€ 879,95
Specificaties 13,5" • 2256x1504 • 128GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Laptop 3 i5-1035G7 (13,5", 8GB, 128GB SSD, Qwerty) Platinum voor consumenten Review

ngre 5 augustus 2020, laatste update op 12 oktober 2020, 479 views Product gekocht

Mooie laptop, door de 3:2 verhouding lijkt het scherm op een 14 of 15" scherm.

Pluspunten

• Heel fijn trackpad
  • mooi aluminium behuizing

Minpunten

• Glanzend scherm

Deze laptop heb ik aangeschaft omdat ik fan ben van de Surface lijn. Ik gebruik op de bank een Surface pro 4 tablet. Voor mijn kantoor wilde ik een goede ultrabook hebben.
Bij het oriënteren zat ik te twijfelen tussen de Dell XPS 13 en de Microsoft Surface Laptop 3 13". Uiteindelijk heeft de prijs (een tweedekans product van Coolblue (scheelde € 170 op de al lage actieprijs)) en ik bang ben dat je bij Dell alleen Dell producten kunt gebruiken. Maar dat is meer gevoel dan waarschijnlijk de waarheid.

Buitenkant
De buitenkant heeft een mooie aluminium behuizing zonder randjes en uitsteeksels. De openingen voor koele lucht zit aan de achterkant, dus als je hem op schoot neemt, zal je geen last krijgen van een warme luchtstroom op je benen.

Aan de linkerkant vind je 3 aansluitingen:
1 USB-c 3.2 Gen1, dus maximaal 5gb/s
1 USB-a 3.2 Gen1, Maximaal 5gb/s
1 3.5mm audiojack

Aan de rechterkant bevindt zich de magnetische aansluiting om de laptop op te laden of het dockingstation op aan te sluiten (ik verwacht deze later nog aan te schaffen).

Binnenkant
Het mooie 13,5" grote 3:2 beeldverhouding Touch-scherm is helaas niet ver naar achter te klappen. (zie foto) Wat mij betreft mocht hij nog iets verder omklappen, zodat je in sommige gevallen op de bank net wat lekker kan kijken naar het scherm. Boven het scherm bevindt zich de goede webcam, waarmee je middels Windows Hello kunt inloggen. Ook bevinden zich rechts en links van de camera 2 microfoons om zo een heldere (studio-achtige) geluid op te kunnen nemen.
Het mooie alcantara onderkant is en kwestie van smaak, maar je polsen liggen er wel lekker op. Of de stof snel vies wordt kan ik nu nog niet beoordelen. Daarvoor heb ik hem te kort.

Het toetsenbord is logisch ingedeeld en typt zeer fijn. De functietoetsen hebben 2 functies, afhankelijk of je de FN toets (net zoals de CAPSLOCK) aan hebt staan veranderd de functie van de Functie-toetsen. Aan de hand van de LED-lamp op de FN en Caps kan je zien of deze zijn ingeschakeld en dus welke functie er van toepassing is.
Gelukkig is er ook toetsenbordverlichting aanwezig, welke in 4 standen (inclusief : uit) is in te stellen.

Het trackpad heeft een handige grootte en ook de functies ervan zijn ideaal. Je namelijk net zoals je bijvoorbeeld op een telefoon kunt doen, met twee vingers uit elkaar om in te zoomen of naar elkaar is uitzoomen. Ook kan je op de pagina met 2 vingers naar links of rechts vegen om zo naar de vorige of volgende pagina te gaan.
Met 2 vingers op het trackpad tikken is de rechtermuisknop. Kortom op het trackpad zijn een aantal features ingebouwd die je ook op een touchscreen (zoals ipad of iphone) kunt doen.

Gebruik
Over de accu blijft lastig oordelen. Ik zou altijd een oplader meenemen om niet zonder stroom te zitten. Ik heb wel gelijk mijn accu uitgeprobeerd. Ik heb alle windows updates die geïnstalleerd moesten worden na het eerste gebruik en 2,5uur Full HD Youtube filmpjes gekeken. Daarnaast ook nog wat regulier lichte taken zoals browsen en Excel gebruikt. Na zo'n 5 uur de laptop met bovenstaande taken aan te hebben gehad, was de batterij nog op 29%. Persoonlijk vind ik dat redelijk goed, aangezien ik kom van een MSI gaming laptop waarbij de accu nooit langer dan 2,5 uur meeging.
Ik heb de laptop ingesteld op "Aanbevolen" prestaties bij het gebruik van de accu. Soms wordt de laptop blijkbaar wat warm en beginnen de Fans heel hard te draaien. Dit is overigens alleen op netsstroom. Na zo'n 20-30 seconden hard draaien wordt het weer rustig, maar het geluid is wel erg hard en storend.

EDIT 12-10-2020: Bovenstaande heb ik niet meer meegemaakt, mogelijk is dit door Microsoft middels een firmware update opgelost. Hij is echt super stil. Alleen bij een echt zware taak, kan je de ventilatoren horen. Maar dit is gelukkig bijna niet het geval.

Een handig punt is dat wanneer je hem terwijl hij nog aan staat dicht klapt en daarna weer opent, dat hij direct aangaat, je met windows Hello direct inlogt en je dus verder kunt. Dit duurt al met al nog geen 2 seconden. Bij andere laptops duurt dit veel langer.

Microsoft Surface lijn
Hoe blij ik ook ben met deze Surface lijn, er is nog 1 ding wat Microsoft echt moet verbeteren: De vertaling. In principe is de surface lijn nog niet zo lang verkrijgbaar in een andere taal dan Engels. Mijn Surface Pro 4 (tablet) is volledig in het Engels.
Bij deze Surface Laptop 3 is geprobeerd alles te vertalen naar het Nederlands, echter zie je nog wat Engelse termen tussendoor.

Verder heb ik een USB-c HUB gekocht op meerdere apparaten en monitor aan te sluiten op de laptop.

Heb jij ook een Microsoft Surface Laptop 3 i5-1035G7 (13,5", 8GB, 128GB SSD, Qwerty) Platinum voor consumenten?