Logitech Harmony 350 Control

Logitech Harmony 350 Control Review

hugomeeuwes 16 juli 2020, laatste update op 28 augustus 2020, 262 views Product gekocht

Logitech Harmony 350 Control

De afstandsbediening is een eenvoudige universele afstandsbediening met een Watch TV functie om alles aan of uit te zetten. De configuratiemogelijkheden zijn beperkt, maar je kunt wel knoppen toewijzen. Dit kan ook door te leren van een andere afstandsbediening. De afstandsbediening voelt degelijk, maar de software oogt en voelt verouderd.

Pluspunten

• Ondersteunt veel apparaten
  • Kan leren van andere afstandsbedieningen (IR ontvanger)
  • Aanleren basisfuncties gemakkelijk
  • Vrije toetsen toewijzen

Minpunten

• Software niet erg stabiel
  • Software heeft internet nodig
  • Beperkte instelmogelijkheden
  • Watch TV functie vrij beperkt
  • IR niet erg sterk (moet goed richten)
  • Afstandsbediening crashed soms

Configuratie Score: 2
De afstandsbediening voelt degelijk. Er zijn meerdere reviews die klagen over de levensduur, maar daar heb ik nog geen mening over.

Zodra je de afstandsbediening hebt, zul je hem eerst via de pc moeten configureren (windows of mac, helaas geen linux). Wat gelijk negatief opvalt is dat je moet inloggen en de software altijd een internetverbinding nodig heeft. Daarnaast voelt de software verouderd. Het is een oud uitziende Silverlight website in een uitgekleed browser venster. Ook gaat het synchroniseren niet altijd goed en is niet alles even intuïtief.
De basisinstellingen gaan makkelijk. Je kiest de apparaten die je hebt en de software doet direct zelf suggesties voor de TV kijken activiteit. Daarna kun je hem gebruiken.

De TV kijken activiteit betekent in feite dat hij alle apparaten aan (of uit) zet die samen met TV kijken te maken hebben. Daarna schakelt hij naar de TV setting.

De instelmogelijkheden van de software zijn vrij beperkt. Zo kun je op de TV kijken instelling eigenlijk niets aanpassen. Voor de dedicated device instellingen kun je wél ongebruikte knoppen een functie geven. Buiten de standaard opties kun je ook een instelling aanleren met een andere afstandsbediening d.m.v. een IR ontvanger die onderin zit. Dit hoeft met aanleren dan ook niet hetzelfde apparaat te zijn. Ik heb het aansturen van de versterker invoer (die ik als hdmi switch gebruik) via de leerfunctie ook aan de vrije toetsen voor TV en DVR gehangen.

Toevoeging na 2 weken gebruik
Het bedienen van meerdere apparaten blijft wel eens hangen. Je moet echt een paar seconden wachten nadat je naar een ander apparaat schakelt. Ook mislukt het synchroniseren vaak. Kort samengevat ben ik een beetje teleurgesteld en vind ik het de prijs niet meer waard boven 'normale' universele afstandsbedieningen. Ik had hem gekocht omdat de afstandsbediening van mij Onkyo versterker, die ook universeel is, de geest begint te geven. Hoewel die niet slim is, werkt hij een stuk fijner.

Toevoeging na 7 weken gebruik
Inmiddels ben ik gewoonweg teleurgesteld. Hij blijft best vaak hangen, alsof hij crashed. Ook stuurt de TV kijken knop niet altijd alle apparaten aan. Een individueel apparaat aan of uit zetten werkt vaker niet dan wel.

Heb jij ook een Logitech Harmony 350 Control?

Over de PC & Mac software kan ik kort zijn: zwaar verouderd, gebaseerd op Silverlight, iets wat al lang niet meer door MS wordt ondersteund, dat verdient niet de schoonheidsprijs. Ik hoop dat ze daar heel binnenkort nieuwe versies (Windows en Mac en Linux zou ook mooi zijn, of liever geheel browser based) van uitbrengen, ik zit daar al jaren over te klagen bij hun support afdeling.

Over de noodzaak van een internetverbinding kan ik ook heel kort zijn: die is onmisbaar! Er worden vele duizenden apparaten ondersteund, de database bij Logitech wordt dagelijks bijgewerkt, het is niet mogelijk (of zelfs ongewenst) om de set met het setup programma mee te leveren.

De instelmogelijkheden zijn met een Harmony 350 beperkt, bij een duurder exemplaar (die primair werkt met activiteiten ipv apparaten) zitten er bijna geen beperkingen aan.

Ik heb, naast een Elite, ook een 350, en ik herken de IR signaalsterkte problemen niet. Misschien helpt een setje nieuwe batterijen?
De internetverbinding zou inderdaad regelmatig nodig zijn, maar niet bij iedere aanpassing. Daarnaast is de verplichte login ook vreemd. De IR led lijkt vrij diep te zitten, waardoor hij een beetje last van tunnelvisie heeft. Ik ben het met je eens dat het een instapmodel is en de prijs is daarvoor ook prima.
Het moeten richten is een bekend gegeven met de goedkopere Harmony's, als je een hub gebaseerde Harmony hebt dan heb je dat probleem niet.
Ik snap de verplichte login voor de setup wel. Logitech weet dan welke apparaten er in gebruik zijn, zodat ze eventueel hun database bij kunnen werken. Maar het grootste voordeel is er voor de support afdeling. Zij kunnen jouw configuratie zien en aanpassen als je problemen hebt. Je hoeft dan alleen te synchroniseren en je probleem is opgelost.

Je Harmony configureren is niet iets wat je dagelijks doet. De kans is best groot dat je je computer al hebt vervangen voordat je bv je tv door een nieuwe vervangt. Dan is het handig dat de configuratie niet (alleen) op je computer staat.