Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Specificaties WiFi-ax • 4G • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack) Review

Fred13 20 mei 2020, 493 views Product gekocht

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Dit systeem is een prima Mesh netwerk. De beide routers werken goed samen maar zijn ook als aparte volledig functionele router te gebruiken. Uitbreiden met mijn oude Blue Cave router werkt ook goed.

Pluspunten

• prima bereik en snelheid
  • makkelijk instelbaar
  • wifi6 ondersteuning
  • aiMesh compatible
  • uitgebreidde ondersteuning van oudere wifi standaarden
  • goede app

Minpunten

• slechts een 5G wifi6 band
  • antennes klappen snel dicht

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Dit systeem is een prima Mesh netwerk. De beide routers werken goed samen maar zijn ook als aparte volledig functionele router te gebruiken. Het instellen van de routers in aiMesh configuratie is een fluitje van een cent.
Ik had al een Blue Cave router die ook makkelijk te koppelen bleek in het aiMesh systeem. Deze heb ik bedraad aangesloten terwijl de AX92U routers via de wireless backhaul zijn aangesloten.
Ze werken netjes samen en ondanks het feit dat we thuis meer dan 20 devices continue het netwerk belasten (kinderen en aanhang studeren thuis, mijn vrouw en ik werken vanuit huis in deze tijd) is het netwerk stabiel.

Het is inderdaad jammer dat niet beide 5G banden als wifi6 uitgerust zijn. Je moet de banden uit de auto select mode zetten om gebruik te kunnen maken van de wifi6 mogelijkheid. Dit zal dus een deel van jouw capaciteit van de backhaul gaan kosten als je wifi6 gaat gebruiken. Op dit moment is het geen probleem want mijn snelheid van de provider kan ook nog door wifi5 worden doorgegeven. Maar toch jammer.

Heb jij ook een Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)?

Als ik jou was zou ik de AX92U routers via bedrade backhaul aansluiten, zoals je de Blue Cave ook had.
Dan is de 2e 5GHz band volledig beschikbaar voor clients welke WiFi 6 (AX) ondersteunen.
De GUI van de app geeft nog wel aan dat die band dedicated voor de wireless backhaul is, maar wordt daar niet meer voor gebruikt. Dat mag Asus wat mij betreft nog anders weer gaan geven.
Ja, dat zou ik wel willen echter ik heb op die plaats geen mogelijkheid om een kabel te leggen/trekken. Dus het is niet ideaal maar zal wireless moeten. Jammer maar het is niet anders
In elk geval bedankt voor de tip.