier in huis heel slechte mobiele dekking hebben. Snel even oorzaak van de storing zoeken of storing melden kan dan gewoon vanuit huis ipv eerst naarr buiten moeten.

Ik zou niet meer zonder een UPS willen.
Afgelopen jaar hier een stuk of 5 hikjes van 0-2 seconden waarbij ...
Vooral die dipjes zijn funest voor hardware. Als de stroom er een paar minuten uit klapt is dat vervelend maar je harddisk komt wel mooi tot stilstand, de condensators in je voeding en op je mamaplank lopen leeg, et cetera, dus de hardware overleeft dat wel. Piekjes worden door een fatsoenlijke voeding vaak ook nog wel weg gefilterd als ze niet té hoog zijn. Maar naast het opvangen van dipjes en langere onderbrekingen filtert een beetje fatsoenlijke UPS ook allerhande 'ruis' van je stroomnet weg, bijvoorbeeld van je stofzuiger, in-/uitschakelende magnetron of koelkast of door slecht gefilterde LED-verlichting. Ook geven sommige UPS-fabrikanten de garantie dat de aangesloten apparatuur niet geraakt wordt bij een blikseminslag. Maar die apparatuur kan dan natuurlijk nog steeds gegrild worden via b.v. een netwerkkabel die is aangesloten op een router die niet achter de UPS zit.

[Reactie gewijzigd door tERRiON op 31 januari 2021 12:47]