Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1005PE-BLK012S Review

tomvonk 23 juni 2010, laatste update op 23 juni 2010, 3.497 views

Asus Eee PC 1005PE-BLK012S

Pluspunten

• Mobiliteit
  • Lange accuduur
  • Toetsenbord

Minpunten

• Scherm is klein
  • Plastic
  • Windows 7 Starter

Ik kreeg vorig jaar van mijn school een EEE 1005 HA H in bruikleen. Ik vond dat ding geweldig, alleen moest ik hem aan het eind van het schooljaar weer inleveren. Daarom heb ik een nieuwe netbook gekocht.
-Deze moest aan de volgende eisen voldoen:
-Licht en niet te groot
-Lange accuduur
-Prijs onder 350 euro
-Geschikt voor Ubuntu
-Goede netwerkmogelijkheden (bluetooth e.d.)

1005PE
Ik kwam uiteindelijk uit op de Asus Eee 1005PE uit vanwege de goede accuduur en gunstige prijs, ook mijn ervaringen met de 1005 HA speelde mee.

Uitrusting
Deze netbook is uitgerust met de nieuwe Intel Atom N450. De verbetering ten opzichte van de N280 zitten vooral in het verbruik, hij is nauwlijks sneller geworden.
Er zit standaard 1GB RAM in, dat kan worden uitgebreidt naar 2 GB.
Het chiklettoetsenbord is goed, maar het is even wennen. Vooral de shift en pijltjes toetsen zitten anders. Een verbetering is dat er nu twee Fn toetsen zijn.
Er zit standaard Windows 7 Starter op. Ik heb niet zoveel met Windows, dus ik heb een dual boot met Ubuntu 10.04. Daarover verderop meer.
Er zit zoals altijd geen DVD brander/lezer in een netbook. Er zitten wel 3 USB 2.0 poorten, een SD reader en een VGA aansluiting op.
Internet kan via een kabeltje of via WIFI 802.11 b/g/n

Prestaties
Hij doet wat hij moet doen als netbook, start redelijk snel op, opent alles goed. Je merkt weinig verbeteringen in snelheid t.o.v. van mijn vorige netbook, met N280 processor.
Grafische prestaties zijn niet belangrijk voor mij, omdat ik niet game. Je kan geen 1080p films afspelen.

Het Scherm
10,1" is klein, maar groot genoeg om op te werken. Je kan ook altijd nog een groter scherm op aansluiten. Het scherm is mat, dat ziet er iets minder spectaculer uit maar werkt veel lekkerder in de zon. Ook heb je minder last van vingerafdrukken. De resolutie is 1024*600, verhouding 16:9

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is redelijk. De 1005PE is gemaakt van glanzend plastic, wat je een beetje in kan drukken. Hij zit wel stevig in elkaar.
De laklaag ziet er goed uit, maar je krijgt er veel vingerafdrukken op. De knopjes en toetsen zitten een beetje wiebelig.

Ergonomie
Het toetsenbord is goed, het is een chicklettoetsenbord. Dat betekent dat de toetsen wat verder uit elkaar staan zodat je minder snel twee toetsen tegelijk indrukt. In Windows 7 hebben ze bedacht dat het handiger is als je met twee vingers scrolt, ik heb nog niet gevonden hoe je dat uit kunt zetten(het is erg irritant!). Als je hem op een zachte ondergrond zet (bijv. een laken) kan hij warm worden aan de onderkant.

Mobiliteit en Accuduur
Dit zijn eigenlijk de belangrijkste eigenschappen van een netbook. Dat is bij de 1005PE goed geregeld. Hij is licht en dun: 1,27 KG, op het dikste punt 2,5 cm dik, het dunste pun 1 cm. De accu gaat volgens de folder 11 uur mee, in de praktijk haal je dat niet vaak. Je kan de accuduur verlengen door de Asus Hybrid engine aan te zetten (dit kan met het zilverkleurige knopje linksboven), hiermee levert hij iets in aan prestaties.

Windows vs Ubuntu

Windows
Het probleem met Windows 7 Starter is dat je heel weinig kan instellen, niet eens je bureaubladachtergrond! De indeling van de mappen vind ik ook niet goed geregeld, het is onoverzichtelijk. De instalatie ging redelijk vlekkeloos. Jammer van alle programma's die je er bij krijgt.

Ubuntu
De installatie gaat snel, maar niet helemaal goed. De helderheid kon niet omhoog, en stond heel laag. Dit heb ik toevallig snel kunnen oplossen via deze site. Ubuntu draait veel soepeler, sneller en handiger. Het is vooral mooi dat je geen virusscanner of officepakket hoeft te installeren.

Dual boot
Dual booten gaat prima met de bij Ubuntu geleverde boot loader (Gnu Grub)

Algemene indruk
Al met al is dit een prima laptopje, Mobiel, snel genoeg en een lange accuduur. Ik heb er geen spijt van dat ik hem heb gekocht.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1005PE-BLK012S?

je somt als negatieve eigenschap op dat het scherm klein is, maar daarom is het ook een netbook :P. verder is dit een erg overzichtelijke review met een aantal typefouten, maar de typefouten zijn niet storend aangezien de tekst duidelijk te verstaan blijft.

[Reactie gewijzigd door fANAT1C op 5 juli 2010 09:25]

Dat is een beetje een cirkelredenering. Een laptop van dat formaat kan net zo goed een hogere resolutie hebben. Maar dat is te duur of mag niet vanwege de Atom.

Bij mijn nieuwe ASUS laptop staat er rechtsonder een icoontje in de takenbalk genaamd ELAN Smart-Pad, daarmee kon ik alle vage pad gestures uitzetten.
Misschien dat het bij jou laptop ook zoiets is aangezien het ook een recente ASUS is?

Btw je zegt in je review dat het niet mogelijk is om met deze netbook HD af te spelen maar wat heb je dan precies geprobeert, want ik zie overal wel staan in reviews dat 720P best goed afgespeelt wordt en dat alleen 1080P wel iets teveel van het goede is.

[Reactie gewijzigd door drijfhout op 23 juni 2010 15:36]

Op de Asus kan je idd. het hele scroll-deel uitzetten... Kwestie van via CCleaner even de startup-folder doorspitten.

Standaard worden er bij een normale installatie iets van 9 items opgestart, die je įllemaal kan uitvinken... Ben je ook verlost van het scroll-probleem :)

720P gaat inderdaad goed op dit systeem [onder VLC iets minder dan onders Windows Media, GOMP doet het soms wel en soms niet]. 1080P trekt hij ook, maar soms stotterend, dus dat is niet aan te raden...
Je kan de achtergrond onder Windows 7 Starter heel eenvoudig aanpassen, met een notabene door Asus zelf gemaakt programma...

Officieel is dit illegaal, omdat het door Microsoft niet is toegestaan [restrictie van de licentie die je gebruikt onder Windows 7 Starter], maar het werkt perfect... Overigens ook op non-eeepc's...

Alle andere limitaties van Windows 7 [bv. iconen / screensaver / geluidsschema niet aanpassen] kan je ook eenvoudig omzeilen, omdat de features er wel in zitten, maar de shortcuts zijn uitgeschakeld.

Als je in het startmenu bv. op "change icon" zoekt, krijg je een verborgen shortcut te zien naar het Control Panel, en kan je alsnog alles finetunen. Ook het opstartscherm / login-screen kan je eenvoudig zonder registery-hacks aanpassen (inclusief preview / undo / restore functie)...

Ook kan je de zgn. God Modus Folder aanmaken onder Windows 7, waarbij įlle verborgen opties boven water komen drijven...

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 23 juni 2010 17:26]

Maar waarom hebben ze het er dan uitgesloopt :?
Marketing; ze willen voor de netbooks een uitgeklede Windows hebben, omdat dit dan goedkoper is om in licentie te installeren.

Ik heb zelf de Eeepc 1005P, die exact gelijk is aan de jouwe, maar dan zonder interne bluetooth en iets kleinere harddisk [160gb / 250gb].

Voor 3 euro heb ik een bluetooth-stickie gekocht en het verschil in GB's kon me gestolen worden... dus met een besparing van 50 euro had ik bijna exact hetzelfde systeem als de jouwe.

Ik had echter geen zin in de standaard rescue-partitie op de netbook en heb dus [via linux] de volledige harddisk geformatteerd en logischer gepartioneerd. Daarna heb ik Windows 7 Home Premium erop gezet en die is zelfs nog sneller [na wat tweaken] dan de Starter Edition, terwijl ze beide exact gelijk zijn...

Bij mij scheelde het veel toen ik iets van 100 standaardfonts heb verwijderd en alle aero / glimmende truukjes heb uitgezet... zelfs de prestatie-index ging omhoog [okay, van 2.1 naar 2.7 maar toch...]

Qua snelheid merk ik overigens weinig verschil tussen Ubutunu 10.1 netbook remix en Windows 7 Home Premium [ik gebruik ze beiden].

Onder Windows draai ik vooral Photoshop [7] en Flash [MX 2004] en Video Editing Sony Vegas [4] en nog Adobe Indesign 2 en CorelDraw 9... Relatief oude software, maar het draait supersnel. Een beamer erbij en een camera die ik live via het scherm kan aansturen zorgen voor de rest.

Daarnaast gebruik ik nog een DVB-stick om draadloos digitaal televisie te kijken [15 euro voor zo'n stick] en dat kan ik weer gewoon beamen op 12 x 7 meter, zonder vertraging.

...kortom, onder de 250 euro een multimedia monster? ... iPad eat your hart out :)

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 23 juni 2010 17:21]