ASRock K10N78 Review

The_Basskicker 30 juni 2010, laatste update op 30 juni 2010, 699 views

ASRock K10N78

Pluspunten

• Goedkoop
  • geschikt voor Athlon II
  • Snelle RAID Controller
  • applicatie-gebonden overklokken
  • OnBoard InfraRed Controller
  • IGP kan Full-HD afspelen.
  • 3 verschillende profielen op te slaan in het bios

Minpunten

• Hybrid SLI is niet de moeite waard
  • Geen onboard HDMI
  • Niet doordachte Layout
  • ASROCK IES Software vrij nutteloos.

Layout Score: 2
Voor mijn Main Gaming RIG was ik opzoek naar een leuke upgrade omdat ik mijn oude bak door kon vekopen.
Ik had een Phenom X3 8450 op een MSI moederbord met ATI 780G Chipset.

Omdat ik altijd efficienter wil comp-uter-en had ik het plan gevat om tegen een schappelijke prijs voor Hybrid SLI met een Athlon II X4 te gaan. Na onder meer dit artikel te hebben gelezen, was ik om en koos ik dus dit bord.

De onboard NVIDIA 8200 zou in combinatie met mijn GTX260 zorgen voor awesome framerates bij het gamen en stil en zuinig internetten mocht ik niet in een destructieve bui zijn.

In de Doos :

- 1 ATX moBo
- 2 matige SATA-kabels
- 80 pin IDE flatcable (niet gesleeved) / FDD-kabel
- Flyer
- Het I/O panel covertje (kwalitatief helemaal conform de lage prijs)

Installeren :
Bij het inbouwen viel me de vreemde layout pas echt goed op,

* de 24PIN voeding connector zit vrolijk tussen de CPU en de backplate in, cable management voor "de dikke stronk" zit er dus niet in.
* de 6 SATA controllers wijzen omhoog, bij mijn oude bord lagen die plat en dat had zijn voordelen qua cable management en dus airflow.
* De onboard IGP / MCP78 Northbridge en haar koelblok zitten erg ongunstig maar daar kom ik later op terug

Na het inbouwen van de hardware eerst maar eens opgestart zonder de GTX260 erin en wat schertste mijn verbazing ? Ik kwam de BIOS niet in (RTFM-de dit keer niet) want dat is dus bij deze dus gewoon met F2 ! wauw dat had ik niet verwacht...

NVIDIA RAID controller aangeslingerd en de RAID 0 die ik met de ATI SB600 RAID controller had gemaakt werd automatisch weer opgebouwd. Bovendien kostte dat slechts 1,5 seconde tegenover de ruim 18 seconden die de ATI controller daarvoor nodig had. hier scoort Nvidia dus een +punt.

Om schoon schip te maken toch even een nieuwe RAID-0 stripe opgebouwd door de RAID Bios te enteren by het pressen van F10. Installatie van Windows 7 verliep verder vlot.

Software :
De meegeleverde CD heb ik dit keer niet gebruikt ik ben gelijk naar de Asrock site gegaan en daar de software gedownload.

Ook AsRock probeert zich met software te onderscheiden van de massa ....
* ASROCK Intelligent Energy Saver : Dit moet een soort aanvulling zijn op cool en quiet geloof ik of zo want het zou je helpen stroom te besparen, het laat zien hoeveel stroom de CPU gebruikt en als jij op ON klikt laat het zien hoeveel stroom je bespaart ! WoepdieDoe, nutteloos dus, laat dat maar aan Win 7 en Cool 'n Quiet zelf over...

* ASROCK OCTuner: Overklok tool om vanuit windows te kunnen overklokken, niet aan mij besteed maar het maakt het overklokken wel veiliger / makkelijker waarschijnlijk. Ook kun je applicatie-gebonden overklokken, (misschien komt dat nog van pas bij het re-encoden van films en batch verwerken van foto's)

* ASROCK InstantBoot Kort samengevat zorgt deze ervoor dat de PC een reboot doet en dan gelijk in sluimerstand gaat. Hierdoor kun je dus snel weer aan de slag met een fris geboot systeem....... handig voor HTPC's dus.

Stroomverbruik :

IDLE : 64 WATT
H.264 FULL-HD playback : 77 WATT
FULL LOAD furmark+heavyload: 160 WATT

Hierbij viel me op dat de GeForce 8200 vrij snel warm word, in IDLE 80 graden, en onder load zo rond de 94 graden, erg warm dus. Zorg dus voor goede airflow als je een build doet met dit bord.

Stroomverbruik ICM de PALIT GTX 260: met hybrid SLI

IDLE : 117 WATT
FULL LOAD furmark+heavyload: 300+ WATT

Nu dat de kaart is ingebouwd komt dan ook mijn grootste issue met dit bord om de hoek kijken, de koeler voor de IGP / MCP78 chipset komt zowat tegen de GTX260 kaart aan ! Die is nu in IDLE dus al 100 graden, al te lang benchmarken voor stroomverbruik en prestaties ga ik dus ook niet doen !

Mijn andere grote teleurstelling ligt in het feit dat in Hybrid SLI power save mode de GTX 260 gewoon blijft lopen, de fans gaan op 40% draaien en de de GTX260 klokt zich goed terug maar ik had verwacht dat ie helemaal uitging. Dit is gewoon 60 WATT die Nvidia laat liggen, niet COOL... niet GREEN... = Sad Panda :'(

Ik heb ook nog getest zonder hybrid SLI (simpelweg de monitor insteken op de videokaart ipv op het moederbord) en dan ligt het idle verbruik op 125 WATT, een klein verschil dus en het niet waard om met een veel te hete NorthBridge te zitten opgescheept.

Alles is gemeten met een CRESTA stroommeter (10 euro > dat zeg ik > GAMMA)

BIOS mogelijkheden :
Het bios zit vol overclock mogelijkheden en is dus benaderbaar met F2 (net zoals bij notebooks inderdaad, het zal de hybrid SLI zijn die bij notebooks wel redelijk tot zijn recht komt, daar is dit MoBo vast een afgeleide van...). Wat me opviel als vernieuwend was de mogelijkheid om 3 verschillende profielen op te slaan in het bios.

Heb jij ook een ASRock K10N78?

Die ATX 24 pin kabel aansluiting vind ik echt op een idiotische plek zitten, als je voeding onder in de behuizing zou zitten dan zit je pas problemen.
Die radiator van southbridge zit ook veel te dichtbij de videokaart, wat nou als je een tri-slot heeft ? 8)7 (heb zelf een Gainward Rampage 700 tri slot)

In ieder geval bedankt voor je review !

[Reactie gewijzigd door czolgista778 op 30 juni 2010 11:27]

Moet toch nog even kwijt dat de temperatuur nu in oktober toch 10 graden lager is dan toen ik van de zomer de review schreef