JVC Everio GZ-HD620 Zwart Review

Jelle Mees 23 juni 2010, 3.752 views

JVC Everio GZ-HD620 Zwart

Pluspunten

• Compact
  • Licht
  • Mooi ontwerp
  • 30x Optische Zoom
  • Features
  • Plug & Play en Drag & Drop is perfect mogelijk
  • Beeldkwaliteit in zonlicht
  • 3 jaar garantie indien je een review schrijft over het product op Kieskeurig.nl
  • Automatische lens-bescherming
  • Val-bescherming

Minpunten

• Ziet er goedkoop uit
  • Beeldkwaliteit van stilstaande beelden
  • "Noise" bij nacht-opnames
  • Opstarten duurt 6 seconden

Beeldweergave Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 3
Ik heb de camcorder aangekocht voor 430 euro in begin juni 2010. Ik heb gekozen voor deze camera omdat er eigenlijk geen slechte reviews te vinden zijn over dit toestel. Ook hebben enkele filmpjes op Youtube mij kunnen overtuigen van de mogelijkheden en de beeldkwaliteit van het toestel.

De camcorder is niet duur, en als ik eerlijk moet zijn zie je dat ook wel aan de behuizing. Maar je voelt het niet. Als je de camera in je handen hebt voel je duidelijk dat uiterlijk kan bedriegen. Ik heb enorm grote handen en toch zit deze camera goed in mijn hand. Het is wel geen toestel dat je een paar keer moet laten vallen, want ik denk dat het één val van anderhalve meter nauwelijks of misschien zelfs niet zal overleven.

In tegenstelling tot héél wat andere camera's in deze prijscategorie beschikt het toestel niet over een touch-screen. Sommigen zien dit als een nadeel, ik persoonlijk niet. Je hebt op deze camera namelijk touch-knoppen aan de onderkant en aan de linkerkant van het LCD-schermpje. Aan de linkerkant moet je het eerder beschrijven als een touch-bar. Bepaalde regio's van deze streep hebben de functie als touch-knop, maar de streep kan ook gebruikt worden als scrollbar in de menu's. Dit heeft als voordeel dat je scherm nooit smerig wordt, maar als nadeel dat navigeren toch iets moeilijker is. Het scrollen is namelijk niet altijd even handig. Pijltjes touch-toetsen waren handiger geweest.

De camcorder beschikt niet over een micro-input maar dat vind ik persoonlijk begrijpelijk in deze prijs-categorie. Wat wel leuk is dat de camera automatisch de lens beschermt wanneer je hem uitschakelt. Hij zal dus nooit stof kunnen opnemen als je hem voor een week op je bureau legt.

Het leuke aan deze camera is dat je veel krijgt voor weinig geld. Veel opslagruimte, FULL HD, 30x Optische Zoom, dat is toch al de moeite voor nog geen 450 euro. 30x optische zoom kan je vergelijken met een zoom van ongeveer 10-50 meter afstand. Iets wat niet leesbaar is van op 10-50 meter is dus perfect leesbaar wanneer je volledig ingezoomd hebt ( hangt af van het lettertype en de lettergrootte natuurlijk ). Het leuke aan deze camera is dat je zowel bovenaan op de camcorder ( zoals bij de meeste camcorders ) als met touch-knoppen kan inzoomen. Je kan dus eigenlijk met je 2e hand het LCD-schermpje vasthouden voor meer stabiliteit bij het inzoomen en terwijl met je duim in en uitzoomen. Dat is veel handiger dan met je vinger naar links of naar rechts duwen met de switch bovenaan.

De camcorder heeft enkele extra's zoals een een One-Touch upload naar Youtube, het trekken van stilstaande beelden en extra software voor het bewerken van beelden. Maar ik denk niet dat ook maar één amateur of professional deze opties gaat gebruiken. Direct uploaden naar Youtube is leuk, maar je zal snel genoeg merken dat je bij elke opname iets of wat moeten sleutelen aan de contrast, brightness, saturation enz... omdat de camera weliswaar enorm scherp en helder beeld heeft, maar geen kleuren-resultaat oplevert dat overeenkomt met de werkelijkheid. Op zich is dit geen probleem aangezien je na enkele opnames al weet welke presets je moet gebruiken bij bepaalde scenario's, maar voor realtime en format-rendering is het niet ideaal. Je mag natuurlijk niet vergeten dat je de camera ook nog over verschillende instellingen beschikt waardoor je de beeldkwaliteit natuurlijk wel "on the spot" optimaal kan instellen. Persoonlijk ben ik wel een voorstander van na-bewerking. Ik neem dus alles met "auto" instellingen op. Op gebied van stilstaande beelden is deze camera echt geen topper. Voor mij is dit geen probleem omdat ik toch nog altijd een foto-camera gebruik voor degelijke foto's.

Deze camera beschikt niet over night-vision maar wel over een krachtig lampje dat eender welk voorwerp duidelijk verlicht van op 1-3m afstand. Bij echte nacht-opnames ga je wel wat "noise" moeten wegfilteren maar dat is normaal voor een camcorder in deze prijscategorie.

De camcorder beschikt over enkele ingebouwde filters zoals een beeld-stabilisator en een filter voor wind-geluid in de micro te reduceren. De eerste werkt zeer goed, de andere dan weer totaal niet. Volgens mij kan het toch niet zo moeilijk zijn om een licht moesje over de microfoons te plaatsen zodat wind geen storend geluid oplevert bij een opname. Wat ook leuk is dat de camera zich automatisch zal uitschakelen indien hij valt. Hierdoor heb je minder kans op beschadiging van bewegende onderdelen ( harde schijf ) als je hem laat vallen. Je kan deze optie in- en uit-schakelen. Want in sommige gevallen wil je misschien snelle bewegingen uitvoeren en dan wil je niet dat de camcorder zich uitschakelt. Maar voor een cultureel bezoekje komt deze optie wel van pas.

Voor diegene die graag wat film-materiaal in FULL-HD willen zien kunnen de volgende 3 filmpjes even bekijken:
- JVC GZ-HD620 1080P Test 1 ( Evening-sun )
- JVC GZ-HD620 1080P Test 2 ( Optical Zoom )
- JVC GZ-HD620 1080P Test 3 ( Image stabilization )
( De blokvorming is een resultaat van de compressie op Youtube. De originele beelden hebben geen blokvorming ).

Heb jij ook een JVC Everio GZ-HD620 Zwart?

Jij vindt wel erg veel normaal in deze prijsklasse. Ik heb ook deze camera overwogen en 1 van de belangrijkste punten om deze niet te nemen was de minimale brandpunts afstand. De camera begint geloof ik pas op 45mm (kleinbeeld equivalent). En een afstand van ca 2 meter. Filmen in een kleinere ruimte gaat haast niet.

Ik had wanneer het een JVC geworden was de X900 genomen kost nu slechts 400 euro bij Bol.Com wat bijna de scherpste uber camera is die je kan kopen voor overdag. Binnen is het een drama en de zoom alsmede minimale brandpunt afstand is vrijwel gelijk. In tegenstelling van je goedkope uiterlijk van de HD620 is dit bij de X900 absoluut niet het geval.

Ik heb uiteindelijk voor de Panasonic HDC-TM60 (16GB intern zonder harddisk maar wel een SD slot) gekozen die nu onderweg is. Ik zal ook hier een review van maken.

Ik vind je filmpjes wel erg leuk gedaan. Wat gebruik je daarvoor ?

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 24 juni 2010 00:55]

Ben erg benieuwd naar de revieuw van 'Han van Vilsteren'..

Kan je me een mailtje sturen als je je ervaringen geschreven hebt?
Kan je wat meer uitleg geven over dat brandpunt? Voor mij is het niet echt duidelijk wat je bedoeld. Ik been geen pro, slechts een amateur. De verklaringen op wikipedia en google zijn niet echt duidelijk.

En voor de bewerkingen heb ik Sony Vegas Pro 9 gebruikt.
De effectieve groothoek van de JVC is bijna 45 mm
De groothoek van de Panasonic SD60 / TM60 / HD60 is 35 mm,

Vergelijk het met een klik klak camera met 2 x zoom (35mm tot 70mm).

De Panasonic begint dan bij 1X zoom en de JVC pas bij 1,5 zoom (even heel zwart wit gesteld).

In de praktijk komt het er dan op neer dat je dus met name in kleine ruimtes ruimte te kort kan komen (badkamer :-) of baby kamer) omdat je er verder vanaf moet gaan staan en sommige ruimtes bieden die ruimte niet.

Focusering is bij de JVC wel goed genoeg volgens de specs kan hij op enkele centimeters in groothoek focussen en heeft ca 70cm nodig in de tele stand.

Het vervelende is dat met name op dit gebied de consumer cameras afwijken van de prosumers. De fabrikanten specificeren de uiterste waardes maw wat de camera mogelijkerwijs in 1 van de voorkeur modes kan. Focussen op 2cm is leuk maar je dient de camera wel expliciet op macro te zetten ergens diep verborgen in een menu. Dat wil je allemaal niet op vakantie want dat gepruts met modes kan ervoor zorgen dat je een andere scene ergens in een dorpje ook nog in de macro stand aan het filmen bent. Dus ik persoonlijk vind de capaciteiten van de camera in de volautomatische stand belangrijk.

En op dit gebied scoort de panasonic erg goed maar ja ik zal het jullie allemaal gaan vertellen in de komende review want de camera is binnen.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 25 juni 2010 00:18]