Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Smart Zwart Review

pieterdebie 25 februari 2011, 6.505 views

HTC Smart Zwart

Pluspunten

• Mooi design, zowel software als hardwarematig
  • HTC sense
  • Geluid

Minpunten

• Enkele bugs
  • Matige pc-software

edit: Update na een half jaar gebruik:
Na een half jaar gebruik heb ik gemerkt dat ik weer een probleemtoestel in huis gehaald heb, even de probleemomschrijving:

Wat gebeurt er mis, wel: het onboard geheugen laad zich vol met allemaal prularia: sms'en die niet verwijderd zijn, foto's, coverart en nog allemaal dingen die niet nodig zijn. Nu, geen probleem kan je misschien denken maar:

De gsm wilt geen sms'en meer schrijven of lezen want het geheugen zit vol, hij kan geen contacten meer inladen want het geheugen zit vol, hij valt soms uit (waarschijnlijk: want het geheugen zit vol), hij vergeet bookmarks, want het geheugen zit vol.

Dan moet je weten dat ik mij een sd kaart van 8 gig aangeschaft heb die er permanent inzit, dus daar komt al mijn muziek en cameramateriaal staat daar op dus 256 MB dedicated aan de telefoon zelf blijkt na een tijd vol te lopen en ervoor te zorgen dat de telefoon een veredelde mp3 speler wordt. Zelfs niet, want uw muziek mooi onder artiest of album verdelen is een no go geworden.

Ik heb gezien dat nog mensen dit probleem blijken te hebben bij hun smart, zelfs na de laatste firmware erop/rom-update erop te gooien.

Voor ik het vergeet te vertellen: de gsm laat het soms ook afweten om geluid te maken als je een bericht krijgt, erg leuk als je na enkele uren pas doorhebt dat iemand u een belangrijk bericht gestuurd heeft.

Ik heb hem uiteraard ook al binnen gedaan bij htc, en ik moet toegeven: de service van het komen ophalen is snel en gemakkelijk, maar ik kreeg hem terug met de melding dat ze er geen enkel probleem aan zagen. Wel was hij gereset op een manier dat voor de gebruiker onmogelijk is en dat gaf mij weer een leeg intern geheugen.

HTC smart is bijgevolg een tikkende tijdbom dat zijn werk niet zo denderend doet en u soms niet laat weten dat je een bericht hebt. Een positief punt? De oortjes doen hun werk betrekkelijk goed :)

Mijn eerste review dus het kan soms wat minder goed geschreven zijn

Na nogal ontevreden geweest te zijn van mijn vorige gsm (SE f305) was ik mijn vertrouwen verloren in Sony Ericsson en ben ik op zoek gegaan naar een nieuw merk dat aan mijn wensen voldeed. Ik ben dus gewoon van "gewone" gsm's te gebruiken en geen smartphones (ik besef dat de HTC smart niet echt een smartphone is :) maar voor het gemak noem ik hem hier zo)

Genoeg achtergrond: over de gsm
Featureset
De standaardfeatures die de dag van vandaag op elke gsm te vinden zijn ontbreken ook niet op de htc smart (buiten dan een timer en stopwatch). Deze zijn algemeen gesproken mooi vormgegeven en intuÔtief te bedienen.
Buiten deze standaardfeatures heeft deze telefoon ook nog Friend Stream, dit is een overzicht van uw facebook/twitter berichten verzonden door uw vrienden. Dit kan handmatig gesynchroniseerd worden of automatisch om een bepaalde tijdspanne. Ook beschikt de telefoon over een weerbericht dat zich aanpast afhankelijk van uw locatie.

Deze zijn ook naadloos geÔntegreerd in het design van de OS.

Bereik
Dit is wat een moeilijke om te oordelen, zelf heb ik nog geen problemen gehad met opgebeld te worden of te bellen wanneer het nodig is, niettegenstaande dat de telefoon soms aangeeft dat hij geen netwerk schijnt te vinden. Misschien dat dit gaat om geen mobiel internet, of geen "gsm verbinding" maar echt duidelijk is het niet. Nu goed, liever een niet al te correcte weergave van verbinding dan helemaal geen verbinding :)

Accuduur
Ik heb het nog niet volop kunnen testen maar op het eerste zicht zit het met de accuduur van de smart best wel snor. Na volop muziek te luisteren en te browsen op de trein was de batterijduur amper aangetast.

Gebruiksgemak
De htc smart maakt gebruik van een aangepaste versie van htc sense. Dit werkt heel plezierig en geeft een goed overzicht van hoe het met je gsm staat. De menu's zijn mooi, duidelijk en rap gewoon geworden.

De knoppen op de HTC zijn ook fijn in gebruik, enkel de instellingen knop is wat klein uitgevallen, maar dat went zeker. Het touchscreen is goed, niet top-notch maar zeker niet slecht.

Een uitgebreide handleiding van de smart ontbreekt echter, en ergens een pdf op het internet lijkt ook te ontberen.

Via een knop kan in vrijwel alle situaties waar het voordeel heeft de GUI van portrait naar landscape gedraaid worden, dit gaat echter niet met een accelerometer (in tegenstelling tot wat sommige tech sites beweren).

De pc software is dan weer wat ondermaats, zo verwachte ik eigenlijk dat ik mijn facebook contacten kon importeren in mijn contactenlijst via de pc, helaas was dit onmogelijk. Ook een updatefunctie zit er niet in.

Design
De HTC is zeer mooi vormgegeven, enkel de back-knop is wat raar geplaatst (het is namelijk de middenste knop maar hij zit niet in het midden). Verder is er niets op aan te merken.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is uitstekend: alles is mooi afgerond, de onderkant voelt zelfs zacht aan en zit zeer aangenaam. Het batterijdeksel komt niet los enz...

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Brew versie 1.0.0.604
Niettegenstaande de trage CPU draait de Smart over het algemeen vlotjes, soms kan het zijn als er muziek speelt en je bent aan het browsen dat er even een vertraging op komt, maar niets onoverkomelijk.

Helaas heb ik wel al enkele bugs gevonden:
  • Friend Stream durft soms eens te blokkeren in zijn sync stand
  • Als ik muziek aan het beluisteren ben en hij steekt in mijn zak hoor ik geen sms tone
Ik hoop dat dit oftewel instellingen zijn die ik eens moet nakijken, oftewel te verhelpen is door brew te updaten. Deze bugs zijn niet onoverkomelijk maar soms wel licht irritant.

Ik heb mijn HTC laten leveren voor 179,99 Euro (in BelgiŽ) wat ik niet overdreven duur vind voor wat ik gekregen heb. Dit was gelijk ook de reden dat ik deze telefoon kocht: voor een zachte prijs een telefoon kopen van een merk dat, als ik de reviews van htc in het algemeen bekijk, zeer degelijke telefoons neerzet. Ik voel mij niet bedrogen.

Geluid
De gesprekspartners komen goed door de luidspreker zonder gekraak of haperingen, muziek klink ook zeer doenbaar door de oortjes. De speakers zijn, zoals bij de meeste telefoons, niet bijzonder.

Internet
Gebruik makend van het proximus netwerk in BelgiŽ

Het internet opgaan met de smart is een eitje, de telefoon detecteerde de instellingen voor proximus zelf en had dus geen configuratie sms nodig.

De browser zelf heeft niet veel toeters en bellen, maar is in staat om redelijk vlot te doen wat het moet doen en geeft sites duidelijk weer. Zoals gebruikelijk zoomt de browser op content in door 2 maal te tappen op het deel dat je wilt lezen, dit gebeurt vrijwel altijd accuraat genoeg om het browsen aangenaam te doen verlopen.

De internetverbinding lijkt mij tevens uiterst stabiel, in volle vaart op de trein is geen enkel probleem.

Mocht iemand mij kunnen uitleggen hoe ik brew kan updaten, gelieve het mij te pm'en :), ik heb er zelf al redelijk lang naar gezocht.

Heb jij ook een HTC Smart Zwart?

Als je op je homescreen de klok+weer widget klikt komt er als het goed is een weer venster maar voren zetten. Onderin kan je dan switchen tussen een aantal tabjes zoals wereldtijd en alarm, maar ook stopwatch en timer.(edit: nu ik lees dat de smart op brew mp oid draaid ben ik hier niet meer zeker van, maar probeer het uit zou ik zeggen)

Verder prima review, al is het misschien een idee om wat foto's toe te voegen.
als je op het weer klikt refreshed hij het weer en als je op de klok klikt ga je naar je wekker :)
heb je de filmware al geupdate?
aangezien je vraagt om een update van brew
Ja ik heb dit al eens gedaan en het lost een klein beetje van mijn problemen op. Helaas wilt hij de nieuwe firmware niet downloaden als ik mijn s/n ingeef :(
ow, had ik zelf geen last van,ik kan je mijn sn wel geven, heb ook een htc smart
gekocht voor 150 met prepaid, nu omgezet naar abo 8)7
Ik heb ondertussen de update ook kunnen doen :)
mooi., het is je dus gelukt...
heb(al eerder) voor de 2e keer fimware upgrade gedaan,
maar ik ondervind zelf problemen met wekker functie en shuffe.
ik ga htc eens een mailtje sturen.
Nog even wat plaatjes en nog wat onderdelen aanvullen als je wat meer aan je telefoon gevoeld hebt. Dan is je review compleet en 4 sterren waardig. Ik mis internet en je ervaring daarmee. Tot dusver redelijk.
Mijn hobby: review reviews reviewen.

Je reactie vind ik wat aan de korte kant, maar je geeft wel opbouwende kritiek en geeft mogelijkheden voor verbetering aan.
Ik ben blij met de opbouwende kritiek bedankt :)

Ik heb foto's getrokken, maar ze zijn echt geen meerwaarde (wij hebben thuis dringend een nieuw fototoestel nodig ><)
Op wat is de software eigenlijk wel gebaseerd? Een paar screenshot's zouden wel leuk zijn, net als de mogelijkheid om extra software te installeren.

EDIT: Blijkbaar staat het hier. Brew MP, nog nooit van gehoord :P

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 19 juni 2010 10:30]

Netjes :D idd, misschien ideetje om foto's toe te voegen, zo kunnen we ons wat beter inleven.
tip: probeer je toestel eens een tijdje zonder geheugenkaart. mijn ervaring: is hoe groter het geheugenkaartje des te meer kans op software problemen.