Sony UBP-X800M2

Specificaties Blu-Ray speler (Ultra HD) - Bekijk alle specificaties

Sony UBP-X800M2 Review

RobbieT 30 mei 2020, 1.281 views Product gekocht

Sony UBP-X800M2

Stil, plat, goed beeld en goed geluid. Dolby Vision schakelt niet automatisch. Heb je een TV met Dolby Vision en stoort jou of je huisgenoten het handmatig schakelen, koop dan wat anders, een LG UBK90 of een Panasonic DP-UB824 bijvoorbeeld.

Pluspunten

• Snel
  • Erg stil
  • Goede beeldkwaliteit
  • Goede geluidskwaliteit

Minpunten

• Dolby Vision schakelt niet automatisch

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb eerst een tijdje een LG UBK90 4k blu-ray speler gehad.

Die heb ik vervangen door een Xbox One X.

Wat ik toen niet wist is dat de Xbox One X alleen Dolby Vision in een aantal streaming apps zoals Netflix doet, en dus niet in de blu-ray speler app.

Uiteindelijk heeft het gebrek aan Dolby Vision me doen besluiten toch weer een losse speler te kopen.
Deze moest echter wel stiller zijn dan de LG die ik eerder had.

Dan zou je voor een Panasonic DP-UB824 4K Blu-ray speler kunnen kijken, deze is echter erg slecht verkrijgbaar en een flink stuk duurder dan de Sony.

En nog een bezwaar voor mij, de Panasonic is te hoog voor in het meubel.

Zo ben ik dus bij de Sony uitgekomen.

Om meteen het grootste bezwaar tegen de Sony op tafel te mikken, je moet met de hand Dolby Vision in de instellingen aan of uitzetten.

Zet je bij niet Dolby Vision materiaal deze instelling niet op uit, dan denkt de TV nog steeds dat het Dolby Vision is en behandelt het ook zo.
Het gevolg dan is dat je materiaal er niet uitziet.

Hoe weet je dan of een blu-ray Dolby Vision heeft?

Dat is ook een ding, het staat vaak niet op de doosjes of de schijven.

Oplossing 1, een lijst met Dolby Vision films: https://www.nextgenhometh...ision-uhd-blu-ray-movies/

Oplossing 2, zelf met de speler kijken wat het is.

1. Zet Dolby Vision aan in de speler.
2. Stop de schijf in de speler.
3. Kijk met de "Display" knop (rechtsonder op de afstandsbediening) wat voor materiaal de schijf is.
4. Als het geen Dolby Vision film is, zet dan Dolby Vision in de instellingen uit.

Heb jij ook een Sony UBP-X800M2?

Is het schakelen van Dolbyvision nog steeds handmatig, of heeft Sony dat inmiddels in een update aangepast?

Ik ben op zoek naar een 4k speler, met Dolbyvision. Het plan was eerst om dat met de PS5 te gaan doen maar die ondersteunt geen Dolbyvision (en is uberhaupt niet te krijgen).

Met de hand schakelen vind ik geen ramp, maar als het inmiddels automatisch gaat is dat wel een plus natuurlijk :)
Nee, er is helaas nog geen update geweest.

Dus Dolby Vision moet je nog steeds met de hand in- en uitschakelen.

Als losse speler is een Panasonic één van de weinige opties die dat wel doet en stil is, maar wel een stuk duurder en soms moeilijk te krijgen.

(Panasonic DP-UB824 of duurder, de goedkopere Pana's hebben geen Dolby Vision)

[Reactie gewijzigd door RobbieT op 2 februari 2021 11:05]

Die panasonic is wel een heel stuk duurder ja, maar toch is daar uiteraard die twijfel :)

Ik heb nu welgeteld drie 4k blurays liggen, dus ik weet nog niet zo goed welke standaarden echt belangrijk zijn. Dat handmatig schakelen vind ik niet zo'n ramp. Dat die Panasonic ook HLG en HDR10+ ondersteunt is potentieel belangrijker, tenzij de industrie op Dolbyvision aan het standaardiseren is.
HDR10+ of Dolby Vision is de vraag.
Bij mijn weten is Philips de enige die beide formaten ondersteunt.

Samsung = HDR10+
LG = Dolby Vision

Het grootste geklooi met handmatig schakelen is dat je eerst met Dolby Vision ingeschakeld moet kijken of de schijf Dolby Vision is, dat staat niet altijd op de hoes en/of schijf.
En dan als de schijf niet Dolby Vision is weer het menu in om Dolby Vision uit te schakelen.

Ik zou zelf op dit moment, als ik de Sony redelijk kwijt kan, over gaan naar Panasonic. Alleen denk ik dat ik teveel afschrijf op de Sony om dat voor mezelf te rechtvaardigen.
Ah, dat maakt het voor mij makkelijker. Ik heb een LG Oled, die doet sowieso geen HDR10+. Dan ga ik me nog even achter de oren krabben wat betreft automatisch switchen of niet maar an sich lijkt die Sony dan een redelijke match. Dank voor je reacties!
De Sony is verder wel een fijne, en vooral stille speler.

Ik heb enkele tientallen 4k schijven en het aantal Dolby Vision schijven is nog altijd redelijk laag.
Bij de Dolby Vision schijven die ik heb, heb ik op het doosje een DV labeltje geplakt.