Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US) Review

yorroy 14 mei 2020, 2.756 views Product gekocht

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Dit toetsenbord aangeschaft omdat ik zowel met MacOS als Windows werk en daarvoor is dit toetsenbord uitermate geschikt. Het switchen tussen 3 systemen gaat snel en eenvoudig. Het toetsenbord typt ontzettend fijn als je er een lange dag mee moet werken.

Pluspunten

• Zwaar en blijft daardoor goed op zijn plaats
  • Typt heerlijk
  • Verlichting
  • USB-C
  • Makkelijk wisselen tussen 3 systemen

Minpunten

• Accu ipv batterijen

Ik heb dit toetsenbord aangeschaft omdat ik veel met Windows en MacOS werk. Ik heb destijds nog voor 149 euro een Apple Magic Keyboard (met nummeriek) aangeschaft. Na 2 jaar lichte ergenissen dat het toetsenbord in Windows 10 gewoon net niet helemaal lekker werkt en dat ik door de COVID-19 ineens nog meer moest thuiswerken besloten deze Logitch MX Keys aan te schaffen.

Logitech webshop
Ik begin even met de allergrootste ergenis: de Logitech webshop en klantenservice. Het product was op voorraad maar heeft 3,5 week geduurd voordat ik deze binnen had. Hiervoor verwijs ik naar mijn shopreview van Logitech.

Unboxing
Het toetsenbord zit mooi verpakt en het eerste wat opvalt is hoe zwaar het toetsenbord is.
Verder in de doos zit de unifying receiver en de USB-C kabel.

Installatie
Voor zowel Mac als Windows is het een kwestie van de USB receiver in een usb poort stoppen en je kunt gelijk beginnen met typen. Wil je het toetsenbord personaliseren qua toetsen of lichtsterkte dan zul je de Logitech software moeten installeren.
Naast het toetsenbord heb ik nog een Logitech G403 muis en wat me tegenvalt is dat daar dan weer andere software voor nodig is. Ik had liever gezien dat deze software gecombineerd werd.

Ook verbinden met mijn iPhone was een fluitje van een cent, maar dan uiteraard via bluetooth.

De USB kabel kan niet gebruikt worden om te verbinden met een PC, bedraad aansluiten is dus geen optie.

Design
Persoonlijk hou ik van recht, strak en symetrisch: dat gezegd hebbende moet ik nog steeds wennen aan de "bobbel" aan de bovenkant waar de accu in zit.
Er zit een mooie helling van onder naar boven in wat het comfort ten goede komt. Er zijn geen uitklapbare pootjes maar dit is voor mij ook niet nodig.
Doordat de toetsen zowel voor Mac als Windows ontworpen zijn oogt het geheel wel wat druk, omdat een aantal toetsen een gecombineerde functie hebben. Een iets betere uitlijnen van de letters had het geheel wel wat rustiger gemaakt.

Comfort
Dan het belangrijkste: hoe typt het toetsenbord?
Hoewel ik moest wennen aan de toetsafstand ten opzichte van mijn vorige Magic Keyboard typt deze MX Keys wel echt heel lekker. Het Magic Keyboard had de toetsen net iets dichter bij elkaar staan en had een mindere travel dan deze MX keys. De helling is voor mij perfect.
Het is zeker het lekkerste toetsenbord waar ik ooit op getypt heb.

Accu
Hier kan ik nog weinig zinnigs over zeggen. Ik heb nu iets meer dan een week vrijwel dagelijks gewerkt op de MX Keys en volgens de logitech software is de accu nog steeds vol.
Toch had ik liever een model gezien met oplaadbare batterijen in plaats van een accu.
Ik lees in andere reviews dat men de accu een positief punt vindt, maar ik ben met accus altijd bang dat ze met een paar jaar versleten zijn, we gaan het zien..

Heb jij ook een Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Korte maar goede review, dank! En goede foto's! :)
Bedankt! Ik ben een man van weinig woorden, als de strekking maar duidelijk is :)
Goede review! Mooie foto's ook, heb deze zelf ook besteld een kleine week geleden maar aan jouw ervaring te lezen kan het nog wel even duren voordat hij geleverd wordt... Jammer, zeker nu jij er zo tevreden over bent haha
Geen zorgen, een andere Tweaker had hem binnen een week binnen. Ik denk dat ze maar 1 of 2 keer per maand een hele batch tegelijk verzenden.
Mooie review! Het lijkt alsof je mijn gedachten kan lezen want veel van wat je schrijft is ook compleet mijn gevoel bij dit toetsenbord. Ik heb het nu ook een paar dagen. Ervoor werkte ik ook op een Apple Magic Keyboard met numeriek blok. De mx keys is veel comfortabeler om op te typen maar kan betreffende design toch echt niet concurreren met een magic keyboard. Dat blijft toch nog iets mooier. Het eerste wat inderdaad opvalt aan dit toetsenbord is het gewicht. Het ding is gewoon zwaar maar dit stoort zeker niet. Switchen tussen verschillende computers / operating systems is echt een fluitje van een cent. Kortom net als jou kom ik tot de conclusie na een paar dagen dat dit het beste toetsenbord is waar ik tot nu toe mee gewerkt heb. Ben dus zeker tevreden met de aankoop. Net als jou heb ik echter niet zo een goede ervaringen met de Logitech website. Mijn order is ongeveer een weekje onderweg geweest maar ik heb nooit een tracking code ontvangen terwijl dit wel in de mail stond die ik ontving na de bestelling. Mijn order staat op dit moment trouwens nog steeds op IN PROCESS (LOL). Op dat gebied kunnen ze dus wel nog iets leren van Apple :-)

Oja nog 1 ding: Blijkbaar circuleren er van dit keyboard 2 versies : een zwarte versie en een graphite versie. Op de site heb je echter geen keuze wel van de 2 je wil hebben. Ik ben in het bezit van een graphite versie en voor zover ik kan zien jij ook.

Hier kan je trouwens een zwarte versie zien :
Nette review. Kort maar krachtig.
Ik ben mij ook aan het oriënteren op oa dit keyboard. En ik kan mij goed vinden in je punten voor m'n overweging.
Ik vind wel grappig als ik naar de foto's kijk, dat mij nu opvalt dat de toetsen een soort retro uiterlijk hebben.
Wat was/is trouwens je rede geweest om hem bij Logitech zelf te bestellen en niet in een Nederlandse webshop. Ik neem aan dat de voorraad uit Frankrijk moet komen en nu met Corona kan dat met Frankrijk serieuze vertraging opleveren.
Bedankt voor je reactie. De reden voor de Logitech webshop was simpel, ik had nog een kortingscode van 25%, ik blijf toch een echte Nederlander :+

[Reactie gewijzigd door yorroy op 21 mei 2020 13:12]

Zijn die nog ergens te vinden? 😉
Hint: studentenkortingen :P
Sowieso is de MX Keys eigenlijk nauwelijks verkrijgbaar in Nederlandse webshops, dus de Logitech webshop kon wel eens je enige optie zijn.
Is de receiver nodig op Apple?
Zo ja, dan is mijn setup:
macbook ingebouwde bluetooth
desktop (windows) receiver
Nee hoor, dat kan prima via Bluetooth.
Ik heb zelf de receiver en de bedrade muis in een USB hub zitten, zo switch ik zelf snel het toetsenbord en muis van PC naar MacBook.
Beste Yorroy en andere gebruikers,
Ik lees op reviews van andere merken bluetooth toetsenborden dat er soms een soort opstartvertraging is als je een tijdje niets getypt hebt, net alsof het toetsenbord dan even wakker moet worden en dat dan de eerste twee, drie toetsen gemist worden.

Ik lees hierover niets in jullie ervaringen, ik neem dan ook aan dat dit fenomeen niet bestaat bij deze? Just voor de zekerheid voordat ik 'm bestel.
Ik zal het deze week even in de gaten houden. Meestal typ ik in combinatie met de unify usb stick en daar zit sowieso geen vertraging op.
Even gecheckt: er zit inderdaad een opstartvertraging in via Bluetooth.
Het koppelen duurt een seconde of 4. Als je reeds verbonden bent maar je hebt het toetsenbord een tijdje niet gebruikt zit er inderdaad een seconde vertraging in.

Via de Unify stick is dit overigens niet
Ok dank voor het controleren