Specificaties Socket 1156 met Intel P55 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P55-GD65 Review

tweakG5 21 juni 2010, laatste update op 21 juni 2010, 1.898 views

MSI P55-GD65

Pluspunten

• Oc genie
  • Snel
  • Betrouwbaar
  • Veel aansluitingen
  • Goede prijs

Minpunten

• Positie 4/8pins voeding

Layout Score: 5
Ik heb dit moederbord gekocht omdat ik wou overstappen op de nieuwe socket 1156 lijn van intel.

Featureset:

Het moederbord beschikt over een hoop aansluiting. Namelijk:

2* pci-e 16x
1* spdif optical
1* spdif coax
7.1 surround aansluitingen
1* firewire-400

Al met al een behoorlijke lijst met aansluitingen. Maar bij de pci-e x16 sloten is er 1 probleem. Als er 2 kaarten worden gebruikt gaat de snelheid naar 8x. Dit heeft niet zulke heel grote gevolgen omdat het gaat om 2.0 sloten maar met nieuwere generaties videokaarten zal dit misschien een klein performance verlies geven.

Layout:

Het moederbord is erg overzichtelijk. Alles zit eigelijk op de standaard plekken, dus heb je de handleiding niet echt nodig om alles aan te sluiten. De s-ata sloten zitten handig om een 90 graden hoek zodat je ook met grote videokaarten geen problemen zult hebben om deze aan te sluiten.

Ook zijn de posities van de pci-e sloten goed. De pci-e 1x onder de pci-e 16x is niet te gebruiken gebruik van een dual slot koeler maar de andere pci-e sloten blijven wel gewoon bruikbaar. Ook is de aanwezigheid van de de pci sloten goed. Deze worden tegenwoordig steeds minder gebruikt. Ook is bij gebruik van sli/crossfire 1 van de 2 sloten niet meer bruikbaar met gebruik van een dual slot koeler.

Onder de pci sloten bevinden zich de headers voor audio/frontpanel en usb. Ook deze zitten op dezelfde plek als de meeste andere moederborden dit hebben dus scheelt dit ook weer zoekwerk.

Het enige nadeel is de locatie van de 4/8pins voedingaansluiting. Deze is helemaal bovenin gepositioneerd wat voor mij een probleem is omdat mijn voedingskabel niet lang genoeg is om deze plek te bereiken. Hoewel dit wel de standaard plek is zou ik liever zien dat ze deze aansluiting wat meer bij de 24 pins doen aangezien dit ook logischer is. Alle voedingsaansluitingen op 1 plek.

Prestaties:

Eigenlijk kan ik hier best kort over zijn. De prestaties van dit moederbord zijn zeer goed te noemen. Ik ben nog geen problemen tegen gekomen. Ook zijn er genoeg tweakmogelijkheden en bevind zich op het moederbord de OC genie knop. Maar daarover meer in het overclock gedeelte.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:

Ook dit is weer zo'n puntje waar je lang omheen kan lullen maar om een lang antwoord kort te maken is de stabiliteit goed te noemen. De pc loopt niet vast en de fansnelheden worden geregeld op basis van temperatuur. Ook kun je het moederbord makkelijk overclocken en het nog steeds stabiel houden.

Overklokbaarheid:

Kijk het leukste deel van het moederbord.

Het moederbord heeft een heel arsenaal aan overclock mogelijk heden. Laten we bij het begin beginnen.

Oc genie.

Oc genie is een knop op het moederbord die de processor en het geheugen automatisch overclockt zonder dat je zelf wat hoeft te doen. Zo zette mijn moederbord mijn intel core i3 530 op 3.580Ghz ipv 2.93 en mijn geheugen op 1.5Ghz ipv 1333. Dit is heel mooi meegenomen zo hoef je dus geen moeite te doen als onervaren overclocker en kan je meteen gebruik maken van de prestatie winst die dit oplevert.

Daarnaast heeft het moederbord nog een knop om het moederbord aan te zetten. Handig als je het moederbord bijvoorbeeld op een benchtafel hebt liggen en je wilt niet met een schroevendraaier kloten. Ook heeft het moederbord nog knoppen om de base speed aan te passen. Die kan je gebruiken als je al in je OS bent. Je kan dus direct je processor overclocken zonder dat je naar het bios terug moet.

En dan kan je natuurlijk "The old fasion way" alles overclocken in het bios. Hiervoor zijn de functies overzichtelijk weergegeven en kan je alles makkelijk vinden en veranderen. Je kan het voltage veranderen de fsb aanpassen de snelheid van het geheugen opschroeven en nog meer.

Dan heb je als laatste nog een stuk software wat MSI levert. Hiermee kan je ook je processor overclocken en het voltage veranderen. En het mooie is dat dit meteen in het bios wordt opgenomen.

Het handige van het overclocken met dit moederbord is dat als je overclock is mislukt het moederbord zelf de waardes op standaard zet zodat je geen bios hoeft te resetten.

Ik hoop dat het jullie een stuk duidelijker is geworden. Als jullie nog op of aanmerkingen hebben zet het in de comments aangezien het mijn eerste review is zullen er vast nog wel punten zijn.

• Intel core i3 530
  • Ocz reaper 1333Mhz 4* 1GB
  • Samsung spinpoint F3 1TB
  • Xfx 8800GT
  • Windows 7

Heb jij ook een MSI P55-GD65?

Je derde foto, die van de PCIe sloten is van een GD80, niet een GD65...
De software van MSI doet niet altijd even geweldig werk, soms loopt die hier vast.
Of als je daarna in de BIOS kijkt staat de instelling weer helemaal anders dan dat je net veranderd hebt.

Voor de rest, goede, korte review. Je noemt alleen de 4/8pins connector als nadeel, maar die zie ik niet terug bij de negatieve eigenschappen.
Goede review maar bij de layout gebruik je de foto van een GD-80 en deze review gaat over de GD-65. Het is maar om te zeggen dat GD-80 3 pci-e sloten heeft en de GD-65 er 2 heeft.
Ik vind die negatieve eigenschap niet echt iets wat je had mogen noemen.
ik neem aan dat niet iedereen zelfde case of voeding heeft!

maar goed, mooie review duidelijk, en geweldige Mobo!
Ligt het aan mij of lijkt plaatje 1 dat het moederbord een beetje krom is?

Dat gebeurd wel eens door te hard te drukken op de intel cooler :)

Edit:
Hij is daad werkelijk krom op de foto gezet :o

[Reactie gewijzigd door Xanquezer op 23 november 2011 22:00]

Gebruik je dit mobo nog steeds of heb je inmiddels al wat anders?
Ik heb hetzelfde bord icm een i7 860, maar het overklokken wil voor geen meter. De software loopt vast en omdat het via de Windows software geregeld lijkt te moeten worden kan ik de opties in het bios niet openen. Ik heb wel de laatste bios erop en live update geeft zo nu en dan ook weer nieuwe versies van de OC software, maar of het start niet eens op voor de boel vastloopt, of het start wel op, maar crasht zodra ik iets probeer te veranderen.

Heb/had jij nog een oudere versie bios die wel goed werkte?
Ik heb dit bord inmiddels ook al wel weer een hele tijd, maar tot op heden nooit echt intensief naar oplossingen gezocht. Het is nu ook weer niet zo dat het systeem niet snel genoeg is zonder overklok ofzo. :P
Nee k heb het bord al jaren niet meer. Maar de OC software moet je sowieso niet gebruiken. Ik kan alleen maar aanraadden door in het BIOS de processor over te klokken. En dan proberen hoever je komt. Maar er zijn genoeg tutorials op internet te vinden. Dus ik zou zeggen kijk daar is naar.

Kom je er dan nog niet uit kan je altijd op GoT kijken of zij een oplossing voor je hebben. Veel succes.
Thanks. De manier waar ik er nu ineens toch weer mee kwam was een USB3 kaartje (wat defect lijkt te zijn. >__<). Met puur alleen de OC genie doet het bord behoorlijk aan overkill en gooit hij de snelheid van 2.8 naar 3.8Ghz. Is leuk, maar dan moet ik ineens de CPU ventilator op max zetten. Op 1000rpm zat hij rond de 65 graden met uitschieters naar 75. Klein beetje overkill.
Nu is 1440rpm alsnog niet veel, maar voor een 3,5cm dikke fan hoor je hem dan wel behoorlijk blazen!
Anyway, nogmaals bedankt voor je antwoord. Nu eerst maar weer even van OC afhalen, want nu zit hij alsnog op 55 graden. :/