Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart Review

Seditiar 19 juni 2010, laatste update op 20 juni 2010, 2.285 views

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart

Pluspunten

• Goedkoop voor wat het scherm aanbiedt
  • Strak uiterlijk
  • Geen overbodige dingen zoals een USB-hub (kan als nadeel gezien worden)
  • Een goede, stevige voet
  • Een in hoogte verstelbaar scherm

Minpunten

• Controls voor instellingen van het scherm lastig te bedienen

Aangezien ik echt al heel lang fanatiek games speelde, met een 17" schermpje en de aankomende launch van Wrath of the Lich King, vond ik het wel eens tijd om een nieuw scherm te kopen. Een scherm die ik de eerstkomende vijf jaar niet hoefde te vervangen, dus een scherm die op z'n minst 1920 x 1080 aankon. De reden dat ik (en m'n broer, kochten allebei tegelijk dit scherm) voor dit scherm ging was vrij simpel: goedkoop, zag er goed uit en kon een resolutie weergeven van 1920 x 1200, het beste (samen met betaalbare) van die tijd. Heb er tot de dag van vandaag geen spijt van gehad, heb er zelfs nog één bij gekocht voor een dual-monitor set-up en ga er waarschijnlijk nog één bestellen voor Eyefinity.

Featureset:

Featureset is goed, eigenlijk de enige reden dat ik het niet als "zeer goed" beoordeel is door de zojuist genoemde controls, je gaat nogal snel over het verkeerde knopje met je vinger, waardoor je vaak weer overnieuw kunt beginnen met je instellingen. Wat echt een grote plus is, is de hoogte waar je hem in kan verstellen, werkt heel makkelijk terwijl hij toch stevig op z'n plek zit, dus dat je hem niet perongeluk 10 centimeter omhoog duwt.

Kleurweergave:

Gewoon een prima kleurweergave, verwacht natuurlijk niet dat je met een scherm van ¤240,- een evengoede kleurweergave krijgt als een scherm van ¤800,- krijgt, maar na anderhalf jaar gebruik, kan ik toch echt zeggen dat de kleurweergave gewoon goed is, al helemaal voor z'n prijs.

Contrast en helderheid:

Ik ben niet echt een expert op het gebied van kleurweergave, maar als ik m'n scherm vergeleek met een vriend van me die een S-PVA scherm heeft, het enige wat me dan echt opviel was de inkijkhoek. Met de Samsung SyncMaster 2443BW krijg je heel snel een donkerder scherm als je van bijvoorbeeld de zijkant kijkt, met heel snel bedoel ik als je 2 stoelen verderop zit, dus rond de 1,5 meter. Dan wordt het echt wat donkerder waardoor je sommige dingen niet goed meer kunt onderscheiden. Voor de rest, als je er gewoon prima voor zit, is het een prima kleurweergave.

Ghosting:

Bijna geen ghosting, heb het alleen af en toe met films als ik er echt op let (af en toe met een saaie film dus), met games of dergelijke heb ik er echt nooit last van. Nooit.

Pixeldefecten:

Heb geen dode pixels na anderhalf jaar, heb anderhalf jaar geleden samen met m'n broer een 2443BW besteld, ikzelf een maand of zes geleden nog een 2443BW besteld voor een dual-monitor set-up. Geen van de drie schermen hebben last gehad van pixeldefecten.

Bouwkwaliteit en afwerking:

De bouwkwaliteit vind ik echt uitstekend, gewoon een goed scherm. Afwerking is ook goed, geen scherpe of lelijke randen. Het scherm heeft ook een stevige voet, nog nooit last gehad van omvallen of iets dergelijks.

Vormgeving:

De vormgeving vind ik uitstekend, ziet er lekker strak uit, de voet ziet er ook gewoon mooi uit. Geen fel lichtje van de aan/uit knop, het is gewoon duidelijk te zien of het scherm aan of uit staat, zonder dat het lichtje je hindert onder het spelen van een spel of het kijken van een film.

Prijs:

De prijs is zeer goed te doen, één van de goedkopere schermen die toch een hele goede kwaliteit met zich meebrengt. Zit er zelfs over te denken om een derde aan te schaffen voor een Eyefinity set-up.

Algemene beoordeling:

In het algemeen is het een goed scherm, het heeft een stabiele voet, wankelt totaal niet (zelfs niet al gaat het wat slecht met spellen op een lan, dat het bureau nog wel eens wat wil trillen). Het uiterlijk van het scherm is ook netjes, lekker recht, zonder rare bochten en kronkels erin, daar hou ik wel van. Het enige wat me een beetje tegenviel waren de controls op het scherm zelf, het werkt niet echt heel lekker met het touch-systeem, maar het zorgt er uiteraard wel voor dat het scherm goed plat is in plaats van allerlei knopjes op het frame van het scherm.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2443BW Zwart?

Je weet dat je voor eyefinity minimaal 1 displayport scherm moet gebruiken, of je moet een actieve converter gebruiken, die zijn duur!
Ja :) ik krijg hopelijk morgen of overmorgen m'n DP --> VGA kabel binnen (volgens wat tweakers op GoT zou dit gewoon moeten werken), uiteraard is VGA wel een iets slechtere kwaliteit dan DVI, maar heb het even getest en persoonlijk zie ik niet veel verschil als ik ernaar kijk, laat staan als ik een spel speel ;)

Edit: bedankt voor de beoordelingen, dit was m'n eerste review. Wilde even kijken of het voor herhaling vatbaar was, dus mischien dat ik nog voor andere producten een review maak.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 20 juni 2010 14:34]

Ik vind de voet juist niet stevig. 1 tik aan de zijkant en het scherm wiebelt, het is wel beter dan menig ander voet.
Hm, ik moet toch wel een stevige tik ertegenaan geven voordat het scherm gaat trillen. Lijkt me stug dat een vriend van je even een flinke ros tegen je scherm gaat geven voor de grap, dus voor mij voldoet de voet.
Oud zeer van Samsung > de instellingsknojes, voor de rest mooie revieuw. Veel speelplezier
ik vind dit een mooie revieuw
duidelijk en overzichtelijk
groeten mark
je krijgt van mij 4 sterren
haha ik denk ook als je een flinke tik tegen je scherm geeft. er wel eens van die leuke barsten in je scherm komen en je dan op een kant geen reet meer ziet
8)7
Het ging over de zijkant, niet tegen het scherm zelf. Denk dat het nog wel meevalt.