Asus M509DA-EJ068T

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

Asus M509DA-EJ068T Review

renrie 31 juli 2020, laatste update op 1 augustus 2020, 1.142 views Product gekocht

Asus M509DA-EJ068T

De laptop is robuust gebouwd en bezit naast een usb-c poort ook een mooi scherm maar heeft stugge concurrentie van Lenovo en Acer. Zo ontbreken de accesoires om een 2,5"-drive aan te sluiten en is een gedeelte van het geheugen gesoldeerd. (let op: uitgebreide toelichting bevat gedeeltelijk vergelijkingen)

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • USB type C
  • Scherm

Minpunten

• Geen 2,5"caddy meegeleverd
  • (deels) Gesoldeerd geheugen
  • vingerscanner ontbreekt
  • geen verlicht toetsenbord
  • Klantenservice vanuit fabrikant

Na 15 à 20 jaar goede ervaringen met Asus nu toch een tegenvaller.

Deze laptop van Asus heb ik aangeschaft ter vervanging van een Acer 7738g met het oog op het afspelen van media op vakantie en licht gamen. Voor "serieus" gamen gebruik ik toch liever een toereikende desktop PC.

De laptop oogt fraai, voelt solide aan en werkt vlot, het 60hz fullHD scherm heeft een matte coating waardoor deze in het begin mogelijk een korrelige uitstraling heeft (zeker wanneer je een glanzend scherm gewend bent) maar dit went snel en oogt vervolgens een stuk rustiger. Het toetsenbord heeft een duidelijke indeling, typt comfortabel en bezit een numpad met dubbele functies.
De AMD Ryzen 5 3500u APU werkt lekker vlot met de aangeboden 8Gb 2400Mhz DDR4 geheugen en heeft genoeg te bieden voor games (logischerwijs met een lagere detailering en/of resolutie). Ook werkt de NVMe SSD vrij vlug.
De batterij houdt het voor mijn gebruik voldoende tijd uit.

Er is na de installatie van de bijgeleverde windows 10 ook vrij weinig bloatware op de laptop te vinden, naast een proefversie van mcaffee en "My Asus" is deze nagenoeg schoon (voor het laatste is vreemd genoeg wel een functietoets geplaatst).

Helaas houdt het aanprijzen van deze laptop voor mij hier wel zo'n beetje op.

Vergelijking tussen concurerende modellen:
Alvorens de aankoop heb ik de laptop vergeleken met concurrerende modellen van Acer en Lenovo
- Acer: (pricewatch: Acer Aspire 3 A315-42-R9VG)
- Lenovo: (pricewatch: Lenovo V155-15API 81V50008MH)
Welke op het moment van aanschaf een vergelijkbare prijs hanteerden.

- Lenovo V155-15API 81V50008MH:
De Lenovo bevat ten opzichte van deze laptop een groter toetsenbord met volledig numpad, ethernetaansluiting en DVD brander. Uit reviews blijkt het GPU gedeelte van de Ryzen 3500u gekort te zijn op ram (1GB), is óók hier een gedeelte van het geheugen gesoldeerd en is behuizing dankzij een stofrelief niet kras bestendig ook vindt ik hierdoor de laptop er niet aantrekkelijk uitzien.

- Acer Aspire 3 A315-42-R9VG:
De Acer heeft aan de andere hand de mogelijkheid om het gehele ram geheugen uit te breiden (2x DDR4 SODIMM geheugen bankjes), bevat zoals de Lenovo ook een Ethernetaansluiting en zoals de Asus in kwestie een limiet van 2GB DDR4 geheugen voor het GPU gedeelte van de APU en bevat deze een grotere NVMe SSD. Uit reviews bleek het scherm niet al te denderend en de behuizing en toetsenbord niet al te solide gebouwd te zijn, ook is mijn eigen ervaring met Acer laptops niet al te best in dit opzicht (ter verwijzing naar de boven genoemde Acer 7738g).

De laptop in kwestie:
- Asus M509DA-EJ068T
Mijn motivatie om deze Asus aan te schaffen komt voort uit het vertrouwen het merk in de afgelopen jaren bij mij heeft opgebouwd, zo zijn mij de laptops en computer hardware (en tegenwoordig software) van Asus mij altijd goed bevalen.
De laptop leek ook net iets meer te bieden dan de concurentie, zo is er in video's en afbeeldingen van deze laptop een vingerprintscanner te zien in het touchpad (dit vondt ik zeer fijn werken in mijn Acer Aspire 7738g) en wordt er in reviews toetsenbord verlichting besproken en getoond en zou de laptop uitbreidbaar zijn met een 2,5" HDD/SSD via een siliconen caddy met een 10-pin naar sata ribboncable.

Helaas blijkt al het bovenstaande te ontbreken, geen verlicht toetsenbord, in plaats van een vingerprint scanner een simpel trackpad en geen uitbreidmogelijkheden ten opzichten van interne opslag (wat algemeen en-zo-ook bij de boven genoemde laptops aanwezig is).
Tevens mijn vertrouwen in het merk (mede dankzei de klanten-"hulp"-service)
Hierbij verbleekt voor mij de USB Type-C poort (welke alleen gebruikt kan worden voor data overdracht, niet voor laden of video doorvoer).

Ik dacht eerst een andere laptop voor me te hebben maar na het checken van het typenummer op het apparaat en benaming in windows blijkt dit toch correct te zijn.

Contact service center:
Na het ontbrekende van de HDD kit en bevonden te hebben dat de HDD-header daadwerkelijk aanwezig is op het mobo heb ik contact gezocht met Asus via de klantenservice. Via deze weg hoopte ik alsnog aan een HDD kit voor deze laptop te komen (zo nodig met bijkomende kosten), dit zonder resultaat, hier werd ik louter aan het lijntje gehouden.

Oordeel:
Naar mijn inzien heeft Asus ter kosten van de klant flink de kantjes eraf gelopen met deze laptop (en in mijn geval de afhandeling van mijn vraag), hier komt ook bij kijken dat niet iedereen er direct achter komt dat normaliter aanwezige onderdelen ontbreken waardoor de leeftijd en toepasbaarheid van deze laptop t.o.v. concurrerende modellen (opzettelijk kunstmatig) fors wordt tegengehouden (zeer economisch en milieu bewust! :D).
Hier mag de klant zelf achter aan gaan en voor de kosten opdraaien. Deze caddy kit wordt trouwens in andere regio's wel meegeleverd en worden 2e hands tegen zeer hoge prijzen door verkocht.

Mijn excuses voor dit "positieve" verhaal maar ik vindt het toch belangrijk dat dit soort ervaringen gedeeld worden, om het geld gaat het niet maar wel om de manier van handelen van de fabrikant.

Heb jij ook een Asus M509DA-EJ068T?

Beetje vreemde negatieve score aangezien:
- De positieve dingen die je noemt, die kloppen
- De negatieve dingen die je noemt kloppen niet

Effe kort:
- Als je bij de winkel een laptop bestelt met de kenmerken: vingerafdrukscanner en verlicht toetsenbord, en het zit er niet op, moet je de laptop natuurlijk gelijk terugbrengen en krijg je je geld terug.
- Wat moet je met een 2,5" caddy als als je daar niks aan hebt omdat er sowieso geen DVD in de laptop zit?
- Budgetlaptop met een 2,5" caddy bijgeleverd? Heb ik nog nooit gezien. Laat staan:"normaliter bijgeleverd".
- 4GB geheugen gesoldeerd, dat is normaal bij budgetlaptops (en had je kunnen weten/opzoeken).
- Functionaliteit van USB-C had je kunnen weten/opzoeken
- Formaat toetsenbord en numpad had je kunnen weten/zien/opzoeken
- Je belt de klantenservice voor een caddy, die er sowieso niet in past.
- Oh, een caddy kost 15 euro...

Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd, hoor.