Phanteks Eclipse P400A Digital Wit

Specificaties Tower • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Phanteks Eclipse P400A Digital Wit Review

Grambombie 18 mei 2020, laatste update op 18 mei 2020, 666 views Product gekocht

Phanteks Eclipse P400A Digital Wit

Een prachtige budget tot middle ground kast met een bouwkwaliteit die prima in orde is en 3 goede, stille, ARGB ventilatoren. Ik zag de overige reviews en dacht mijn ervaring ook te delen, omdat deze beduidend positiever is. Wat mij betreft is dit een aanrader, mits deze op voorraad is.

Pluspunten

• airflow
  • looks
  • out-of-the-box licht-effecten
  • kwaliteit voldoende tot goed
  • gemakkelijk verwijderen v.h. voorpaneel
  • 3 stille ARGB ventilatoren die voldoende lucht verplaatsen
  • Mesh paneel zeer goed doorlatend ondanks witte verf

Minpunten

• MSI x570 unify past nauwelijks
  • glazen paneel met schroeven
  • stevige klik van aan/uit knop
  • vrij grote opening bij de PCI brackets
  • metalen zijpaneel bevestigingsmethode kan beter

Een prachtige budget tot middle ground kast met een bouwkwaliteit die prima in orde is.

De kast kwam in mijn geval (gelukkig) compleet met alle toebehoren. De meegeleverde handleiding is inderdaad kort, maar mijns inziens voldoende. De ventilatoren zijn voldoende stil en ogen mooi met het witte voorpaneel, ook wanneer de verlichting uit staat. Ik heb wel de onderste twee v.d. ventilatoren opnieuw gemonteerd om de kabels wat beter uit het zicht te werken.

Maar er zijn ook een paar puntjes die mij iets minder bevielen:

Ten eerste had ik veel moeite met het inbouwen van mijn moederbord, de MSI x570 unify. Het geintegreerde I/O shield leek in de weg te zitten, waardoor met name de bovenste drie moederbord stand-offs niet netjes onder de openingen lagen. Maar na wat rondzoeken, kwam ik meerdere berichten tegen van mensen die hetzelfde probleem hadden met dit moederbord, ook met andere kasten. Dit hoeft dus niet aan de P400A te liggen.

Dan is het nog zo dat het glazen paneel wordt vast gehouden met een stel schroeven. De openingen die hiervoor in het glas zijn gemaakt liggen mijns inziens akelig dicht tegen de rand. Het glas voelt verder stevig genoeg aan en blijft mooi hangen op de rubbertjes die in de openingen vallen, wanneer je de duimschroeven verwijdert. Maar toch had ik graag gezien dat hier wat extra ruimte was gegeven.

Dan viel me nog op dat de aan knop een flinke klik laat horen bij gebruik. Mijn vorige kast had een knop met wat meer 'travel' en een zacht klikje. Dat had mijn voorkeur. Een klein puntje, maar wel een opvallendheid.

Ook viel me op dat er een redelijke opening zit bij de schroeven v.d. PCI brackets. De meeste kasten hebben hier nog een plaatje overheen liggen die ten minste nog wat stof tegen houden. Het is goed voor de ventilatie van de GPU, maar daarmee ook een plek waar een luchtgekoelde GPU veel stof naar binnen kan trekken. Een voor- en nadeel dus.

Tot slot is er het metalen zijpaneel, dat zelf behoorlijk stevig is, maar met de goedkope uitstulpinkjes aan boven- en onderkant wordt bevestigd in de bijbehorende openingen van het chassis. Het paneel wordt tegen de kast aan gelegd, met de in totaal 6 uitstulpingen in de openingen, waarna deze naar voren kan worden geschoven om de plaat vast te zetten. Aan de voorzijde zitten ook nog drie klipjes die vastgrijpen aan het chassis, zodat het zijpaneel mooi vlak, zonder bolling, tegen het voorpaneel zit. Aanvankelijk had ik wat moeite met dit hele systeem, maar reeds heb ik ontdekt dat het bevestigen vele malen makkelijker gaat als het voorpaneel eerst wordt verwijderd. Een tip dus voor zij die hier, net als ik, wat moeite mee hadden.

Ondanks de minpunten ben ik enorm tevreden met mijn aankoop. Helaas is de kast vaak slecht verkrijgbaar, maar als deze beschikbaar is dan zou je er denk ik goed aan doen deze in overweging te nemen.

Heb jij ook een Phanteks Eclipse P400A Digital Wit?