Specificaties HTPC, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case Review

TheGreatAtuin 1 juli 2010, laatste update op 8 maart 2012, 17.873 views

Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede koeling
  • Veel opslagruimte
  • Prima voeding
  • Licht (aluminium)

Minpunten

• Nicheproduct
  • Vrij duur
  • Geen 5.25" bay
  • Geen handleiding
  • Veel te mooi om in een kast te zetten

Kwaliteit voeding Score: 4

Fractal Design Array

Dit is mijn eerste review, ik heb besloten deze te maken omdat ik jullie kennis wil laten maken met deze goede behuizing, omdat ik toch foto's van alles maak dat ik bouw en omdat ik in de zomer veel te veel vrije tijd heb. Ik hoop dat jullie het een goed stukje vinden :)

Een aantal maanden geleden was het zover. Mijn trouwe HDX-1000 mediaspeler was aan vervanging toe. Daar waren een aantal reden voor: de schijfruimte van de 1TB in de HDX-1000 en de 1.5 TB externe waren bijna vol, de kabelspaghetti achter die twee was niet te overzien en hij had eindelijk een film voor zijn kiezen gekregen waarvan de bitrate zo hoog was dat ie begon te stotteren. Damn. En ik begon een beetje moe te worden van de hele tijd de externe HD heen en weer naar mijn pc te zeulen om nieuwe films erop te zetten.

Dus: het werd tijd voor iets nieuws, iets beters. Een HTPC. De pc staat al een tijdje in elkaar, iets meer dan 2 maanden. Na hem uitgebreid getest te hebben is het tijd voor een review.

Mijn eisen

Mijn eisen waren niet mals, en het heeft me dan ook lang geduurd om alles goed samen te stellen:

- Zo klein mogelijk
- Minimaal ruimte voor 3x 3.5” harde schijven
- Stil
- Zuinig
- Geen problemen met afspelen van welke codec/formaat dan ook
- En als het even kan, ook nog enigszins mooi om te zien

Na hl veel gezocht, vergeleken en nagedacht te hebben, kwam ik tot de volgende combi:

Intel Core i3 530
Zotac H55-ITX
A-Data 2 GB DDR3 (1333 CL9)

Fractal Design Array
Scythe Big Shuriken
Logitech Desktop LX 710

Het moederbord + processor is een geweldige combinatie, zuinig, volledige HD ondersteuning (ook DTS-geluid), draadloos internet, voldoende power en natuurlijk klein.

De kast was het grootste punt, ik had namelijk geen zin om een klein pc-tje te bouwen en vervolgens nog een batterij externe HD’s ernaast te zetten. En toen, alsof iemand daarboven naar me had geluisterd, kwam Fractal Design met een kastje dat precies in ons tv-meubel past en maar liefst 6x 3.5” + 1x 2.5” harde schijven ondersteunt. Als een idioot ben ik op zoek gegaan waar ze dat ding verkochten.
In deze ‘niche’ zijn best weinig andere behuizingen die een concurrent vormen: de Chenbro ES34169-4T120 kan maar 4 schijven kwijt en heeft een mindere voeding en de Silverstone SG05 heeft flink wat modding nodig om er een aantal schijven in kwijt te raken. Er is maar 1 echte concurrent: de Lian Li PC-Q08. Deze is (geloof het of niet) 5 mm te hoog voor in ons meubel! Anders had deze me het nog moeilijk gemaakt.

Freezing Hardware was er als eerste bij, ik heb ze speciaal gemaild of ze de kast hadden. Ze konden hem al aan me leveren voor hij op hun site stond: Kudos daarvoor! Zo was ik een van de eersten in Nederland die deze kast in zijn bezit had.

Fractal Design heeft aangekondigd dat er een 2e versie (de R2) is die verschillende kleinigheden oplost: er zit nu een 2e uitbreidingsslot achterop en dus ondersteuning voor DTX-moederborden.

What's in the box?

Waar ik FH wel een puntje aftrek voor moet geven, is dat ze me de kast opstuurden zonder ‘anonieme’ doos eromheen. Zo groot is deze toch helemaal niet? De doos meet een 33x27x43 cm en weegt nog geen 4 kg. Er staan de specificaties op en vanalle marketingpraat.

De accessoires zijn echt minimaal, dit valt me een beetje tegen. Ik bedoel: n ziptie? Seriously? Niet bepaalt wat je verwacht bij een kast van 150 euro… Oh, en een kabelklem die vrijwel geen nut heeft. De 2 onderste hoopjes schroeven zitten normaal trouwens in de kast, die heb ik er al uitgehaald om alles los te halen.

Er zit trouwens geen beschrijving bij, die moet je maar downloaden van hun website. Dit vind ik echt jammer, aangezien hun eigen Define R2 kast flink wat accessoires n een boekje erbij had. Maar het belangrijkste dat in de doos zit is de behuizing zelf, daar gaat het uiteindelijk om. Dus nu gaan we die eens bekijken.

Exterieur

Dit is hem dan. Een werkelijk prachtig mooi ding om te zien. Zwart geborsteld aluminium (sorry voor de vingerafdrukken!) en maar 1 knopje, dat als ie aan staat zachtjes blauw oplicht. De kast meet (BxHxD) 25x20x35 cm. Wat voor een mITX kast best veel is, maar in vergelijking met normale pc's echt miniem. Het enige detail (als je het al zo mag noemen) zijn de luchtgaten links- en rechtsvoor, en achteraan. Het is echt een prachtige, onopvallende kast.

In vergelijking met een HAF 932, een externe HDD en een normale DVD-speler ziet deze kast er zo uit:

Redelijk klein dus. De DVD-speler heb ik tijdelijk gekannibaliseerd van de HAF om Windows op de HTPC te installeren, omdat ik te lui ben om een USB-image te maken.

Dit is de achterkant, ik kon niet wachten met bouwen dus ik heb al vanalles gedaan voor ik de eerste foto’s begon te maken. Je ziet de harde schijven, de backplate en dat de voeding al eruit is. Oplettende Tweakers zien ook dat waar de schroeven van de voeding zaten, de verf weg is. Dus voorzichtig met krasjes maken!

Interieur

Na het losdraaien van 6 schroefjes kan de bovenplaat eraf, en zie je dit:

There’s … nothing! Let wel, ik heb het HDD-rek en de voeding er al uitgehaald, waardoor je een grote lege ruimte overhoudt. Voor een mITX-behuizing lijkt ie vanbinnen best groot als er niks in zit.

Dit is dan het HDD-rekje, met 2 schijven er al in. Een 3e is later toegevoegd. De harde schijven zitten vast met 4 schroeven die in rubber zijn gemonteerd - dat dempt een groot deel van de trillingen.

Als iemand de review van deze kast op Anandtech heeft gelezen, zul je misschien weten dat ze het hadden over dat het bevestigen/loshalen van dit rekje een echte crime was, omdat die zogenaamd vast zat met 4 schroefjes in de zijkant. Helaas hadden de reviewers het fout, die schroefjes moet je laten zitten! Je moet de schroefjes aan de bovenkant losmaken en dan even hard trekken. Het is namelijk zo dat het rekje op 2 hoekprofielen rust, met rubber ertussen. De hoekprofielen zitten aan de zijkant van de kast vast, en die hoor je dus niet los te halen! Het is alleen zo dat er een laag rubber tussen het rek en die hoekprofielen zit, dat zat nogal vast en je moet even flink trekken om dat rek voor de 1e keer los te halen. De 2e keer gaat het al een stuk soepeler. Een begrijpelijke fout van de reviewers omdat ze voorzichtig wilden zijn, maar het zal de verkoop van de kast helaas geen goed doen.

Dit is de voeding, 300W, SFX-formaat, 80% certificaat en een 80 mm fan. Geen zorgen, het is een heel stil exemplaar. Er zitten een 4-pins CPU, een 24-pins MB, 6x SATA-stekkers en 2x Molex aan. Dus precies wat je nodig hebt, en niks extra. Dat betekent dus dat de voeding speciaal voor deze behuizing gemaakt wordt.

Inbouwen

Inbouwen in deze kast was, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, een piece of cake. Men begint met het moederbord waar al zoveel mogelijk op zit:

Vervolgens zet je dat erin en maak je de 4 schroefjes vast:

En daarna sluit je de voeding aan (even friemelen voor de 4-pins CPU erin te krijgen met die grote koeler erop!) en zet je het HDD-rek vast. Vervolgens even spelen met hoe je de SATA-kabels het beste krijgt weggewerkt, en je bent al bijna klaar. Oh, en niet vergeten de aansluiting van de ventilator vast te maken, zoals ik deed ;)

En dan is dit je eindresultaat. De kabelspaghetti valt best mee. De 24-pins MB past net tussen het rekje en de Big Shuriken door, dus even opletten met een nog grotere koeler. Sowieso, de koeler mag maar 80 mm hoog zijn dus dat beperkt de keuze al. Ik koos deze omdat zo bijna het hele moederbord er actief door gekoeld wordt (fan van 120 mm op een MB van 17x17 cm).

Je kan in het moederbord nog een uitbreidingskaart pluggen, maar eigenlijk mogen het alleen low-profile kaarten zijn als ze langer zijn dan het moederbord (17 cm). Een beetje googelen leert dat een Radeon 5670 hier dus in past. Deze heeft ook geen extra stroom nodig, dus ideaal om toch nog een beetje “oomph” aan de pc toe te voegen. Deze geeft je ong. dezelfde performance als een GeForce 8800/9800GT. Maar een betere oplossing zou een RAID-kaart zijn, voor enorm snelle opslag te verkrijgen.

Resultaat

En als je dan helemaal klaar bent met in elkaar zetten dan ziet de behuizing er precies uit zoals aan het begin. Hij is alleen een beetje zwaarder geworden. Hier nog een ‘beauty shot’ van de kast in het tv-meubel. En ja, dat is inderdaad het Walt Disney-logo. Stuk voor stuk geweldige films :D

Mooi detail is dat groene licht linksonder, dat is zonder flits (damn you, goedkope camera!) veel duidelijker en groter, en komt van een groen LED-lampje op het MB door die graat aan de zijkant heen. Onbedoeld, maar geeft een mooi effect.

Temperaturen & Geluidsproductie

Om de behuizing eens flink op de proef te stellen heb ik de klep van het tv-meubel dichtgedaan, een HD-film opgestart, een uurtje laten draaien en vervolgens Linpack gedraaid op de “Standard”-setting. De resultaten waren:

CPU

Core 0 (idle/load) 28 C / 52 C
Core 1 (idle/load) 21 C / 44 C

HDD # 2 (want deze werd het warmste)

Assembly (idle/load) 31 C / 41 C

Deze temperaturen zijn prima te noemen, in mijn eigen HAF 932 (waar een 230 mm fan direct op de schijven blaast) komen de schijven op 37 C. Dit is niet veel meer, dus goed genoeg om je geen zorgen over te maken. De CPU blijft ook ver onder zijn max. temperatuur (ik meen 80 C). In vergelijking met de Intel stock koeler blijft de CPU met de Big Shuriken een 10-12graden koeler, en is een stuk stiller: in plaats van een 80 mm fan op 1800-2400 rpm heb ik nu een 120 mm fan op 800 rpm (en zelfs op 1600 rpm is hij stil).

Onder idle is de hele pc, zelfs op 2 meter afstand met de klep open en op een stille avond, niet te horen. Mede dankzij de heel rustige Big Shuriken koeler. Als je er flink wat belasting op gaat afvuren, hoor je op korte afstand dat alle fans wat sneller draaien, maar nog steeds niks ernstigs. Dit was een beetje een gok, ik had geen idee hoeveel geluid die 80 mm fan in de voeding ging produceren. Godzijdank dat ie heel beschaafd is, ik heb al 80 mm fans gehad die klonken als een vervelende hommel. De harde schijven worden ook prima gedempt, ik heb nog geen trillingen gehoord en als je je hand op de kast legt, voel je de trillingen ook minimaal.

Simpel gezegd: dit is een echt nicheproduct. Als je net als mij zoekt naar een relatief kleine kast met enorm veel opslagruimte en als je een DVD-speler niet belangrijk vindt, is dit je volgende kast. Denk hierbij aan file-servers, HTPC’s, NAS of zelfs als gewone pc.

Het inbouwen gaat prima, er zitten geen scherpe randjes aan, het ding is best stevig, er wordt een goede en stille fan met stoffilter bij geleverd, er past een low-profile GPU of een RAID-kaart in en het eindresultaat ziet er gelikt uit.

Het enige dat potentiele kopers zou afschrikken is de prijs, met verzendkosten 155 euro. De directe concurrent, de Lian Li PC-Q08 kost 115 euro. Bij deze krijg je wel al een voeding(kje), dat telt wel mee. Toch blijft het een best duur ding, ik zou zo rond de 100-110 een betere prijs vinden.

Uiteindelijk was er voor mij weinig keuze, maar toch ik vind dat ik prima gekozen heb. Het resultaat is geweldig, en het is een geweldig gespreksonderwerp als bezoek komt. Soms ‘vergeet’ ik dan de muis op te ruimen en vragen ze waarom er in godsnaam een muis op de voortafel ligt. En dan mag ik glunderend de kast openmaken en ze uitleggen wat dat overmaatse zwarte legoblokje is.

Heb jij ook een Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case?

Goede review! Ik vind het voor het gebruik als HTPC de Lian Li PC-Q08 eigenlijk een logischer keuze, vooral omdat je daarin nog bijv. een 5.25" display kunt zetten. Deze heeft ook 6x 3.5" + 1x2.5".

Ik vind de Fractal Design Array wel echt een ideale kast voor een NAS, maar helaas heb ik aan 6 schijven niet genoeg :P.

Edit: zou je nog een foto kunnen maken van de kast in je mediameubel met open deuren?

[Reactie gewijzigd door dlmh op 1 juli 2010 16:16]

Die foto komt eraan! Toegevoegd als 'losse' foto, helemaal onderaan.
En inderdaad, als de Lian Li gepast zou hebben, dan had ik voor een moeilijke keuze komen te staan. Gelukkig heeft IKEA het me makkelijk gemaakt.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 1 juli 2010 16:42]

Hoe zit het met het vervangen/verwijderen van schijven? Ik zie immers geen backplane en drive trays... Lijkt me nogal een hele exercitie te worden met het loskoppelen van bekabeling, en dat vervolgens de hele tray eruit; dus dat in die tijd je hele storage gewoon offline is...
Voor een kast met hot-swap voor meer dan 4 schijven moet je in ieder geval niet naar mITX behuizingen kijken, maar naar serverbehuizingen of towers met 2 of meerdere modules voorin. Voor een harde schijf toe te voegen of te verwijderen moet inderdaad de kast open, maar met een beetje oefening lukt je dat in een kwartiertje. Het is echt niet zo'n drama als je zou denken.

Ik ga wel er nog even bijzetten dat de HDD's vast zitten met schroeven en rubber ringen.
Mooie review! Net als jij liep ik ineens tegen dit kastje aan en dacht ik: "Die hebben ze helemaal op maat voor mij gemaakt". Ik wil de kast gaan gebruiken als storageserver met wat simpele taken als torrenting en downloaden via usenet (incl. parren en unrarren). Ik heb een paar vragen en hoop dat je die kan en wil beantwoorden:

1. Wordt het niet te warm in de htpc-kast? Hij staat bij jou immers in een (IKEA-)kastje. Of doe je het deurtje open als je de kast gebruikt?

2. Hoe performt de onboard gigabit-chip? Welke snelheden haal je bij het kopiren van grote bestanden? Is een aparte Intel gigabit kaart verstandiger?

3. Jij en enkele anderen geven aan ook aan de Lian Li PC-Q08 gedacht te hebben en zelfs te verkiezen boven de Fractal Design. Vind je de Lian Li PC-Q08, afgezien van de afmetingen, slechter of beter dan de Fractal Design? En wat zijn daarvoor je argumenten?

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 23 oktober 2010 10:57]

*Ahum* Beetje een late reactie, maar hier is de info waar je om vraagt:

1. Nee, hij wordt niet te warm. Ik kan je screenshots laten zien van 30 minuten Prime95 met een gesloten kastje terwijl ik tegelijk een HD1080 film kijk: max. 43 graden op de harde schijven. Processor en chipset blijven ook goed koel, dankzij de goede CPU-koeler die flink wat lucht direct omlaag blaast.
Alleen in de zomer doe ik het kastje half open tijdens het kijken, gewoon voor de zekerheid. Al denk ik dat dit echt geen kwaad zou kunnen, maar ik ben gewoon een voorzichtig iemand.

2. Versturen van een 2 GB groot bestand van mijn eigen pc (lijnverbinding) met de draadloze HTPC gaat met een flinke 1.2 MB/s. Niet slecht (H), zeker als je bedenkt dat dit via een 2 jaar oud draadloze router gaat.

3. Deze was simpelweg 1 cm te hoog voor in dat IKEA-kastje. Zoals ik al zei, IKEA heeft me de keuze heel makkelijk gemaakt, dit was de enige die erin paste. Voor een keuze te maken moet je de voor- en nadelen op een rijtje zetten. Dus bij deze:

Lian Li PC-Q08:

+USB 3.0
+ 120 mm fan draait aan hoger toerental (1300 ipv 900) dus HDD's blijven nog wat koeler
+ Beter kabelmanagement mogelijk
+ Stoffilter voor de intake fan
+ Makkelijk HDD's verwijderen en toevoegen

- Positie van de voeding: een enorme crime om daar iets in te douwen zonder dat je kabelspaghetti krijgt. Verkorte kabels of modulaire voedingen zijn je vriend :D
- HDD-kooi heeft de neiging wat te resoneren, maar op te lossen met wat strategische rubbertape op top en bodem.

Fractal Design Array R2:

+ Iets minder inhoud, dus netto kleiner dan de Q08
+ Inclusief voeding met al redelijk korte kabels
+ Nu 2 uitbreidingssloten achteraan (alleen de 2e revisie)
+ Past precies in een el cheapo-IKEA kastje, daar ik anders een peperduur (800 euro!) TV-meubel van een obscuur Italiaans merk moest kopen (dat precies hetzelfde was maar dan 5 cm hoger)

- Zoals al gezegd, prutswerk met kabeltjes
- HDD verwijderen of toevoegen kost wat meer moeite dan de Q08
- Wel stoffilter, maar zeer lastig te verwijderen (alles moet er dan uit).

En over het moederbord: Het nieuwe Gigabyte moederbord voor s1156 is een vele betere keuze: Dat is nog zuiniger dan de Zotac en heeft USB 3.0 aan boord. De Zotac geeft de processor standaard een overvoltage mee, dat je eerst in de BIOS moet compenseren. Het Gigabyte heeft wel minder SATA-aansluitingen, ik geloof 4. Draadloos internet kan je toevoegen met zo'n USB-dingetje van 20 euro, netto ben je dan nog goedkoper uit. De review van beide borden vind je op silentpcreview (hier en hier), compleet met alle voor- en nadelen. Korte samenvatting van de reviews: ik beter nog een paar weekjes op het Gigabyte kunnen wachten.

Kortom: ik heb alle vertrouwen in deze kast, maar de Lian Li is zeker niet slecht. Het hangt echt af van je persoonlijke wensen bij de kast. Voor mij was deze perfect.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 1 november 2010 20:25]

Bedankt voor je reactie. Laat of niet, ik ben blij dat je reageert. :-)

Ik bedoelde bij punt 2 de gigabit-verbinding, bedraad dus. Ik vroeg me af of er ook gigabitsnelheden mee kunnen worden bereikt met het Zotac bordje. Ik ga bij mij thuis namelijk niets draadloos verbinden.

Mooie pro's en con's opsomming over de Fractal Design Array 2 versus de Li Lian PC-Q08B. Als ik voor een ITX-kast ga neig ik meer naar de PC-Q08B. Echter, mijn oog is een paar dagen geleden gevallen op de Li Lian PC-V354. Die kast is net ff wat groter en kan een mATX bord herbergen en daarnaast 7 x 3.5". Dat is voor mijn meest recente aankoopplan het fijnste (1 x 3.5" SSD + 6 x 3.5" 2TB). Wel een prijzige kast, maar die kan flink wat jaartjes mee. De grootte is geen probleem voor mij.

Als moederbord heb ik nu de MSI H55M-GD65 in gedachten. Die heeft 7 SATA-aansluitingen, hetgeen veel is voor een mATX mobo. 4 SATA-aansluitingen is voor wat ik ermee wil echt te weinig. Mijn minimum is 6. Die kan ik eventueel natuurlijk ook verkrijgen m.b.v. een losse SATA-controller. Het MSI bordje schijnt ook nog eens een relatief zuinig moederbord te zijn.

Maar goed ik dwaal af...

Ik vind het wat lastig om met zekerheid te kunnen vaststellen hoe zuinig een mobo is. In de ene review komt de Zotac er zeer zuinig vanaf en in de review waar jij naar verwijst is het het minst zuinig bord. Dan weet ik het ook niet meer.
Hey Moondust,

De gigabit-verbinding heb ik eigenlijk nooit gebruikt, ik ben tevreden met de draadloze snelheid. Even rondneuzen op de Zotac-site leert me dat dit moederbord tot 1.000 Mbit/s ethernet ondersteunt, dus de gigabit-standaard van 100 Mbit/s kan zeker gehaald worden.

De V354 is inderdaad een geweldige behuizing, nog wat groter en veel betere koeling (3x 120/140 mm fans) en voorzien van stoffilters. En je hebt iets meer ruimte voor een goede CPU-koeler te installeren (100 mm dacht ik?).

Dat MSI-moederbord is een goeie, al denk ik dat je H55M-GD55 bedoelt :P. Die heeft goede mosfet-koeling, 4 fanconnectors en 90 graden gekantelde SATA-poorten. En reviews wijzen uit dat deze zuiniger is dan de Zotac, die half zo klein is! De Zotac is zo onzuinig omdat hij bijna 0.2 volt overvoltage geeft aan CPU's. Niet iets waar ik blij mee ben, omdat je in de bios maar -0.1 V kunt undervolten. Het ´andere´ mITX bord, van Gigabyte, doet dit niet en heeft een voorbeeldige BIOS, die je zelfs in staat stelt wat te overclocken. Niet nuttig in een HTPC, maar het zegt wel iets over de bouwkwaliteit.

(Review van de GD55: Tweaktown)

Als je nu al tot bouwen wilt overgaan, dan heb je met de combinatie V354 + MSI een perfecte combinatie. Alleen zou je er ook aan kunnen denken even te wachten tot januari-februari 2011 met bouwen, de nieuwe socket 1155 (P67) moederborden moeten een verbetering ten opzichte van 1156 worden, en wss ook nog eens zuiniger. Een paar dagen terug kwamen foto's online van Gigabyte's borden, en die zagen er verrekte goed uit! Vrijwel alle P67 borden krijgen ook USB 3.0 ondersteuning, wat ook op de V354 zit.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 5 november 2010 12:30]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)

Ik kan nog wel een wachten tot Q1 2011. Wil het graag goed doen en niet na een tijdje spijt hebben dat ik niet even heb gewacht. Dus die socket 1155 wacht ik denk ik nog wel even af.

Overigens ben ik nu alweer groter aan eht denken dan de V354, namelijk een CM Centurion 590. Simpele kast, maar biedt ruimte aan 9 x 3.5" als ik ze ophang in elastieken. met de nodige mods kan ik hier een geluidsarme goed koelende kast van maken die meer dan genoeg ruimte geeft voor een batterij hdd's.

Ik heb nog even om er goed over na te denken. ;)
Haha, we zijn nu wel erg aan het upsizen he. Mag ik dan een ander soort duit in het zakje doen: de Fractal Design Define R3. Standaard al plaats voor 8 HDD's, enorm goed cablemanagement en oh zo handige stoffilters. Het enige dat je moet veranderen is de fan die standaard achteraan zit vooraan te plaatsen en achteraan een nieuwe Scythe van 6 euro te kopen. Geluiddempend, doodstil en i.c.m. met een modulaire voeding is het eindresultaat ook nog eens prachtig (, kijk hier maar eens, vl mooier dan een CM 590 die de drive bays 90 graden gedraaid heeft). Persoonlijke ervaring met de Define (wel de R2) leert me dat dit een van de beste behuizingen is die nu te koop is, en de R3 is op alle fronten beter: betere fans, betere isolatie en betere kabelrouting. En hij is maar 1 cm dieper en 0.5 breder dan de CM.

Verder kun je voor de nieuwe s1155 systemen gelijkaardige prijzen verwachten die golden voor s1156 toen het pas nieuw was: dus het zal niet veel duurder worden, maar wel nog wat zuiniger, sneller en met een betere IGP (als je die wil gebruiken, tenminste).

Just my 2 cents.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 8 november 2010 17:05]

Ja, van het een komt het ander en voordat je het weet is het budget gegroeid van 1000 euro naar 2000 euro met een fancy kast, een dure RAID-controller, etc. Maar goed, de R3 is idd een goede optie. Er komen iig minder doe-het-zelf-acties aan te pas dan bij de Centurion 590. Thanks for the tip!
Mooie review, en ook aan de antwoorden die je hier geeft veel gehad. Danku. :)
Even een vraagje over je setup: Ik wil graag hetzelfde bouwen, maar heb gelezen dat redelijk wat mensen na een 10-tal a 20-tal minuteneven een korte stottering (buffering) zien bij het afspelen van 1080p MKV films met die i3 processor. Schijnt zou de i3 (igp ervan) de boosdoener zijn. Heb jij last van haperingen, pauzes of dergelijke tijdens het kijken van een grote 1080p MKV film?
Sorry voor het late antwoord - maar bij deze:

Ik heb totaal geen last van vertraging/stotteringen bij welke film ik ook kijk. BluRay rips van 30 GB draaien perfect, grote MKV-bestanden zo mogelijk nog beter, zelfs met verschillende programma's die op de achtergrond draaien. Let wel dat ik Media Player Classic - Home Cinema gebruik (een heerlijk stukje freeware).

IGP is overigens niet overgeclocked, dus dat kan het ook niet zijn. En zelfs dan nog, als een korte hapering na 20 minuten alles is, dan vind ik dat nog minimaal.

Mocht je je twijfels hebben bij het gebruik van de IGP - gebruik dan een losse GPU. Een goedkope Radeon 5000-serie (30 euro) is al meer dan genoeg. Let dan wel op dat bij moederborden met deze indeling (socket naast PCI-E slot) je dan geen grote koeler kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 6 september 2010 18:40]

prachtige review. Ik ben al tijden aan het kijken/zoeken naar fatsoenlijke kasten voor een htpc en server in n. De Chenbro is niet meer te krijgen (geen prijzen in de pricewatch). De Lian Li pas bij mij ook niet door het deurtje... Achterkant van het meubel openen? :)

off topic: jammer dat de H55 chipset geen raid ondersteund :(

[Reactie gewijzigd door veldt000 op 8 september 2010 08:26]

off topic: jammer dat de H55 chipset geen raid ondersteund :(
Maar de nieuwe 880 van AMD wel, en nu ook in mITX formaat:
pricewatch: Asus M4A88T-I Deluxe
Maar deze heeft dan weer maar 3 SATA poorten .... Damn you, ASUS!

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 9 september 2010 17:05]

Hoop dat je dit bericht meekrijgt.

Ik ben aan het kijken naar een eigenbouw HTPC en dit lijkt me een geschikte kast. Maar ik heb 1 vraag:

Het uitbreidingsslot, is dat full-height of half height? Dit is van belang voor mijn nog aan te schaffen videokaart, aangezien het Intel platform de 24p bug nog kent en ik hier veel gebruik van maak.
Er past een full height kaart in, maar geen full length, want dan kom je in de knoei met je hd-kooi. (Zie deze review). Maar als ik jou was zou ik gewoon ff wachten op de AMD Llano. Dan heb je die Graka ook niet meer nodig.
Ik ga niet veel langer meer wachten, want dan is er altijd wel iets dat beter, sneller, zuiniger is ;)

Maar mooi dat ik nu met zekerheid een normale graka kan kopen, had er al 1 toegevoegd aan me wenslijstje. :) Had inderdaad al wel gezien dat er geen full length kaart in past, maar dat is voor mij ook niet nodig. Ik heb nu een GT520 toegevoegd die helemaal passief is. Alleen nog even kijken of die genoeg clearance naar de zijkant heeft. Voor het eind van de maand wil ik het systeem klaar en draaiend hebben. :P
Ja, full-height en sinds de tweede revisie van de kast dubbelslots. Niet om plaats te maken voor grote grafische kaarten maar om 2 uitbreidingskaarten toe te voegen als je een BTX-moederbord hebt. Die zijn zeldzaam (Zotac maakt er een paar voor ION).

Ik kijk ondertussen een flink aantal films per week op de HTPC, in alle mogelijke formaten en ik kan echt zeggen dat ik GEEN last heb van de 24/23.976p bug waar iedereen zo moeilijk over doet. Zelfs de zwaarste film die ik heb (The Godfather van 20GB) draait zo vloeiend als een tijger op vaseline!
Even een tip nog voor mensen die er naar op zoek zijn. De big shuriken verhindert het plaatsen van een losse videokaart, omdat de koeler over het slot hangt.
Klopt, dat zie je op de voorlaatste foto ook goed! D gewone Shuriken overigens niet, maar die is wel iets hoger. Zou ik de pc nog eens bouwen, zou ik voor de gewone Shuriken zijn gegaan, voor als ik ooit een RAID-kaart wil insteken.

Koelers als een Corsair H60 lijken op het eerste oog een goede oplossing, maar in een behuizing met weinig airflow zoals deze is een top-down koeler het beste. Kun je met een beetje geluid leven, is de standaard koeler ook altijd een prima oplossing. Kost je niets extra, en zo veel geluid maakt ie ook weer niet.
Merci voor de test. Zelf ben ik aan het kijken naar een combinatie van dit kastje en een Supermicro moederbord met dual core 1,8 GHz Atom chip en zes S-ATA-poorten. Die combinatie schijnt populair te zijn en voor zo'n €350 zou je klaar moeten zijn voor kast, moederbord+processor en geheugen.

Overigens heeft iemand het elders in de commentaren over de Fractal Design Define R3. Die heb ik als PC kast en mijn ervaringen daarmee zijn dusdanig positief dat ik dus nu naar dit kastje kijk.

Maar... het is geen kleine kast. Er ligt een Supermicro C7X58 moederbord in en een Core i7 960 met een monsterlijk grote Noctua-koeler (die nog het meest lijkt op een motorblok van een brommer). En dat past allemaal. De kast is vooral erg diep, maar dus ook breed genoeg voor die koeler.

Wel moet je opletten dat je S-ATA-voedingskabels lang genoeg zijn voor alle schijven, want de voeding ligt helemaal onderin, zodat de lucht van onderen wordt aangezogen en via de achterkant de voeding weer verlaat en die warme lucht nooit in de kast komt.
In de commentaren hadden we ook een discussie over een goede server-kast. Grootte was geen probleem, maar de praktische features van de R3 maken dit eigenlijk een perfecte kast, no matter what je ermee doet. Zelf eens een pc gebouwd met de R2, icm een Corsair voeding met belachelijk lange kabels. Het eindresultaat is om van te snoepen!
En niet te vergeten, je kunt 'm voor wnag kopen. Ik heb er in ieder geval niet veel voor betaald. Inderdaad een hele fraaie en goed doordachte kast.
Mooie review, goede responses.

Heb je er ook een afstandbediening bij ?

Heb je sinds de review nog wijzigingen aangebracht ?

Heb je er een aparte videokaart ingestopt ?
Ik gebruik geen afstandsbediening omdat ik geen omgeving zoals Windows Media Center of XBMC gebruik. Ik bedien hem gewoon met een draadloze muis en toetsenbord vanuit Windows 7.

Ik heb geen aanpassingen aan het systeem gemaakt behalve het toevoegen van een 4e harde schijf, een 1TB van Samsung. Inbouwen duurde ongeveer 15 minuten. Het was de eerste keer dat ik hem openmaakte sinds 12 maanden en er lag bijna geen stof in. Dat betekent dat het stoffilter goed werkt en dat de ventilatoren echt langzaam draaien. Waar ik dus heel blij mee was!

Ik gebruik geen losse videokaart, de Intel HD van de processor is genoeg voor mijn doeleinden. Tot nu toe nog geen enkele film/codec tegengekomen die hij niet wou afspelen. Alles gaat vloeiend, zonder stotteren. Daarom zou ik het ook onzin vinden om een losse kaart in te bouwen die alleen maar zorgt voor hoger stroomverbruik en meer warmte.

Wat nu op mijn to-do lijstje staat is het toevoegen van een SSD als primaire partitie. Opstarten en ook de playback als ik bestanden verplaats van de ene schijf naar de andere is dan vloeiender.