Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM3 (Zwart) Review

xs4me 20 juni 2020, laatste update op 1 juli 2020, 2.632 views Product gekocht

Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Na een aantal ANC's geprobeerd te hebben de afgelopen jaren die me nooit konden overtuigen, na alle lovende reviews over de geluidskwaliteit, deze Sony maar 's geprobeerd. En deze valt zeker niet tegen en komt met voordelen die alternatieve oplossingen niet bieden, maar tegenover duidelijke nadelen.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • ANC (Dynamische)
  • Draagcomfort
  • Degelijk en praktisch ontwerp

Minpunten

• Geluidskwaliteit BT
  • Duurzaamheid (accu)
  • Niet beter dan PNC
  • ANC "druk kamer"
  • Lastiger slapen onderweg
  • Niet bruikbaar tijdens opladen
  • Absurd korte USB-C kabel
  • EQ niet bruikbaar indien bedraad aangesloten

ANC: Actieve Noise-Cancelling
PNC: Passieve Noise-Cancelling

Context
Ok, ik heb een bepaalde invalshoek bij mijn review. Dus het is belangrijk om die even te weten. Het is vooral ook een deel vergelijk en ervaringen in m'n eigen zoektocht.

Ooit begonnen met standaard dopjes die je bij je Walkman e.d. kreeg. Dus Sony dopjes van 2 - 5 euro zegmaar. Daarna hoger in budget gaan zitten met Sennheiser CX-400's o.a. Niet tevreden en dus een stap verder gezocht met Shure SE-535's die duidelijk een stuk beter waren ondanks de overduidelijk hogere prijs stap. Toch nog niet tevreden en m'n geluk gevonden in Phonak Audeo PFE-232's a 500 euro. Zoals je ziet, een hele serie in-ears (ik noem ze niet allemaal, maar ik beschouw deze even als ijkpunten in mijn prijsklasse verloop).

Voor de Phonak's heb ik vervolgens maatwerk dopjes laten maken en sindsdien was de zoektocht gestopt. Ik was perfect tevreden met deze setup voor onderweg. Maar ... Phonak's koptelefoon tak is gestopt en ik zit inmiddels aan m'n 3e en laatste draad (vervangbaar) en kan deze dus niet meer vervangen omdat de (niet universele) draden niet meer geleverd worden. Dus op zoek naar een alternatief die me dezelfde bevrediging gaat geven wanneer m'n laatste draadje het ook begeeft. Ik vind ANC in-ears, wetende dat PNC dat beter doet, onzin en zoek het qua ANC vergelijk in over-ears. Waarom? Omdat ik ergens nog steeds denk dat over-ear (geluid van buitenaf naar je toe) in theorie beter kan klinken dan in-ears (geluid in je hoofd).

Mijn geluidsprofiel
Er zijn natuurlijk 101 meningen en smaken en die zijn heel persoonlijk aangezien iedereen ander gehoor heeft. Velen zeggen dat het ultieme transparantie is. Puur, natuurlijk, zoals de producent het bedoelt heeft. Mja ... ik denk dan, ook die producent heeft het op een bepaalde set geluisterd. Dat pure kan helemaal anders zijn dan dat hij 't bedoelt heeft. Vroeger zocht ik dat ook, optimale transparantie en detail, in m'n stereo en HT setups en voor onderweg. Maar ik kwam erachter dat ik dat helemaal niet prettig vond. Je haalt namelijk de beleving uit muziek, het wordt vlak, leeg. Het kan me geen bal schelen wat de producent bedoelt heeft, ik wil ervan kunnen genieten zoals ik het bedoel.

Ik hou van bass, maar het kan zeker ook teveel zijn. Ik ben niet echt een bass-head, maar lage bass wil ik kunnen voelen als dat in de muziek zit, maar niet gaan boemen bij elke bass noot. Hogere bass mag de muziek warmer maken (maar niet overheersen waardoor er een sluier over het midden valt), midden moet in balans zijn, je haalt hier met name de vocals mee naar voren, dit moeten intiem kunnen klinken, maar moet niet zo prominent worden dat de rest wegvalt. Want zo'n stem in your face gaat snel irriteren. En het hoog moet er zijn voor de sprankeling in het geluid. Die geven de transparantie en ik hoor graag die timbre van een gitaar e.d. Maar ik ben tegelijkertijd erg gevoelig voor scherpe hoge tonen. Dus daar haak ik snel op af. Het wordt bij mij snel snerpend in 't gehoor.
Dan heb je nog soundstage. Je kunt die heel breed hebben of meer in de diepte, De Shure's bijv. hebben een ultra brede soundstage wat me gewoon ging irriteren. Ook omdat het mid-heavy was. Ik vind scheiding van instrumenten prettig, maar er moet nog wel een beetje focused zijn. In het echt staat de band ook geen 100m uit elkaar. De Phonak's zijn meer gecentreerd en hebben een diepte in 't geluid wat de muziek gelaagdheid en wat meer spanning geeft, soms ineens links en rechts dat je denkt, hey, lekker, waar de Shure's gewoon in your face zijn zegmaar wat snel vermoeid en gaat vervelen.

Anyway, dan weet je een beetje wat ik zoek en of dat bij jou past.

Wat zoal de afgelopen periode zoals geprobeerd heb in de zoektocht naar een vervanger:
- B&W P7's (non-ANC)
- Sennheiser Momentum II's (ANC)
- Bose Quietcomfort 35's (ANC)
- verschillende Chi-Fi in-ears

In deze review kun je lezen dat mijn bevindingen tot op heden erg opvallend zijn, dus lees zeker even verder. Dat gaat je wellicht een hoop geld besparen!

Degelijkheid & Design
Ingetogen praktisch design (ik heb de zwarte). Voelt degelijk aan, mooie materialen en, ondanks dat, lekker licht. Mooi op te vouwen tot een prima formaat voor onderweg. Al wint het op dit vlak natuurlijk nooit van In-Ears.

Draagcomfort
Bijzonder prettig. Is licht, dus zakt niet makkelijk weg. Valt lekker over m'n (niet al te grote) oren en irriteert niet echt. Ik heb wel altijd met over-ears toch wat lichte irritatie na een uurtje ofzo. En ik heb snel last van warme oren, zo ook bij deze over-ear, maar gemiddeld genomen wel minder dan andere die ik gehad heb. Of ik er ook mee kan hardlopen weet ik niet ... (nog) niet getest.

ANC (vs PNC)
De ANC van deze koptelefoon is de beste die ik tot op heden gehoord heb. Qua uitsluiten van geluid net zo goed als Bose, maar deze doet het variabel (energie efficiënter), met een hogere geluidskwaliteit tot gevolg. Het "druk kamer" gevoel ervaar ik met deze koptelefoon ook veel minder dan bij Bose. Helemaal perfect is het alleen nog niet, er komt nog steeds weleens wat ongewenst doorheen.
De Sennheiser Momentum's hadden een milde ANC, dus die zijn eigenlijk niet echt te vergelijken.
Toch merk je dat, naast het gebruik van BT, ANC gewoon wat impact heeft op de geluidskwaliteit, al is dat bij deze Sony's echt heel miniem geworden. Dat is bij de Bose's veel meer het geval. Op het BT deel kom ik later terug.

Mijn opvatting over ANC is deze: het kan simpelweg niet tippen aan PNC. Wat ik daarmee bedoel is het gebruik van in-ear's met op maat gemaakte oordoppen. Zelfs met deze Sony met ANC hoor ik nog steeds in de verte nog weleens een zachte stem bijv. Dat heb je bij PNC niet, dan hoor je echt niks van de omgeving en je hebt bovendien geen ANC die het geluid negatief beinvloed. Het zit ook comfortabeler, lichter, minder warm, je hebt geen "druk kamer" effect, je hoort "echt" niks meer om je heen, je hebt geen (slijtende) accu nodig, je kunt ermee op je oor slapen (afhankelijk van keuze in-ear's), duurzamer, je kunt de custom doppen vaak op meerdere koptelefoons gebruiken, je kunt er beter mee sporten etc ... vast nog meer voordelen, maar je snapt m'n punt.

Daar tegenover staan maar een paar nadelen. De optie om NC uit te zetten heb je niet met 1 druk op de knop (dopjes wisselen). En eh ... tja, misschien dat je over-ears prettiger vind zitten? Maar ten opzichte van op maat gemaakte doppen kan ik me dat haast niet voorstellen.

Dus op dit vlak geef ik nog steeds de voorkeur aan een PNC oplossing. En ik kan me haast niet voorstellen dat dit ooit gaat veranderen als het om enkel de geluidskwaliteit gaat. Het probleem wat ANC probeert op te lossen is sowieso namelijk geen probleem als je gewoon PNC toepast.

Geluidskwaliteit
Ik vond de Sennheiser's vergelijkbaar klinken als deze Sony's qua geluidskwaliteit. De Bose vind ik qua geluid niks, dus daar kan ik kort in zijn. De P7 had duidelijk een andere signature, die had een meer live-sound. Een drum was echt meer een drum, het klonk wat organischer dan deze Sony's en Sennheiser's, welke wat meer studio achtig klinken zegmaar. Meer bassy en en het midden/hoog wat milder waar de P7 meer dat muzikale, soms wat rauwe, karakter had en meer midden en hoog. Lastig om hierin een winnaar aan te wijzen, want eigenlijk zou m'n voorkeur liggen tussen de P7 en de Sony, maar dan zou ik voor de Sony kiezen, omdat die ook een meer compleet pakket biedt.

Als ik deze Sony's naast m'n geluidsprofiel leg dan heeft het zeker de warmte in het geluid, de bass is aanwezig. Wel vind ik de bass een tikje lui vs dynamisch. Ik mis een beetje drive en mag het van mij iets minder wollig. De hogere bass frequenties zijn wat beter voor de warmte, maar loopt iets te ver door naar het midden, de vocals mogen van mij wel wat cleaner klinken. Qua hoog is er een goede balans tussen detail zonder snerpend te worden. Datzelfde detail mis ik alleen iets in 't midden-hoog. Met de EQ heb ik het beter kunnen finetunen met iets meer accent op midden en hoog en dan relatief de sub-bass (1k) een tandje lager. Dan wordt de bass iets meer snappy en het midden wat cleaner. Al met al blijft het allemaal net wat te ingetogen, een lichte sluier over de muziek, maar daardoor is het wel prettig en rustiger om langere tijd naar te luisteren.
Qua soundstage; het geluid klinkt dichtbij en heeft focus. De soundstage is echter niet voor je en is ook niet gespreid om dat live-gevoel te creëren. Het zit echt meer "in/om" je hoofd zegmaar. Dus ik zou 't geluid beschrijven als vrij small met een ruimtelijk effect. Wat me wel opvalt is dat de Phonak's met stereo een middelpunt creëren en dan in de breedte gaan. Bij deze Sony's lijkt het wat meer gespreid te zijn, muziek komt van links en rechts en er is niet echt een vaste "stage". Dus het is meer een soort "surround effect" dan een echte stereo ervaring.

Qua dynamiek en drive ligt het ook nog erg aan de muziek. Met electronica, bijv Trentemoller of Rudimental, vind ik 't qua drive en dynamiek erg tegenvallen, maar qua treble wel weer prettig. Met oudere pop/rock muziek (Roger Waters bijv) lijkt deze koptelefoon echt helemaal tot hun recht te komen. Die zijn met wat minder loudness opgenomen en dan zorgt de bass laag ervoor dat het mooi warm en prettig klinkt, wat lang niet altijd lukt met oude rock. De combo van oude drums met hihats en claps is veel dynamischer dan moderne electronica muziek. Ik ben een allrounder qua muziek, net hoe m'n bui is, dus dat maakt de zoektocht voor "de perfecte" koptelefoon nagenoeg onmogelijk. Maar een andere goeie test vind ik altijd "Money for Nothing" van Dire Straits en ik vind dan de drum intro echt een beetje tegenvallen qua dynamiek. Het blijft een beetje te beleefd en ingetogen.

Ik merk ook duidelijk verschil tussen bedraad of draadloos vanaf hetzelfde apparaat (getest i.c.m. een iMac en iPhone XS). Daarover meer in het volgende hoofdstuk.

Vergeleken met m'n Phonak's (met custom oordoppen); de Phonak's klinken beter. De weergave is met de balanced armatuur zo helder en dankzij de tuning met zo'n mooie treble. Dat lukt deze Sony's niet. De Shure's hadden een meer live-stage en midden gericht geluid. Interessant, maar vond ik vrij vermoeiend als je wat langer luisterde. Dan zijn deze Sony's echt wel prettiger.

In m'n zoektoch heb ik ook een aantal Chi-Fi in-ears gekocht omdat ik nieuwsgierig was na het horen van goede berichten. Dit waren:
- Tin HiFi T4 - $79 met $20 coupon code op LinSoul
- GuideRay GR-i - $39, $20 coupon voor gebruikt.
- BLON BL-03, €27,50 (Ali)

De BLON's had ik eerst en ik was aangenaam verrast. Het was echt wel van, wow! Dat dit kan voor zo'n bedrag! Een tikkie te bass-heavy voor mij, maar verder echt wel goed. Dus dat smaakte naar meer.

De Tin Hifi's volgden en waren duidelijk een stuk transparanter. Echt heel erg goed geluid als je transparant zoekt, maar net weer een tikkie te bass-light voor mij. Ook het draagcomfort vond ik zelf wat minder. (steken ook uit)

Natuurlijk wel weer wat te tunen met de EQ, maar je krijgt toch nooit hetzelfde resultaat als een match die standaard gewoon top is. Als je veel moet EQ'en dan weet je dat ik eigenlijk nog niet je match gevonden hebt.

Als laatste kwamen de Guideray's aan bod en die raakten voor mij de sweet-spot. Mooie bass, meer natuurlijk (dynamische drivers vs. balanced armatures in de Phonak) met een mooie midden-hoog balans die toch nog een levendig en live-achtige karakter geeft zonder te vervormen. Misschien dat ik wel iets inlever qua controle en pure weergave tov de Phonak's, maar het geluid is gewoon heel plezierig met een prettige bass en treble.

Draadloos vs draad
Het is leuk hoor dat draadloos, maar het gaat gewoon ten kostte van de kwaliteit. En zo ook bij deze Sony. Dat merk je meteen als je 'm bedraad aansluit. Ineens krijg je net dat laagje souplesse wat je kwijt raakt met wireless. Je merkt dat de instrumenten niet helemaal afgemaakt worden in timbre zegmaar, het is wat harder en grover. Zeker met ANC uit en bedraad merk je echt duidelijk dat deze Sony's qua geluidskwaliteit echt goed zijn. Bij enkel die toepassing zou het zeker een waardige vervanger kunnen zijn, maar met een aantal nadelen die ik met in-ears niet heb.
Dus gemak van draadloos, ja. Handig met bellen enzo en wie weet wordt het ooit goed genoeg. Maar wel ten kostte van een mindere duurzaamheid. Want je zit dan wel met een accu in dat ding die op een bepaald moment minder gaat worden. Dan heb ik toch liever dat draadje, want dat stoort me eerlijk gezegd niet.

Algemeenheden
Wat erg vervelend is, is dat je de koptelefoon niet kunt instellen als je bedraad aangesloten bent, omdat je dan niet met de app kunt verbinden (BT). Dus afstellen met draad, wanneer het geluid best wel wat anders is, kan helaas niet ... lekker handig jongens.
De app lijkt niet zoveel boeiends te bieden. Er zitten wel wat features in zoals geluidsrichting en wat basis presets waar je niks aan hebt en natuurlijk de handmatige EQ. De "Clear bass" optie ben ik nog niet helemaal achter wat ik daarmee moet. Staat op 0, maar lager of hoger zetten vergt weer aanpassingen aan de EQ, dus geen idee wat ik na een hoop gepiel zou winnen, maar het voelt allemaal erg basic aan en de meeste overige settings lijken vooral voor afbraak te zorgen. Ik had ook veel liever op de koptelefoon een paar ledjes gezien voor statussen dan van die app afhankelijk te moeten zijn. Dat kan allemaal echt wel een stukje beter.

De knoppen op deze Sony vind ik niet direct duidelijk en vergt wat gewenning. Ik druk dan snel weer op NC setting of start een nieuwe calibratie ipv 'm uit zetten o.a. De gestures op de koptelefoon werken wel goed.

De calibratie klinkt leuk, maar ik heb niet het idee dat dit veel doet. Ik heb bij mezelf en bij m'n vrouw met lang haar getest wat dan blijkbaar uit zou moeten maken, maar ik hoorde geen verschil. Ook niet in verschillende ambient omgevingen. Dus dat lijkt me meer een marketing gimmick.

Het nadeel van een over-ear is dat het voor mobiel gebruik gewoon wat minder is. Waar ik met m'n in-ear in een vliegtuig niks hoor en in slaap kan vallen op m'n oor, kan ik dat wel vergeten met dit ding. Al ligt dat natuurlijk heel erg aan de in-ear. M'n Phonak's hebben een heel klein profiel en heb ik 0% last van irritatie.
Ook vind ik het zelf niet prettig dat met over-ears m'n oren zo warm worden.

Verder is het vervelend dat je de koptelefoon 0,0 kunt gebruiken als die oplaad en is de oplaadkabel absurd kort (10 cm ofzo?). Totaal niet nodig.

Is dit een goede ANC koptelefoon? Jazeker! De beste die ik tot nu toe gehoord heb.
Wordt dit de vervanger van m'n customized Phonak's? Nee.

Deze Sony is zeker een mooi apparaat. Goed geluid (bedraad) met optie tot wireless als je dat liever wilt (ten kostte van geluidskwaliteit), gestures die werken, prima build, mooie case, maar gewoon met teveel nadelen t.o.v. PNC. Ik wil met deze review dus ook wel aangeven dat als je goed geluid zoekt het zeker niet veel hoeft te kosten met in wezen een beter resultaat. Je moet er alleen wel maatdoppen voor laten maken en dat blijkt voor velen (helaas) geen makkelijke of gebruikersvriendelijke stap.
In wezen lossen ze een probleem op die enkel bestaat door slechte isolatie, wat je met maatwerk doppen dus al oplost, maar dan een stuk efficiënter. In met name prijs, comfort, mobiliteit, resultaat en duurzaamheid.

Alleen als ik een voorkeur zou hebben voor over-ear, dan zouden deze Sony's voor mobiel gebruik wel in aanmerking zijn gekomen. Dan wel altijd bedraad, maar misschien dat het zo nu en dan uitkomt dat het ook draadloos kan. Maar ik vind ze net wat te ingetogen in dynamiek. Al is dat voor langer gebruik zeker wel prettig. Voor thuis, met open over-ears, zijn er wel betere alternatieven.

En wat doe je nu?
Met een koptelefoon van zo'n €30 euro heb ik denk gevonden wat ik zoek in de Guideray GR-i's. En dat is nogal een ontdekking. Tot op heden was elke prijs categorie echt een stap vooruit. Maar nu blijkt dat met de Chinese markt die pricing helemaal op z'n kop gegaan is.
Natuurlijk komt daar nog wel +- 100 euro voor de maat dopjes bij aangezien de Guideray's een grotere nozzle hebben dan m'n huidige maat doppen. M'n huidige maatdoppen hou ik er gewoon bij voor normale maat in-ears, mocht ik nog 's wat willen proberen. En bij toekomstige grotere nozzle's ben ik dan ook gedekt.
De tijd zal dan wel leren of het toch weer begint te kriebelen om andere koptelefoons te blijven testen. Het is uiteindelijk ook een hobby. Een hobby die met dit verhaal misschien anderen ook helpt.

Wat me daarnaast ook is opgevallen is hoe een single dynamic driver het voor elkaar krijgt zo goed te klinken tegenover de 2 of 3 driver setup van de Shure's en Phonak's die factor 10~15 duurder zijn. Ik heb met andere modellen in het verleden ook wel ontdekt dat "meer drivers" zeker een ingrediënt is voor vaak "slechter geluid" als je niet goed weet waarom je multi-driver toepast en hoe je deze moet tunen. Het klinkt natuurlijk leuk voor de marketing, maar het is echt niet zo makkelijk om zulke kleine drivers goed op elkaar afgestemd te krijgen. Dus laat je daardoor niet gek maken. Ik heb veel betere single of dual drivers gehoord dan 4+, sterker nog, ik heb nog nooit een goeie 4+ driver gehoord. En van de 3 driver Shure's was ik ook niet zo'n fan, al is dat vooral persoonlijk qua sound en niet omdat het technisch niet in orde was.
Ik denk dat de ideale IEM in theorie een combinatie is van een dynamic driver (voor de natuurlijke bass) en een balanced armatuur of wellicht een electrostaat voor het mdiden hoog, maar dat blijkt in de praktijk toch nog lastig. Dat is een avontuur wat wellicht nog een keer volgt.

En evenzo vraag ik me af; waarom kunnen Sennheiser, Sony e.d. dit dan ook niet voor een redelijke prijs? Want die in-ears zijn me altijd wat tegengevallen en zijn wel vooral de merken die je hier makkelijk koopt. Je wordt dan eigenlijk gewoon te kijk gezet door kleine bedrijfjes en hobbyisten die met een veel veeeel kleiner budget dus meer voor elkaar krijgen?

Nou, tot zover. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM3 (Zwart)?

Mooie uitgebreide review!

Ik gebruik de Sony alleen via BT, en ik hoor een gigantisch verschil tussen een HP ZBook met Windows 10 en een iPhone XR met iOS 13. Die. iPhone klinkt vele malen beter, alsof ik cd's met cassettebandjes vergelijk, ook al is het dezelfde 320 kbps mp3.
Dit komt mij ook erg bekend voor. Ik ben er achter gekomen dat mijn Laptop (Linux) de WH-1000MX3 de headphones standaard als headset (audio & voice) herkend waardoor de Sony dit ook doet..

Als ik vervolgens het audio profiel voor mijn Sony (op linux) overschakel naar "Audio Sink, A2DP" dan heb ik perfect geluid, maar dan werkt de microfoon niet meer voor spraak. Op mijn iPhone is het geluid eigenlijk altijd gewoon perfect.
Ik had me een tijdje geleden even verdiept in bluetooth profiles op linux.

Als je een beetje ervaring hebt met de command line kune je op een vrij eenvoudige manier profiles zoals aptx, aptx hd, ldac en aac toevoegen met deze tool: https://github.com/EHfive/pulseaudio-modules-bt

Aptx hd, ldac en aac zouden normaal gezien beter moeten klinken dan a2dp. Volgens google is ldac de beste keuze (het is dan ook een codec geschreven door sony) maar deze heeft een variabele bitrate. In scenarios waarbij de bluetooth connectie niet goed is kan je betere resultaten krijgen met aptx hd.
Thanks :-)
Dat zou kunnen inderdaad. Dat heeft misschien ook iets te maken met de BT standaarden die gebruikt worden op de bron (niet zo in verdiept).

Ik merkte vanaf de iMac of de iPhone XS geen verschil. Wel wanneer ik draadloos vs bedraad deed, dan werd het geluid voller en beter.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 juni 2020 17:42]

Bedankt voor de uitgebreide review. Vooral interessant om de vergelijking met PNC te lezen. Ook opmerkelijk dat je de voorkeur geeft aan IEM (met op maat gemaakte doppen). Ik zou toch zeggen dat een over-ear koptelefoon met z'n grotere drivers, meer uit de kast kan halen dan de minituur van een IEM.

Is deze vergelijking gedaan met de Sony bedraad of draadloos?

Waar raad je aan doppen op maat te laten maken?

Heb je de vergelijking wel eens gemaakt met een niet ANC headset, zoals bv de Philips Fidelio X2HR?
Dat is het gevoel wat ik ook nog steeds heb. Maar in de praktijk ervaar ik dat vooralsnog niet. Ik denk dat het vooral de positionering van de IEM (in je oorkanaal) is die dat compenseert.
Is deze vergelijking gedaan met de Sony bedraad of draadloos?
Beide, zie review. Ik zou als 't kan altijd bedraad doen.
Waar raad je aan doppen op maat te laten maken?
Het bedrijf waar ik 't liet doen (engels bedrijf) is niet meer actief in NL helaas (Dat is bedrijf ACS).
De enige die ik vooralsnog heb kunnen vinden in NL is Noizezz, wat gerund wordt door oude ACS NL eigenaar. Maar nog geen ervaring mee. Maar dat zal een dezer dagen wel een keer gaan gebeuren.
Je maakt dan een afdruk van je oren bij een audicien en die stuur je samen met je IEM op en dan wordt daar een custom mold van gemaakt die op je IEM past.
Jawel, maar de meeste zijn alweer ff geleden. De B&W P7 noem ik al in m'n review.
Verder in het verleden Sennheisers en Beyerdynamics, maar exacte modellen weet ik niet meer. Wisselend van mid- en highsegment. Klinken ook erg goed, maar ik zou niet direct zeggen dat omdat deze Sony ANC is (kun je ook uitzetten) ervoor onder doet - even los van persoonlijke geluidsvoorkeur. Het enige wat nog wel uitmaakt is een open of gesloten design. Met open heb je natuurlijk meer mogelijkheden en betere prestaties, maar vergis je niet in hoe fijn het dan wel is als je geen achtergrond-geluid hebt. Dus als je 't thuis gebruikt in een verder geluid-stille omgeving zou ik daar voor gaan, maar als je met kinderen zit of andere omgevingsgeluid bijv, dan is ANC en PNC ook thuis gewoon heel fijn en daar kan geen enkele HiFi headphone tegenop. Hifi is secundair aan isolatie is mijn ervaring inmiddels - ik bedoel, als een ChiFi van 30 EU al top kan klinken, dan is die isolatie belangrijker om te bereiken + draagcomfort. Muziek vanuit stilte is de grootste winst. Voor mijn gebruik is "voor onderweg" een vereiste, dus dan valt open design sowieso al af. Ik luister dan sowieso liever zonder koptelefoon op m'n mooie HiFi sets thuis.
Ik heb laatst nog wel een Grado SR80E geprobeerd, leek me wel weer 's aardig om een moderne "on-ear" te testen, maar men, dat viel erg tegen. Vond het 3x niks. Dan is deze Sony echt vele malen beter.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 9 september 2020 12:09]

Bedankt, ik vroeg mij al af hoe het in z'n werk zou gaan. Oordoppen op maat voor tijdens het slapen lijkt mij ook fijn. Dan zou ik dus een setje voor IEM en een setje voor het slapen kunnen laten maken! Helaas gaat dit alles wel even duren (incl. nog moeten bestellen van die GuideRay GR-i).
De reden dat ik op zoek ben naar goede headset, is voornamelijk om goed thuis te kunnen werken/zijn. Ik woon helaas aan een drukke weg (en in een oud slecht geisoleerd huis). Daar is momenteel weinig aan te doen, dus moet ik het op andere manieren verzachten.

Ik denk dat ik er verstandig aan doe om te beginnen met ANC (snel en gemakkelijke oplossing). Ik heb daarom puur vanwege de kwaliteit van de ANC volgens de review deze Sony's besteld (voor 222 euro, schappelijk!).
Vervolgens wil ik nieuwe IEM's bestellen en doppen op maat laten maken. Daarnaast hopelijk zelf de ramen isoleren (huurhuis), zodat ik ook ooit fatsoenlijk op een open koptelefoon kan luisteren.
Ik begrijp het concept van on-ear ook niet zo goed: dat moet toch minder goede isolatie en minder draagcomfort (want op oorschelp) opleveren?
Dan is A/PNC echt wel fijn inderdaad!
deze Sony's besteld (voor 222 euro, schappelijk!).
Top deal, ga je veel plezier van hebben. Prijs is inmiddels flink gezakt inderdaad!
Ik ook niet. En dat is weer bevestigd :-) Er zijn mensen die on-ear prettiger vinden. Meestal vanwege warme oren of grote oren bij over-ears die tegen de schelp komt. Dan is het met een kussentje op het oor blijkbaar prettiger. Maar je verliest inderdaad flink wat isolatie. Maar vanwege de vele positieve reviews van de Grado SR80E's wilde ik 't toch 's proberen.