1 review

Lenovo IdeaPad Flex 5 14ARE05 (81X2003MMH)

Specificaties 14" • 1920x1080 • 256GB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Flex 5 14ARE05 (81X2003MMH) Review

vcvc 3 juli 2020, laatste update op 3 juli 2020, 991 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad Flex 5 14ARE05 (81X2003MMH)

Deze laptop werkt fijn, voelt degelijk en voorziet ruimschoots in de toepassingen waarvoor ik hem gebruik. Bij het ontwerp is volgens mij goed nagedacht over de basics waarvoor men een laptop gebruikt. Vervolgens zijn er verstandige keuzes gemaakt.

Pluspunten

• Snel
  • Degelijk
  • Goede accuduur
  • Aangenaam toetsenbord
  • Opladen via USB-C

Minpunten

• Geen vingerafdrukscanner
  • Scherm niet heel helder
  • (Geringe) Backlight bleed op paneel

Toen mijn oude Lenovo aan vervanging toe was ben ik op zoek gegaan naar een laptop waar ik minstens vijf jaar prettig mee kon werken.

Ik heb de laptop nu twee weken in gebruik. Deze laptop werkt fijn, voelt degelijk en voorziet ruimschoots in de toepassingen waarvoor ik hem gebruik.

De snelle CPU, het werkgeheugen en de SSD-opslag zorgen dat de meeste taken zoals het overzetten van foto's en internet browsen snel en foutloos worden uitgevoerd. De accuduur is prima, ik het niet getest maar ik kan mijn laptop zeker een tijd gebruiken, wegleggen, weer gebruiken, voordat ik hem weer op hoef te laden. Wat het meeste indruk heeft gemaakt is dat er bij het ontwerp volgens mij goed is nagedacht over de basics waarvoor men een laptop gebruikt en dat er vervolgens verstandige keuzes zijn gemaakt.

In mijn model zit geen vingerafdrukscanner, 8GB in plaats van 16GB RAM en 256GB in plaats van 512GB SSD-opslag. Voor de prijs zijn dat concessies waar ik mee kan leven.

Voor meer informatie, zie ook deze Tweakers-review van de 15 inch versie van de Lenovo Ideapad 5. https://tweakers.net/revi...presteert-uitstekend.html

De voornaamste verschillen tussen de versie uit de Tweakers-review en mijn versie zijn, los van het formaat, dat mijn laptop 8GB in plaats van 16GB RAM en 256GB in plaats van 512GB SSD-opslag heeft. Verder heeft de 15 inch versie een mat (niet-touchscreen) scherm in plaats van glanzend scherm met touchscreen, dat niet "Flex" is - het scherm van mijn laptop kan helemaal rond worden gekanteld zodat de laptop in tabletmodus kan worden gebruikt, waar dat bij de 15 inch versie niet kan. De CPU van beide laptops is het zelfde en presteert ronduit goed.

Voor mij is onduidelijk of mijn laptop via HDMI 4K op 60HZ ondersteunt, terwijl mij dat wel handig lijkt bijvoorbeeld bij presentaties. Volgens de specificaties op de website van Lenovo ondersteunt de laptop dat in ieder geval niet, zie deze link naar de PDF: https://psref.lenovo.com/...le_model_202007030710.pdf
Maar op YouTube is een video te vinden waaruit het tegendeel zou blijken: https://www.youtube.com/watch?v=vuxC-RLGqOM

Mijn enige aanmerking bij deze laptop (tot nu toe) is het scherm, dat minder leesbaar is bij veel daglicht. Verder zit er een kleine backlight bleed vlek onderin het scherm. Dit laatste is eigenlijk alleen goed zichtbaar wanneer een zwart scherm op volledige helderheid in een donkere ruimte wordt getoond. Ik vond dit wel jammer (nét geen "perfecte" bouwkwaliteit) maar bij nadere lezing begreep ik dat backlight bleed bij IPS-panelen (zoals ook dat van mijn laptop) vrij gebruikelijk is.

Aan wie zou ik de laptop aanraden? Studenten die hun hele studententijd met een laptop willen doen, mensen die werken en een degelijke werklaptop zoeken of een persoonlijke laptop als aanvulling op een werklaptop, en in het algemeen mensen die een tijdje vooruit willen kunnen met hun laptop.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Flex 5 14ARE05 (81X2003MMH)?