Duux Whisper Flex Smart inclusief batterij (Wit)

€ 189,-

Duux Whisper Flex Smart inclusief batterij (Wit) Review

epoman 20 juni 2020, laatste update op 12 november 2020, 2.208 views Product gekocht

Duux Whisper Flex Smart inclusief batterij (Wit)

Veel features voor veel geld, kwaliteit is niet waar ik op hoopte. Wel stil.

Pluspunten

• Stil
  • Accu is handig
  • Veel standen
  • Oscilleert over twee assen

Minpunten

• Duur voor wat je krijgt
  • De as voor de bladen lijkt krom, de bladen trillen
  • Bediening voelt erg goedkoop en fragiel
  • Fysiek lager dan gemiddelde staande ventilator
  • Uitzetten kan alleen door de batterij eruit te halen

Kwaliteit Score: 2
Kleine update november 2020: Inmiddels een hele zomer gebruikt. Wat zaken toegevoegd mbt geluidsproductie en gebruiksgemak. Heb me inmiddels neergelegd bij de nadelen, dus die blijven wat mij betreft staan en maken de beoordeling niet hoger.
In het kort
Stille ventilator met veel verschillende standen en mogelijkheden (accu, smarthome) voor een vrij stevige prijs. Ik zocht vooral een stille ventilator en dat deze een accu had, leek me dit interessant om te proberen.
Stil, maar prijzig. Of prijzig, maar stil.
Heb nog nooit zoveel geld aan een ventilator uitgegeven en dat schept toch bepaalde verwachtingen. De reviews waren overal lovend over het geluidsniveau en dat blijkt ook terecht. Hij is erg stil in de lage standen. Je moet soms echt kijken om te zien of de bladen draaien, omdat je dus niet kunt horen dat 'ie draait. Zelfs als 'ie in dezelfde ruimte staat. Voorbeeld: Je hoort 'm niet als je met de tv aan op de bank zit, en hij staat pal naast je. Voor wat 't waard is.
Bediening en features
Er zit een remote bij, die werkt beter dan de knop op de voet. Hij draait zowel links/rechts als op/neer. Heeft 26(!) snelheden en een 'variabele' snelheid om natuurlijke briesjes te simuleren. De smart/connected opties gebruik ik niet omdat die voor mij op geen enkele manier voordelen bieden boven de meegeleverde remote. Helaas kun je die blijkbaar ook niet volledig uitzetten waardoor de accu nog steeds leegloopt als je de bladen stilzet. Er zit een handvat aan de achterkant waarmee je 'm eenvoudig kunt verplaatsen (zie kopje 'accu'). Een ander voordeel waar ik pas na de zomer achter kwam, is dat je het ding relatief eenvoudig weer in de doos kunt terugstoppen. Gooi de doos dus niet weg, dan hoef je er niet de hele winter voorzichtig omheen lopen in de berging.
Accu
Door de accu die in de voet zit kun je de fan eenvoudig (tijdelijk) verplaatsen, de accu werkt op lage standen ergens tussen de 8 en 12 uur (niet exact gemeten maar is 's nachts nooit uitgevallen). Overdag aan de stroom en 's nachts op accu in de slaapkamer (of andersom) biedt dus de mogelijkheid te besparen op een extra ventilator.
Kwaliteit
Tja. Lastiger. Op veel punten is het gewoon niet helemaal wat ik er van had verwacht. Het ding is grotendeels opgetrokken uit plastic en daar word je doorlopend aan herinnerd. De bediening en het display in de voet hebben speling en geven bij gebruik een goedkope en breekbare indruk. De remote doet wat 'ie moet doen maar bouwkwaliteit en materiaal passen niet bij de rest van het pakket. De bladen zitten net niet recht of lijken niet precies in het midden vast te zitten. De accu werkt op zich prima maar zolang die erin zit lijkt de fan niet volledig uit te kunnen (bladen stil maar display blijft actief), waardoor deze ook leegloopt als je de fan niet gebruikt. Het batterijklepje is moeilijk open te maken. Klinkt wellicht als een opsomming van 'onbenullige kleine dingetjes' maar in deze prijscategorie verwacht ik dat er beter over de kwaliteitsbeleving is nagedacht.
Ik kan deze niet echt af- of aanraden. Als budget geen probleem is en de enige eis 'een stille ventilator' (of 'een grote ventilator op accu') is, dan is dit min of meer de enige optie en zul je moeten wennen aan de rest. Qua budget kruipt dit echter in de buurt van luchtreinigers, en dat zijn in de basis ook relatief stille ventilatoren (tip voor de volgende hittegolf).

Al met al is het in mijn beleving nogal een 'mixed bag' waar ik moeilijk een eenduidig oordeel aan kan hangen.

Heb jij ook een Duux Whisper Flex Smart inclusief batterij (Wit)?

Ben het met een aantal punten met je eens, maar ik ken ook fans die beroerdere kwaliteit hebben.

Zijn deze duur jazeker. Bied het heel veel gemak meer nee. Zijn ze stil, ja enorm, tov wat ik gewend ben.

Ik heb er zelf nu 3 (elke slaapkamer 1 en in de woonkamer)

Wat ik deel met je is de fragiliteit die de knop heeft, dat voelde voor mij ook van Ehm ok dit lijkt een makkelijk stuk te maken onderdeeltje.

Daarbij was het koppelen van de WiFi niet heel voor de hand liggend, er zit namelijk geen functie in het menu zelf, maar je moet de knop dus 5 seconden indrukken en dan gaat hij terugtellen van 100 naar 0 en dan kan je hem via de app koppelen.

Ik was vooral op zoek naar stille fans die ook niet na 2 meter meer te voelen zijn. Dat bieden deze zeker aan, ook het zowel horizontaal als verticaal blazen is fijn.

Dat de display aanblijft op de accu is precies hetzelfde als op de netspanning. De fan blijft in een soort idle modus staan want het is een smart device (overigens ik heb degene zonder accu, dat vond ik geen meerwaarde, heb wel overal stopcontacten) dus moet altijd benaderbaar zijn om iets te kunnen doen.

Je geeft aan dat de smart functies geen meerwaarde over de remote hebben. Ben ik deels met je eens. Het IR oogje op de fan zit namelijk ongelooflijk kut weggewerkt aan de voorzijde van de voet en dat werkt dus niet altijd. In dit geval gebruik ik dus de app of zeg tegen de google hub dat de ventilator op kamer x aan moet.
Hoe gebalanceerd draaien de bladen bij die van jou?
Volledig gebalanceerd geen enkele afwijking of uit balans zicht of hoorbaar.

Ik hoor ook mensen wel eens klagen dat de rotatie motor geluid produceert wat storend kan zijn vooral snachts ik ben er achter dat dit veroorzaakt wordt door de ondergrond als je hem op een tafeltje of een kast zet dan resoneert het geluid van de motor iets in het kastje, nog niet storend genoeg voor mij of van wakker te worden. Maar op normale ondergronden zijn de motoren dus ook stil
Hmm. Resoneren heb ik nog niet opgemerkt. Er zit bij mij wel een zichtbare afwijking van een paar millimeter in, wat me niet bevorderlijk lijkt voor de lange termijn.

[Reactie gewijzigd door epoman op 21 juni 2020 01:08]

Lijkt me inderdaad ook niet. Ik zou hem in dat geval terugsturen indien mogelijk
Nog een besteld ter vergelijk maar die was DOA. Bizar.
OW wow dat plan je ook niet, via welke toko?
Beide via CB. De tweede reageerde niet op netstroom, alleen op accu. En ook bij deze een schmutzig ogend plasticje met belletjes eronder op de display. De 'oude' ook weer in elkaar gezet om te kijken of het aan de voeding of de fan lag, bleek toch echt de fan te zijn. Maar opmerkelijk genoeg lijkt bij de eerste nu de onbalans grotendeels eruit nadat ik 'm opnieuw in elkaar heb gezet. Apart, wel positief. Alsof ze op verschillende manieren in elkaar kunnen. Tweede gaat retour, de andere kijk ik toch nog een paar dagen aan dan.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.