Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US) Review

Dutchdude99 5 augustus 2020, laatste update op 6 augustus 2020, 2.186 views Product gekocht

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Een goed toetsenbord met een bijbehorende prijs.

Pluspunten

• Comfort
  • Stilte
  • Bouwkwaliteit
  • Backlight
  • Multi-device mogelijkheid

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Backlight gaat soms uit zichzelf aan
  • Levertijd

MX Keys review

Nu veel van het schoolwerk thuis moet gebeuren vanwege de coronacrisis besloot ik een tijdje geleden om een monitor aan te schaffen. Ik wilde er ook een toetsenbord bij en een muis, omdat dat fijner werkt met een monitor dan de laptop zelf te gebruiken. Ik las wat reviews en kwam al gauw uit bij de MX Keys, deze kreeg erg goede beoordelingen en matchte perfect met de MX Master 3 muis. Ik twijfelde nog tussen de MX Keys en de Surface Keyboard van Microsoft, maar omdat die laatste geen backlight heeft besloot ik toch voor de Logitech te gaan. Bij Logitech zelf krijg je korting als je student bent, dus heb ik daar op 8 mei mijn bestelling geplaatst. Het duurde maar liefst 14 dagen voor het setje geleverd werd, maar gelukkig is het het wachten waard geweest :)
Unboxing
Het eerste wat me opviel, in positieve zin, is dat de doos erg zwaar aanvoelde. De doos zelf ziet er strak uit, met het toetsenbord op de voorkant en de features van het toetsenbord op de achterkant.

In de doos zelf zit een zwarte doos met het MX logo erop, waarin je het toetsenbord zult vinden, verpakt in een laag papier. Bij het toetsenbord worden ook nog een USB-C naar USB-A kabel en een receiver geleverd. Aan de binnenkant van de doos staat ook nog uitgelegd hoe je het toetsenbord kan verbinden: met de receiver of Bluetooth.
Setup
Zoals gezegd kan je het toetsenbord op meerdere manieren verbinden, ik heb voor de receiver gekozen. (leuk feitje: als je de MX muis en het toetsenbord hebt kun je deze beiden met 1 receiver verbinden) Als je de receiver inplugt krijg je een prompt om de logitech options software te installeren, waarmee je van alles naar wens kan instellen. Na het inpluggen is het een kwestie van het aan/uit schuifje op aan zetten en je kunt meteen gaan typen.

Ervaring
Om maar met de deur in huis te vallen: het toetsenbord typt heerlijk! Hij maakt niet veel geluid, maar heeft wel een lekkere klik. Ik zou het omschrijven als een laptoptoetsenbord met iets meer travel. De inkeping in de toetsen zorgt ervoor dat je vingers als het ware altijd op de juiste toets “glijden”.

Voor het nachtelijke typewerk is er ook backlight aanwezig, welke geactiveerd wordt als je in de buurt komt van het toetsenbord. Dit is een leuke feature, maar soms wordt hij bij mij ook geactiveerd als ik niet in de buurt ben, wellicht door stof of iets dergelijks. De backlight zelf is meer dan prima, goed helder en verstelbaar.

Het toetsenbord heeft een numpad en een rij functietoetsen. Die laatste zijn erg handig om snel van nummer te wisselen of het volume aan te passen. Verder zitten er nog wat snelkoppelingen op om snel een screenshot te maken of de rekenmachine te openen. Ook heeft het toetsenbord 3 knoppen waarmee je snel van apparaat kan wisselen: het toetsenbord ondersteunt namelijk 3 apparaten tegelijk. Zo kun je binnen no-time switchen van je laptop naar je tablet of telefoon. Zelf gebruik ik het toetsenbord ook met iPad en omdat het toetsenbord ook beschikt over Mac aanduidingen is dit een fluitje van een cent.

Het toetsenbord is op te laden met USB-C, wat ik erg fijn vind aangezien dit snel gaat en toekomstbestendig is. Het opladen hoeft gelukkig niet vaak, want voor mij gaat het toetsenbord enkele weken mee, met sporadisch de backlight aan. Ik gebruik het toetsenbord vrijwel elke dag, een uurtje of 2-3 (ligt aan de dag).

De bouwkwaliteit is goed, zolang het toetsenbord op het bureau staat is hij erg stevig en voel je geen flex. Als je hem oppakt zul je hem licht kunnen buigen maar dit heeft in de praktijk geen invloed op de ervaring. De bovenkant is gemaakt van metaal en de onderkant is van kunststof. Het geheel ziet er chique uit en voelt totaal niet goedkoop aan.
Is het een prijzig toetsenbord? Jazeker., maar hij is de prijs meer dan waard. De bouwkwaliteit is goed, het is een heel stabiel toetsenbord en tegelijkertijd ook erg stijlvol. De toetsaanslag is fijn, met een goede feedback. Ik heb zelf geen ervaring met andere toetsenborden maar als je van chiclet-style toetsen houdt is dit zeker een aanrader, vooral in combinatie met de MX Master muis.

Heb jij ook een Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)?

Deze review kan ik het alleen maar mee eens zijn. Top toetsenbord!
Ik heb deze na 1 dag geretourneerd en typ op een bedraad toetsenbord van pakweg 20 euro.

Reden(en)?
- Ik gebruik veel de linker SHIFT en op dit toetsenbord is deze klein. Daardoor maakte ik veel typefouten.
- Ook gebruik ik geregeld de F toetsen, bijv. ALT+F4 of voor AutoHotKey scripts. Deze zitten kort op het toetsgedeelte.

Toetsen voelen heerlijk aan en geven een lekker geluid, maar voor iemand die veel sneltoetsen gebruikt moet het feilloos gaan en dat ging het (helaas) niet bij mij.
Jammer! Ik begrijp het wel, de linker shift is inderdaad vrij klein. Ik moest ook even wennen aan het toetsenbord, maar eenmaal gewend type ik sneller dan ooit :) Ik gebruik ook geen functietoetsen dus dat scheelt. Ieder zo z'n ding.
Mooi toetstenbord. Succes met het online schoolwerk.

Kleine verbetering: Dit is de international EN variant (te herkenen aan de grote verticale enter toets).

Nvm Tweakers of Logitech heeft een afwijkende standaard voor het vermelden van toetsenbord indelingen

[Reactie gewijzigd door Mast op 7 augustus 2020 14:36]

Bedankt :)
Ja ik was ook verbaasd over de Enter toets, maar het is toch echt de US layout aldus m’n bestelling en de doos.
"Ik heb zelf geen ervaring met andere toetsenborden...
Echt niet? Moeilijk te geloven in 2020 :D

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 8 augustus 2020 09:06]

Haha Oke vergelijkbare, enkel het ingebouwde toetsenbord van m’n laptop 🤪
Bouwkwaliteit is een plus punt EN een min punt? :?
Haha Ja het is vooral een pluspunt maar je kunt hem dus wel buigen als je hem oppakt. Snap dat het een beetje verwarrend is maar wilde t toch vermelden :) ik zou hem bijvoorbeeld niet durven vervoeren in een rugtas, maar zolang hij op het bureau staat is er niets aan de hand
Ben het ook ze-ker eens met deze review! voor wie nog twijfelt lees dit en wees overtuigd dat je hem moet hebben :)
Ik heb de Craft en ik snap wel dat je hem fijn vind beste toetsenbord ooit. Ik vind dit soort type toetsenborden altijd bijzonder fijn ik houd niet van te veel travel.

[Reactie gewijzigd door Skywalker27 op 15 augustus 2020 21:41]