Google Pixel 3a Zwart

€ 429,99
Specificaties 5,6" • 2220x1080 • 64GB - Bekijk alle specificaties

Google Pixel 3a Zwart Review

TR1969 20 juni 2020, laatste update op 20 juni 2020, 1.166 views Product gekocht

Google Pixel 3a Zwart

Eerste indruk is meer dan uitstekend gezien zijn huidige prijspeil.

Pluspunten

• Camera
  • prijs
  • Look en feel

Minpunten

• accuduur kon iets beter
  • geen draadloos opladen
  • Afleesbaarheid scherm in de volle zon

Introductie.

Als iOs gebruiker heb ik meerdere keren geprobeerd over te stappen naar Android.
Vanaf mijn allereerste iPhone 3GS tot mijn huidige iPhone 11 is er in de basis eigenlijk niet heel veel veranderd.
Icoontjes en schermopbouw zijn nog steeds erg vertrouwd en de functionaliteit is uiteraard enorm toegenomen maar eigenlijk door middel van een evolutie.

Android bleef altijd trekken en heb ik ook best wel een aantal keren geprobeerd met wisselende resultaten.
De beste ervaring heb ik het verre verleden gehad met een Nexus 5 al hoewel de ervaring vorig jaar met de Huawei P30 Pro ook niet tegen viel https://tweakers.net/prod...30-pro-256gb-crystal.html
Zelfs de oude Nokia Lumia 930 en Lumis 820 (prachtige oranje Windows telefoon) hebben mij kunnen bekoren maar de beperkingen van het besturingssysteem (Windows) deed mij toch weer overstappen.

Op Tweakers bleef ik eigenlijk vooral de draadjes over de Pixel volgen, want zeg toch eerlijk, als er een telefoon het pure Android gevoel zou moeten hebben, het voordeel van dezelfde producent van de soft en hardware (alla Apple) en geen merk user interface heeft was het wel de Pixel.

Bestelproces.

Toevallig zag ik in het https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1922328 dat de Pixel 3a (XL) via de franse Google Store met een trucje voor slechts €250 (€329 voor de XL) verkrijgbaar waren.

Omdat ik recent een chromebook had aangeschaft (ASUS C434) meteen een mooi moment op eens diep in de Pixel te duiken.

Op donderdagmiddag de Pixel 3a (zwart) besteld en dinsdag was het binnen.
Een redelijk vlot traject, zeker omdat geen gebruikt had gemaakt van de snellere internationale verzending.
Nadeel was wel dat de updates op de Google site en de DHL site vrijwel nihil waren.
Google gaf aan dat het toestel was verzonden en daarna stopte de informatie, DHL kende mijn pakketje niet.
Een en ander zou ongetwijfeld te maken kunnen hebben met het simpele feit dat het systeem moeite heeft met een afleveradres in een ander land dan waar het vanuit gaat.
En om het nog gekker te maken, telefoon besteld in Frankrijk, bevestiging ontvangen vanuit Ierland en het toestel wordt verzonden vanuit Waalwijk :)
Maar goed, het toestel is veilig aan gekomen in huize TR1969 en we kunnen beginnen met de installatie.

In de doos.

De doos is redelijk eenvoudig uitgevoerd in Google stijl.
Op de voorkant een afbeelding van toestel in de gekozen kleur.

In de doos zitten:
De Pixel 3a
Laadsnoer USB C - USB C
Oplader met USB C aansluiting
Een USB A - USB C adapter
Oordopjes, bedraad
Simkaart tool
Diverse standaard formulieren
Een Google stickervel (zoals Apple dat ook altijd doet)

Niet afwijkend van andere telefoonmerken dus.

Installatie

Na het aanzetten van het toestel worden eigenlijk de standaard stappen doorlopen, de belangrijkste zijn hierin het aanmelden bij een Wifi netwerk en het inloggen mimg=620]rDPDH1CM[/imet een Google account.
Ook krijg je dan de keuze je oude telefoon met de adapter te koppelen zodat de meeste app´s, muziek en foto´s worden overgezet,.
Dit heb ik gedaan en hiermee werden de meeste zaken al goed overgezet.
Op het moment dat het toestel al deze stappen had doorlopen stond ook Android 10 op het toestel.
Of het al standaard op het toestel stond of tijdens een van de tussentijdse updates is geïnstalleerd durf ik zo niet te zeggen.
Maar goed, we zijn klaar om de telefoon in gebruik te nemen, op een klein dingetje na.

Overzetten Whatsapp historie.

Een belangrijke app waarbij Android en Apple niet op 1 lijn zitten is Whatsapp.
Whatsapp maakt zijn backups voor android lokaal of op Google Drive terwijl in de iPhone een backup maakt op de computer of in iCloud.
Een nieuw toestel binnen hetzelfde platform is dan ook geen enkel probleem en wordt door Whatsapp prima overgezet.
Lastiger wordt het als je van een iPhone naar Android gaat (andersom is voor zover ik weet helemaal niet te doen.
Bij eerdere pogingen naar Android over te stappen was het me niet gelukt mijn chathistorie en media goed over te zetten.
In de meeste gunstigste omstandigheden had ik wel de (meeste) chats maar zonder de foto´s, iets waar ik wel mee kon leven.
Nu dus maar weer een nieuwe poging wagen en deze keer is het me gelukt de volledige historie inclusief de media over te zetten.

Hierbij heb ik de volgende stappen gedaan (uiteraard voor eigen risico)
- in iTunes een ongecodeerde backup gemaakt van mijn iPhone op de computer, niet in Icloud
- Op mijn Imac het programma Wazzapmigrator gedownload
- Als je het programma start gaat het opzoek naar een iPhone backup, heb je er meerdere staan kun je kiezen welke het programma moet gebruiken (wel belangrijk is dat het programma voldoende rechten heeft om op je schijf te zoeken).
- Als je de juiste backup het gekozen gaat Wazzapmigrator op zoek naar de Whatsapp geschiedenis en komt dan als het goed is met een aantal bestanden (de historie, media zip bestand en een media map).
- In het programma laat je dan een extractie maken van deze bestanden die later nodig zijn dit kan wel even duren afhankelijk van het aantal berichten en de hoeveelheid media.
- Nadat dit proces is doorlopen krijg je de melding wat het programma moet doen met deze bestanden, uploaden naar Google drive of ze laten zien zodat je ze zelf kunt overzetten.
- Hier ging het bij mij even verkeerd, ik kreeg een foutmelding als ik voor uploaden naar Google Drive ging en moest daarna alles opnieuw doen. Toen heb ik ervoor gekozen ze laten zien en heb ze zelf naar mijn Google Drive gedownload.
- Volgende stap is om in de Google Store de bijpassende app te downloaden (wel een betaalde app).
- Als je de app start op je telefoon gaat deze opzoek naar de bestanden die je hiervoor op je Google drive hebt gezet. Deze past hij dusdanig aan dat Whatsapp deze kan gebruiken als backup.
- Wazzapmigrator laat je een oude versie van Whatsapp downloaden die de bestanden omzet naar een voor Whatsapp bruikbare backup, deze wel even opslaan (op je toestel of Google drive)
- Laatste stap is de oude versie verwijderen (niets aanklikken om te behouden) en daarna de laatste versie van Whatsapp op je telefoon te installeren en de backup wordt terug gezet.

In mijn geval had ik hiermee (voor het eerst) de volledige historie terug inclusief foto´s en andere media.
Mocht het bij jullie niet lukken sorry, bij mij heeft het wel gewerkt en ik ben er echt geen expert in.

Bouwkwaliteit

De Pixel 3a is een redelijk licht toestel, dat komt onder andere doordat de achterzijde van het toestel is gemaakt van polycarbonaat, plastic dus.
Op zich niet vervelend en het voelt goed, doet me zelfs een beetje denken aan mijn oude iPhone 3gs van vroeger.
Het zal wel iets gevoeliger zijn voor krasje verwacht ik maar daar staat tegenover dat het ook weer minder breekbaar is.
Volgens Jerry, de bekende internetsloper zit het met de stevigheid van het toestel wel goed.
Het gevoel van de behuizing spreekt me wel aan.
Ook de afmeting is eigenlijk wel erg prettig, ongeveer net zo hoog als de iPhone 11 maar iets smaller.
Samen met het lagere gewicht zorgt dat ervoor dat het toestel erg prettig vasthoud.

Beeldscherm

Ten opzichte van het scherm van mijn iPhone 11 zijn de kleuren frisser en sprankelender.
Je kunt dan toch wel zien dat er een Oled scherm in de Pixel zit en geen LCD zoals bij de iPhone 11.
Ook is het ontbreken van de notch eigenlijk best wel fijn (maar eerlijk is eerlijk, dat went ook wel snel).
Wel valt de afleesbaarheid in de zon wat tegen.

Gebruik

In het dagelijks gebruik zijn er tot nu toe eigenlijk weinig bijzonderheden te melden.
Het is even weer wennen aan een toestel zonder gezichtsherkenning en ik heb ook niet eerder volgens mij een toestel gehad met een vingerafdrukscanner op de achterzijde van het toestel.
Maar op wat onwennigheid na gaat dat prima.
Het toestel haalt prima internetsnelheden en bellen gaat ook prima.
Qua snelheid is het natuurlijk wel een stapje terug.
De iPhone 11 is gewoon een bijzonder snel toestel en daar kan de Pixel 3a met zijn midrange processor niet tegen op.
Maar het valt me niet tegen, apps openen gewoon vlot en ook het scrollen in de app drawer gaan soepel en snel.
Waar je wel wat vertraging ervaart is bijvoorbeeld als je in je fotomap aan het scrollen bent, het duurt dan net wat langer voor de foto´s zijn geladen.

Camera

Een Pixel koop je natuurlijk ook voor de camera.
Zodra ik hier wat meer ervaring heb opgedaan zal ik dit stukje aanvullen.
Alle reviews die ik heb gelezen of gezien zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde, beste camera in een telefoon van $400, dus voor €250 moet het zeker prima zijn.

Accuduur

Accu is altijd een dingetje.
Ik gebruik het toestel zakelijk en de accucapaciteit van de iPhone 11 is natuurlijk gigantisch.
De Pixel 3a is wat dat betreft een stapje terug, toch haal ik makkelijk het einde van de dag.
Wel is het jammer dat draadloos opladen niet wordt ondersteund, ik ga nog eens zo´n losse qi lader proberen.
De standaard lader is overigens wel vlot.

Overige dingen

Opslag van het toestel is 64 Gb, niet het meeste natuurlijk maar voor mijn gebruik verwacht ik niet al te veel problemen. Op zich wel jammer dat het geheugen niet uit te breiden is maar er zijn meer toestellen die dat niet kunnen.

Mijn eerste conclusie is positief, voor € 250 zijn er weinig toestellen die een dergelijke pure ervaring kunnen geven.
Zeker nu de Pixel 4a voorlopig is uitgesteld tot het najaar is de 3a een zeer interessante keuze met daarbij de garantie van lange en snelle softwareondersteuning.

Heb jij ook een Google Pixel 3a Zwart?

Vraag & Aanbod

Bedankt voor de review. Accu is en blijft toch wel een beetje de achilleshiel van de Pixels. Best jammer, want ik gebruik altijd de Pixels vanwege de beveiligings updates elke maand en de nieuwste Android versie als eerste.
Leuke review! Heb ondertussen ook de Pixel via de FR store besteld. Gaat voorlopig vrij moeizaam. Vorige maandag 15/06 gekocht, nog steeds onderweg met de nodige problemen bij DHL. Hopelijk morgen of overmorgen binnen.

Benieuwd naar je deel over de foto's!
Voeg zeker wat low-light, close ups etc toe.
Mooie review. Top.

Toen ik de pixel gekocht had kwamen er 2 dingen aan het licht waardoor ik hem terug gestuurd heb. Ik kon geen alternatief vinden voor:

- zoek vrienden (hele gezin aanwezig hierin)
- Apple Watch ondersteuning. Watch bevalt heel goed namelijk.
- snelheid viel me ook wel een beetje tegen maar was mee te leven!

Zou graag een keer overstappen naar Android.
Maar voor dit is nog geen goed alternatief.