Delock HDMI KVM Switch 2 -> 1 with USB and Audio

Delock HDMI KVM Switch 2 -> 1 with USB and Audio Review

Puffino 14 mei 2020, laatste update op 11 juni 2020, 1.129 views Product gekocht

Delock HDMI KVM Switch 2 -> 1 with USB and Audio

Doet (meestal) wat het moet doen.

Pluspunten

• Stevig
  • Meegeleverde kabels

Minpunten

• Hotkey werkt soms niet
  • Onlogische layout inputs
  • Felle statusleds
  • Hotkey niet erg flexibel
  • Formaat (maar dat is erg persoonlijk)

Features Score: 4
Op zoek naar een console-switch (KVM, ofwel voor muis-keyboard-monitor) heb je niet heel veel keuze in het consumenten-aanbod. Mijn keuze viel, mede vanwege de betaalbaarheid in combinatie met de eerdere twee reviews van Tweakers op deze van Delock. Of ik nu spijt heb, ik weet het nog niet, maar erg enthousiast ben ik nog niet. Maar hij blijft wel, ik wil hem toch niet kwijt.

Voor het thuiswerken met de eigen pc al dan niet aan (voor muziek en pauze vermaak) is het fijn om de laptop van het werk te bedienen met de keyboard en de muis die je toch al op de tafel hebt liggen. En niet meer met twee keyboards en muizen op tafel de vergissing begaan van het verkeerde apparaat te bedienen, los van het ruimte issue, en in de OSM van de monitor hoeft te priegelen om te switchen naar een andere input. Vandaar deze KWM switch van Delock. We hebben een monitor met HDMI ingang, en een Logitech UltraX draadloos toetsenbord/muis combi.

Bij het uitpakken waren we blij verrast met de meegeleverde kabels. HDMI en USB samen in een kabel, welke zich vlak voor de stekkers weer splitst. Geeft toch een beter gevoel als er één kabel hangt, dan twee. Ook voelen ze stevig aan, met goede stekkers.

En dan ga je aansluiten. De achterkant is simpel: USB en HDMI ontvangende kabels vanaf de PC en de (werk-)Laptop zijn natuurlijk logisch. Maar de voorkant: er staan symbooltjes aan voorkant, voor muis, toetsenbord en USB waar "console" bij staat, maar na enig kijken hoort dat bij alles wat omlijnd is, en niet bij die input. Erg verwarrend. Een draadloze combi heeft natuurlijk geen aparte aansluiting voor de muis en toetsenbord, maar gewoon EEN stekker. Waar zullen we die eens instoppen? In de handleiding niks erover terug te vinden. Dat zijn toch de momenten dat die kort maar krachtige handleidingen aanvankelijk fijn leesbaar zijn en vertrouwen uitstralen, maar opeens door de mand vallen. We ginngen voor de Keyboard aansluiting.

Toen we eenmaal de switch hadden aangesloten, waren we erg teleurgesteld: hij leek stuk. Er kwam géén monitor signaal over, en de muis/keyboard combi werkte ook niet. Wat ons toen pas opviel: bij de statusleds aan de voorkant staan PC 1 en 2 in volgorde achterstevoren aangeduid: Dus PC 2 en 1. Ik lees dat toch liever van links naar rechts, dus hebben we kabelseerst maar eens omgedraaid. Sorry, maar de huis-pc moet zich schikken in de rol van tweede apparaat. Dat voelt raar.

Maar beeld kwam dus niet, en de muis/toetsenbord deden ook niks.

Een losse, bekabelde muis aangesloten, rechtstreeks op de pc om deze dan maar te herstarten, in de hoop dat dat zou helpen. Helaas hielp dat niet. Ook de laptop een paar maal herstart. Maar geen beeld, geen input.

Tot opeens na een 5de keer herstarten... De laptop beeld begon door te geven. En zowaar de toetsencombi ook functioneerde. We hebben echt niks anders gedaan dan een aantal maal herstarten en waren toch zo'n half uurtje verder, zonde van de tijd. En toen opeens deed 'ie het wel. En daarna, na nog een herstart van de pc, deed ook die het plotseling gewoon alsof er niks aan de hand was.

Om te switchen van input kun je een toggle gebruiken die op het apparaat zit, of een hotkey-combi gebruiken. De hotkey functionaliteit zou werken door (default stand) twee keer snel op de CAPSLOCK te drukken, en dan de gewenste opdracht-toets te gebruiken. Erg leuk, en werkte ook daadwerkelijk. Maar ik heb liever een toetsencombi die ik niet achterelkaar, maar tegelijk kan intoetsen. Daarvoor is er ook een mogelijkheid voorzien: SHIFT-CTRL en dan dus tegelijk de opdracht. Helaas, Shift-control met een pijltje (de andere pc bedienen) is ook in een tekstverwerker een opdracht om tekst tot het einde van een woord te selecteren, dus die is in praktijk onbruikbaar. Helaas kun je zelf geen toetsencombinaties aangeven die je als hotkey wilt gebruiken.

En opeens... reageerde de pc niet meer op de toetsen, en ook het schakelen met de hotkey-combi werkte niet meer. Dat voelde wel heel onhandig. Alleen via de toggle aan de voorzijde werkte het nog wel om te switchen van input, en daarna weer terug, waarna de pc gewoon wel weer luisterde naar het toetsenbord. Raar. Sindsdien werkt de hotkey een enkele keer vaker niet, maar na een aantal seconden (onduidelijk hoeveel) doet ie het opeens wel weer. Hij heeft heel erg een eigen willetje, lijkt het. Soms gewoon geen zin? Best vervelend: ik wilde namelijk de muziek doorzappen. Treiterig bleef deze dus doorspelen omdat de bediening het niet deed.

We hebben nog even wat zitten spelen met die aansluiting van de muis-toetsencombi: eigenlijk logisch dat deze in de KEYBOARD aansluiting moet, daar zit kennelijk de listener voor de hotkey op. Dus dat hadden we per ongeluk goed gedaan.

Dus toen we dat wisten, vonden we het toch wel fijn om hem niet helemaal uit het zicht (en bereik) weg te werken. En ja, dan is er dat statusledje. Die blauwe, om aan te geven welk apparaat er nu bediend wordt. Die is fel hoor. Tijdens het werken leidt dat toch wel erg af, dus daar moet maar een rubber-plakbandje overheen. Het ledje is niet te dimmen, en ook niet uit te schakelen.

Tja, en dan die indeling. Dan ga je je toch wel ergeren dat de USB voor muis/toetsen combi aan de voorzijde van het apparaat zit. En niet aan de achterkant. Ziet er niet zo mooi uit, op deze manier. Zit je toch nog tegen stekkers aan te kijken. Het lijkt er op alsof ze het apparaatje zo klein mogelijk wilde houden, en nu zitten voorkant en achterkant qua ruimte precies vol. Had hem dan net effe wat groter gemaakt (breder vooral)

Waar plaatsen we deze dan? Onder een monitor-voet, past niet, daarvoor is het ding te klein. Achter een monitor hangen, dat is niet heel standaard. Er naast, dat moet dan maar. Ik ga nog wel een beugel maken dat ik hem achter de tafel kan laten bungelen, dan valt ie niet zo op, zien we die ledjes niet, maar kunnen we in nood er toch nog wel makkelijk bij.

Conclusie:
Als ie het doet, doet 'ie wat 'ie moet doen. Natuurlijk vind ik de indeling een beetje apart, dat ledje stoort, maar al met al doet 'ie het meestal prima. De kabels die zijn meegeleverd zijn handig (lang genoeg ook), voelen degelijk, net als het kastje dat van mooi fijn metaal is gemaakt. Een robuust overkomend geheel.
Als 'ie nou wat betrouwbaarder overkwam, zou ik hem meer waarderen, nu blijft het toch een beetje een hinkepootje waar ik nog niet op durf te vertrouwen. Maar er is gelukkig uiteindelijk wel een uitweg via de toggle.

edit:

Na wat meer dagen gebruik:
- waar is de voedingsadapter precies voor? Ook zonder adapter blijkt 'ie het prima te doen. Lampjes, het schakelen (met toggle of hotkey). Wellicht voor extra voeding naar aangesloten apparaten als deze extra power nodig hebben?
- Sinds het schrijven van deze review nog een maal een "freeze" van de switch gehad. Statistisch gesproken niet zo vaak, de blijdschap met het product neemt toe. Wellicht ga ik op een later tijdstip de beoordeling iets ophogen.

edit:

En het is nu 11 juni. De hotkey werkt vaak niet. Na 5 keer proberen opeens wel. De voedingsadapter zit er al niet meer in, ik heb hem nog steeds niet gemist.
Mijn waardering blijft staan.

Heb jij ook een Delock HDMI KVM Switch 2 -> 1 with USB and Audio?