Shuttle K45 Review

Graham 29 juni 2010, 1.031 views

Shuttle K45

Pluspunten

• Design
  • Prestaties
  • Geluidproductie

Minpunten

• originele condensators
  • plaatsing/koeling CPU
  • voedingfan kan na verloop van tijd meer herrie gaan produceren

De Shuttle K45 is een barebone die ik ongeveer 2 jaar heb gebruikt. Voor de duidelijkheid, over deze periode heb ik er 2 gehad maar daarover straks meer. De K45 gebruikte ik als een server met Ubuntu waarop ik mijn website draai en daarnaast andere applicaties voor downloaden, backup (naar WD MyBook) en statistieken. Overigens draai ik software RAID 1 tussen de twee WD schijven.

Zoals eerder gemeld heb ik er twee gehad over de periode die je terug kan vinden bij de betrouwbaarheid. De eerste ging iets korter dan een jaar mee. Hij wilde totaal niet meer opstarten, dus ook niet in de BIOS komen. Waarschijnlijk een dood moederboard. Onder RMA heb ik een nieuwe gekregen maar omdat mijn server redelijk belangrijk is voor mij had ik in de tussen tijd een andere besteld en die ingericht als server. Uiteindelijk heb ik de gerepareerde verkocht.

Een jaar later (2 weken terug) faalde mijn K45 "weer". Exact dezelfde verschijnselen dus niet meer in BIOS komen. Dit maal heb ik onderzoek gedaan naar de oorzaak en blijkbaar is Shuttle nogal moneyminded als het aankomt op condensators. Ze gebruiken in deze serie (en mogelijk andere) slechte condensators. Zie ook Wikipedia over dit fenomeen.

Door deze post How to repair the K45 motherboard (let op dat deze post incompleet is qua reparatie, zie mijn site) ben ik verder gaan zoeken met de hulp van mijn vader die veel beter bekend is met elektrische onderdelen en hun werking en heb ik (pa) uiteindelijk mijn K45 door de vervanging van 9 condensators zelf kunnen repareren. Kosten ~ 14 euro.

De waardes die ik toe ken aan de eigenschappen van de K45 zijn door het bovenstaande dus be´nvloed maar dat lijkt me logisch. Ik verwacht van Shuttle wel een stuk beter dan dat ze op deze manier een paar cent winst proberen te maken per K45. Ik verwacht eigenlijk eerder een recall maar blijkbaar niet.

Maar terug ontopic. Qua prestaties ben ik tevreden. Het is een prima barebone (mijn eerste) en zolang hij werkt doe hij dat goed. Hij verbruikt ongeveer 60-80 Watt idle met mijn E6600 en 95 Watt stressed. De featureset is voor mij voldoende waarvoor ik hem gebruikte. Stabiliteit is een lastig punt en is denk ik terug te lezen hierboven maar na het vervangen van de condensators zie ik geen problemen hierin.

De vormgeving is goed te noemen, hij past prima naast je stereo bijvoorbeeld als HTPC. De inbouw mogelijkheden zijn voldoende te noemen. Er is plaats voor 2 harddisks en 1 slim drive door het uitbreekbare frontje. Al is het wel passen en meten maar qua warmte productie zijn mijn harddisk een nette 35 graden gemiddeld. De plaatsing van het socket voor de CPU vind ik raar. Hij is namelijk gedraaid op het moederboard en niet haaks. Een nadeel hiervan is dat de stocked cooler van Intel maar 2/3 van de CPU kan koelen hierdoor. Een oplossing die ik hier voor heb gebruikt is de Ice Genie (helaas niet binnen de EU te koop). Dit is een koeler die de gehele CPU bedekt met heatpipes naar een koellichaam. Deze wordt gekoelt door een 80x80 fan. De temperatuur zonder de Ice Genie is ongeveer tegen de 60 graden, met is dat 50.

De geluidproductie is acceptable. De stocked cooler van Intel maakt geen geluid, de 80x80 casefan even min maar de voeding fan kan naar verloop van tijd aardig wat herrie produceren. Dit is een kleine fan van 40x40
voeding fan. Deze heb ik bij mijn eerder K45 moeten vervangen omdat hij te luid werd. Ik had destijds gekozen voor Scythe Mini Kaze , 40mm. DIt is door vrijwel iedereen met soldeer skills te doen. Door de voedingsfan heb ik gekozen voor acceptabel qua beoordeling.

De algemene indruk van de K45 is voldoende. De verbeterpunten zijn de condensators, de plaatsing van de CPU (of eigenlijk de koeling) en de voedingfan.

Aanvullend aan de bovenstaande review kan je ook mijn blogpost lezen over de perikelen die ik 2 weken geleden gemaakt heb. Hij is wel in het Engels --> The failure of Shuttle.

Heb jij ook een Shuttle K45?

Leuke review.

Ik heb zelf ook een K45 (ook een server) en ben er zeer tevreden over. Wel heb ik de voeding vervangen door een passief exemplaar van Shuttle.

Ook bij mij is een halfjaar geleden het moederbord 'dood' gegaan door het condensator probleem. Shuttle heeft toen mijn moederbord omgeruild door een exemplaar van de zelfde revisie maar met solid cap condensatoren.

Shuttle is dus op de hoogte van het probleem en heeft daar iets, naar mijn mening het juiste, aan gedaan.
Dat heeft helaas wel lang op zich laten wachten en mensen die geen garantie hebben (zoals ik oa met mijn tweede K45) krijgen geen vervangend moederbord.

Heb inmiddels twee K45 kunnen repareren door het vervangen van de 9 condensators.
Je er hebt 2 jaar garantie op, hoezo heb je op je 2e geen garantie meer?
Niet als je de fan veranderd ;)
Mooie review :-)

De gerepareerde K45 die ik van je heb overgenomen draait hier nog steed naar volle tevredenheid. (Wel de voedingsfan vervangen wegens herrie)

Die trekt trouwens maar 27W idle en 54W stressed, icm Celeron E3200, 2x 1GB en 2x 1.5TiB Harddisks.
Die van mij is vandaag dood gegaan. Hij start niet meer op... hij komt niet door zijn POST want ik hoor nl. geen beep bij het opstarten en vervolgens gebeurt er niks. Ik ben niet heel erg handig dus ik vrees dat ik maar een nieuwe barebone ga kopen. Ik was eigenlijk heel tevreden over de K45. Ik had hem met een E1200 en 2x1.5TB en trok in Windows (idle) ongeveer 60Watt.
Ik heb voor een project 1,5 jaar 13x K45's aangeschaft, ook ik kan mee praten over de verschillende gebreken aan deze pc's.

-Na 3 maanden was het al raak, kapot moederbord. (1ste K45)
-Na 8 maanden, hadden we een K45 waarvan de GPU het begeven had. (2de K45)
-Na 13 maanden, ging nummer 3 terug met een dode voeding.
-Na 15 maanden, gisteren nummer 4 op de post gedaan met wederom de voeding die het heeft begeven.

Mooie pc'tjes, jammer dat ze het zo snel begeven.
We hebben inmiddels ook ingepland al na 2 jaar nieuwe systemen aan te schaffen in verband met de hoge uitval en garantie van 2 jaar in plaats van de reguliere vervanging en afschrijving van 3 jaar.