Edimax BR-6574N Review

A2I 23 november 2011, laatste update op 23 november 2011, 1.716 views

Edimax BR-6574N

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bereik (UR) (EXTENDER++ No limits)
  • Een BR-6574n Werkt zeer goed samen met een BR-6574n ook als Universal Repeater (oftwel Extender)
  • Antenne afneembaar 3 Stuks. (360graden plaats)
  • Color Leds voor snelheids variable
  • Afgeven van IP aan een nieuw apparaat gaat vlot.
  • Deugdelijke bereikbare aan en uit knop
  • Snelheid

Minpunten

• Web interface layout onlogisch.
  • Trage tijden toegang Web tool interface acces op BR-6574n soms,tijd voor 1firmware misschien update ?Mr Edimax. v1.76+
  • Support beetje in niemandsland.
  • Interface Reset tijd (Senseo = sneller klaar)
  • Mocht je een hekel aan glanzend wit hebben...
  • Compatibiliteits issues met Airport Express Apple (joined Netwerk setup + remote app switching multiple speaker setup makes router crash)
  • Router heeft issues met Apple producten, vooral het switchen van de joined netwerk + Airport express met verschillende speakers wireless aansturen via itunes Remote app crashed gegarandeerd. (Ipod touch remote app speaker switch = crash)
  • Crashed met multiple mobiele telefoons connected. (wordt onstabiel)
  • Nokia + anna auto connect. (spamm kernel panic issues)
  • Sony Ericson Android idem.
  • Windows 7 moet reboten op Intel 5100Wlan. (?) Anders geen acces router moet power offs on issues.
  • Interface acces houdt gegarandeerd op met normaal reageren met Bittorrent clients open.
  • Kortom begin van een eindeloze puinbak. Met meerdere apparatuur.
  • Support? Waar ben je gebleven.

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 5
Ben op zoek naar een nieuwe router gegaan omdat mijn oude 100mbit router LINKSYS WRT110 Mijn ubee modem van ziggo snelheden niet goed verwerkte (meer offline gebounched, dan online gebleven bij belasting tot topspeed).

Deze Router van Edimax ziet er van buiten gelikt mooi afgewerkt uit, op het eerste gezicht lijken de drie antennes aan de achterkant dicht bij de UTP poorten te zitten maar dat gaat uiteindelijk toch goed af, het erop draaien van de los bijgeleverde antennes gaat vlot.

Daarnaast is de aan en uit knop van deze router aan de power adapter kabel gelinkt alsof je een schemerlamp bedient wel ok als je bedenkt dat het opzetten van deze Router via de webtool interface met wireless N + security niet gesmeerd verloopt. Ik heb het hier over een Edimax BR-6574N Firmware v1.76 de bijgeleverde met plak rand rubberen witte dopjes (voor de onderkant) zijn als extra ook niet overbodig er zitten er meerdere bij met het idee waarschijnlijk dat je de eerste wel eens zou kunnen missen met het erop plakken maar dat terzijde.

Ik had het gevoel een vlot apparaat in te schakelen.
Maar dat werden donkere wolken toen de WPA2 beveiliging instellingen de Wireless N instelling doodleuk naar wireless G terugwierp. Na wat geklungel met de Edimax support EU. En een halfbakken antwoord op mijn issues die deze firmware leken te vertonen. Kreeg ik na de factory reset, en apply (das een reboot van 45s ++) op deze router de wireless N die hij al standaard als factory setting wel weergeeft toch ook met beveiliging van G naar N, hoera niet een interface voor een leek, en zeker niet logisch als je een router met 3 a 4 restarts op een ESSID kunt zetten met een Wireless N beveiliging. Overigens moet ik zeggen het antwoord van Support niet half in de buurt kwam met de chronologische volgorde waarmee ik de modem wel op wireless N kreeg + beveiliging.(Maar goed ik ben een skill aap met een banaan voor ze neus in dat geval)

Je zou er vanuit gaan dat een router met continue/doorgaan optie in 1 restart alle onthouden changes ineens restart en goed opstart, nou dat is een fabeltje het ontbreekt aan logische werking van de webtool interface op deze firmware.

Nu de router toch klaar is voor gebruik kan ik zeggen dat ie wild stabiel snelheid van de Ubee modem van ziggo uitschud, het apparaat doet precies wat je van snelheid mag verwachten 117Mbit/s down 9,7Mbit/s up zowel op ziggo speedtest zelf als op speedtest.net.

Het opengooien van downloads maakt het me computer meer moeilijk dan makkelijk weer precies wat we willen zien van een gbit router een pluspunt. wat we natuurlijk wel weer merken is na een tijdje het aanroepen van de webtool voor bijvoorbeeld poortjes voorwaarden op zijn zachts uitgedrukt weer aankomen op een reset of aan en uit switchen van onze degelijke schemerlamp switch. Maar ook flauw gezegd als deze router goed ingesteld staat is het een stabiel werkpaard met uitstekende snelheden. De web interface mag dan nu nog reageren als een oud versuft mannetje, na een reset is het instellen wel ok, en heb je ook een router waardig voor snelheid die de fabrikant aangeeft.

De snelheid test internet van wireless op G ligt op 20Mbit/s, N op 60Mbit/s
De snelheid test van wireless N naar 1Gbit Lan wired ging met 8MB/sec via een Laptop.
Verder is het volgens mij gewoon wachten op een stabiele firmware voor de beheerbaarheid van onze klunzige onlogische v1.76 interface.

Afgesloten Conclusie helaas heb ik hem niet kunnen testen op Gbit naar Gbit speed.
Ook is het gezeur van de interface natuurlijk voor de hardcore user een item om hem af te keuren, maar op het idee dat als het goed staat hij als een racepaard ook in ze baan blijft is natuurlijk voor de techniek een pluspunt.

~[Even toegevoegd ik heb deze Router laatst (jan/feb-2011) nog 3x Extend met Universal repeater setup gedraait 3x BR-6574n werkend ! zie setup.]

Dus 1x BR-6574n op AP-Stand lan ip op 192.168.2.1 (DHCP-server AAN) (CH11)
1x BR-6574n op Universal repeater-Stand lan ip op 192.168.2.2 (DHCP-server OFF)(CH11)
1x BR-6574n op Universal repeater Stand lan ip op 192.168.2.3 (DHCP-server OFF)(CH11)

(Kanaalnummer "Channels" moeten gelijk staan, net zoals de wireless versleuteling identiek aan de AP settings voor de volgende extenders..)
Root AP SSID (gelijkstellen aan je SSID van AP natuurlijk om onduidelijkheid te voorkomen mag je bij je ESSID : van je Extender een unieke naam voor de xtender verzinnen, dit heeft dus geen invloed of je wel of geen connectie met je AP krijgt wel zie je dan de extra unieke ESSID van je Extender verschijnen.)
ps. Om evt. issues te voorkomen kun je Frequentiebereik AUTO 20/40Mhz op 20Mhz instellen of bv op je pc even als auto laten detecten anders heb je kans dat je N adapter van bv een intel geen juiste connectie kan leggen.

Maar dat werkt dus als een tierelier ! Wireless unlimited !

Ik vernoem het hier dus even werkend op omdat het manual niet vermeld hoe je dit werkend krijgt, er staat wel een paragraaf beschreven maar door dit item te lezen scheelt het een paar uren vraagbaak. ;)

10-7-2011 UPDT Firmware 1.76 Itunes setup with Airport Express + Airplay setup Joined netwerk + Remote App )( Ipod touch, en of Iphone4 (3) setup as remote controller app) Router crashes by switching multiple speaker setup. NEEDS A FIX for this Router + firmware 1.76 geen stabiele setup mogenlijk atm met deze router.

Heb jij ook een Edimax BR-6574N?

ik heb dezelfde Router 1 weekje gebruikt , en heb voor die crashende / slome webinterface een fix rom via mail ontvangen vanuit Edimax
Ik had er toen geen last meer van (DM me maar voor meer info)

[Reactie gewijzigd door Wirehub op 10 juli 2011 18:09]