Specificaties 4,8" (800x480), Android 1.6, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 5 Internet Tablet Zwart Review

.Sjoerd 23 maart 2011, laatste update op 6 april 2011, 12.429 views

Archos 5 Internet Tablet Zwart

Pluspunten

• Handig formaat
  • Prachtig scherm
  • accuraat en snel
  • veel features

Minpunten

• voor goede GPS software, HDMI connectie en goede oplader dient extra te worden beteaald.
  • Schade gevoelig

Na een hele tijd in het grote android tablet topic te hebben rond gehangen was ik tot de conclusie gekomen dat de Moonse E-7001/aPad/iRobot (en nog wat andere namen) echt een apparaat was voor mij.
Echter wilde paypal niet meewerken en had ik toch mijn twijfels over het verzenden. Want als je ervaringen leest kan dat behoorlijk slecht uitpakken.

Toen ik op een dag even wat in-ear plugs bij de mediamarkt ging halen zag ik dat ze daar de archos 5 internet tablet hadden liggen. de it toevoeging maakt een heleboel uit trouwens, degene zonder internet tablet in de naam draaid geen android maar een of andere verknipte linux brouwsel. Anyways, ik was na 10 minuten spelen zwaar onder de indruk. Ik kon 'm nog niet meteen meenemen vanwege financiele redenen. Echter ben ik de volgende dag d'r weer heen gefietst (15km heen én terug, ik lijk wel gekke henk) om 'm op te halen. Ik ben overigens voor de 8GB gegaan omdat deze de goedkoopste is (duh) en de dunste. De modellen met 120GB en 160GB hebben een HDD en zijn dus erg dik. Wat ik er persoonlijk niet uitvind zien.

De tablet (of zal het het zijn?) heb ik nu ongeveer een dag in m'n bezit, dus ik kan niet over alle punten een juist oordeel vellen. Daarom zullen er nog updates volgen.

De verpakking
De archos5 it komt in een vrij kleine verpakking. Niet verwonderlijk. Hij heeft met een 4.8" scherm een kwart van het beeld oppervlak van bijv. een iPad (ik zal de rest van de review die niet meer ter vergelijking gebruiken, is iets totaal anders vind ik). Het is een doosje waar je u tegen kan zeggen. Er is een kartonnen omslag met wat plaatjes en tekst (engels, spaans, italiaans en duits, geen nl...). In de tekst staan allerlei kleine cijfertjes zonder verdere toelichting. Wekte bij mij wel wat argwaan op in de winkel. En zoals ik al vermoedde ging dat om features waarvoor je moet betalen of een accesoire moet kopen. :( .
Als je dat omhulsel er af schuift komt er een chique mat zwart doosje tevoorschijn. met de inhoud:
- De archos5 it (goh...)
- USB kabel
- Cd rommetje
- engelse, italiaanse, spaanse, franse, en jawel, een waardeloze nederlandse handleinding :Y)
- een voucher voor 35 gratis muziek tracks, welke ik kwijt ben geraakt :(
-Cheap ass oortjes welke ik meteen ergens in een lade met computer meuk heb gemikt.

De/het tablet zelf zit netjes in plastic verpakt tussen schuimrubberen wanden. Echter denk ik niet dat het genoeg is om de archos van een harde val te beschermen.
Op de tablet zit uiteraard een screenprotector, deze heb ik er meteen af getrokken omdat ik 'm wel erg stroef vond.

Eerste keer gebruik en installatie
Eigenlijk is er voor dit kopje maar een woord nodig: Makkelijk.
Een kleine calibratie, datum tijd en taal keuze and you are ready to go.
Er wordt bij de eerste keer opstarten meteen een firmware update aangeboden, meteen even weigeren is mijn advies. Want vervolgens raakt hij in de war omdat je je product nog niet hebt geregistreerd, en nog geen wifi verbinding hebt.
Dus de eerste stap: Wifi verbinding instellen (3 seconden) en vervolgens product registratie. Naam, email en product code (staat op de achterkant) invullen en klaar is kees.

Er zit al een hele hoop software standaard op. Ik heb dit nog niet allemaal geprobeerd en sommige dingen meteen weggegooid. Bespaard weer ruimte.
Wat ik zelf een mooie app vind is de email app. een van de redenen ook waarom ik een tablet wilde. Echter is deze een beetje evil, m'n gmail account accepteerde hij meteen. Maar m'n hotmail account (je kan er meerdere in installeren) slikt ie gewoon niet. Niet netjes.

Het scherm
De reden waarom de Archos niet mijn eerste keuze was is omdat het scherm met 4.8" voor mij net wat aan de kleine kant is. De moonse was met 7" voor mij een stuk geschikter.
Maar na een dag gebruik merk je al meteen waarom archos een 4.8 heeft uitgebracht (naast de 7 en de 9, welke een stuk duurder zijn) Hij past prachtig in je broekzak en voor dagelijks gebruik echt groot zat. Echter weet ik niet of ik er twee uur non stop een film op kan kijken in het vliegtuig.

Uiteraard is dit een touchscreen. En hij reageert prima. Echter heeft ie geen haptic feedback (tril signaal voor gevoel). Maar dat is opzich geen gemis. Het voelt een beetje als m'n oude PDA (HP iPaq 2210i geloof ik) en daar is niks mis mee. Integendeel, ik vind het zelf erg prettig. Geen poespas maar gewoon lekker direct.
Bij het eerste gebruik had ik 'm niet goed gecalibreerd, en pas dan merk je hoe belangrijk een goede calibratie is. doe het dus goed!

En dan het grootste voordeel van het scherm, de kleurweergave. Dit is bij de 5it gewoon prachtig. Geen andere woorden voor. Nu zijn de standaard meegeleverde video's (vooral big buck bunny) hierop geoptimaliseerd, en terecht. Het heeft ook een nadeel, maar daar kom ik later op terug.

Geluid
Er is een ingebouwde speaker, maar deze is nog slechter dan die van de budget mobieltjes zonder aparte muziek speaker. Niet gebruiken dus.
Maar er zit gelukkig wel een goede audiochip in, dus via je oortjes geeft ie echt dikke prima geluid. Over speakers weet ik nog niet, zal ik later wel toevoegen, ik ben momenteel m'n 3.5mm male-male kabel kwijt.

Bouwkwaliteit en ergonomie
Dik voor elkaar. de knoppen zitten op de juiste plek, en de gebruikte materialen zijn prima. Helaas is het apparaat wel heel erg vinger afdruk gevoelig. Het is een glossy scherm, glanzend bruinig zwart aan de zijkant en een spiegel aan de achterkant. dus dan kun je wel raden wat er gebeurd als je net wat hebt gegeten....
Ergonomie heb ik toch nog wel wat op aan te merken. Er had wat mij betreft toch wel een hardwarematige home knop op gemogen. Het gemis zal wel wennen, maar handig is anders.

Software
Oei, ik heb nog nooit gereviewed op dit gebied, ik doe m'n best.

Windows7 kent de archos waardoor ik het cd'tje niet hoefde te gebruiken, en ik weet dus niet wat daar allemaal op staat. W7 ziet het als een aparte device met twee schijven. Het interne opslag van 8GB en de optionele SD kaart (ik had er nog eentje van 2GB liggen, wordt waarschijnlijk snel vervangen door 8).
De interne opslag is al verdeeld in handige mappen, dus gewoon je bestanden d'r in gooien en klaar.

De bestanden zijn vervolgens in android heel gemakkelijk weer op te zoeken. Onder in beeld zit een video, music, photo, games en media club shortcut. waarmee je in een klik bent waar je wil zijn. Twee eigenlijk, je moet eerst kiezen of je een mediabestand van internet, je sd kaart of de interne opslag wilt bekijken. Anyways, heel simpel.
er zit uiteraard ook een filebrowser op.

Tevens zit er ook een soort van android market op. Genaamd Applib. (application library). werkt fijn.

Verder zul je voor een uitgebreide Android 1.6 review elders moeten wezen. Ik kan dit tot mijn spijt niet helemaal goed onder woorden krijgen.

Snelheid en prestaties
Dik in orde. geen haperingen, geen moeite met 720p, spelletjes (heb er nog maar 2 geprobeerd) gaan soepel. Opstarten zou misschien wat sneller kunnen, maar is niet storend.

Accuduur en warmte productie
Oei, het lijkt erop dat we een serieus minpunt hebben gevonden.
Op het doosje wordt een accuduur van 22 uur aangegeven, is helaas niet waar. Misschien als ik 'm wat langer heb dat dit wat meer richting de 22 gaat, maar echt , ik geloof er niks van. Omdat het opladen ontzettend lang duurt heb ik 'm alleen nog maar half vol gekregen, en toen was hij beide keren in ongeveer 2 uur leeg. En ik heb zo'n vermoeden dat de prachtkwaliteit van het schermpje daar geen goed voor doet. Ik heb brightness overigens op medium staan, dus ik ben niet energie onzuinig bezig. Op het moment van schrijven ligt hij aan de lading te vechten om boven de 60% uit te komen.
Er wordt geen 220v naar USB converter meegeleverd, en de twee die ik hier had liggen werken niet op de archos. Wel op m'n cheap ass mp3 spelers die ze in 5 minuten voltanken. Dus ik ben verplicht om 'm via de PC op te laden. Archos verkoopt een docking station (hieronder wat uitegebreider beschreven) waarmee ze zeggen 'm sneller op te kunnen laden. hmm, eerst zien, dan geloven. Stinkt overigens behoorlijk erg naar apple strategie.

Warmte productie is helaas ook slecht. zodra je een video afspeelt (720p of 360p maakt niet uit) dan voel je onder je linker hand precies waar de processor zit. Je handen branden doe je niet, maar dat had koeler gemoeten.

Verdere hardware
In de winkel dacht ik te zien dat er twee hdmi poorten zaten aan de onder/linker kant. blijken echter een soort van mini hdmi dingen te zijn, waardoor ik voor niks een HDMI kabel van 30 euro heb gekocht :X
Archos verkoopt los een soort van docking center, waarmee je 'm via een normale HDMI kabel op de TV kan aansluiten om oa. je favoriete tv serie op te nemen. Ik heb hier geen ervaring mee omdat ik dat ding niet heb. Maar het lijkt me prachtig, zeker gezien ik geen harddrive recorder heb.

Hij is ook uitgerust met GPS, ik heb 't nog niet geprobeerd, want je moet voor de software daarvan extra betalen. en daar heb ik geen zin in. Ik gebruik 't niet.

Nouja, voorlopige conclusie, er zullen wat updates volgen. Waaronder foto's, m'n camera is dood :z .
De archos5 internet tablet is een prima tablet voor dagelijks gebruik. Wie geduld heeft met opladen, en een beetje verwarming onder z'n linker hand niet erg vind heeft aan dit tablet een hele goede. De mensen zonder geduld en die van kou houden trouwens ook. Want dan moeten ze maar even geduld hebben.
De sofware werkt prachtig en soepel.

Update; 07/08/2010:
De tablet is nu een tijdje in mijn bezit en waar ik eerst kritiek op had (accuduur, warmte productie, opladen) is niet meer zo. De accu gaat nu echt een goede 20 uur mee met muziek, een dikke 6 met video's. zoals archos beloofd, had wat mij betreft wel wat meer mogen zijn, maar ik ben erg tevreden.
Overigens voor een tientje een 1000mA usb oplader bij de mediamarkt gekocht, laadtijd is nu prima. Niet erg snel, maar gewoon goed.

Wel zijn er een paar kritiekpuntjes bijgekomen:
- De internet connectie is niet altijd even constant. soms zegt ie dat m'n thuis adres out of range is terwijl ik 5m van de router vandaan zit. als wifi dan uit en dan weer aangedaan word dan geeft ie signaalsterkte excellent aan...
- erg schade gevoelig. Tijdens een fiets tocht heb ik 'm in m'n stuurtas gehad tezamen met mijn mobiel in een apart vakje. M'n mobiel is niet van graniet en na een niet al te beste weg zaten er drie kleine butsjes in m'n scherm.
Hij is een keer uit m'n zak gevallen op een terras. op hele gladde en relatief zachte tegels. gevolg lelijk deukje in de achterkant.
- af en toe loopt ie vast (1x in de twee weken) en dan moet je 'm handmatig resetten. Vervelend, en al helemaal omdat je dan de datum/tijd opnieuw moet instellen en calibreren. niet handig in de trein.
Tip: als je elke keer als je een paar programma's open heb gehad en je gebruikssessie voorlopig is afgelopen met system monitor alle programma's killen om zo RAM vrij te houden. beetje raar, hij loopt nooit vol, maar 't helpt.

Maar ik ben een dik tevreden archos5 IT gebruiker.
(nog een klein pluspuntje, m'n buurmeisje vond de achterkant een erg fijne make-up spiegel :+)
Tevens de enige foto die ik er toevallig van heb geüpload

Update, 22-08-2010:
-Sommige functies van het ding blijken door archos uitgeschakeld. De FM zender (niet zo erg) en Tethering (wel erg). De FM transmitter staat in de handleiding, maar kun je in de praktijk gewoon niet aan zetten. Tethering komt er gewoon niet in voor. (via open office gesearched, maar 0 hits op tethering, tether etc.)
-Ik mis toch 3G en een bel functie. Als ie dat had gehad dan was het voor mij het apparaat van de eeuw. Nu heb ik deze bewust gekocht en er rekening mee gehouden dat ie dat niet had, maar ik begin meer en meer in te zien hoe handig een 3G versie van een apparaat kan zijn. Ookal is er geen 3G versie van deze.. (misschien over niet al te lange tijd een 7" of 10" tablet met 3G kopen??)

Update, 23-03-2011
Vorige week dinsdag (15-03-11) heeft de archos5 IT het leven gelaten.
Volgens mij is het de GPU die dood ging. Veel artefacts en het beeld dat telkens verschoof en knipperde.
Meteen terug gebracht naar de Mediamarkt, reparatie duurt op z'n minst 4 weken. Om die tijd te overbruggen een iPad gekocht. Ben er nog niet over uit welke het huis uit gaat als de 5 terug is. De iPad kan een stukje meer, en een heel stuk minder....

Update, 06-04-2011
de 4de van de mediamarkt een nieuwe gekregen.

Heb jij ook een Archos 5 Internet Tablet Zwart?

Goed dat je een review over deze tablet schrijft.
Ik heb hem ook, en ben zeer tevreden.

Toevoegingen:

22 uur accu wordt alleen door Archos beloofd als je muziek luistert, ik denk dat ze hierbij bedoelen dat je het scherm uit hebt staan.
7 uur accu hoor je te halen als je films kijkt bij scherm op laagste stand.
Tja, hij wordt een beetje warmer aan de linker kant als je hem flink gebruikt, maar ik vind dat eigenlijk geen minpunt waardig.

Bij de nieuwe firmware versie zit een gratis versie van het programma ThinkFree Office hiermee kan je (microsoft office) documenten, werkbladen en presenties bekijken en bewerken (ook nieuw aanmaken). In combinatie met een bluetooth toetsenbord (zelf gebruik ik deze) kan je prima notuleren oid.
'k Vind het zelf wel prettig om het op deze manier te doen, zodoende zit ik tijdens een overleg niet verstopt achter een relatief grote laptop.

De voornaamste reden waarom ik dat ding heb gekocht, is dat ie bluetooth tethering ondersteunt. Hij pakt de (3G) verbinding van mijn mobiel, in de trein kan ik dus op een relatief groot scherm internetten. Inzoomen is amper nodig, en de browser werkt prima.

Daarnaast kan ie ook via UPNP films muziek en afbeeldingen afspelen.

Ooit ben ik op een forum een foto de binnenkant van deze tablet tegengekomen, als ik het me goed kan herinneren zat er een accu van 2200 mAH in. Voor een tientje koop je bij de handyman een ac-usb adaptor met als max vermogen 1A, de tablet laad hiermee aanzienlijk sneller.
Een willekeurige mobiele telefoon lader met micro usb volstaat ook.
Deze usb hub met max 2A voeding (staat niet in de specs maar ik hem hem zelf), is wellicht ook een goed idee, kan je gelijk eventuele andere apparaten snel opladen.
Ik durf geen laad-tijd te zeggen, omdat ik dit nooit bijgehouden heb.

Er zit een goede community achter de Archos producten.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 25 juni 2010 15:31]

Ik mis een ander positief punt. De prijs is behoorlijk scherp voor wat je krijgt.

Deze link geeft wat extra informatie.
Charging the battery via the USB cable is very slow, taking anywhere between 6 and 10 hours in our tests. You can charge quicker by purchasing an AC charger or DVR station but we’d like to USB charging performance improved significantly. Somewhere in the margin of 3-5 hours would be ideal.

Another thing we didn’t like was the proprietary USB port used to charge the device. We would have preferred to have seen the standard USB port seen on many electronic devices likes cameras and sat nav systems. That way, if ever you lost the USB cable you could use a spare from say your camera.

Battery length on the whole is pretty good. We tested watching videos, web TV, listening to music and browsing the internet. The battery would last several days before needing charging. In a continuous video play test the battery lasted 5 hours with the LCD brightness set to the default factory level. This is a little less than the 7 hours claimed by the manufacturer.
Ik vraag me af wat de capaciteit van de accu is?

Een andere leuke optie van dit device is dualOS.
dat vind ik niet echt, die moonse die ik aangaf is scherper geprijsd.

en dat dvr station valt bij mij onder apple mentaliteit. maar ik denk dat ik er toch maar aan moet.

Edit: dan maar wat langer wachten met opladen, 60 piek voor de HDMI mini station en 130 voor de DVR vind ik teveel :X

[Reactie gewijzigd door .Sjoerd op 24 juni 2010 18:47]

Ik heb ze eens vergeleken.

Ik zie dat de Apad een minderwaardig device is t.o.v. de Archos 5 Internet Tablet.

De verschillen.
Extra Apad.
1) Camera.

Extra Archos 5 Internet Tablet:
1) Cortex A8 ARM processor. (Apad een WM8505 minderwaardig tov deze SOC).
2) DualOS
3) Waarschijnlijk meer geheugen, hoewel het niet helmal duidelijk is hoeveel geheugen de APad heeft.
4) Langere accuduur 7 uur tegen 3 uur voor de APad.
5) Wifi tm n standaard Apad tm g.

Link Archos 5 Internet Tablet.

Bij de Moonse-E-7001 praten ze soms over dual core.
CPU: RK2808 Chipset (ARM9 @ 600 MHz + DSP @ 550 MHz dual-core)
Dit is geen dual core zie de link van de fabrikant.
RK2808 is a highly-integrated, high-performance, low-power digital multimedia

processor which is based on Dual Core (DSP+CPU) architecture with hardware accelerator.
De noemen de CPU 1 core en de DSP de andere. Dus volgens de normale spreekwijze geen dual core.

[Reactie gewijzigd door 112442 op 25 juni 2010 08:40]

Als ik jouw link over de extra informatie bekijk, gaat die over de Archos 5 en niet de Archos 5 IT? De plaatjes van het device komen namelijk niet overeen met die van de IT op de archos site. En blijkbaar zit er op de IT geen USB-host ondersteuning zonder gebruik van de externe dockingstations :'( Net iets waarom ik meestal voor de Archos ga. Heb nu een Gmini 402, maar de capaciteit is niet meer genoeg, vandaar dat ik op zoek ben naar een andere.

Edit : 1e 2 regels was al genoemd

[Reactie gewijzigd door idef1x op 25 september 2010 15:33]

Hoewel ze in de link die jij hebt gegeven zeggen dat ze uitkijken naar de Archos 5 internet tablet, is die review zelf van de Archos 5, dit zijn 2 verschillende producten.

De tablet uit die review heeft geen wifi N of bluetooth, de internet tablet versie wel.
Verder is de multimedia software volgens mij wel kwalitatief vergelijkbaar, maar niet hetzelfde.
kan je hier ook ebooks op lezen?
ze zeggen van wel, ik heb alleen nog maar wat pdf'jes bekeken...
Als jij een vastloper hebt, ga je dat minuscule resetknopje indrukken?
Tja... dan vraag je er zelf om, je moet dan dingen opnieuw instellen. (Hardreset)

Tip:
Als je een vastloper hebt kan je beter de powerknop 10 seconden ingedrukt houden, dan gaat ie uit, en kan je hem gewoon weer opnieuw opstarten zonder gedoe. (Softreset)
Ok, maar dat is niet mijn ervaring, hier gaat ie vlekkeloos...

Ondersteunt jou router ook wifi N?

Op welk kanaal zit jou router?
'k Zit zelf bijvoorbeeld (lekker rustig) op kanaal 1 terwijl de rest van de buurt elkaar op kanalen 6 en 9 zitten 'te verdringen'.

Misschien kan je nog wat aan je router tweaken voordat je besluit dat dit een kritiekpunten op deze tablet is?

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 8 augustus 2010 15:28]

een hardreset voer ik alleen uit omdat bij sommige vastlopers de softreset niet meer werkt.

ik heb geen idee of mijn thuis router wifi N ondersteunt, ik dacht het niet...
die op school en bij m'n vader thuis wel, maar ook daar heb ik hetzelfde probleem.

kanalen zal ik is even naar kijken, thnx voor de tip. :)
Ik heb gehoord dat de software heel erg traag is in de bediening en daarom niet fijn werkt. Is dat zo?

Zelf heb ik een tijdje kunnen spelen met de gewone Archos tablets (ook de nieuwste) waarop ofwel Linux ofwel Windows draait. Maar dat is gewoon dramatisch, veeeeeeel te traag om lekker mee te werken. Zodra je een filmpje gaat spelen doet de media chip alles dus dat werkt wel prima, maar de interface is niet fatsoenlijk om mee te werken.
Niet op de Archos 5, die gaat lekker soepel
Een vergelijk tussen mijn eigen Archos 5 IT en eentje van de oudere generatie zonder android leverde op dat de oudere Archos 5 qua software veel sneller en vooral responsiever werkt. En dat is jammer... :/
Hey .Sjoerd,
dank voor je review. Sta op het punt hem te kopen, maar wat bedoel je met schadegevoelig? Betreft dit ook het scherm in de zin dat ie snel krast? Heb een smartphone waarbij hij na een maand gebruik al gekrast was vanwege in dezelfde broekzak stoppen als mijn sleutels :(

Wat de GPS betreft, kun je die wel gebruiken als je een GPS applicatie uit de market gebruikt (GPS status oid?). De navagatiesoftware boeit me niet zo, maar ik zou wel graag de GPS voor de coordinaten willen kunnen gebruiken.

PS : Een nieuw apparaat moet je toch ook eerst helemaal opladen voor je hem leegtrekt om uiteindelijk de volle capaciteit te krijgen?
Schade gevoelig geld helaas niet alleen voor het scherm. Ook voor het plastic en het metaal op de achterkant
De GPS is vrij traag. Maar dat kan aan mijn software liggen en/of mijn locatie (midden in de polder).
En Dat laatste is idd waar.
Ik heb hem ook gekocht om mee te nemen op vakantie, nu zit ik met het probleem dat ik geen pc ter beschikking heb ginder --> kan hem niet herladen....
Nu heb ik van mijn fototoestel een AC to USB charger en hier staat op als output: 5v - 0.5A
Kan ik deze gebruiken om de batterij op te laden? Heb wat zitten zoeken naar specificaties over de laders, maar vind niets... post hierboven is handig, maar aangezien de specs van mijn lader niet overeenkomen wil ik het even vragen. ben een leek op dit gebied...

alvast bedankt!!!
Jou lader zal het prima doen, geeft even veel prik als usb van pc.
Ik heb voor 10 euro een 5v 1A lader gekocht maakt een behoorlijk verschil in laadtijd
Is het mogelijk om hier een ander besturingssysteem op te plaatsen? Of kan je met Android een andere PC remote overnemen? (zoals met MS Remote Desktop of RealVNC)

[Reactie gewijzigd door Cyberblizzard op 5 augustus 2010 10:18]

@ idef1x, zonder te willen aanvallen maar je stopt toch geen mobiel in dezelfde zak als waarin je je sleutels stopt? Als je een apparaat zo gebruikt vind ik het niet vreemd dat ie krast
"En zoals ik al vermoedde ging dat om features waarvoor je moet betalen of een accesoire moet kopen." Dit is dus voor mij al jaren een reden dat ik geen Archos koop, vind het een onbetrouwbaar bedrijf.

Hoop dat de batterij duur na een volle laad beurt aanzienlijk verbeterd.
het antwoord daarop is ja :)
Wat voor features betreft dit?

Om een beetje gevoel hier bij te krijgen.
gps,hd video recording van tv en codecs (welke ik nodig heb.)
En snellere lading... :(

[Reactie gewijzigd door .Sjoerd op 25 juni 2010 10:26]